løse ledbånd {{forumTopicSubject}}
hej jeg har købt min gamle unghest tilbage, og desværre fandt tidligere ejer ud af hun havde løse ledbånd i venstre bagben, det har været gået "ud af led" en gang... og vi har så lade hende stå og blive muskelfattig, og har nu snakket med andre om dette, og nogle siger hun bare skal stå (aldrig bliver ridehest) og andre mener det kan genoptrænes så ledbåndet strammes...
Min/tidligere ejers ide indtil videre....
var at give muskel opbyggende foder og genoptræne med ture på asfalt og longering i passoa longerings system..
men igen med så forskellige holdninge ville jeg høre om nogle af jer har haft bekendtskab med dette problem, og hvad gjorde i og hvordan??
dyrlægen kan man jo kun snakke med mellem 8-9 om morgen... og dette kræver jo en del mere forklaring...(hun vil dog blive kontaktet)
håber nogle kan hjælpe...
feb 2007
Følger: 67 Følgere: 69 Heste: 9 Emner: 31 Svar: 515
Den kan sagtens blive ridehest. Den skal have muskler og bevæge sig. Ud og gå i bakker og longere i bakker.
Giv den foder den kan sætte muskler af. Hvis knæet sætter sig fast kan det opereres. Det blev casmir. Det er et meget lille indgreb som din egen dyrlæge kan lave.
Klø på. Din hest skal bare igang med en masse ture
dec 2006
Følger: 117 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 383 Svar: 2.300
de går ude fra ca 10-19 + og hun kan sagtens galoppere og spjætte rund uden problemer, bare mere om det er vejen frem??
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Nu er jeg ikke en hest, men jeg tror at mange af de samme regler gør sig gældende.
Jo flere gange leddet går af led, helt eller halvt, jo svagere bliver det. Det handler selvfølgelig om ikke at få leddet ud i yderpositioner, der kan belaste leddet så meget at det går af led.
Jo længere tid der går mellem ulykkerne, jo stærkere bliver leddene igen.
Hvis det er genetisk medfødt med svage led, som det er ved mig, kan muskelopbygning omkring leddet aflaste så meget, at det ikke er noget problem. Så det handler simpelthen om at få en god muskelopbygning under kontrollerede forhold.
Og med kontrollerede forhold mener jeg netop ikke, at den skal styrte rundt på folden og brænde al sin energi af der, for så går det da først galt. Når det er i bagbenet tænker jeg umiddelbart en masse god dressur med henblik på at træne bagpartiet, hvilket det meste dressur jo i bund og grund går ud på.
... men jeg er ikke ekspert, det var bare lige hvad jeg synes lød mest logisk.
jan 2005
dec 2006
jan 2005
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
held og lykke med hypperen ..
dec 2006
undskyld min dunhed men hvordan gille du gi hende tjørn.. og hvad er kvæde??
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
der findes collagen i pile bark, og det er byggesten til ledbånd og sener.. så få fat i nogle grene du kan smide ind til hesten på marken eller i boksen, så skal de nok selv administrere det..
det samme med tjørn og kvæde.. vores har tjørne krat på marken de selv går og nipper af engang imellem..
kvæde er et lille træ, mange har dem som pynt i haver..
du skal ikke dosere det eller noget.. bare giv hesten adgang til det, så skal de nok selv finde ud af resten ..
og du behøver ikke alle tre ting en af dem er rigeligt..
dec 2006
løse ledbånd