{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
928 visninger | Oprettet:

Hvor højt må han springe? {{forumTopicSubject}}

Hej!!

Jeg har en plag som fylder 2 år til december i år.
Han er desuden omkring 1.45 cm. nu.

Der vil muligvis snart være en 'løsspringnings-dag' på det sted han står opstaldet. Her bliver alle heste løsspringet, hvis ejer self. er med på det.

Jeg synes det kunne være spændende og se ham springe. Men jeg er ikke springrytter, og ved absolut intet om springning!

Men hvor højt må min hest springe, når han nu har den alder han har? Er der ikke en grænse, og specielt når det gælder ungheste?

Spørger fordi jeg ingen anelse har om det, og vil jo ikke ødelægge ham!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor højt må han springe?
  • #1   14. okt 2010 En plag på to år bør kun bomtrænes - ikke springes smiley

• #3   14. okt 2010 - Pernica Fofo LEDIGE BOKSE I 4180 Sorø -

Enig, der er såmænd heller ikke noget galt i et par lodrette synes jeg. Man skal bare være sikker på, at den forstår systemet (:

• #4   14. okt 2010 Det handler godt nok ikke om systemet!

Det handler rent faktisk om hestens ve og vel. Den kan risikere at få skader i benene i en alt for tidlig alder.
    Jeg er enig med disturbia.

• #5   14. okt 2010 Hestegalleri's mirakel .

Jeg holder altså på, at der ikke er nogen 2 års ponyer der dør af at løsspringe 60 cm høje kryds et par gange. Vi har da et par stykker der har brugt deres "barndom" på at springe over vores 120 cm høje hegn på daglig basis - der er ingen af dem der har varige mén som det er nu. Der er ingen af dem der har fået skader af at hoppe rundt og lege på folden, eller af den smule spring de har fået lov at tage. Der er aldrig nogen af dem der er blevet tvunget til at springe.

Jeg holder altså på, at man ikke skal pakke ens ponyer ind i vat. Det er vigtigt at lytte til den, og selvfølgelig aldrig overdrive det man gør. Har den ikke lyst som 2 års, så lad den vente, men vil den gerne, så lad den tage et par små springe. For fa'en, den kan sgu gå over et 60 cm højt kryds hvis den ikke gider hoppe.

• #6   14. okt 2010 Jeg pakker ikke hest ind i vat. Men jeg tager heller ikke unødige risici, ved f.eks. at lade dem springe i en ung alder. Hvis dyrlægen siger at den er udviklet nok, så er det en anden sag. Men jeg mener ikke at særlig mange selv er i stand til at se om hesten er udviklet nok. Det har de færreste viden nok til.

• #7   14. okt 2010 Så kan vi gå hen og sammenligne med en travhest, den bliver så åbenbart også bare rustet i kroppen til det den skal kunne klare senere i livet? hmm,
    Sjovt mange travere så ender med skader i benene.

• #8   14. okt 2010 så længe man ikke overdriver med en 2 års så kan man sagtens lade den tage en 2-3 små kryds spring i en 30 til 40 cm højde om ugen og eventuelt lade den trave nogle bomme til og varme op på...

Men skal self tænke på at en 2 års overhovedet ikke er udviklet, men så længe man ikke overdriver, så sker der ikke noget ved og lade den gøre overstående en gang i ugen bare for og veksle lidt i jord arbejdet... Husk det skal være leg og ikke tvang.....

• #9   14. okt 2010 ville ikke lade den springe mere end 40cm og kun 2-3 gange

Kommentér på:
Hvor højt må han springe?

Annonce