Hård fortil, kaster med hovedet ... {{forumTopicSubject}}
Hej alle HG'ere
Jeg har her på det seneste haft en hel del problemer med min hest. Han var før stabil fortil og gik afslappet, men han er begyndt at spænde op, kaste med hovedet og generelt være meget hård fortil.
Jeg kan ikke rigtig have fat i tøjlen uden, at han reagerer med at kaste med hovedet eller bare være modstridende.
Jeg har fornylig raspet tænder, så dette er i orden. Han har lidt tør hud i mundvigen, så har smurt ham med helosan her på det sidste - der er også nogle, der mener, at det kan være trykninger fra biddet.
Jeg er lidt bange for at jeg har for meget fat i tøjlen - jeg plejede altid at have for løse tøjler, men min underviser bad mig korte tøjlerne, men det virker som om det bare har gjort det hele værre.
Jeg er virkelig kørt fast i dette og jeg ved ikke helt, hvad der skal gøres ved det. Jeg har prøvet at ændre bid(rider med tre-delt), men synes ikke det hjalp.
Er der nogen, der kan være behjælpelige? Tænkte jeg ville høre nogle herinde, før jeg begyndte på andet.
aug 2009
Følger: 41 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 223 Svar: 2.108
jun 2009
Følger: 32 Følgere: 51 Heste: 8 Emner: 144 Svar: 1.170
prøv evt at skifte bidet..det kan hjælpe engang imellem.. Det kan også være at hans muskler er ømme evt i nakke og hals
aug 2007
Følger: 57 Følgere: 53 Heste: 4 Emner: 49 Svar: 1.787
mit problem var at jeg var blevet lidt hård i min hånd og efter mange undervisnings timer (5 timer fordelt på 10 gange) så hjalp det på at hun er meget stabil med hovedet og sætter sig ikke på biddet men tager imod det i stedet
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.317
Volter arbejde meget med tempo og langsomt lidt kortere tøjler til "lige før" hovedet slår op- løse igen og så fremdeles.
Masser af ros og lad hesten være når den er i korrekte tempo-ikke bruge ben osv. lad den slappe af-heste kan godt selv finde udaf at holde tempo til næste øvelse.
Held og Lykke fra Os.
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 57
mar 2008
Følger: 46 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 56 Svar: 646
okt 2009
Er det kun når du har let støtte på tøjlen han gør det? El. gør han det også hvis du rider med lange tøjler og ingen kontakt har til biddet?
Er biddet for stort til hans mund?
Præcis hvor længe er det siden han fik ordnet tænder? og var det af dyrlæge en hestetandlæge?
okt 2007
Altså man kan godt ride ham for lange tøjler og så slapper han fint af, men ligeså snart man har fat i tøjlen, så spænder han op, og det virker som om, der er noget, der gør meget ondt på ham.
okt 2007
okt 2009
Min dreng der f.eks aldrig havde fået ordnet tænder da jeg købte ham, (han har været mishandlet og misvedligeholdt) slog også med hovedet. Da vi havde fået ordnet hans tænder, slog han staidg med hovedet i en laaang periode. Han var simpelthen vant til at hans tænder var på en måde og havde levet med det, så da tænderne blev ordnet og der ikke længere var tryk, havde han efterfølgende ondt i nakke, ryg og kæbeparti.
Han havde jo gået og spændt og kompenseret for de dårlige tænder .
okt 2009
aug 2007
jeg ved ikke hvordan du rider - så kan ikke sige det, der er bare en tendes med når hesten skifter adfærd så må der være noget i vejen men hesten. hvor mange gange, jeg siger ikke at det er det der er galt, at man skal se på sin egen ridning først inden alt muligt andet.
ville finde en god berider og så få noget ene undervisning nogle gange...
Det kan være noget så simpelt at du skal rette dine hænder i forhold til den måde du rider nu
okt 2007
Jeg er udemærket klar over min egen ridning har en stor del at sige, men eftersom jeg ikke har ændret ridestil og han pludselig begynder med det, så må der være noget andet, der generer ham også. Jeg leder egentlig bare på svar på, hvad det kan være, der generer ham, så jeg prøve det af og se om det hjælper.
okt 2007
Hvor lang tid var han ca. øm efter? En måned? Det er snart to uger siden, at han fik ordnet sine tænder.
okt 2009
Men min dyrlæge sagde at det var meget normalt at de godt kunne være ømme i kæbe og mund en periode efter.
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
okt 2007
Min lille hest har fået ordnet i 1,5 år, og han trængte virkelig, så måske er han stadig øm efter dette også.
Men var reaktionerne de samme som mine hos din eller hvordan? Fordi hvis de var, så kunne det være, at det var "problemet".
okt 2009
okt 2007
Men hvad gjorde du så, da han var 'øm? Der må vel være noget, man kan gøre for at hjælpe det den rigtige vej. Min plan er umiddelbart at prøve at ride ham bidløst i en uge frem ad gangen, og derefter se hvordan det går med bid, sådan vil jeg så tage det indtil, at det virker som om han er lettere fortil.
okt 2009
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
Min svar bliver alt afhæning af det.
okt 2007
Det virker bare til at være blevet værre efter, at han fik ordnet tænder.
okt 2007
Han er har lige fået ordnet tænder, så det er ikke tandspidser.
sep 2007
Det er også muligt at det er helt tilfældig og ikke har sammenhæng.
Mit bud er at han er spændt i sin hals og nakke.
Mange glemmer at en hest også har en hals og en nakke, og de tænker kun på ryg og bagpart. Men mange problemer stammer fra spændinger i nakken og i halsen.
Jeg ved ikke hvor du bor, men har taget kurser i hestemassage til husbehov og har arbejdet en del med nakke og hals på mange heste. Så hvis du boede tæt på, ville jeg gerne komme og vise dig hvordan du selv kan prøve at hjælpe din hest til at slappe af i halsen.
Har selv i en del år redet en islænder som simpelthen var stiv som beton i halsen og i nakken og i alle andre gangater end skridt, smed han hovedet bagover, blev hård i munden og spændte og jappede afsted. Og hver gang man tog det mindste i tøjlen , feks for at stoppe ham, smed han hovedet bagefter. I et halvt år, stod den på afslapning ridning, det ville sige, ikke noget med dressurøvelser eller at hesten skulle gå til biddet. Ikke noget med at få hesten til at tølte ved at løfte hænderne, osv.
Vi skritede og travede i et væk med helt løse tøjle. Hver gang han spændte op, bom ned i skridt igen. Jeg måtte kigge inad og se på min egen ridning. Indse at jeg faktisk selv spændte en hel del i kroppen når han også gjorde det. Så ved hjælp af massage, afspædning på hest, med og uden sadel, med og uden tøjler i longen osv, lærte han det i løbet af et halvt års tid. Den dag i dag, skal man kende ham når man rider ham, ellers kaster han straks hovedet bagover og spænder op og løber afsted med en. Hvilket var næste træk i det at spænde og kaste med hovedet, at løbe med en.
Hvad tænker du om det ?
aug 2007
som oftes er det en rytter fejl og ikke en heste fejl.
men jeg synes os som Team Hjortkjær Hjortvald at det bestemt er en mulighed at han kan være øm efter tandlægen
okt 2007
Jeg har i tankerne, at det er begyndt meget efter, at jeg er blevet bedt af undervisere at samle tøjlerne mere op, at han er begyndt at spænde mere. Altså han spændte op og var besværlig før tænderne blev ordnet, men det har været meget værre efter.
Men ligeså snart han ikke har et bid i munden, så er der intet. Men min underviser sagde også, at han var meget stiv i nakken og ville ikke rigtig bøje sig der og går meget lige uden bøjning eller noget.
okt 2007
okt 2007
sep 2007
Taler af bitter erfaring.
Derudover har jeg selv et piskesmæld og kan på egen krop mærke hvad det gør ved en når man har ondt i nakken og helt stiv i sine halsmuskler.
Mit forslag er at du prøver at gøre løsgørende øvelser med ham, samt evt får en krioprakter ud. Det kan gøre underværker. Ved det også fra min egen krop. Og fra min tidligere hest.
Problemer er nemlig at massage og løsgørende øvelser ingeting hjælper HVIS han har noget i klemme i halsen eller nakken. Så gør man bare ondt være, for han kan ikke slappe af, så længe det klemmer og gør ondt.
Så er det bedre at starte med at en kiroprakter behandler ham, og SÅ lave løsgørende arbejde , give ham massage og sørger for masser af "støvsuger" ridning, indtil han igen er klar til at prøve at lave bøjninger og gå til biddet.
okt 2007
Det lyder meget passende, fordi når han har løse tøjler og er fri i halsen eller hvad man siger, så er der ingenting jo, men ligeså snart han skal bøjes og alt det, så siger han fra.
jul 2006
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 67 Svar: 321
Jeg kunne sagtens ride hende for løse tøjler, hvor hun bare gik og slakede, men så snart jeg forlangte noget af hende - samlede tøjlede op og bad hende bruge ryggen, så blev hun strid. Hun kastede med hovedet, rakte tunge og i nogle tilfælde stejlede hun...
Man skal huske, at heste viser ubehag ved sådanne tilfælde, og derfor vil jeg anbefale en kiropraktor til at kigge på hesten, da den tydeligvis viser ubehag.
Marianne Dahl-Jensen er rigtig god og kører både til Fyn, Jylland og Sjælland. www.equimove.dk
sep 2007
okt 2007
Jeg tror, at jeg må få en kiropraktor ud og kigge på ham, da der er flere, der foreslår det. Vil selvfølgelig gerne have flere svar og råd
Men indtil jeg får en kiropraktor ud vil han blive redet væsentligt mere på tur, så vi i det mindste kan styrke hans muskler den vej.
jul 2006
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 67 Svar: 321
Det lyder kanon med kiropraktoren
okt 2007
Det er nemlig rigtig træls, da jeg jo kan både se og mærke, at det gør ondt på ham.
Men er der nogen, der ved hvad evt. smerte i nakke og hals kan udløses af? Kan det være, at han ikke har haft musklerne til at bære sig ordentlig og han derfor har gået for meget på tøjlen? Altså bare ligget på tøjlen og spændt op?
feb 2008
Følger: 38 Følgere: 42 Heste: 16 Emner: 27 Svar: 379
okt 2007
okt 2007
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 3.976
Jeg har mødt mange heste med samme problem, simpelthen fordi sadlen ikke passede...
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Syntes det lyder til det er tænderne. Men ja aldrig helt nemt at finde frem til problemet. Ville sige rid bidløst til i finder problemet. evt bare i grimen hvis i ikke har en kapsun. Håber i finder ud af hvad der galt.
okt 2007
maj 2010
Følger: 1 Heste: 1 Svar: 1
Jeg har købt en bidløs trense, som jeg prøvede at ride med i dag, men også her kaster hun med hovedet...tænker jeg også vil prøve, som der bliver foreslået her, at ride med løsere tøjler indtil der ses en forbedring...hun kaster ikke med hovedet, når der er løse/halvløse tøjler.
Hård fortil, kaster med hovedet ...