{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
621 visninger | Oprettet:

Longere åring? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Hvad er jeres mening, med at longere en plag fra 2010?
Altså en, der er taget fra moderen.

Min holdning er helt klart nej, men det kan da godt være at det bare er mig smiley
Grunden til at jeg spørger er at jeg ser flere og flere gøre det - men det er da kun et barn, sådan en lille en,

Lad os få en diskussion igang smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Longere åring?
  • #1   28. feb 2011
    Nej, ingen longering til en så ung en.
    Longering belaster benene utroligt meget især hvis det gøres forkert.

En årig burde lære diverse basiskomandoer og prøve "farlige" ting :o)

• #2   28. feb 2011 Det er nemlig også min holdning smiley
    Dens ben er da slet ikke klar til at trave så små volter, som et longeringstov kræver.

• #3   28. feb 2011 Hul i hovedet, man kan næsten lige så godt få den slagtet med det samme så..

• #4   28. feb 2011 Ikke for motionenes skyld, selvfølgelig.

Men hvis du har den fri på bane, kan du begynde at lære den signalerne, i skridt, og senere trav.

Min 2-års kan vende volten via kropssprog, men kan ikke gøre det på kommando som sin mor, endnu.

Men aldrig have en longe spændt fast til en åring - fordi de trækker sig skæve, de skal være løs, så de kan holde deres egen balance, og ikke er tvunget ind på en lille volte (pga. led, etc.)

• #5   28. feb 2011 jeg gør det, og har ikke noget imod det, så længe du ikke gør det en eller to hver dag smiley

Jeg har en lille welsh/miniature kryds, som jeg ska gøre klar til show her i maj, og når vi når længere hen vil hendes "træningsplan" så sådan ud:

Mandag: longering i rounpen, ca 15-20 min
    Tirsdag; mønstring + gå tur
    Onsdag: gå tur
    Torsdag: longering i pounpen ca 15-20 min
    Fredag: mønstring
    Lørdag: Fri
    Søndag: gå tur

Jeg mener ikke dette er en hård trænings "plan", og med tanke på at longeringen ikke er længere vil jeg ikke kunne skade noget, har gjort det før og mener så længe man tager hensyn til hesten, jamen så er der intet galt i det smiley

• #6   28. feb 2011 Nej.. Man bør ikke longere hesten før den er 3 helst 4, med mindre den af helbredsmæssige årsager bliver nødt til at komme tidligt igang. Men ikke før det bliver bestemt af dyrlægen..
    Det er alt for meget belastning for så ung en hest!
    Måske hvis den stod på en rideskole og næsten aldrig kom på fold.. Nej, jeg ville stadig finde en anden løsning..
    Man får bare benproblemer senere hen, hvis man vil have en hest der holder i mange år, så skal man ikke begynde at træne den så tidligt..

Man siger at islændere holder længere fordi de er mere "solide" Jeg tror det er pga træningen.. De fleste venter med at starte hesten op til den er 4-5 år, forhen ventede man helt til den var 6.. Plus de går ude hele tiden.. Jeg tror det er med til at lave en sund og holdbar hest..

• #7   28. feb 2011 Hellere trække ture..

• #8   28. feb 2011 Jeg syntes det er fint nok, at lære den unge hest at gå rundt om en, i en longe.. Men ville aldrig decideret longere den, før den skal igang med tilridningen.. Jeg har brugt meget jordtræning med min unghest..

• #9   28. feb 2011 Aldrig i livet det skader hestens udvikling og det er for hårdt for benene og resten af hesten den bliver altså ødelagt af det.

• #10   28. feb 2011 Alt for tidligt.. ville tidligst begynde med longering ved 2-2½ års alderen og kun lidt og ikke ret længe, da det er meget hårdt for benene.. for at være godt kræver longering at man ved hvad man laver..

Stald lille t: 15-20 min er da ikke kort.. ingen hest bør da longeres længere end det... synes din plan er enormt hård for så ung en plag, især med 2 gange longering om ugen.. ja selv for un på 2 år ville den være hård.. så ung en hest bør ikke arbejde hver dag, max hver 2 dag..

• #11   1. mar 2011 Er der nogen der præcist kan forklare hvad det er der belaster hesten og hvordan det belaster den? Jeg mener er det dens led, scener f.eks. ?Nogle nævner den lille volte? Og et spørgsmål til: så også der stod; "..hvis man ikke gør det rigtigt". Hvornår gør man det så forkert? smiley

• #12   2. mar 2011 Stella: Det belaster især led men også sener når hesten går på en volte i længere tid i træk, som den gør når den longeres..
    Forkert longering er når hesten drøner rundt i overtempo, eller spændt ind i hoved og r... eller når den går skævt og kigger ud af volten og slet ikke bruger sig korrekt.. Og selvfølgelig også flere andre ting..
    En hest der longeres korrekt er afslappet, følger sporet på volten og søger frem til longen (altså strækker sig).. en veltrænet hest kan også longeres i en højere samling..

Kommentér på:
Longere åring?

Annonce