{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.071 visninger | Oprettet:

HJÆLP tynd hoppe {{forumTopicSubject}}

Jeg er lige blevet ejer af en super dejlig fjordhoppe.
Men vil hører jeg om nogen ting, men først må i heller få lidt af vide om Luna.
Luna er ca 15 år, pt ret tynd, hun har tidligere været forfangen.
Hun får til daglig 3 Kg lucerne mix og ½ kg valset havre.

Mener i at dette er nok foder eller skal det sætte op?
Hvad kan i foreslå at hun kan få for at blive fedet hurtigt op uden det skader hende? tænkte på hvad med ride hende ville det være forsvarligt? altså kun skridte ture max ½ time havdre jeg tænkt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP tynd hoppe
  • #1   11. mar 2011 Hvad får hun af hø/wrap ved siden af?

• #2   11. mar 2011 der et halm alt det de kan spise. vi har nemli ikke kunne skaffe hø eller wrap

• #3   11. mar 2011 hej man kan købe noget foder som er spical lavet til heste med tendens til at blive forfangen kan selvfølgeligt ikke huske hvor det nu er henne men prøv at søge på google så kommer det nok et sted

• #4   11. mar 2011 oki vil jeg prøve.

• #5   11. mar 2011 Hvis jeg var dig, ville jeg gå i gang med at lede efter noget hø eller wrap! At fodre med halm, som eneste stråfoder, synes jeg bestemt ikke er i orden.

Hvis du vil undgå at hesten bliver forfangen af sit foder, vil jeg anbefale dig, at kigge efter et foder der er godkendt af laminites fonden. Det er bl.a. nogle af Spillers produkter, samt Dengie. Begge mærker har yderst lavt stivelses indhold og sukker indhold. Dertil er tilsat andre gode ting som hesten har brug for, når den er og har været forfangen.

Vil du vide mere, kan du bare skrive til mig privat.

• #6   11. mar 2011 Nu er jeg personlig ikke særlig vild med havre, men ellers er det fint med lucernen, det er fibre, og giver tyggetid. Hvis du gerne vil fortsætte med havren og lucerne, kan du feks. bruge majflager også, de feder.

Men eftersom at hun har været forfangen, ville jeg personligt sætte alt ind for at finde hø (af en god kvalitet), evt. wrap. Halmen er godtnok strå, men der er slet ikke nok foderenheder i, så måske æder hun sig mæt, men det giver ingen energi (som enten bliver brugt i træning, eller sætter sig som fedt). Så ville jeg lade hende æde hø ad libitum, så det er hendes primære foder. Jeg ville personligt også skifte til et andet kraftfoder, gerne en færdigblandet, - feks. noget som horselux plus, som er en fin kvalitet til en fornuftig pris. Når hun har taget lidt mere på, kan du formodentlig skifte til f.eks horselux easy, som er til trivelige heste (hvilket fjordheste normalt er). Dette foder skal hun kun have 100 g, pr. 100 kg hest af, for at være dækket ind med vitaminer og mineraler.

Og ja, så kan du også købe andet foder til heste, med tendens til at blive forfangne, - bla. st. hippolyt laver en..

- men igen, stråfoderet er det vigtigste, hun har brug for noget bedre end halm.. :o)

• #7   11. mar 2011 er svært opdrive noget i det område jeg bor

• #8   11. mar 2011 Hmm, jeg er vist lidt træt, så får ikke skrevet helt som jeg ville...., men som Karina skriver, er det vigtigt at finde noget foder med lav stivelse og sukker, - hvilket harmonerer med f.eks horselux easy. Også St. hippolyt, hestamix musli er godt. Men der er efterhånden lavet mange gode produkter, som tilgodeser disse forhold, - tag evt en tur til din lokale foder-forhandler, og hør hvad de kan tilbyde.

Nu har jeg/vi jo ikke set hende, så det er svært at vide om det er forsvarligt at ride hende, - men hvis hun ikke decideret er mager, og du ikke er en tung rytter, så ud på nogle skridtture med jer. Kombiner det gerne med nogle gå-ture, gerne lidt op og ned af bakker, så hun styrker led, sener og muskler.. :o)

• #9   11. mar 2011 Der er ikke andet at gøre, end at gøre en ihærdig indsats for det, evt. er du nødt til at lede udenfor nærområdet. Det er jo desværre sæsonen hvor nogle ikke har meget tilbage, men der er altid nogen der ligger inde med noget, - kan du ikke finde annoncer eller opslag, så spørg hos en landmand, på den lokale rideskole, eller andre steder hvor folk kunne kende til en der har noget.. For din hest´s skyld, så må der gøres noget benarbejde ;o)

I "gamle" dage var der mange bønder der fodrede med halm og korn, men med vores viden i dag, kan vi gøre det meget bedre, - især for en hest der skal sætte huld.

- ihvertfald held og lykke med hende :o)

• #10   11. mar 2011 Hvor bor du henne ?

• #11   11. mar 2011 Nu kan det selvfølgelig være at du bor meget længere oppe, men her er en annonce:

http://www.hestegalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=530861

• #12   12. mar 2011 Tjek om hun har orm smiley min hoppe var også ret tynd og blev ikke tykkere så havde hun orm hun fik orme kur og lidt efter lidt fik hun sin normale størelse igen smiley

• #13   12. mar 2011 det var langt væk. men opgiver ikk

• #14   12. mar 2011 (link fjernet)

http://www.dba.dk/soeg/reg-nordjylland/?soeg=h%c3%b8

Her var et par muligheder mere :o)

- og ja, det er selvfølgelig en rigtig god ide at få taget en gødningsprøve, er hun fyldt med orm er der ikke noget at sige til at hun er tynd, - men derfor bør hun stadig have andet stråfoder end halm.. ;o)

• j e
    j e Tilmeldt:
    sep 2010

Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 10
    #15   12. mar 2011 hvor bor i landet kan evt levere

• #16   12. mar 2011 bor i klokkerholm ved hjallerup.

• #17   12. mar 2011 vi kan kun have det i små baller da vi ikk har plads ellers

• #18   12. mar 2011 nope

• #19   12. mar 2011 Så er der jo ganske kort til Sulsted, - i sidste link er der flere annoncer fra Sulsted :o)

• j e
    j e Tilmeldt:
    sep 2010

Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 10
    #20   12. mar 2011 ok

• #21   12. mar 2011 Uden godt strå foder kan du ikke fodre en ældre tynd hoppe op uden fare for forfangenhed eller at "ødelægge" dens mave.. halm er ikke mad, det er til at sove i og til lidt tidsfordriv til trivelige heste der ikke tåler nok hø/wrap til at være beskæftiget ..
    Jeg ville droppe havren, det gør intet for en hest der skal tage på.. faktisk tvært imod da det er svært for hesten at nedbryde, så den bruger en masse energi..
    Lucernen derimod er fint.. og så får den vel vitaminer ??
    Jeg ville fodre med fri adgang til hø eller wrap (eller en blanding) .. det er klart det bedste til at fede op.. og så lucernen med vitaminer.. hvis den stadig mangler kan du suplere med musli specielt til ældre heste eller til tidligere forfangne heste..
    Men gør din hest den tjeneste at skaffe noget hø/wrap, det kan altid skaffes.. selv om det måske koster lidt ekstra.. for med havre og kun halm som strå kan den let have mavesår eller for meget mavesyre og det kan være en af grundene til den er tynd..

• #22   12. mar 2011 Havde jeg ikke set, - men så er der jo i f.eks Brovst, - det er lidt længere, men det er jo så en tur man må tage :o)

• #23   12. mar 2011 Kan se på din profil at du har 2 dejlige plage.. det er altså også nærmest livsnødvendigt at de får godt strå foder for at de vokser korrekt og udvikler sig ordentligt..

• #24   12. mar 2011 det tager ikk ret lang tid til dronninglund.

• #25   12. mar 2011 Jamen så er det jo bare om at komme afsted....

• #26   12. mar 2011 jeg kan kun have helt små baller til opbevaring så minibig og rundballer duer ikke.

Jeg skal ud på jagt imorgen efter noget wrap eller hø. det er dog kun 4 dage de har gået uden

• #27   12. mar 2011 nat nat

• #28   12. mar 2011 Alm. mad olie i maden!.
    -Bare tre spiseskeer.

Majs flager, eller poppede majs smiley

• #29   12. mar 2011 Gå evt på dba.dk eller guloggratis.dk og find hø el wrap. Der er en masse annocer, prisen er jo ikke det vigtigste for din hoppe lige nu. Men er sikker på du kan finde noget til rimelige priser smiley

• #31   15. mar 2011 så er der købt hø hjem og hun tager super på.

Kommentér på:
HJÆLP tynd hoppe

Annonce