Trailer - jeg har (også) problemer {{forumTopicSubject}}
Jeg har en 6 års vallak som desværre ikke rigtigt synes det er sjovt med det der trailer.
Vi har for nylig haft Torben Andersen på besøg - som fik ham op og til at blive deroppe efter ca. en times arbejde - og det virkede rigtigt godt i de efterfølgende dage, men nu er vi ved at være tilbage ved udgangspunktet. Nemlig at det ikke virker
Vores staldkammerat havde besøg af Torben samme dag som os - første gang - og han fik det kun til at virke samme dag Torben var der efter Torben havde arbejdet med hans hest i over en time.... Allerede dagen efter kunne han (staldkammeraten) ikke få det til at fungere. Han prøvede et par gange efterfølgende uden held og kladte derefter Torben ud igen med ca. samme resultat.
Nu har vi så tilsammen efterhånden brugt 4.500 kr. på Torben plus vi lejer trailer til at træne med og vi bliver begge mere og mere frustrerede - eller jeg gør ihvertfald
Så - gode råd modtages! Har læst om en der hedder Joel. Er der nogen der kender noget til ham? Eller andre der kan anbefales til en rimelig pris? Gerne i Nordsjællands-området, så de ikke behøver køre hele DK rundt
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.676
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
jan 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Heste: 6 Emner: 130 Svar: 439
jun 2005
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 1.415
Vi havde problemer med Melissa, da vi købte hende: hun ville bare ikke i trailer: tidligere ejer havde sagt, at vi bare skulle have longetove langs siden og så gik hun op (men de måtte for alt i verden ikke komme bag hende). Dette virkede selvfølgelig ikke, hvor vi stod og kæmpede med hende, hvorefter der kom nogle og ville "hjælpe". De tog simpelthen tovet ud af hånden på os og tvang dem bagom hesten, hvorefter hun stejlede, vendt rundt og sprang over - det er absolut ikke løsningen at tvinge hesten op med tove! Aldrig!!! Læssetove er på ingen måde en mulig løsing. Så havde vi ejer ude med en masse prøven med mad, trøje over øjnene, så de prøvede at føre hende op.. osv.. Intet virkede... (Vi havde hun på daværende tidspunkt kun på prøve - og hun var strandet på vores rideskole, øv (vi har hesten til at stå 20 km derfra, hjemme - så med det og stævner kunne vi IKKE bruge en hest, der ikke kunne gå i trailer).. Senere fandt vi ud, at hun panikkede hver gang, der gik en mand bag ved hende - ingen tvivl om, at Melissa har været tvunget op mange gange. Og at det er derfor hun var så nervøs, da vi fik hende..
Men ja, det var så den lange historie om hvor, vi startede..
Vi havde en person ude, der hed Sandra Lund (der træner med det man i dag kalder HMS - dengang havde vi bare ikke hørt om det). Og vi oplevede ligesom dig, at hun gik op efter en time, uden skillerum - og hun kunne tage hende ud - læsse hende igen. Derefter prøvede vi teknikkerne af, hvilkedet også gik fint. Herefter kunne vi så få hende hjem. Hvor Sandra kom hjem til os og vi prøvede en hel weekend (fredag, lørdag, søndag) - og det gik rigtig fint. Men tjaa... alt i alt - tog det et halvt år, før Melissa bare vadede op i trailer - vi kunne nogle gange kæmpe flere timer, hvor hun både stejlede op ad min far osv. (jeg turde ikke tage kampen - var kun 11 dengang). Men det var det hele værd, at vi lærte teknikkerne og gjorde det på den måde og ikke gav op. For ingen tvivl om, at Melissa var angst for trailere. Efter det halve år vader hun bare op, når jeg peger på traileren, og så lukker jeg bare bommen bag hende - supernemt.
Og bonussen er, at efter man har "lært" det og taget kampen, får man aldrig mere en hest, man ikke kan få i trailer Jeg har haft masser af heste, der ikke ville ind, men med træning og det rigtige udgangspunkt gik det fint.
Men start med at træne teknikkerne I har fået i "sikre" opgivelser, hvor hesten er tryg, så den får alvor kender "frem" og ros, når den går frem (slækken på træk i grimen og svingen/dasken med tovet), og når det lægger fast, så træn ved traileren (hvor du i forvejen har sat en hel dag af forvent det tager 8 timer, hvis det skal være det) - og tag den med ro, og lad mere med at panikke.. Så kommer det Synes klart du skal fortsætte med Torbens teknikker og hold dig fra tvang med læssetorv - det får du bare en mere nervøs hest af.
jun 2005
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 1.415
Men forvent at det er hårdere den første tid efter I har haft Torben - nu er traileren jo en stressende ting, der betyder hård træning hver gang.
Trailer - jeg har (også) problemer