691 visninger
|
Oprettet:
hjælp til fjordbasse {{forumTopicSubject}}
jeg søger ganske enkrlt nogle kompetente mennesker som kan komme med ideer, evt hjælp til at få styr på min store fjordbasse... han er12 år, ogVED at han er stærk... og så tror jeghan lider af seperations angst. for når jeger på folden med ham er han SÅÅÅÅ sød. men når jegtager ham alene på stald, er han helt umulig.. kan ikke stå på staldgangen.. må i boks, og så karter han rundt.. det er til at blive sindssyg af.. det skal lige siges jeg kun har haft ham i 3 uger, og han er ikke tilredet. på trods af hans alder (12 år) nogle gode råd.. evt folk som vil hjælpe IRL...
Maria.
feb 2010
Følger: 127 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 111
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.642
Kan du ikke få ham til at bakke kan du evt. tage en pisk og tappe ham på hoven eller benet, ikke hårdt (:
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Tag ham ind og tilbyd lidt guf - bare 2 min på staldgangen uden, at binde ham op og så gå ud igen.
Gør det hver dag og øg tiden lidt hver dag.
Det skal være sådan, at det er hyggeligt, at komme med ind og det skal være mere spændende end, at være udenfor hos de andre.
Men tag det stille og roligt med ham - han er nok stadig lidt stresset over flytningen og der kan sagtens gå 2-3 måneder før han falder helt til og dermed også igen hviler i sig selv.
okt 2008
Følger: 26 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 44 Svar: 293
apr 2008
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 188 Svar: 418
aug 2007
At forsøge, at tage kampen op med ham, vil blot forværre hans situation.
Men det er vigtigt du tager ham ud af flokken hver dag - men ikke længere tid end han kan kapere oppe i hans hoved og igen....sørg for, at han forbinder det med noget rigtig godt, at komme i stalden.
Har han prøvet, at være i stalden, mens der var andre heste derinde?
Kender han overhovedet stalden?
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 167 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.825
hvad skal du med den når du tager den ud?? træne den eller??
okt 2008
jamen jeg havde tænkt mig at han skal i gang med tilridning, men det bliver da lidt vanskeligt når han er totalt umulig i stalden. jeg har dog ikke haft ham på ridebanen endnu...
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 167 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.825
aug 2007
Der er en enorm forskel på hvor hestene reagerer på en flytning og her bliver man nødt til, at tage hensyn til hestens måde, at reagere på.
Jeg ved ikke om det er korrekt, men jeg fornemmer, at du er irriteret over, at han ikke er som han "plejede" at være.
Prøv at sætte dig ind i hans situation og forstå de frustrationer det kan give, at blive flyttet.
Han er kommet i en ny flok hvor han øjensynligt er på overarbejde mht til, at finde sin plads.
Han er blevet fjernet fra sine vante omgivelser, sin stabile og trygge flok og hans velkendte boks.
Nu er der nye dufte, nye visuelle ting der skal fordøjes, heste hvor der skal dannes ny rangorden, findes en ny ven.
Du kommer og tager ham fra den flok, hvor han arbejder på højtryk for, at finde hans plads og forventer, at han trasker stille og roligt med og slet ikke lader sig påvirke af den enorme omvæltning han står midt i.....
Giv ham tid til at finde sig selv, hav tålmodighed.
Tilridning ville jeg slet ikke begynde på før han er faldet til - han er jo tydeligvis meget stresset lige nu.
Prøv at forstå ham istedet for, at irritere dig over, at han ikke lige reagerer som du håbede og forventede.
okt 2008
men der er ikke andet at gøre end at øve øve og atter øve med ham...
aug 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 59
aug 2010
okt 2008
aug 2010
hjælp til fjordbasse