{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.345 visninger | Oprettet:

At kæmpe med sin hest.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har et problem, som jeg vil høre om nogen har løsningen på, og om ikke andet, så om nogen har nogle erfaringer at dele.

Imorgen er det 2mdr siden jeg købte min nye juniorhest, Rivana. Hun blev købt da jeg havde solgt min unghest - han blev solgt pga. at han var en for stor mundfuld for mig, og fordi vi slet ikke passede sammen.
Rivana derimod, hende følte jeg bare en kemi med, selvom hun da jeg var oppe og prøve hende, var lidt svær at ride. Men jeg tænkte, hesten har KÆMPE kapacitet, som jeg vil have det. Hesten er enormt sød på stald og når man skridter den ud, lige som jeg vil have det. Så, hvorfor ikke?

Siden jeg har fået hende hjem er det bare gået ned af bakke. Jeg er blevet kontaktet -og har fundet frem til personer, som har haft hende i ridning, og som tilsyneladende har opgivet hende, eller fået hende solgt til nogle andre. Jeg har fået afvide af en som har haft hende, at hun har været vanrøgtet, skamredet og mishandlet, og det er den sidste oplevelse hun har med mennesker, før hun blev sat på en mark for tre år siden, hvor hun så først er kommet i hænder og ridning igen, her for ca. 5mdr siden.
Jeg vidste godt hun havde stået på en mark i 3år, men ikke den oplevelse og behandling hun havde fået før det!

Jeg kæmper nu ekstremt meget med hende under træningen, hun har simpelthen så ufatteligt travlt - hun smider ryggen og det hele skal faktisk foregå i fri trav rundt i ridehuset. Sidst jeg satte hende i galop fik jeg hende først stoppet efter 10min...
Træningen er blevet til en kamp hver gang, og det gavner ikke mig, og da slet ikke hende, som bare ikke har brug for flere dårlige oplevelser.

Er der nogle der kender til det problem med at hesten har får meget tempo? Hvad gør i ved det? Halve parader, hele parader, kortere tøjler, hjælpetøjler - intet af det virker på hende.
Hvad gør i?
Er der nogle der kender til problemet?

Mvh. Michelle

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At kæmpe med sin hest..
  • #1   21. dec 2010 Sikke en kedelig historie.

Mit første spørgsmål, er den tjekket i ryggen?

Hvis den er sød fra jorden ville jeg nok lægge en hel del arbejde i fra jorden (i longe senere hen) og så få en til at hjælpe dig i longe, såden så du sidder på den og den bliver longeret - faktisk starte mere eller mindre forfra med tilridning - forstå stopsignaler mv.

Det er et stort arbejde at gå igang med, held og lykke til jer begge!

• #2   21. dec 2010 jeg har haft det samme,
    men du skal simpelthen begynde at longere noget mere.
    Så arbejder du med hende fra jorden,
    så har du forskellige lyde når hun skal gå i trav, galop , og stoppe,
    det tager lidt tid at lære hened, men det hjalp med mig smiley
    få evt en der underviser i horsemanship ud og lær jer det smiley

• #3   21. dec 2010 Det bedste jeg umiddelbart kan foreslå dig er, at få en god underviser, som kan observere problemerne når de opstår, og ligesom have en objektiv anskuelse på situationen. Det kan være svært at tænke klart som rytter når man sidder på en hest der løber. Man bliver frustreret, og kan gå i panik. Og det er ikke sundt, hverken for rytter eller hest. Så en god underviser, der kan holde hovedet koldt og guide dig når det bliver svært.

Jeg red selv en hest engang, som løb ekstremt meget. Det virkede faktisk at give ham nogle lange tøjler, og så bare løbe lidt. Det kunne godt tage lang tid før hesten begyndte at gå ned i et normalt tempo, men han gjorde det altid. Ofte vil strammere tøjle stresse den slags heste mere end det gavner, og hesten vil blive ved med at kæmpe. Men hvis man giver giver hesten mere frihed, vil den begynde at slappe lidt af. Lav kun simple øvelser som store volter, og tag evt. ned i skridt når du vil skifte volten. de kan godt finde på at løbe rigtig meget, hvis man fx rider skråt igennem, så i starten så trav kun store volter.

Jeg har vidst en equipageblad med nogle øvelser til stærke heste der løber meget. Kan lige skimme det igennem og vende tilbage hvis der står noget godt ...

• #4   21. dec 2010 Puhaa det lyder ikke rart. Får du undervisning?

• #5   21. dec 2010 Vil også sige at du skal få den tjekket igennem. Og derefter skal du nærmest igang med en 'tilridning' af hesten igen, som Tania også er inde på

• #6   21. dec 2010 Jeg vil foreslå at du starter med at få hesten tjekket i "hoved og røv".
    Få den undersøgt i ryggen (den kan muligvis ha kissin spines?) og måske er den bare øm, der kan være noget galt med tænderne, den kan have noget nede i benene osv.

Hvis alt dette er på plads, synes jeg du skal lave noget mere træning fra jorden af, så du får den til at stoppe, når du siger den skal stoppe osv - lær den det fra jorden af.

Når du rider den, skal den ligeledes lytte til dig. Det tager den tid det tager. Om du så må nøjes med at skridte 45 min før den lytter til dig, jamen så må du gøre det. Sørg for at få undervisning ved en dygtig underviser; selvom de ofte er lidt dyre, så får man altså hvad man betaler for.
    Tror du skal beregne din hest som unghest, da den jo er som den er.. :o)

Held og lykke med den fremover!

• #7   21. dec 2010 (link fjernet)

Som en har påpeget, kunne det være en rigtig god idé at indlære nogle signaler og få hesten løsgjort fra jorden!!
    På siden jeg har linket ovenfor, er der nogle rigtig gode longerings- og trækkeøvelser, hvor man indlærer simple kommandoer, lærer om lydighedsarbejde og longeringsarbejde.

Personligt kan jeg anbefale bomme i longeringsarbejdet. Hvis du fx. starter med at placere to bomme på en volte - én i hver ende. dette vil kræve hestens opmærksomhed og sænke farten. det løsgører også rigtig godt i ryggen. når hesten fatter hvad det går ud på, kan du evt. lægge flere bomme på volten, samt lave 2- og 3kombinationer. Det kan virkelig sænke farten, og når den er dygtig til det i longen, kan du jo overføre det til ridningen.

• #8   21. dec 2010 er hesten tjekket igennem?

ellers er det helt forfra med masser af longe arbejde og arbejde fra jorden og evt. skridt fra ryggen, så begynd at få en til at longere dig på hende efterhånden som hun slapper af i longen.

og få undervisning...

og jeg har selv været der, jeg har selv prøvet at starte helt forfra med en hest, det er min mangoley som idag går military stævner på bl.a. landsplan

• #9   21. dec 2010 så så helt rolig rom blev ikke bygget på en dag, og det er kun 2 måneder siden du købte hende.

du skal begynde forfra, lærer den stop signalet, start i skridt. stop den efter hver 3 skridt, så 5, så ved hvert bogstav, og når stop sidder klokke rent, begynder du at trave, og stadig lærer den stop, først med små intervaller, så lidt størrer osv. når det virker i trav, går du videre til galop.

halve parader hele tiden og ja det tager tid, nogle gange langtid.

ikke noget med hjælpe tøjler det får du ikke noget ud af, og der er ingen genvej, det er træning, træning og atter træning.

• #10   21. dec 2010 Til alle:

Inden vi købte hende var hun i komplet røngten, og der er ikke så meget som en forkert skygge på de billeder - dyrlægen var meget forbavset over SÅ rene billeder. Der er INTET på hende smiley

Der er ej heller nogle problemer med hende fra jorden, hun er nem at trække med, og i longen (selvom hun ikke har været longeret særlig meget før) er hun et pragteksemplar, meget lydig og koncentreret.

Jeg tror det kommer sig af for hård og umoralsk ridning tidligere, som har sat spor nu. I kan evt. se her: http://hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=13897
    Det er billeder fra 2007, det år hun blev sat på en mark. Hende her var den næstsidste der red hende, de sidste der havde hende var dem der skamred hende. I kan se på billederne hvor meget fart hun har på, allerede dér. Hende der rider hende på billederne har fortalt at hun har været redet ekstremt hårdt før i tiden, og hun da hun fik hende i ridning var MEGET signalforvirret og stresset...

Enten har hun aldrig lært andet, ellers er det fordi hun stresser op, vil jeg mene. Jeg har også bestemt mig for at gå helt tilbage til starten, selv om hun er 12år og det ikke burde været nødvendigt, så må vi tage den tid det tager, for hun har ikke brug for at blive opgivet endnu en gang...

Jeg har fået undervisning før på hende, men hun har lige stået skadet pga. en uforstående udlejer og hingstede vallakker, så vi er lige kommet igang igen, og skal have undervisning efter nytår.
    Jeg har desværre ingen til at longere mig, jeg rider altid selv..

• #12   21. dec 2010 bare huk tålmodighed tålmodighed tålmodighed og for alt i verden ros...
    min var 13 da jeg begyndte med hm så det kan lade sig gøre

• #14   21. dec 2010 urter kan evt hjælpe sammen med den træning forfra som flere anbefaler... jeg kender en hest som også var meget stresset og havde meget travlt når man red, han skulle næsten altid longeres inden ridning for at have nogenlunde styr på ridningen. men efter han fik camilleblomst faldt han betydeligt ned uden at miste energi.. du kan evt starte med en pose fra matas og så give ham en skefulde morgen og aften sammen med foderet...hjælper det kan urterne købes i større mængder hos www.askhim.dk

• #15   21. dec 2010 først vil jeg bedynde med at spørge om du måske ikke har taget munden for fuld ? Du kom af med din unghest, da det var en for stor mundfuld. Så tænker jeg at når du allerede siger at den var svær at ride da du prøvede den, at du måske har taget munden for fuld endnu en gang?
    Måske har den en kæmpe kapacitet, men hvis du ikke har evnen (forstå mig ret), til at udnytte denne kapacitet ville det måske være bedre og finde en hest med mindre kapacitet og mere ridelighed så du rent faktisk kan lære noget, og så måske senere hen købe en sværere hest..

Man kan altid være bagklog, men du bliver også nødt til at se frem ad, og finde ud af hvor meget blod, sved og tårer du vil lægge i denne hest, den ender måske med at blive en større mundfuld end din tidligere hest.

En urørt unghest er nemmere end en ødelagt ældre hest - det er ihvertfald min erfaring..

Og så skal du ellers begynde fra bunden, med skridt og trav, ingen galop før diu styrer skridt og trav ordneligt.
    Du bygger hesten op i det små, altså skal den først lære at vente i skridten og have ryggen med. Det er vigtigt når det går godt at man ikke hopper forhurtigt over på næste trin. Og så skal der være noget kvalificeret undervisning til at hjælpe dig.

• #16   21. dec 2010 Altså nu når man jo heller ikke op på top plan på 2 måneder smiley Det tager ekstremt lang tid, i skal lærer hinanden at kende og i skal blive trygge ved hinanden smiley

Og så er det jo bare at starte fra bunden af, vil nok også anbefale en underviser som kan hjælpe en med det smiley kender en som har samme problem med at hende hest løber og stresser i dressur, den er så helt eminent i spring, men dressuren har de svært ved, hun har haft den i ca halvandet år og det går fremad nu, men det er stadig ikke perfekt smiley

• #17   21. dec 2010 Pau

- Det kan jeg godt forstå du tænker, men det er to meget forskellige heste. Grunden til min unghest var en stor mundfuld for mig var, at JEG ikke kunne ride ham. Alle andre kunne, men jeg kunne ikke. Han gloede på alt med mig på ryggen, sprang til siden for alt, satte sig på røven, fordi han havde lyst, lagde sig ned, fordi han havde lyst, stejlede, bukkede, stak af, sparkede ud efter mig på folden, maste mig i boksen... Jeg kunne blive ved. Den hest kunne bare ikke li' mig - idag fungerer han uden nogle som helst problemer hos din nye ejer, hun rider ham ved vej, og han er ikke bange for noget smiley

Rivana er en stor mundfuld på en anden måde... Vi har knyttet os rigtig meget allerede nu, og jeg kan slet ikke tænke tanken, at skulle af med hende, for hun betyder allerede verden for mig. Hun er svær på den måde, at hun har været så meget igennem, at der skal en til at forstå hende. Hun er jo ikke bare en hest man sætter sig op og rider, og det kan jeg på en måde godt li'. Hun er ikke svær eller voldsom for mig at håndtere fysisk, men psykisk, fordi jeg selv i så ung en alder har gennemgået en masse ting, ligesom hun selv har, så fanger hun mig bare med sin skrøbelighed, som det umiddelbart kun er mig der kan se. Alle andre der har set hende har sagt, at hun er en kanont flot hest, at hun har masser af kapacitet, at hun kan blive GP hest hvis det er dét. Ingen kan se, at hun bag sin hysteriske, hårde "facade" faktisk er rigtig rigtig usikker og skrøbelig.
    Jeg kunne mærke det allerede da jeg prøvede hende - hende der fremviste hende snakkede om at hun var vant til at være alfahoppen, så hun skulle bare have et klap når hun ikke hørte efter. Vær' ALTID konsekvent fysisk overfor hende her, sagde hun. Jeg kunne mærke at hun var utryg og utilpas med mig på ryggen, men også, at hun virkelig var forvirret.
    Jeg er ikke nogen stjernerytter, og jeg har redet i 11år, men har ikke et livs erfaring med heste, som så mange andre hestemennesker drager nytte af hver dag. Jeg kunne bare mærke at hun havde brug for én fast rytter, en som forstod hende, og som ikke opgav hende.
    Jeg er selv skrøbelig, og hun taler bare til mig i alt hvad hun gør.

Derfor har jeg ikke tænkt mig at opgive hende fordi hun er "for stor en mundfuld", for det er hun slet slet ikke.. smiley
    Jeg skal bare lige have fundet ud af at knække koden til at sænke hendes tempo.. smiley

• #18   21. dec 2010 få en god underviser, jeg kan anbefale det system som jeg er udlært i nu, videnskabelig hestetræning, og en træner der kan ændre hestens adfærd hurtigt, så hesten ikke skal leve i stress længere.

• #19   21. dec 2010 okay, vil bare være sikker på at du har bestemt dig for hvad du vil med denne hest smiley Og det har du uden tvivl.

jeg ville gå i gang med longearbejde, virkelig indkode godt og grundtigt, frem og stop, tilbage i tempo og frem igen, til i kan det i søvne. Her skal du bruge dit kropsignal og din stemme. Rose når hun gør det godt, og når hun gør det knap så godt så berolige hende.

Når i er eksperter" i dette, så overfør det i har lavet fra jorden til ridningen.
    Har selv været igennem en 4 heste der har gjort på nøjagtig samme måde, efter 2 måneder var der en kæmpe forskel og efter et halvt år fungerede de faktisk som normale heste smiley Men det kræver en blød hånd og et fast sind fra rytterens side, hvilket du helt sikkert har.

• #20   21. dec 2010 Hvis det var mig ville jeg få den tjekket i hoved og røv for ømheder og skavankar. Derudover tror jeg at du skal ændre dit syn på "jeres kamp". Hesten er et flugtdyr. Hvis den er bange eller føler ubehag så løber den, og det lyder sådan i dette tilfælde. Derudover så alt hvad der hedder hjælpetøljer eller hjelpemidter burde forbydes, og vil ikke gøre hesten mere tryg, tværtimod. Du må sætte dig ind i hvorfor den gør det, ligge mærke til hvordan den reagerer på hvad du gør hele tiden.

Start med at indlære kommandoer fra jorden/longe. Som stop, trav, galop. Jeg har 4-5 kommandoer til min hest, og overraskende nok så kunne den i løbet af meget få dage stortset alle kommandoerne, og kan hitte rundt i dem. Men du skal ikke have én eneste kommando til to ting. Når den har lært dem fra jorden, skulle det gerne hjælpe på ryggen.

Sidst men ikke mindst så på hjælp af en proffesionel, tålmodig træner.

Mød op med rejst pande hver gang og se det ikke som en kamp !

• #21   21. dec 2010 Pau

- Hun er en helt fantastisk hest, hun skal bare forståes og håndteres med omtanke.. smiley
    Det er også derfor hun kun hører efter hvad jeg siger - fordi jeg nu behandler hende med tanke på hvad hun har gennemgået tidligere. Andre som håndterer hende eller ser hende stempler hende hurtigt som dum, eller uopdragen.
    Jeg tror måske også longearbejde, eller arbejde for lange liner kunne være en idé.. smiley

Pernille
    - Som skrevet, så er hun tjekket, hun har ikke ondt. Jo, psykisk har hun ondt.
    Og det er en kamp - det er en kamp for os begge, men den skal nok ende godt, for vi kæmper begge to smiley
    Tro mig, jeg har sat mig ind i det. Jeg ved præcis hvordan hun reagerer på de forskellige ting, jeg har brugt de sidste 2mdr på at observere hende.. smiley

• #22   21. dec 2010
    Arbejde for lange liner er fordi folk vil have en hest til at søge ned på tøjlen, efter min mening skulle den gerne selv søge ned, evt med hjælp fra ben. Indtil videre skal den bare lære tempoet, så longér den bare i grime, så den er er påduttet alverdens udstyr, og tvunget i holdning. Gør det smpelt.

• #23   21. dec 2010 **Så den IKKE er påduttet alverdens udstyr** smiley

• #24   21. dec 2010 Hesten er dummere end man tror. De skal helst have tingene ind med ske, og gerne én ad gangen.

• #25   21. dec 2010 Jeg har selv 2 mishandlede heste (førhen), problemheste som nogen kalder dem og op opgav dem gang på gang, samt gennebankende dem.

Mine manglede for det første muskler, så de kunne ikke bære sig selv, derfor løb de nærmest afsted da jeg fik dem.
    Jeg har brugt det første½ og hele år på jord arbejde. Longe og lange liner, trækture, løsspring, bomarbejde, leg i hal og på bane osv. Har din hest muskler til at bære sig endnu? El. mangler hun det og derfor løber for dig.
    Sådan en hest med en grim fortid har brug for tid til at genopbygge sig både fysisk og psykisk.

Jeg fik også mine tjekket med dyrlæge, kiropraktor, fys osv. Intet galt ud over at de var ramt hårdt på psyken og det at ingen ville arbejde med dem, så de havde ikke muskler at bruge korrekt. Så det var tilridning om igen og først da de fik muskler nok til at bære sig selv, begyndte jeg at ride dem, men højst 2 gange om ugen og kun grundridningen.

• #26   21. dec 2010 Det at arbejde med lange liner handler ikke om at få hesten til at søge ned ved hjælp af tøjlen.

Hvis hesten ikke har muskler feks. el at den er fejlredet, ryggen ned og underhals, så bære den ikke sig selv korrekt.
    Og søger derved heller ikke automatisk ned af sig selv. Her må det vigtige være at opbygge muskler og ikke tvinge hesten i en holdning den rent fysisk ikke er klar til.

• #27   21. dec 2010 Ingen hest er for svær eller dum. Så er det rytteren den er gal med. smiley

Jeg vi foreslå noget jordarbejde, lær hinanden at kende. Foretrækker selv at gå nogle ture, hyg jer INDEN man sætter sig op på en helt ny hest, men det er smag og behag. Det er i hvert fald tydeligt at din hest har traumer fra engeng for længe siden :-s og derfor skal hun vel være 100% tryg ved dig.

Mit forslag er, at du skal starte op fra skridt og trav. Start med ride indtil hun gør det rigtig godt, så stop der, da ridning jo skal være sjovt og ikke træls så stop mens legen er god. Så kan du arbejde dig op efter når du synes det er på tide at tage et længere skridt smiley
    Håber du kan bruge mit forslag og held og lykke med jer!

• #28   21. dec 2010 Det lyder som om den skal startes fuldkommen forfra.

Få dig en underviser som kan hjælpe. Af navne jeg kender: Anders Chortzen, Susan Kjærgård, Kirsten Hansen - men ved ikke, om der er nogen af dem, der bor i nærheden.

Men der er ikke noget at gøre, enten rider du den "til" på ny, ellers finder du en anden der kan gøre det. Ellers bliver den hverken ride- eller dressurhest igen. smiley

• #29   21. dec 2010 Der er nok ikke andet for end at starte forfra igen... også lægge vægt på "stop" signalet... altså starte i skridt (tage i tøjle) til hesten stopper (løsne begge tøjler) også frem i skridt (kun ben) hesten skridter slappes 100% af i ben og krop... altså skille alle signaler ad, en af gangen, til du er sikker på at hesten er har forståetdét... også selvfølgelig træne videre i trav når med tiden... god arbejdslyst smiley men vilje kommer man langt smiley

• #30   21. dec 2010 Hvis jeg var dig ville jeg starte med redressur eller tilridning helt fra bunden af.. altså simpelthen lade som om heste aldrig har har haft rytter på ryggen før..

Det lyder i hvert tilfælde ikke som om den hest nogen sinde har brugt sig rigtigt eller været løsnet korekt.

Men desværre blevet redet i et overdrevent hurtigt tempo så al gang og sving er væk..

Det er det dressur handler om at arbejde sådan med hesten at gangen bliver størrer og mere rummelig og taktfast.

Før man kan stile efter alt dette skal hestens grund ridning være i orden og det er ikke bare noget man opnår på kort tid.

Hesten skal lære at løsne sig korrekt gå med langsomme rummelig skridt at den nærmest bliver doven... sådan at det er dig der driver hesten frem og dermed dig der fastsætter tempo.

Det er rigtigt at mange heste stresser endnu mere når rytteren holder så stramt i de tøjler.. læs falsk bøjning af nakken og forkert frem og nedad søgning til biddet..

• #31   21. dec 2010 Jeg vil yderlige påpege at såfremt en hest ikke kan skridte taktfast afslappet og med lang stakt hals vil den også løbe afsted i både trav og galop..

• #32   21. dec 2010 Marianne
    - Hun kan nu sagtens skridte afslappet med lang, strækt hals og let kontakt til biddet. Hun skridter ca. 3 hove over når vi bare skridter, så det kan hun sagtens hitte ud af smiley

• #33   23. dec 2010 Find en helt anden træningsmetode.

Min hest blev som ny efter ridning efter disse principper:

http://www.heste-nettet.dk/forum/9/218468/218468/

Kommentér på:
At kæmpe med sin hest..

Annonce