{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.103 visninger | Oprettet:

At ride bidløst? (langt) {{forumTopicSubject}}

Jeg har her i sommer fået en hoppe, som ikke har været redet nogle år.

Den er 7 år gammel og blev tilredet, da den var 3½-4 år gammel - redet ca. ½ år hvorefter den begyndte at løbe af med rytteren. Intet kunne stoppe den - medmindre man afledte dens opmærksomhed med f.eks. viften med en pisk eller viften med longetov. Det er heldigvis kun sket i ridehal, hvor der var longe på hesten.

Jeg har så siden jeg fik den, gået nogle ture med hoppe langs vej og gået ned i ridehallen. Den er fuldt trafiksikker. Den er lidt mere på tæerne end min gamle hoppe, men jeg har aldrig haft indtrykket af, at den måske løber om lidt. Den virker ikke til at let at blive skræmt.

Jeg har fået fortalt, at da den pige, der tilred hesten, købte den i sin tid, fik den ordnet tænder og det var meget tiltrængt trods dens unge alder. Den har aldrig sagt noget til sadel eller at rytteren sad der - har aldrig bukket eller stejlet.

Jeg har gået ture både med grime og med hovedtøj. Og jeg har lagt mærke til, at når jeg har hovedtøj og dermed bid på - så virker den meget irriteret og kaster med hovedet.

Jeg har lige fået raspet tænder på den - og den havde nogle grimme spidser og kroge.

Derfor fik jeg tanke om, at måske biddet generer den pga tænderne og det derfor var muligt at ride hesten bidløst.

jeg har dog aldrig selv prøvet at ride bidløst og vil derfor gerne vide lidt om, hvordan sådan et hovedtøj "virker" og om det er forsvarligt at ride i skoven med sådan et?

Gode råd omkring andre metoder er også velkomne

Tanja


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At ride bidløst? (langt)
  • #2   16. dec 2010 Tanja, ja selvfølgelig er det forsvarligt smiley

    Du skal tænke på det (bidløs trense) som en hvilken som helst hjælper til at styre hesten. Mere er der ikke i det. Den eneste grund til at en hest ellers stopper for tryk i munden fra biddet, er jo via indlæring. Der er 100 måder man kan lære sin hest at stoppe, du kan gøre det med et reb om halsen, en grime, hænderne over hovedet og klappe, fløjte, trække den i øret. ALT. Det er kun, og jeg mener - KUN, et spørgsmål om indlæring.

    Hvis du skal igang med det bidløse vil jeg anbefale dig at bruge en kapsun. (kig. evt min hests - kanankas - profil for billeder.

    Lidt "historisk". Tilbage til den tid hvor de adelige red og heste blev trænet til krigsbrug, uddannede man dem udelukkende på kapsun. Når hesten senere skulle bruges i krig, blev den reddet på blankt kandar for 110% kontrol når nu der blev fægtet med sværd osv.

    En kapsun (m. cykel kæde og 3 ringe) er virkelig et fantastisk redskab (gælder selvfølgelig ikke alle heste).
    Det lyder voldsomt med cykelkæden i næsestykket, men det har et helt bestemt egenskab. Ligger den rigtig og er spændt korrekt, så vil den forme sig efter hestens næseryg. Flot og hva så...?

    Hvis vi siger at du longerer hesten, små nyk i den midterste ring, vil pga. cykelkædens måde at forme sig på, få hestens hoved og hals til at forme/bøje sig.
    Hesten vil åbne op i ganachen, på samme måde som når man siger at hesten søger biddet. Du har garanteret lagt mærke til hvad der sker når man longerer en hest med trense? den sætter hovedet skævt, det er pga. biddet som ber hesten om at sætte hovedet skævt, hvorimod kapsunen vil få hesten til at stille sig/bøje sig - først i atlas hvirvlen (den store nakkehvirvel, den "kendte"). Dette gør at hesten får ganache frihed, selvfølgelig før dette er muligt så skal hesten slappe af og arbejde villigt.
    Det næste som sker er at hesten vil lave en let bøjning/formgivning igennem hele rygsøjlen - man kan nu også sige at det ene følger det andet. For hesten kan ikke lave den lille fine bøjning ved atlas hvirvlen, uden at hele kroppen følger med!
    Alt det her bærer frugt. Når hesten opnår bøjning igennem hele rygsøjlen vil det få hesten til at svinge bagbenet indunder sig, og vigtigst af alt - ind til tyngdepunktet! = aflastning af forparten.

    Som jeg plejer at sige, så er kapsunen et redskab til hestens rygsøjle.

    JEG synes det er den nemmeste måde/det nemmeste værktøj at bruge, til at uddanne hesten (med dressur for øje). Du kan selvfølgelig opnå det samme med en rebgrime, alm. bidløst, hackamore osv. Men de har ikke samme egenskaber, hvilket nemt vil koste tid og forvirring når man skal igennem indlæringen af korrekt eftergivenhed i feks ganachen osv. Det synes jeg ihvertfald er næsten uoverkommeligt med f.eks. en hackamore, eller rebgrime da de ikke er lavet til det formål..

    Så ja, et kort svar på dit spørgsmål: Det er forsvarligt at ride bidløst, hvis du formår at indlære hjælpegivningen.

    Og et "tillæg": Du kan komme mindst lige så langt på en bidløs trense/?? som du kan på alm. trensebid osv.


  • #3   16. dec 2010 Vil klart anbefale bidløst hovedtøj! Gik evt. På min pony, har nogle billeder hvor han har det på.
    Det hedder et side-pull.
    Og det bløde af slagsen.
    Den forskel der er, er at trykket er på næse ryggen og ikke i munden. smiley


  • #4   16. dec 2010 Tak for gode svar smiley

    Jeg har helt sikkert fået noget, jeg kan bruge... smiley


  • #5   19. dec 2010 jeg rider stort set altid bidløst.. jeg nyder turen bedre når jeg ved at heste ikke har evt. ondt i munden, fordi bidet giver ofte heste smerter.
    jeg vil anbefale bidløst ridning. Men start ud med at lave nogle jord øvelser i reb grime eller bidløst trense.

    held og lykke med det!:)


Kommentér på:
At ride bidløst? (langt)

Annonce