{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.021 visninger | Oprettet:

bedrevidende( NOT) {{forumTopicSubject}}

oh jeg har brug for at komme ud med min fustration..
vi har jo en ny hest(som jeg nu fortryder dybt vi købte)
det er ikke hesten der er noget galt med, det er min far. så er den jo ikke tilredet, nå okay, tror egentlig ikke selv jeg kan, men altså ville da prøve forsigtigt, så har læst en masse på internettet set noget video og hørt hvad erfarne havde at sige.

hmm så idag skal vi prøve at ligge sadel på igen, hun er rimelig bange for sadlen, men jeg fik stille og roligt hende til at slappe af så jeg kunne ligge den roligt og uden tvang på, jeg syntes så at vi skal øve dette til at den er helt roligt ved det, men min altid kloge og bedrevidende far siger nej og nu skal jag bare sætte gjorden på og så prøver han at trække med den...!

nå men til sidst efter at jeg har prøvet at forklare ham at jeg ikke syntes det er en god ide, og jeg syntes vi skal være tålmodige og gå stille frem så den kommer væk med en positiv oplevelse hver gang, for så er den også mere villig næste gang.

men han får mig til det og trækker et par meter med hende, som jeg forudså bliver hun total rej og sætter af i bukkespring. havde sagt han skulle gå op i løstdriten så den i det mindste ikek kom ud på en vej, men nej den gjorde da intet -.-' men hun bliver bange, far holder så ved så den er ved at løbe ind i en masse skrammel, han havde desuden ikke kræfter til at holde den mere,(men han gav kun slip fordi han var bange for den skulle komme ind i det skrammel og brække benene, så den render afsted med tovet og ud på vej og lort, hedligvis blev den da ikke kørt ned, og oven i den er hunne rej for sadlen tramper den jo også på tovet og rykker sig selv hårdt i munden.

nå men tilsidst falder hun til ro og jeg får lov at komme tæt på hende.. min lortede far kommer over og siger lad mig få fat i den.. jeg siger om han ikke syntes at nu skal vi have sadlen af så den kan falde helt ned..

nej. så vi går hjem med den igen og hun går da nu, men er total oppe og kører så begynder han sku da dum som han er at ville prøve at longere den lidt i træktov( hesten har inegn balance, er nok aldrig motioneret i dens liv)

så flegnede jeg og sagde at han sku da ikke kunne longere i et træktov og det havde den jo ikke balancen til, nå jamen så hent longetovet siger han da så. der stod jeg fra.. først forsøgte jeg at sige at nu syntes jeg simpelhen det var nok, og at han var nød til at være lidt tålmodig, nej nu skulle den longeres(så det fede svin kunne få lov at stå i midten og slappe af og glo på den stakkels hest) så jeg sagde at jeg nægtede at være med til det nu.. jeg ville ikke mere, skulle det gøres så hurtigt og så barsk som han gør så ville jeg ikke være med. så jeg gik

hmm på en måde følker jeg mig ond, for nu står hesten med min far alene, han aner ikke en skid, han gør bare lige som han syntes. står det til hans tålmodighed kan man ikke bruge meget mere end en dag eller to på at tilride en hest, og om lidt binder han den nok for at prøve at ligge et dækken den er pisse bange for på den.. den flygter fra mad og alt for at komme væk fra det dækken.. ej hvor kan jeg bare ikke beskrive hvor fustreret og sur og alt muligt jeg er.. arghh

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bedrevidende( NOT)
  • #1   29. sep 2010 Det lyder godt nok rigtig træls smiley
    Kan godt forstå du er ked og sur, din far burde have lyttet til dig.

• #2   29. sep 2010 hmm ja, jeg ved da ikke alt.. men så kaster jeg mig heller ikke ud i det og nægter at lytte til andre.. men er det så forkert at sige at så må han ihvertfald selv arbejde med det. syntes det er lidt ondt ved hesten. men jeg kan bare ikke stå inde for den måde han gør det på

• #3   29. sep 2010 Hva siger din mor ? ;s

• #4   29. sep 2010 Pisse irriterende far -.-' ! Godt min far overhovedet ikke vil have noget med heste at gøre smiley Prøv at flippe fuldstændig ud på din far og bare skrig ham op i ansigtet at han skal lade DIN hest være i fred for han ved ikke en skid om det smiley

• #5   29. sep 2010 Må du ikke prøve alene, og så måske med en underviser/berider til at hjælpe et par gange om ugen?

OG er det din fars hest? siden han vil bestemme det hele..

• #6   29. sep 2010 Og nej jeg ville ikke lade din far alene om det hvis jeg var dig...

Prøv at søge sammen på nogle videoer ovs. der viser hvordan man skal takle træningen af en rå hest:)
    Det kan være at din far skifter mening når han ser dem?

• #7   29. sep 2010 mine forældre er skilt. og det er far jeg har hobbyen med.. det er en dele hest. ved ikke min far syntes bare jeg er for blød.. selv syntes jeg bare der er nogen ting man kan være hårde med, og andre ikke. for kan sku sagtens losse til min hest og give den med en af pisken hvis den ikke opfører sig ordentlig. og den har jeg da også fået opdraget fra at være en hest selv min ridelærer ikke vil op på og bare syntes skulle slagtes eller sælges billigt, til den bedste allround hest jeg kunne ønske mig.

og jeg bryder mig ikke om at binde hende til noget så længe jeg arbejder med noget hun er meget bange for, da hvis hun går i panik så bare står og flår i sit hoved, og ikke bare kan rykke sig lidt, falde til ro, og så forsigtigt prøve igen.. hmm nu er han da kommet ind. og han havde så opgivet dæknet ( den kunne han da bare slet ikke få på, den gik helt i panik -.-' as i said... again.. hmm åhh. kan bare mærke jeg koger indvendigt.. hmm

• #8   29. sep 2010 desværre er denklogeste mand på jorden min far ifølge ham.

har det også dårligt med at lade hesten være alene med ham, men jeg kan ikke holde ud at se på alt det, og slet ikke når han ikke vil lytte til mig

• #9   29. sep 2010 Puha en grim omgang. Jeg må indrømme at jeg kender til det. Min far er beklageligvis en del derhen ad... Jeg har lært aldrig at give op men derimod overtage hesten, altså decideret tage torvet fra ham og så på den måde vise at man får en væsentligt mere rolig og tillidsfuld hest. Samt glad datter.
    Og så selvfølgelig argumentere for hvorfor jeg gør som jeg gør og spørge om han mener hans datter er dum siden han ikke stoler på hun kan gøre det godt?
    Hold hovedet koldt, argumenter for dine bevæggrunde og bed ham vise dig så meget tillid at du kan prøve på din måde først.
    Held og lykke med det, jeg håber det lykkes for dig.
    MEN husk: bliv ikke hysterisk eller råbende. Forbliv total cool over for ham.

• #10   29. sep 2010 Jeg var ærlig talt blevet stik tosset, men ikke sikkert det havde hjulpet.

• #11   29. sep 2010 jeg sagde at det duede ikke vi gjorde det sammen, for vi var så uenige om hvordan man skulle gøre at det også gik ud over hesten, og min far lader mig ikke tage torvet, så råber han bare lidt højere at nu skal jeg lige slappe af og nu skal han bare lige vise mig hvordan man gør, og så sker der et eller andet tosset, han river faktisk altid torvet ud af hånden på mig fordi han ikke har tålmofighed, og fatter at ting tager tid. puhh.. ja.. det kan da også godt være jeg bare er en hidsig lille teenagetøs der ikke kan ha når jeg ikke får min vilje..

• #12   29. sep 2010 puha, træsl siuation.

nu ved jeg at jeg er teenager, men hvad med at ignorere ham totalt når, han vil komme med nogle inveninger?

og jeg havde ikke været blank for at klappe ham en, jort før ogs med forældre

• #13   29. sep 2010 hmm det er jo ikke en løsning, vores heste skal jo ikke ødelægge vores forhold, men vil sku godt se ham når han skal til på den -.-' stakkels hest, han flegner sku da total første gang han falder af på grund af et lille bukkespring

• #14   29. sep 2010 Pyha.. det lyder godt nok træls.. smiley Der er jeg glad for at mine forældre ikke blander sig, i min måde at have hest på. Men de er tilgengæld også selv meget tålmodige og rolige omkring dyr.. Heldigvis for det.. smiley

Jeg ved ikke hvad jeg havde gjort, hvis det var en af mine forældre som var sådan der.. Jeg havde nok selv droppet samarbejdet, når det ser ud til, at han ikke lytter til dig.. Måske du skulle prøve at tale med ham om tingene hos ham, og ikke hos hestene.. Forklare ham, hvad du føler.. og hvis ikke det bliver bedre, må du jo stoppe med arbejde sammen med ham. Det lyder ikke godt den måde, han tvinger hesten til tingene.. Kan godt forstå du bliver frusteret.. smiley

Håber du finder en god løsning på problemerne..

Måske sende hesten i ridning et sted, hvor din far ikke er blandet ind i tingene på samme måde.. smiley

• #15   29. sep 2010 måske er din far ikke så dum som du lige selv synes. en tilridning skal ikke tage ret lang tid. ja det gik galt ude på vejen. men jeg havde også lagt sadlen på og spændt gjorden og sendt den ud på en volte så den kunne finde ud af hvad det var den havde på ryggen.
    hvor lang tid havde du regnet med at du ville tilvænne den til sadlen? 14 dage? eller mere.
    en unghest skal aktiveres og have lov til at bruge hjernen, ellers begynder den da først at lave ballade. den største fejl jeg lige kan finde er at i ikke har stået et sted der var lukket af. f.eks en ridebane eller ridehus.
    hvis det er fordi den er bange for alting ville jeg nok starte et helt andet sted

• #16   30. sep 2010 Jeg ville nok heller ikke starte med sadlen... Når jeg har været tilfreds med mine i roundpen, både med og uden hovedtøj og longe, har de fået en køregjord på og så har jeg trukket dem i grimen ud på roundpennen og ladet dem rende løse lidt og tænke over det et par gange, med en fridag eller to imellem. Så har de også fået haleremmen på, og rendt med det en dag eller to, og til sidst hovedtøj og liner. Så har vi øvet gå frem, drej og stop til det sad. Herefter har jeg været på ryggen af dem uden sadel, med og uden trækker, Og så har jeg givet dem sadel på til sidst, når jeg skulle til at ride... Så var den ikke længere. Jeg har haft mine i flere måneder og lavet alle mulige andre ting med dem inden jeg har sat mig op på dem, så de kender mig og mine bevægelser, kommandoer og vaner, deres nye omgivelser og flok. Jeg synes ikke du har mere ret end din far. Du synes sikkert også min måde er sær, men hvis jeg skulle vælge mellem en af jeres måder havde jeg nok også lagt sadlen på og longeret med det samme, i stedet for at stå og fedte, man må gerne have forsigtige bevægelser rose og tage hensyn til at det er uvant, men man skal også have en vis fasthed så hesten fatter at det man gør er noget man mener er ok, og som man har tænkt sig at gennemføre, selvom den lige vender øjne, pruster eller står uroligt, så kan den få ros når den står normalt igen.

• #17   30. sep 2010 jeg syntes din metode lyder fornuftig, det var selv noget i den stil jeg ville gøre. og jeg er da heller ikke bleg for at have en pisk med når jeg longere og sådan.. hun er jo ikke en af de heste der tilrides tidligt, hun er 6 og har vist aldrig været ordentlig i hænder før hun kom hjem til mig.. hun har været ved nogle hestehandlere hvor hun bare har stået, og hun var næsten bange for mennesker da hun kom, og ved ikke men syntes bare det er rarere at gøre tingene roligt og rart når man nu kan..
    (link fjernet)
    det var noget i den stil jeg syntes virkede meget fornuftigt.
    f.eks med trensen så stiller jeg mig til at klø hende med den, så det bliver "den søde trense", så bliver hun faktisk helt afslappet ved den, og så kan jeg ligge den på uden hun bakker eller spænder helt vildt op, og det samme med sadeln, jeg går stille hen og begynder at klø og klappe, og stille kommer sadlen på.. f.eks kunne min far faktisk ikke få sadlen på igår, det var mig der fik den på, men det glemmer han lidt syntes jeg, så er det svært og lidt får jeg lov til det, og så står han og skælder ud over at jeg er for sød og forsigtig, og nu skal jeg bare kaste den på ryggen af den, men det er jo sådan set det han gør, og der flygter den rundt i en cirkel fra ham.

• #19   30. sep 2010 det er en dele hest

• #20   30. sep 2010 jeg flyttede hjemmefra da jeg var 17, for mine forældre var også forfærdeligt bedrevidende og uuholdeligt strenge... senere kan jeg se at de på nogen punkter (mange) var klogere end mig, men på andre, er jeg stadig uenig...

jeg tænker på om den nye hest med sin alder samtidig har fået 6 års erfaring i at undgå at gøre som folk gerne vil have den til... for med den alder vil den nok være mere overbevist om at det den mener om verden er den eneste sandhed, og sværere at overbevise end en yngre hest... så en fast, men kærlig hånd skal nok få den til at ændre opfattelse.

jeg tror ikke det nytter at skændes med din far. Og der er bestemt ikke noget værre end bedrevidende børn - hvad enten de så har ret eller ikke. Flabet opførsel, hidsige anfald og total tavs tøsefornærmelse er både umådent og upassende hvis du vil accepteres som en fornuftig ansvarlig person, en voksen kunne bruge som sparringspartner, eller måske endda overlade ansvaret til...

du må have enkle men idiotsikre argumenter for hvorfor det skal foregå på din måde, med eller uden ham...- og alligevel det er ikke sikkert han hører efter, det er jo ham der bestemmer så længe du bor i hans hus...

bedst ville det måske være hvis du argumenterede for at få lov at prøve din metode, en måned eller to... (så kan han jo overtage dit "sukkersøde" projekt og gøre det på den "rigtige" måde, uden du blander dig, men bare hjælper med det han synes du skal gøre, hvis ikke du har succes) Men, men, det er rigtig rart at have en hjælper, specielt i starten og der må du nok skynde dig at alliere dig med en veninde eller lignende, for hvis han skal indvolveres vil han sikkert kun gøre det på hans måde....(jeg gad heller ikke hjælpe nogen som jeg mente brugte en metode der var dybt åndssvag)

Og så har du travlt, for du skal passe skole, familiepligter og de andre heste lige så godt som du plejer samtidig.- det er nemlig totalt unfair at være umyndig og bo hjemme og skulle gøre som andre siger- selvom de ikke har ret...- det er jo derfor man flytter for sig selv, når forældrenes opdragelse har skabt et individ med egne meninger og selvsikkerhed til at stå på egne ben...- det er målet som pattedyr at få næste generation vippet ud af reden med det bedste man har af erfaringer så generne er sikret i fremtiden.....- og mega irriterende når man er næste generation, der skal have erfaringerne stoppet godt ned i halsen smiley

Desuden er du sikkert nødt til at lade ham håndtere hesten indimellem, hvis du har andre fopligtelser som forhindrer dig i at lave alt selv med den hest.- og han håndterer vel de andre heste I har på samme måde som den nye, så mon ikke det går?

Hvis du vil have han skal acceptere du har dine metoder, må du også acceptere han har sine. Hesten kan sagtens kende forskel på jer. Det var selfølgelig nemmere hvis I var enige, men man kan ikke få alt.- tænk på hvor heldig du er overhovedet at ha´ en far, og så endda en der lader dig have heste...

Min mand og jeg overordnet enige om hestene. Men ikke helt . Han har sin måde og jeg har min. Min måde med mine heste når det er mig, (og så kan han se om han ellers kan få fat i dem, når det er ham) og hvis jeg hjælper med hans heste, bliver det så langt mine evner rækker, og så må han selv ligge og rode med resten. Han ved godt der er grænser for hvad jeg kan/ vil /tør, ligesom jeg ved at det bliver på hans måde, hvis jeg skal have hans hjælp med noget med mine heste. Det går fint, og hestene kan sagtens finde ud af det.

held og lykke herfra. Jeg håber du får din chance.

• #21   30. sep 2010 Det går jo under mishandling når man slår, eller bruger sine hjælpere ( pisk og spore) unødvendigt voldsomt... (mener jeg )

HVIS han gør noget i den stil og han ikke lytter til dig ville jeg måske forklare ham det, og i nødstildfælde mælde ham...
    Jeg ved godt det er lidt voldsomt at melde sin far, og det går nok stærkt ud over jeres forhold - men jeg syntes det er det værd.. for hestens skyld..

smiley

• #22   30. sep 2010 Stakkels hest!

At den skal starte sit liv som ridehest på den måde er så ubarmhjerteligt!

• #23   30. sep 2010 Astrid G: Puha, du skulle dælme ikke tilride nogen af mine heste!! En unghest skal helst lære disse ting ikke er farlige, der er absolut ingen grund til at smide en sadel på ryggen af den og så bare spænde gjorden og holde fast mens den bukker for livet ude på volten!! Det får du bestemt ikke en tryg og tillidsfuld hest ud af!!

Hvis man absolut vil have en unghest, så skal man også have tiden til at forberede den mentalt og fysisk til at blive ridehest, dette tager ikke 30 minutter!!!

Maja: Ved virkelig ikke hvad du skal gøre, det er en forfærdelig situation du og hesten står i... Nu spørger jeg bare liegud.. Drikker din far???

• #24   30. sep 2010 Jeanette H jeg har heller ikke sagt det skal tage 30 min.
    men jeg går stærkt ud fra at hvis man vælger at tilride en hest er den tillidsfuld i forvejen hvilket jeg også skriver at hvis det er fordi hesten er bange generelt burde man nok starte et andet sted!
    jeg kunne aldrig finde på at begynde at tilride en hest der er bange, men man kan da kun forvente at der kommer en reaktion fra en unghest, netop fordi den ikke er vant til tingene. når jeg tilrider gør jeg ofte det at den kender signalerne fra jorden. og kan gå på en volte i longe. og derefter tager det altså ikke super lang tid. en dag til tilvænning af sadel og en til tilvænning af vægt. 123 og hesten er ryttervant. der er sku ikke meget sjovt ved at tilride en hest der går og keder sig og derved laver unoder.

• #25   30. sep 2010 Astrid: Godt så, så er vi lidt mere på bølgelængde... Ikke helt, men bedre end før smiley
    En unghest kan sagtens tilvænnes sadlen på 10 minutter, uden buk og stress... Det kræver jo bare den har tillid til dig som menneske og alt du tidligere har præsenteret for den, har ikke gjort den ondt, ergo vil sadlen heller ikke....

Jeg har arbejdet for mange år som hestepasser og set "tid er penge" tilridning for meget, til jeg kan have det i mit system mere!!

• #26   30. sep 2010 Jeanette H ja det kan den sagtens siger heller ikke at det skal foregå med stress men det er en natulig reaktion fra hestens side af hvis der kommer nogle buk fra den selvom du har vist hesten at f.eks sadlen ikke er farlig. men det vil altid være noget andet for hesten at fra at have set at sadlen ikke er farlig til at kunne finde ud af at det der ligger omme på ryggen og ligger et pres rundt om gjordlejet heller ikke er farligt.
    jeg tager mig da også god tid når jeg tilrider men selve tilpasningen af sadel og rytter vil jeg gerne have går sådan nogenlunde hurtigt efter hinanden. af den simple årsag at aktivere deres hjerne lidt, så de ikke for nøkker af at gå og kede sig. det kan de sku gøre når de er fuldt styrbare og ridevant smiley jeg er slet ikke så ond som du tror. smiley

• #27   30. sep 2010 Astrid: Nej helt bestemt ikke, men udfra dit første indlæg blev jeg lidt bekymret =D
    Og er enig, man behøver ikke bruge flere måneder på at vænne hesten til sadel og rytter, det skulle helst gerne tage ganske få dage, før den forbinder det som en naturlig del af hverdagen =)

• #28   30. sep 2010 min far drikker ikke.

min far har ikke særlig meget tålmodighed.

hun er bange for det meste, så derfor prøver jeg at presentere hende for en masse ting, og så stopper jeg dem inden hun bliver bange eller panikkker, og så stopper de med en gulerod, og syntes da faktisk hun får bedre tillid. jeg er jo også den af min far og jeg der får lov at ligge sadlen på.. og han har da egentlig ret i at jeg ikke må være for blød, så tager den bare røven på mig.. jeg er ike typen der er pigesur. jeg siger bare jeg ikke kan stå inden for tingene og hvis jeg føler jeg overhoved ikke bliver hørt, og det overskrider mine grænser så melder jeg fra.. men syntes bare der er punkter man må være hård og andre hvor det er nødvendigt at slappe af og have tålmodighed

• #29   30. sep 2010 hesten har altså også en masse nyt for ikke at sige alt) i dens verden. nye mennesker, fold, spisetider, flokfæller soveplads lyde lugte og krav til dens opførsel., hvis det er den prikkede i din profil, som er købt for kun 12 dage siden... den kan godt nå at ændre sig rigtig meget bare ved at få noget tid. Jeg har fået opstaldet en pony her i skoleferien og den har virkelig rettet sig enormt på de par måneder.

• #30   30. sep 2010 Maja: Og du gør det helt rigtige... En hest kan ikke tage røven på et menneske, det kan udvise en adfærd som kan give et ønsket resultat.. En hest er ikke klog nok til at være udspekuleret og snyde mennesker =)
    Så du gør ret i at holde fast i dit og fortælle din far at i får en mere mere afbalanceret hest, ved at vise hende tingene stille og roligt og 1 ting ad gangen... Al adfærd omkring heste bør foregå roligt og dæmpet, ingen råben og skrigen eller hiven træktov ud af nogens hænder!!
    Din far udviser et meget dårligt temperament overfor hesten, og kan slet ikke se hvorfor han overhovedet vil deltage i noget omkring hesten...

• #31   1. okt 2010 hmm.. vi skal nok få det til at fungere. men puh jeg var arrig da jeg skrev her inde -.-' hmm men nu får han lov at se hvordan hans metode virker uden jeg blander mig. og så må vi se om jeg må overtage i efterårsferien, der har jeg også bedre tid til at give mig tid, de forskellige ting i løbet af dagen.. og så har hun også været her længere som kia siger. for hun er allerede bedre..

• #32   1. okt 2010 oh fuck.. nu kom jeg så hjem idag.. far siger at ja han ved ikke hvad han skal stille op med den, for nu har den lært at de billige træktove kan den hive over og de dyre har en sikkerhedsåbner hvis den trækker for hårdt.. hmm hvordan har den fundet ud af det. far bandt den og prøvede at give den et dækken på den er bange for smiley er så ked af det jeg nærmest hyler, for jeg kan så have den bundet, men så snart jeg vil løfte ben på den, hvad den ellers lige var blevet god til begynder den at bakke.. kan da sige det var godt nok at vores træktov er gode, ellers havde den nok brækket nakken på sig selv i stedet.. arghh fortryder fandeme vi fik den. men havde bare i min vildeste fantasi ikke forestillet mig at min far ville syntes det var så sjovt at have sine egne ideer om hvordan man gør, så han ikke ville lytte til nogen som helst, og ende med at gøre hesten rej for al håndtering bortset fra at blive trukket frem og tilbage fra mark.. ej hvor er jeg bare sur på mig selv. hmm men nu må jeg da overtage den smiley eller ja ved ikke engang om det er positivt.. sådan går det så når folk der er vant til hunde og syntes de selv er for kloge til at læse på nettet eller spørge andre, og ikke vil lytte til folk der så faktisk har gidet at læse lidt om det smiley puhh smiley smiley

• #33   1. okt 2010 Stakkels hest at være så ræd for alting. Jeg forstå udemærket dine fustrationer omkring dét din far gør. Jeg kan forestille mig at hans tanker om tilridning er i stil med den måde denne vilde mustang som du kan se under videoerne om Stormy på denne side: http://www.us-mustang.com/dk/default-dk.asp hvor man lader hesten finde ud af 1. at det ikke nytter at stritte imod og 2. at det ikke er noget den dør af. Jeg så også engang en søren Ryge udsendelse om islandske heste, hvor de også tog en totalt rå hest og lagde sadel og hovedtøj på den og red den en tur i snedriverne. Hesten spassede ud og manden forholdt sig totalt roligt og til sidst accepterede hesten, hvad han gjorde ved den. Jeg kan se ideen med at tæmme/tilride en hest på den måde. Jeg er ikke speciel tilhænger af metoden, og mener absolut at man skal vide, hvad man gør, hvis man gør det på den måde!! Umiddelbart lyder det ikke til at det er lykkes for din far.
    Jeg håber I finder en løsning, uden at din dejlige hest tager skade af det ;o)

(",)

• #34   1. okt 2010 håber jeg da os.. men der er da bare helt tilbage til at den kan have grime på og man kan trække den. og det er nok det eneste nu

Kommentér på:
bedrevidende( NOT)

Annonce