{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.190 visninger | Oprettet:

Kælke med hesten. {{forumTopicSubject}}

Ja, nu har jeg efterhånden støt på en del emner/fotoalbums hvor folk har spændt en kælk efter deres pony/hest. Jeg synes det er helt vildt fedt smiley

Men altså. Er det ikke liiidt ririkabelt hvis hesten nu ikke er tilkørt?
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at prøve det med min fjordhest. Men hvordan kan jeg forberede hende på det?
Hun er van til at gåfor lange linjer, det øvede jeg i weekenden.
Men altså.. Med kælk bagpå?
Hvordan gør i?
Er jeres hest tilkørt?
Eller.. gør i det bare?

Tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kælke med hesten.
  • #1   29. nov 2010 Jeg synes det er uansvarligt.
    Min veninde har mistet en pony ved det, så jeg har i hvert fald fået skræk for det, jeg kommer aldrig til at gøre det.
    Men jo, det ser da rigtig hyggeligt ud, det gør det da smiley

• #2   29. nov 2010 har tit tækt på hvad hulan de gør hvis hesten pludselig bliver forskrækket og stopper brat op, forsætter man så bare ind i bagbene på hesten, så vidt jeg ved er der kun de der plastik pinde håndbremser på en kælk og hvis man har fat i tømmen kan man jo ikke ligefrem regere så satans hurtigt... eller at den simpelthen stikker af...

ja det ser vældig sjovt ud, og er det sikkert også, men jeg syntes det er lige en tand for risikabel til mig...

• #3   29. nov 2010 syyntes også det er uansvarligt... men du kan jo lade være at spende kælken fast også kun selv holde i linen., s¨å kan du bare slippe hvis der er.

• #4   29. nov 2010 Jeg har gjort det med min pony i år, hendes havde jeg kørt til i køreliner kun. Men hun er super cool. Jeg synes det er dybt uansvarligt hvis man ikke føler man kan magte opgaven eller ved hvordan man skal gøre 100% jeg gjorde det på gårdspladsen og havde bundet kælken fast med en meget løs knude.

Men husk! de skal trække med bringen og ik bare en longegjord. Dét synes jeg er uansvarligt.

• #5   29. nov 2010 jeg gør det men kører kun med mine shetlandsponyer, som i forvejen er tilkørt, og så køre vi mest på indhegnet område.

• #6   29. nov 2010 jeg bruger mine ben til at bremse med smiley

• #7   29. nov 2010 Jeg vil også helt klart fraråde det hvis hesten ikke er tilkørt og man ikke har forstand på kørsel. Men at den kan gå i lange liner er en god start, men der er lang vej endnu til rent faktisk at kunne styre og trække noget efter sig.
    De fleste heste bliver forskrækkede over lyden af en kælk da den jo er anderledes end vogn. En kælk har jo heller ingen bremser så man kan let komme til at glide op bag i hesten og det kan jo selvfølgelig gå rigtig galt.
    Min var sådan stort set tilkørt og vi gik lige så stille i gang med at træne med kælken men det tog lige et par dage før hun var fortrolig med den.

Hun kunne selvfølgelig den alm grundtræning med kørsel, så jeg introducerede hende for kælken først ved at der var en der trak den efter hende. Dernæst satte jeg mig i kælken uden at spænde den fast men bare selv holdte i snorene mens der var en der trak hesten. Så spændte vi den fast og stadig trak med hende. Til sidst fik jeg selv linerne og så kunne vi køre selv smiley (se evt. min video)

Men brug en køresele, alle dem der eksperimenterer med longegjorde osv. - det duer ikke, det er for farligt og giver et forkert træk for hesten.

-Sissel

• #9   29. nov 2010 Jeg gør det med de gammeldags kælke.. Dem med meder under osv. Der kan jeg styre, bremse og tage fra med benene, hvis det bliver nødvendigt uden at slippe tøjlen.. Jeg bruger en gammel arbejds/træk sele og mine heste/ponyer har været tilkørt i min. 1 år forinden.. Jeg sørger for kun at køre på marker hvor der er frit udsyn og ikke lige ligger en kæmpe vej op til.. Ved de store heste sidder der en på ryggen af hesten, men med de små ponyer kører vi bare..

• #10   29. nov 2010 Jeg synes det er dybt uansvarligt at køre med noget uden stænger. Man kan jo smadre hestens bagben hvis noget går galt og den træder tilbage og stikker et ben igennem kælken..
    Måske, hvis man har en der rider på hesten og styrer den og den der sidder på kælken holder sig fast i skaglerne, så kælken ikke er spændt sammen med hesten, så kan det være ok..

Jeg kan bare slet ikke klare tanken om en løbsk hest med en kælk flagrende mellem benene.. :-S

• #11   29. nov 2010
    Det er derfor man ikke bruger hvilken som helst hest til det smiley

• #12   29. nov 2010 Nej, men en hest er en hest og <b>alle</b> heste kan blive bange for et eller andet.

• #13   29. nov 2010
    Ja... Også er der dem der bliver bange for en ting hvert 2år og det de så bliver bange for løber de 3 skridt frem i trav af også er de normale igen..

• #14   29. nov 2010 Jeg har gjort det med Charlie, men vi er også ret sikker på at han har været kørt til, for han ved lige præcis hvordan han skal dreje og sådan :b Jeg havde først prøvet at gå bag ham, og da han var dygtig til det lige fra starten prøve vi at spænde en trækælk på, og den var han egentlig også ligeglad med (: Men jeg ville ikke gøre det med andre heste jeg kender, da jeg kun føler at jeg kan stole så meget på Charlie.

• #15   29. nov 2010 Jeg gjorde det med min gamle hest Hubert, han var så osse tilkørt og har gået som trav hest, og det skal siges at det var en slæde til heste.
    Vil bestemt ikke anbefale det til folk hvis heste ikke er tilkørte da det før er set gå voldsomt galt både for hest og rytter..

• #16   29. nov 2010 Jeg gjorde det med min idag, og det endte galt.. Og var ved og miste en hest ved det. s:' så gør det ikke igen..

• #17   29. nov 2010 min er kold i r*ven overfor sådan noget, så jeg skal helt sikkert kælke med hende i sneen smiley Hun er så halt nu, men gjorde det er par gange sidste år smiley

jeg binder kælken fast, sådan at hvis noget skulle gå galt (hvilket jeg ikke forventer) så kan snoren klippes af og HELE snoren vil gå af (altså snoren er bundet fast i kælken, trukket igennem selen og bundet fast til kælken igen) smiley
    desuden kan man bremse med benene og jeg vil KUN gøre det på fold og ikke opad hække, veje etc. hvor der kunne være noget hesten kunne blive bange for

det er selvfølgelig vigtigt KUN at gøre det med heste der ikke er bange for lyden og som forstår signalerne

• #18   29. nov 2010 Jeg synes det lyder lidt farligt hvis du kun har trænet med hende i weekenden??? du skal ihvertfald hvae en til at trække hende i starten.

Når man bruger kælk behøver man jo ikke kælke op og ned af bakker. og man kan også stoppe med benene hvis det bliver et problem.

• #19   29. nov 2010 det er mega sjovt. jeg gør det med mine forældres rolige vallak på 87 cm. han er ikke tilkørt men min far har trukket ham med kælken efter i mange år, med deres plejedatter på. og det går fint.
    så i går lavede jeg en sele ud af en longegjord og et tov med plys omkring så det lå som en alm sele. han fik liner spændt i grimen og kælken bagefter spændt fast i ringene i gjorden, og af sted det gik. hihi(der var første gang jeg gjorde det)
    han ville dog ikke gå væk fra gården med mig mere end en gang, så jeg trak ham hen ad vejen satte mig op og han travede fint hjem til gården... han var nem at stoppe igen og jeg satte fødderne ned og bremsede kælken så den ikke fortsatte...
    det var mega sjovt. men ville aldrig gøre det med en større pony og slet ikke en hest.

• #20   19. dec 2010 hmmm vi har da tit spændt en kælk efter vores ponner... både savannah, sally og de to tykke minier vi har nu... uden skrupler ved det...

savannah var ikke tilkørt og hun kunne ikke gå med sele med halerem, da hun så ville "slå"... men når det "bare" var en slæde var der ikke behov for halerem, eller bagtøj...
    sally var gået i lange liner og derfor så jeg intet problem i at sætte hende for en bobslæde... men der var jo også en der trak hende hele tiden... ingen problem, så længe man blev i skridt----

lynet og bumle kan begge gå for slæde, og vi forventer at de bliver fuld tilkørte efter vinterens strabasser og lidt øvelse med alm vogn... begge er supercool, hver for sig... de duer ikke til at gå for vogn sammen...

• #21   19. dec 2010 men jeg vil ikke kalde det uansvarligt, da vi altid har "rigeligt med folk til opgaven" ... her i huset står vi aldrig alene med opgaven... det er for farligt, det er jo levende dyr!!!

Kommentér på:
Kælke med hesten.

Annonce