{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad skal de kunne før begynde spring?
  • #1   5. dec 2010 Synes bare den skal være til at styre. At den reagerer på ens halveparader osv, det kan være farligt hvis hesten bare drøner afsted mod et spring, uden man har styr på den smiley
    Det kommer selvfølgelig også lidt an på højden. Jo højere springene blir, jo mere kræves der jo også af hesten smiley

• #2   5. dec 2010 hehe nemlig(:

• #3   5. dec 2010 Synes desværre man ser mange overhovedet ikke have styr på deres heste i spring :s Hvor hestene nærmest løber løbsk på banen, og det er mere held end forstand, at både hest og rytter kommer igennem banen uden skader.

Men nu er jeg heller ikke selv den store springrytter, jeg synes det er sjovt at springe, men jeg vil gerne selv styre hvilket tempo vi gør det i smiley

• #4   5. dec 2010 Ja du har helt ret(:

Jeg er selv springrytter, og kan tydeligt mærke når jeg rider på andres heste om de er trænet nok eller skal havde mere træning, for at være 100 % rutineret(:

• #5   5. dec 2010 Altså nu er jeg selv dressur rytter (springer lidt)
    Jeg fik lige selv smidt det spørgsmål i hovedt for en uge siden af min søster da hun er igang med at tilride sin pony.
    Og jeg fortalte hende at jeg skulle kunne skridt, trav, galoppere. Lave div volter. efter dette skal de lave en bestemt bomtræning så jeg er sikker på hun kan styr sin pony rundt.

Hun kiggede mærkelig på mig og mente bestemt det var meget hehe (hun er kun 6år gammel)

Jeg mener så også det er bestemt at løsspringe hesten første gang, for at se om den tager det godt, eller om den er meget bange.
    Og hvor at se dens talant og teknik

• #6   5. dec 2010 Er enig Stald (:
    Men mange heste kan bedre lide at blive løssprunget end at rides på imens de springer og omvendt;P

Men som jeg ser det så skal den kunne:
    Skridt
    Trav
    Kort galop
    Arbejds galop
    Og hurtig galop
    Så skal den kunne halve og hele parader
    volter
    og selv. kunne changere når den kommer længere i sin uddanelse(:

• #7   5. dec 2010 Ja lige præcis.
    Jeg mener at selv om man skal springe skal hesten stadig gå pænt, og være til at styre, for ellers går det meget hurtigt galt..

• #8   5. dec 2010 ja nemlig(:

Jeg ser tit videoer hvor heste bare suser afsted, og rytteren overhovedt ikke sidder godt og nærmest flyver bagud
    Og har her for 10 min. ca. set en hest der skulle springe en 3 kombination hvor den kun lige kunne springe de 2 spring, men da den kom til det sidste rev den ned næsten hver gang fordi den red så hurtigt, og så brugte mere plads en den sklle(:

• #9   6. dec 2010 Ja som i er inde på skal hesten være styrbar og have opbygget lidt balance og muskler.. og meget gerne have vist i løsspring at den har rimeligt styr på afsæt og landing, for hvis den springer helt vild for tidligt eller voldsomt over kan det let gå galt når den også har rytteren at balancere med.. og hvis den lander helt forkert kan den let styrte når den har den ekstra vægt på..

• #10   6. dec 2010 vi prøvet og bom trænne sidste gang til ridning
    og vi kan kun:
    90 % styrbar(noget med hende der sidder på hesten glemmer og bruge benene)
    og så stopper han når man vil.. men vi kan kun trav og skridte..

• #11   6. dec 2010 Hesten skal helt klart være styrbar og have styr på sine halve parader ligesom rytteren. Noget andet vigtigt er, efter min mening, at hesten også er balanceret. Altså den kan galopere balanceret rundt. Min hoppe er for det første ikke balanceret fordi hun aldrig har været redet korrekt så hun kan reelt ikke springe en bane i galop. Noget andet er at hun også er lige så dårlig som jeg selv til at bedømme afstande og springer 9 ud af 10 gange for tidligt.

Den hest hende og føllet står sammen med er dog super balanceret og har fuldstændig styr på afstande og halve parader. Han laver stort set aldrig fejl. Han er rutineret springhest så det er meget tydeligt hvad godt og dårligt er.

• #12   6. dec 2010 Nu er jeg også springrytter.
    Jeg må indrømme at de ikke er MEGET ridelige når de starter med at springe med rytter.
    Som regel er de styrbare i skridt og trav og galoppen er påbegyndt, og så starter vi ellers stille og roligt med springning i trav hvor den lander galop og tages stille og rligt ned i trav på næste langside osv.
    Det styrker hestens balance meget.
    Nu er det jo desideret springheste jeg rider som er blevet løsspruget en del i løbet af deres opvækst - så der er jo heste der ved hvad de skal.

Der går selvfølgelig et stykke tid før de kan springe en hel bane, men de er nu hurtige til at lære.

• #13   6. dec 2010 Den skal kunne stop signalet! Så skal den have skuldrene på plads og kunne kortes/øges i galoppen.. Så skal den kunne springe an i galop fra både skridt og trav.

• #14   6. dec 2010 Da jeg skulle til unghestechampionatet i Herning på min hoppe som 5 års, gik jeg stille og roligt i gang med at lære den at springe an fra skridt og jeg fik sådan en røvfuld af min træner - det var alt for tidligt på en hest af den størrelse, hun skulle sætte sig alt for meget for at gøre dette, så det var der ikke noget af.
    Det skal jo så siges at hun på daværende tidspunkt sprang fejlfrie LA baner, og fik meget gode karakterer i ridelighed.

Det er selvfølgelig forskelligt hvad man mener at de skal kunne, men som jeg havde forstået var spørgsmålet hvad de skulle kunne første gang man red hen imod et spring.
    Det væste man kan gøre på en unghest er at forsøge at lave afstande, afstandene skal komme helt automatisk ud af en god galop og så kommer reguleringen senere (LB-LA niveau).

• #15   6. dec 2010 Oka(:
    Tak for jeres meninger alle sammen(:
    Syntes det er spænende at se hvad andre har af erfaringer osv.. (:

• #16   6. dec 2010 Hvis du gerne vil ud at starte noget springning på den, skal den kunne skridt, trav, galop osv. Gå til biddet - meget meget gerne!, styrbar.

• #17   6. dec 2010 Når hesten er klar.. Ridemæssigt skal det være forsvarligt, men det betyder så ikke at hesten er parat mentalt smiley

• #18   6. dec 2010 Den skal passe til dens dressur niveau smiley
    Altså LC spring = min LC dressur

• #19   6. dec 2010 Oka(:

Frederikke: hesten behøver ikke gå til biddet.

• #20   6. dec 2010 Jeg forstår ikke at nogle mener at hesten skal kunne bestemte dressur øvelser for at kunne springe.. en hest kan da sagtens springe uden at kunne piruetter, kontra, skridt-galop overgange og lignende.. hvis man kræver de skal kunne de ting skal man enten vente meget sent med springning eller også kræver man temmeligt meget af sin unghest synes jeg..

• #21   6. dec 2010 Det kommer jo helt an på om der bliver snakket baner, kombinationer eller bare enkelt spring.
    For et enkelt lavt spring er det jo nok hvis du kan styre den rundt i alle 3 gangarter, ride lidt halve parader og ellers bare have nogenlunde styr på din hest/pony.
    I kombinationer skal du kunne det samme som enkelt spring også have helt styr på det med afstande for hvis første spring bliver noget l#rt gør det/de sidste det højst sansynligvis også.
    I en bane skal den kunne styres 100% i alle 3 gangarter, have styr på halve- og hele parader, du skal kunne finde en afstand nogenlunde (vi kan jo alle lave fejl en gang imllem) smiley også er det da klart en fordel hvis den kan changere, men ellers prøver man da bare at lande den i rigtig galop eller sætter den ned i trav og laver en volte smiley

Jeg kan slet ikke se hvorfor det skulle være nødvendigt at hesten/ponyen kan lave schenkelvigninger, versader, piruetter og jeg vil gerne se en rytter tage tøjlerne af trensen også lige springe en bane smiley

• #22   6. dec 2010 Tak begge 2 (:
    Jeg har det på samme måde, mht. dressur øvelser(:

Kommentér på:
hvad skal de kunne før begynde spring?

Annonce