Sadlens position {{forumTopicSubject}}
Jeg oprettede et emne lignende dette for nogle måneder siden, men nu bliver jeg lige nødt til at gøre det igen..
Som islænder rytter, ved jeg udemærket godt at der er stor forskel på hvor 'andre heste/pony'- ryttere ligger deres sadel, men jeg kan nu ikke lade være med at undres over dette.
Som så mange andre, elsker jeg at kigge på forskellige heste herinde, bedømme og følge andres arbejde. Det er spændende, og yderst lærerigt. MEN - Der er virkelig mange steder, specielt ved ponyer, hvor jeg ser sadler ligge helt oppe på skuldrene af hesten og rytteren sidde helt tilbage på bagvidslen af sadlen, fordi tyngdekraften skubber dem bagud.
Jeg tænker, at disse heste/ponyer må bære en enorm vægt på deres forpart. Plus, rytteren kommer til at lægge tryk fra bagvidslen i sådan en grad, at det umuligt kan være sundt. Flere gange kan man nærmest også se rytterens ben sidde og 'hakke' på forbenene.
Er det virkelig sådan sadlen skal sidde? Jeg syntes nemlig der er stor forskel fra f.eks. western og islænder-ridning, til 'alm' ridning. Ja, jeg ved godt sadlerne er forskellige, specielt western sadlerne, men de mere moderne islænder sadler er meget mere dressur præget og ligner derfor mere en 'alm' sadel. Dog er der enormt forskel på hvor sadlen skal sidde.
Jeg var inde på HEST's hjemmeside, og så en video med en mand der fortalte om hvor det var det korrekte sted at ligge sadlen. Han lagde sadlen ganske fornuftigt, lige hvor jeg selv ville have lagt det faktisk. Jeg tænker bare.. Hvorfor er der så så mange der ligger den oppe i nakken på hesten/ponyen? Er det et smart trick eller hvad?
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
Skal lige se om jeg kan finde det igen! ;o)
Cecilie
Er helt enig. Sadlen skal ligge midt på hesten. Alligevel ser jeg bare ofte, også selvom jeg tager forhold til at sadlen peger 'opad' foran, hvor badvidslen nærmest er lavere end det forreste på sadlen, fordi den ligger helt oppe ved starten af halsen.
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 433 Svar: 3.578
dec 2006
Her var det!
http://www.ridehesten.com/Heste-webTV/?q=sadel&c=&ID=1002
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
dog
så er der stor forskel på hestenes bygning.. der er mange hvor sadellejet ligger lidt langt fremme, og derfor vil det se ud til at sadlen ligger for langt fremme..
Jeg har selv en, som har et sadelleje lidt længere fremme end hvad der er optimalt..
dog skal igen sadler ligge på skulderne
nov 2008
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 24 Svar: 505
feb 2007
Følger: 22 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 338
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Jeg købte selv sadel for ½ år siden, hvor en sadelmager, kaldte hun sig, hjalp mig.
Vi var meget uenige, hun lagde sadlen på manke og skulder, hvor jeg sagde den skulle længere tilbage. NEJ sagde hun, det er mig der er uddannet og hvis den kommer længere tilbage glider den frem.
Jeg kunne kun sige at det var for at finde en sadel der netop ikke gled frem, når den var bag skuldre at jeg var kommet. Så jeg pakkede min hyp og ting i trailer og sagde at jeg ikke havde interesse i at købe sadel der og at jeg ikke kunne anbefale hende som sadelmager.
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.898
Tror også tit at folk ikke tager det så tungt når det jo "bare" er en lille pony..
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.725
Han har den sadel som passer bedst til ham, men ikke 100% optimalt. Sadelmageren siger at han er en af dem som man kan blive ved med at arbejde med og ikke ramme det perfekte. Jo vi kunne prøve at få lavet en speciel sadel til ham, men lidt over 20.000 har jeg desværre ikke råd til for en sadel.
En ordentlig gjord og Equest Propad under sadlen er en stor hjælp og så ellers at vi er uhyre opmærksomme på at sadlen lægges på helt korrekt fra starten af. men der er dage hvor den alligevel rykker en smule frem.
Min datter er stradig en forholdsvis urutineret rytter og har brugt det meste af et år på at lære nedsidning på ham. Hendes balance er ikke helt optimal endnu og hun læner sig ind i mellem for langt bagud. Ridning er jo en svær kunst at mestre og der er lang vej endnu.
Langt indlæg - men for at pointere at heste ikke er bygget ens, ryttere ikke er lige langt i deres uddannelse osv. og de ting du har observeret i diverse profiler ikke altid behøver at bygge på uvidenhed, manglende saddeltilpasning osv. Men ingen tvivl om at det modsatte også forekommer - ofte endda. Har selv oplevet det på tætteste hold og kommenteret det til ejer at intet af ponyens udstyr passede den, men sådan var det bare - sørgeligt.
Lizet
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
rigtig mange lægge sadlen helt forkert.alt for langt fremme.
dec 2006
Hvorfor tror I folk lærer det forkert? For mig er det ren logik at sadlen ikke skal ligge fremme på skuldrene, så jeg forstår slet ikke hvordan andre kan få sig selv til at syntes det er rigtigt.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
nov 2008
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 24 Svar: 505
jul 2009
Følger: 17 Følgere: 23 Svar: 213
Sadlens position