{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.626 visninger | Oprettet:

Unghest til biddet :-) {{forumTopicSubject}}

Jeg har jo en herlig lille unghest, Djappa smiley

Djappa er super at ride på i alle gangarter, har virkelig gode gangarter smiley

I skridt går han ret så fint til biddet og gør det af sig selv, når man giver signalerne. I traven gør han det 15% godt, men ellers løber han med i hovedet i vejret, ikke helt selvfølgelig, men ret højt. I galop har han også hovedet ret højt. Han svinger med hovedet, op ned, op ned, op ned.

Han har fået raspet tænder af dyrlæge.
Det bid jeg rider med er et Royal Steel bid str. 13,5. Passer ham fint. Det er en tynd model.

Nogle som har råd eller noget? Håber på nogle rigtig gode svar smiley

Tak på forhånd! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest til biddet :-)
  • #1   26. mar 2011 Det skal lige siges, at jeg prøvede at fjerne næseremmet i dag. Syntes det hjalp de efterfølgende 10-15 min, men så begyndte knægten igen smiley

• #2   26. mar 2011 Det nok fordi den har problemer med balancen, den bruger halsen som vægt stang og hvis den er får lov at strække halsen kan den bedre holde balancen.
    Jeg ville prøve at ride med brede hænder med en rolig støttene hånd, så føler hesten sig heller ikke så låst og når den får bedre balance vil den også ligge sig til biddet smiley

• #3   26. mar 2011 hvad gør du når han tager hovedet op?

• #4   26. mar 2011 Shella: Tak for råd smiley
    Carina: Jeg prøver at få ham ned igen, for det meste uden held smiley

• #5   26. mar 2011 Vent.. En unghest skal ikke nødvendigvis gå til biddet.. Hvorfor så travlt smiley ? .. Giv ham tid og ro..

• #6   26. mar 2011 altså bevæger du hånden? trækker i hm eller lignende?

• #7   26. mar 2011 Carina: Trækker ikke. Han gør det ligeså fint selv i skridt, uden problemer. smiley

• #8   26. mar 2011 som der er en anden der siger så kan det nemt skyldes dårlig balance..

når jeg ride på min unghest har jeg hænderne ret lavt og har en konstant støtte, som bliver lidt stærkere når han tager hovedet op og lettere når han sænker hoved og hals. ikke at jeg øger trykket men holder en konstant støtte på samme måde som naturligt blive stærkere når han løfter hovedet.

desuden rider je godt frem så han hele tiden bliver redet frem til tøjlen, hvis du forstår hvad jeg mener.

• #10   26. mar 2011
    Nøgleordet er: tålmodighed.

Hesten er unghest, altså har den ikke været redet særligt længe.

Når hesten er unghest har den derfor heller ikke muskler til at gå i holdning, dem skal vi først opbygge.

Så jeg ville, hvis jeg var dig, hjælpe hesten lidt på vej. Som de andre siger så tager hesten højest sandsynligt hovedet op fordi den ikke kan balancen endnu.
    Hvis du sænker tempoet, gerne så hesten er ved at falde i skridt i starten - det er en hjælp, da det er nemmere at søge ned des langsommere den går.
    Helt løse tøjler, helt ned i tempo.

Når hesten så kan gå stabil ned med hovedet selv - hvilket vi jo gerne vil have, at den skal gøre det af sig selv.
    Så begynder man at drive lidt på - bare over 2-3 trav trin i starten også øge når det bliver stabil, få mere fart på. Når der kommer mere fart på kan man også begynde at samle tøjlerne lidt mere op, så hesten langsomt får flyttet vægten mere om på bagparten.

For at illustere hvad jeg mener med vægten mere på bagparten så er det her:
    http://www.klassikreiten.de/files/neindorff3_199.jpg

Helt ung, ny tilredet, på vej imod LC og rejst hals, LA og til sidst GP.

• #11   26. mar 2011 Vent, det skal nok komme. Min havde også problemer i galoppen i starten og er stadig ikke stabil. Det kommer efterhånden når de har ballancen og styrken til det
    Men vil nu mene at den absolut ikke stal "til bidet" i skridten. Det forkorter og ødelægger dens skridt og det ville være synd. Lad den strække sig frem og gå godt fremad, det lønner sig senere hen smiley

• #12   26. mar 2011 Jeg ville lade være med at fokusere så meget på holdningen og istedet koncentrere mig om hestens bæring og samling.

• #13   26. mar 2011 Krikken.. Det er altså ikke alle ungheste der KAN trave så roligt at den falder i skridt.. Jeg har sådan en hest.. Og er blevet undersøgt i ansager fordi hun ikke er rengående når hun lunter i traven.. Bliver hun derimod drevet lidt friskere frem.. Så forsvinder urenheden.. Dyrlægen sagde at det ses rigtig tit med ungheste at de ikke takter rent i langsom trav, netop fordi at balacen og styrken ikke er til det.. Så en unghest skal altså rides fremaf til den er mere styrket.. Så kan man begynde at sænke farten.. Så den der metode med langsom trav fungere desværre ikke altid på alle ungheste... smiley

• #14   26. mar 2011 Til tråde starter.. Så handler det om bare at være tålmodig.. Og give hesten tid.. Min unghest.. Søger også rigtig fint ned og frem i skridten.. Har en stabil kontakt, samtidig med at jeg bruger benene rigtig meget til samlingen.. Hun er heller ikke stabil i traven endnu.. Det begynder ligeså stille at komme på min.. Jeg rider meget tempo skift på min, frem og tilbage.. Det skal nok komme.. smiley

• #15   26. mar 2011
    Team Damgård.. Stine..:) . - Du mener den skal fremmad, jeg mener den skal ned i tempo :o) Når den kommer ned i tempo kommer tyngdekraften ind i billedet - spænd imod imens man går langsomt, det kræver bare super mange krafter. Så har man en hest der har snuden i vejret er det at langsomt tempo kan være opmunterene i starten til at hjælpe den med at søge ned.

Jeg kan ikke se logikken i at hesten skal gå "hurtigt" fremmad ( ikke over tempo, men bare frisk fremmad ) og samtidig søge ned..
    Maja kan på ingen måde søge ned hvis hun bliver drevet frem, snotten ryger i vejret fordi hun ikke har muskler eller balance til at gå i holdning i højt tempo. Tager man farten ned i snøvle tempo og afslappet så søger hun helt selv ned.

Det er min erfaring - din er en anden, fair nok smiley

• #16   26. mar 2011 Ifølge dyrlægen i ansager er det ikke alle ungheste der kan det.. Netop grundet kræfter og ikke har musklerne til det.. Det har en unghest ikke..

• #17   26. mar 2011
    Det er hårdt snøvle tempo ja... Bodybuilding..
    Så er det ikke svære end at lytte til hesten hvornår den har brug for lidt skridt eller at stoppe imens legen er god :o)

• #18   26. mar 2011 Men min hest takter rent såsnart hun kommer bare lidt frem af.. Lunter hun.. Så halter hun faktisk.. Det ser de tit med ungheste fordi de ikke kan trave sådan..

• #19   26. mar 2011 Og det er det hun ikke kan.. Ikke endnu..

• #20   26. mar 2011 En unghest skal frem i tempo, så den får brugt elastikkerne i bagbenene og dermed sit naturlige bevægemønster. Det er utroligt belastende for dem at gå i snøvletempo og derfor ikke særlig hensigtsmæssigt fysisk.

• #21   26. mar 2011 Da jeg tilred en unghest, gjorde den præcis det samme..

Jeg fortsatte bare som jeg plejede, fordi gik ud fra det var balancen, og selvfølgelig mangel på muskler.

Og det tog tid, men nu har vi altså en 5 års, dressurstjerne der allerede er påbegyndt chenkelvigninger og øgninger.

Mit eneste råd, er bare at fortsætte som du plejer, for er ret sikker på at grunden til han gør det, er mangel på balance og muskler smiley

• #22   26. mar 2011 Giv den fred i munden og lad den bestemme hvor den vil have hoved, så den selv kan finde balancen og strække sig..

Ang. ungheste og tempo.. så bør ungheste gå i det tempo hvor de er i bedst balance og for de fleste er det i et roligt tempo, jo bedre de bliver jo "trægere" bliver de så i bevægelserne, fordi de virkeligt arbejder og bygger muskler..
    De skal selvfølgelig ikke rides så de fejltakter.. så rider man i hestens naturlige tempo indtil den kan sænke farten uden at miste takten..
    Men ungheste må heller ikke drives frem, for det vipper dem kun mere på forparten og ødelægger også takten...

Stine: Jamen hvorfor skal alle ungheste frem ?? for lige som nogle måske ikke kan bære det lave tempo og skal gå i deres naturlige balance tempo, så kan andre slet ikke bære at rides frem..

• #23   27. mar 2011 Signe.. Jeg gør det jeg har fået besked på af dyrlægen... Det kræver utrolig meget af en unghest at gå i snøvle tempo.. Han sagde i ansager at en unghest SKAL FREMAF.. Og IKKE snøvle.. Min jorde heller ikke derud af.. Men såsnart den kommer bare lidt mere frem så forsvinder haltheden.. Hun kan ikke bære sig selv i det der tøffe tempo.. Det ser de rigtig tit i ansager og kræver altså rigtig meget af hesten.. Den har slet ikke styrken til det.. Styrken kommer senere når den er redet mere.. Som han sagde...

• #24   27. mar 2011 Stine: Sjovt nok har ingen af de ungheste jeg har kendt eller redet haft problemer med at komme ned og gå i et roligt tempo, ingen af dem har mistet takt eller er blevet halte.. derfor undre jeg mig over at du konkludere at alle heste bare skal frem..
    Det er umuligt for en unghest at bære hvis den rides i et højere tempo end den kan bære (og den skal heller ikke rides i et lavere) den skal rides der hvor den bedst kan bære.. de fleste falder bare mere på forparten hvis du rider dem frem..
    De skal jo netop presses til at arbejde lige på grænsen for at blive stærkere, så hvis den har problemer med at bære i et lavt tempo, så skal den op i det tempo hvor den kan holde takten og så langsomt nedaf i tempo efterhånden som styrken til det er der.. for det er i det rolige tempo de bygger musklerne, før de så kan rides frem igen hvor de beholder bæringen..

• #25   28. mar 2011 Signe.. Nu snakker jeg jo om det der tøffe tempo.. Det er der jeg siger at min ikke kan holde til det.. men skal lidt mere frem så rytmen passer til hende.. og som sagt, så skriver jeg det jeg fik atvide af dyrlægen.. Så jeg er sådan set ligeglad med hvad du mener.. smiley Jeg skriver bare det han fortalte mig.. at nogen ikke kan holde til det der lave tempo, det er jo så heldigt for dem, det er bare langt fra alle heste der kan det.. Og stort set alle, syntes jo netop en unghest skal derned og tøffe rundt så den næsten falder i skridt.. Det er altså forkert i mine øjne.. Jeg kan også nu efter en månedes træning med lidt mere fremad drift, sænke farten lidt, og finde en rytme der passer til hende, uden hun små halter.. Men nu skriver du jo også selv op i det tempo hesten kan klar det i.. Det er jo sådan set også det jeg mener med at min skal lidt mere frem.. Jeg skriver bare frem, fordi hesten jo kommer mere frem i traven.. Som sagt så jorde min hest heller ikke derud af i stok og sten.. Men i et tempo hun kan klar det i.. Jeg kan bare mærke at bliver tempoet for lavt, så halter hun.. så skal hun mere frem af..

• #26   28. mar 2011 Stine: Jeg tror du misforstår et eller andet i det jeg skriver.. for du bliver ved med at prøve at mod argumentere mig også når jeg giver dig ret.. det jeg hæftede mig ved var at du tidligere skrev at alle heste skal frem.. hvilket jo ikke er korrekt, bare fordi din skal lidt mere frem i starten..
    Jeg skriver jo netop at hesten til at starte med skal gå i dens naturlige balance tempo, indtil den er tryg ved rytteren og forstår de grundliggende signaler.. så kan man langsomt begynde at "pille" ved tempoet.. nogle heste spænder så og fare afsted og der skal man selvfølgelig fokusere på at slappe af og gå langsommere..
    tror somme tider folk misforstår det lidt med ned i roligt tempo.. det betyder jo ikke at hesten skal slæbe sine ben efter sig.. men det har bare lidt i langt tid været kotume at ungheste skulle rides frem i overtempo, hvilket absolut ikke er godt..

• #27   28. mar 2011 Ja okay.. Så har jeg misforstået dig.. Det beklager jeg.. smiley
    Det med frem af, skrev jeg fordi dyrlægen sagde til mig en unghest skal frem i det tempo den kan klare.. Og ikke det tøffe tempo hvor de næsten går i skridt som mange vil have.. Hvilket ikke er et naturligt bevæge mønster for hesten.. Jeg har så heller ikke brugt det tøffe tempo.. Men det er bare i et bestemt tempo, det kan hun ikke.. Det er dog ved at være bedre, men der er langt vej endnu, før hun kan sænkes lidt i farten.. smiley

• #28   28. mar 2011 Stine: Jeg er enig i at hesten skal gå i det tempo hvor dens naturlige balance er bedst, det er sådan man rider takten frem til at starte med.. om det så er op eller ned i tempo eller bare det tempo hesten nu går i, ja det er jo forskelligt smiley når jeg skriver ned i roligt tempo, så er det fordi mange tror at ungheste bare skal frem frem frem i overtempo, og så ryger de bare på forparten, fordi de netop ikke kan bære..
    Det helt langsomme træge tempo, det kommer først når hesten har vundet takt og balance og begynder at arbejde mere bagtil, når den ryger ned i det så er den klar til at blive drevet mere frem så den kun kippe i bækkenet og aktivere bagparten..

• #29   28. mar 2011 Signe.. ja godt så, så er vi enige hehe.. smiley Men nej selvfølgelig kan man jo ikke træne alle heste ens.. Jeg undre mig bare rigtig meget over, den trænings form i tøffe tempo, og lige netop til ungheste.. Fordi at det jo er vigtigt at finde takten i unghesten først.. smiley

• #30   28. mar 2011 Stine: Det er fordi at tøffe tempoet er der hvor det er rigtig hårdt og de rigtig bygger muskler.. men ikke alle kan starte der.. kommer jo meget an på hesten.. nogle heste er jo fine i takten praktisk taget fra starten og andre skal langt ned i tempo for at få styr på den.. mens andre som du er inde på skal gå i et lidt højere tempo til takten er på plads, før den kan gå ned og bygge musklerne smiley så tror egentlig også vi er rimeligt enige smiley

Kommentér på:
Unghest til biddet :-)

Annonce