{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.373 visninger | Oprettet:

Bidløs/ sidepull til tilridning? {{forumTopicSubject}}

Hejsa, er der nogen kloge hoveder herinde der kan hjælpe mig.... jeg er ved at tilride min 3års, han har haft trense og bid på men jeg synes han fortjener bedre....overvejer stærkt at ride ham bidløst, men hvad er bedst?

Jeg skal ikke starte stævner og ride dressur på højt plan, bare lidt let dressur og skovtur.

Kom med jeres erfaringer

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bidløs/ sidepull til tilridning?
  • #1   29. jun 2010 synes det er forkert at skriver "fortjener bedre"

hvis du som rytter kan styre biddet, er det ikke noget skidt noget..

• #2   29. jun 2010 Bidløst.
    Alle heste fortjener bedre, folk ser det bare ikke.

Janni
    Eftersom der er 2 mm. kød på laderne indtil knoglen, og 2 mm. kød på ganen, vil det altid påfører hesten smerte, også selvom den bare har en trense på. -Desuden er der jo ingen der kan det I bidryttere gør, for at få det bedre med jer selv siger, at :"det gør jo ikke noget hvis man kan styre det" Tja.. Jeg har været i hesteverdnen mange år efterhånden, og jeg har både være konkurrencerytter og har reddet middelsvær inden jeg besluttede at give min hest noget bedre. Og jeg har aldrig set en rytter der kunne styre biddet (;

• #3   29. jun 2010 jamen dog, da.. så må det jo påføre den endnu mere smerte på næseryggen, da der kun der hud i mellem næsebåndet og knogle der...

tryg er ikke lig med smerte..
    prøv nu at skelne lidt i mellem det..

• #4   29. jun 2010 Nete:
    det gør jo heller ikke noget, hvis trykket bliver givet ordenligt..

Jeg gider ikke at diskutere det her mere... de bidløse mener, at de har fundet vejen til de vises sten, hvor det oftes ses, at det er fordi de ikke selv formåede at ride ordenligt med biddet..

• #5   29. jun 2010 Janni....dér tager du fejl...alle kan selvfølgelig ride..med bid....men jeg synes at det er hårdt at vænne hesten til biddet, den gør alt for at undgå det, ergo må det ikke være rart, sadlen er 100 gange lettere at lægge på end biddet...så det siger mig ét eller andet om at det absolut ikke er behageligt for min unge hest...og den har ikke nogen dårlige erfaringer, endnu... og nej, jeg er ikke nybegynder

• #6   29. jun 2010 Bare fordi det er bidløst betyder det ikke at det ikke er hårdt for hesten..

Istedet for at hive i mundvigen kan man så istedet brække næseryggen alt efter hvad man bruger og man kan finde ud af at bruge det

Nete A - hvad har rytterens vægt at gøre med hvad der sidder på hovedet af hesten? Du bruger forhåbenligt ikke din vægt til at hive i tøjlerne..

• #7   29. jun 2010 Når jeg rider uden bid på min unghest, går han bedst med sidepull. Trykket fra sidepull minder om det fra en grime, så mange heste fatter signalerne uden at få nye signaler trænet. De kender dem allede fra grimen, så det er det jeg synes er nemmest at gå til smiley
    Jeg har selv en amber sidepull fra naturhesten. Den virker rigtig godt på min hest.

• #8   29. jun 2010 *allerede

• #9   29. jun 2010 Og så starter det igen smiley

Hmm.. Det er vel en smagssag hvad man vælger - hvilke foredele man vælger. Og selvfølgelig hvilke "kloge hoveder" man vælger at lytte til, "kloge hoveder" findes der riiiigtig mange af smiley

Men hvis jeg skulle give dig et råd, så gør det op med dig selv og ikke ved hjælp fra nogle herinde. Det er jo et vigtigt valg at træffe, selvom du til hver en tid bare kan skifte tilbage til hvad du nu vælger fra. Gør det op med dig selv, mærk hvad DU synes fungerer bedst smiley

• #10   29. jun 2010 *Fjordlænderen * der skal nu meget til at brække næseryggen på en hest smiley

jeg vil ikke anbefale en almindelig bidløs trense.. for det første skal du lærer din hest trensens signaler.. ja det kan man sagtens men det har jeg valgt at jeg ikke vil. Og for det andet så bryder jeg mig generalt ikke om at ride med den... ved ikke hvorfor men kan bare meget bedre lide at ride i grime så derfor har jeg valgt at købe en sidepull i stedet for smiley
    men det var bare mit bud smiley

• #11   29. jun 2010 Hader den der diskution!! Jeg rider selv med og uden bid, fortrækker helt sikkert at ride bidløs.men rider med bid et par gange om´ugen for at kunne ride dressur stævner.
    Men du kan jo sagtens lære unghesten at ride med bildløs fra starten. Den skal jo bare lære de signaler i stedet for bidets signaler. så jeg ser ikke noget problem i det.

• #12   29. jun 2010 når man tager ligger trygget et sted. vægt var nok ikke det rigtige ord. men gider heller ikke at diskutere for folk bliver alligevel aldrig eninge smiley

• #13   29. jun 2010 det bedste er hvad din hest bedst synes om.. har redet meget bidløst på min gamle hest, han forstod det.. men vi red også med bid, da han var stævnehest.. men cassiopeia bryder sig bestemt ikke om det.. hun bliver nervøs og ligner et nervebrag sveder osv smiley men hun er så også helt vild efter bidet, hun får altid en sukkerknald når hun har fået bid i... så er hun lidt mere nede på jorden smiley men nu er jeg så også meget blød på tøjlen og bruger meget mine ben smiley
    du kunne prøve og se hvad der er bedst for HAM

• #14   29. jun 2010 enig med Louise O smiley

• #15   29. jun 2010 Jeg synes det lyder som en super god idé med bidløs ridning - specialt til unge heste, så de kan vænne dig til både det ene og det anet - du kan jo altid ride med bid igen senere, hvis du gerne vil til nogle stævner smiley

Jeg rider selv bidløst og er blevet så glad for det, at jeg ikke kunne tænke mig at ride med bid på mine egne heste igen - personligt foretrækker jeg at bruge en sidepull da den har nogle meget simple singaler og når man slipper presset i tøjlen kan man være helt sikker på, at presset også slipper på hesten. Har hørt flere "klage over" at en bitless ikke slipper presset med det samme og hesten derfor ikke får sin ros lige når den bør komme.

- Jeg rider også min undervisers hingst i sidepull for tiden og selvom han kun har oplevet gode ting med biddet kan vi mærke en markant forskel på ham. Han var allerede 2. gang i sidepullen mere rolig, kunne stå stille i paraderne, kastede ikke med hovedet og var i det hele taget meget mere rolig. Så jeg mener helt bestemt at bidløst er en bedre vej for rigtig mange heste.

• #16   29. jun 2010 altså dem der rider bidløst vil selvfølgelig sige du skal ridebidløst og alt andet er ondt..
    og dem der rider med bid siger du skal ride med bid smiley sådan er det hvergang.. LYT TIL HESTEN smiley

• #17   29. jun 2010 jeg synes ikke det er ondt at ride med bid gør det også nogle gange selv men hvis man kan undvære så kan jeg ikke se hvorfor man ikke bare kan lade være smiley

• #18   29. jun 2010 Jeg lytter jo netop til hesten...efter en 3-4 gange med bid i munden er han meget svær at få biddet i...og det siger mig ét eller andet..

Men kan I anbefale mig en god sidepull og hvor man køber den?
    Jeg kan se at der er mange modeller, både med læder og reb- næsebånd....

• #19   29. jun 2010 Undskyld mig men, var dette ikke en debat om man skulle ride bidløst under tilridning? Ikke hvad man synes om bid/bidløst. Jeg ahr i hvert fald tænkt mig at svare på spørgsmålet smiley

Jeg er en rytter som både rider med bid og nogle gange bidløst når vi skal slappe af og lave lidt andet. Jeg ville adrig selv gøre det under tilridning. Skal du sælge ham på et tidspunkt så er han jo ikke "ordentlig" tilredet med bid osv. Men du kan jo prøve lidt af hver:) Det var bare min mening smiley

• #20   29. jun 2010 Og til jer der allerede rider hesten med bid: Jeg skal jo netop til at lære ham at reagere på bid/bidløs så jeg skal ikke kæmpe med signalforvirring i forhold til dét han ville være vant til hvis han var tilredet og redet med bid

• #21   29. jun 2010 Jeanette : De har nogle rigtig fine på www.jo-po.dk som er rimelig god kvalitet til ikke alt for mange penge smiley
    - Jeg har købt min derinde til 550kr og den er super god smiley !

• #22   29. jun 2010 Men hvis du har tænkt dig at ride bidløst på ham resten af den tid han lever synes jeg du skulle tilride ham bidløst. Så er der kun en ting og forholde sog til og han bliver ikke forvirret smiley

• #23   29. jun 2010 Cecilie: Det var da meningen at han kun skulle rides bidløst, hvis han altså er til at styre smiley

• #24   29. jun 2010 FogF...takker, jeg kigger lige smiley

• #25   29. jun 2010 Men....rope-næsebåndet er "skarpere" end dét af læder ikke?

• #26   29. jun 2010 Lyt til hesten!
    Jeg rider både bidløst og med bid på Kavello. Bidløst foregår både med bidløs trense, eller med rebgrime - eller med kun cordeo.
    Det er lidt op til, hvad vi skal træne smiley
    Lige i øjeblikket træner jeg dressur med bid, og tillid/hygge uden bid smiley

• #27   29. jun 2010 Så synes jeg godt du kan tilride ham bidløst:) Efter min menng i hvert fald

• #28   29. jun 2010 jeg er hverken bid eller bidløs rytter. Jeg har valgt at min hest ikke skal gå uden bid, for det første fordi den går meget bedre uden, men i anden omgang, så syntes jeg virkelig også den har fortjent bedre end biddet. For ja det gør faktisk ondt på dem, at have det i munden. Og ja, en bidløs KAN gøre ondt. Men en bidløs gør ikke ondt, bare fordi hesten får den lagt på, lige som biddet gør. Biddet påføre omgående smerte, for hesten først vil opleve ''smerte'' den dag man virkelig hiver igennem. Desuden er meningen med de fleste bidløse hovedtøjer, jo lige netop at man skal ride næsten helt uden tøjlekontakt.

Men jeg syntes det er fedt at du overvejer det med din unghest. Det er klogt. Og så kan jeg tilføje, at jeg har fået en helt fantastisk hest, efter mit skift.

• #29   29. jun 2010 Christina *Laguco*: jeg synes ikke du på nogen måde kan vurdere hvordan min hest reagerer på biddet....for hver gang jeg skal give ham hovedtøjet på stritter han mere og mere imod når jeg skal have biddet i...DERFOR vurderer jeg at det absolut ikke er rart for ham....og ja, jeg har passet vældigt meget på ikke at klaske det mod tænderne både når det skal ud og ind!

Jeg kan så tilføje at 3-4 gane efter jeg første gang jeg blev sat på en cykel strittede jeg ikke imod og gav mig til at hyle ......

• #30   29. jun 2010 Christina: Nu ser jeg du skriver at din hest er meget stærk, og derfor rider du med bid.
    Hm, jeg er ejer af en fuldblodshest, travhest, der har gået løb.
    De sidste 2 år har jeg kæmpet med at hun stejlede så voldsomt at jeg flere gange var nervøs for at hun ville vælte, og hun kunne finde på at tage biddet og løbe afsted. (Forresten så ér det faktisk lidt omvendt, de fleste heste vil faktisk prøve at løbe fra biddet, når du tager i det, fordi de vil væk fra det ubehageligt - smerten. Desværre lader de fleste heste sig bare knække)
    Nå, men ihvertfald da jeg skiftede til bidløs, skete der en stor forandring. For det første var hun roligere, og stolede en del mere på mig, og for det andet begyndte hun at tage på (havde altid være undervægtig), da hun før i tiden havde været for stresset til det. Jeg kunne godt have fortsat med bid og sagt: Jeg er skideligeglad med at min hest har smerter.

Så ja, selvfølgelig er hest forskellige. Men ALLE kan lære at gå bidløst. Dog er det ikke særlig mange ryttere der har tålmodighed til det, og ikke mindst er de fleste for egoistiske, og vil hellere ride stævner. skræmmende.

• #31   29. jun 2010 Og faktisk, de fleste tror at hesten ''elsker'' bidet, fordi de tager velvilligt imod det. Det gør min hest stadig, men rider jeg med bid, er hun stadig meget mere stresset.

• #32   29. jun 2010 Christina...du er vist fjernpsykolog eller hvad...jeg skriver det lige igen: du kan umuligt se hvordan jeg træner og hvordan han reagerer! Jeg har ikke iscnenesat noget som helst udover jeg kan se at han ikke er så vild med at få biddet i ...nej, tænder er ikke tjekket, bliver de når han skal vaccineres om en måned....og nej, han har heller ikke været på dyrehospitalet til en allround tjek inden tilridning...vi leger os lidt igennem det, men da det gerne skal være behageligt for hesten vælger jeg en anden "styreform" ....ankalg mig for dyreplageri, uvidenhed eller bare alment dum...jeg vælger alligevel at give det bidsløse chancen fordi JEG også bedre kan lide det!

• #33   29. jun 2010 Og stærk hest...hmm, vi kalder ham rambukhesten, han væltede et hjørne af en mur ved at løbe ind i den..ha ha...og han er bossen på marken....men på trods af det er han uhyggelig lydhør når jeg går ved siden af, træder mig aldrig i hælene og stopper når jeg stopper, bakker når jeg går baglæns....

• #34   29. jun 2010 Hestene er faktisk sjældent stærkere end man gør dem til smiley

• #35   29. jun 2010 Sagde jeg det? Nej vel :D?! Men du afhjælper det ikke ved at ride med bid du gemmer det væk :D. Men det er selvfølgelig også det nemmeste smiley

• #36   29. jun 2010 Christina....for sidste gang...jeg laver ikke nogen scene elelr show når han skal have trense på....han stritter bare imod biddet...sadlen er nem at lægge på, grimer også...biddet er av!

• #37   29. jun 2010 Jeg synes bare man skal passe på med bidløs på unge heste, de kan godt få en tendens til at blive tunge og stærke fortil smiley

• #38   29. jun 2010 At hesten reagere på biddet, betyder at den oplever en smerte, som den bukker under for. For ville din hest virkelig løbe, tro mig, så løb den. Så ja, man gemmer problemet væk når man siger at man ikke KAN ride uden bid, for JO det kræver træning.

• #39   29. jun 2010 Jeg har skam forstået det er din hest (: Men forstå så også, at grunden til at du ikke føler din hest er lige så stærk under bid, er at den underkaster sig for smerten.

Og du bor desværre i vestjylland, lidt langt at køre for at bevise noget som jeg godt selv ved er rigtigt.

• #40   29. jun 2010 men der du vil hen, er at hun er for stærk uden ikke?

• #41   29. jun 2010 ja okay, lidt forvirrende med fair nok-

• #42   29. jun 2010 Men som du selv siger, så gør biddet ikke nogen forskel? så må der jo være et problem et sted.

• #43   29. jun 2010 jeg er ikke dyrlæge, tandlæge, kiropraktor, healer eller noget med uddannelse der gør mig i stand til at vudere hvad hesten fejler (:

• #44   29. jun 2010 Så så piger smiley Christina...du må i fitness center smiley

Nu har jeg ihvertfald bestilt en Riders Company sidepull smiley

• #45   29. jun 2010 selvom hesten er stærk kan den trænes til lette signaler. Det jo det samme som at sige: jeg sparker hårdt til min hest fordi den er fed smiley

• #46   29. jun 2010 Helt klart bidløst, - Synes det er mishandling det andet!!(;

• #47   29. jun 2010 !(;

• #48   30. jun 2010 Boserup.... tak for svar og forklaring...synes også selv at denne sdepull fra Riders så fornuftig ud og man må vist bruge den til stævner?

Christina...takker, jeg ønsker dig held og lykke med din bomstærke hest smiley

Hestegalleris Mirakel....nu prøver vi den bidløse sidepull......som du selv siger: en stærk hest kan godt rides med få og små signaler smiley
    Og så har jeg også set MANGE heste redet med bid der er tunge fortil, de har så megen hård hud på gummerne at man føler man holder hele hovedet oppe med tøjlerne

• #49   30. jun 2010 Lige meget hvad, synes jeg det er mishandling, prøv selv at sætte en "jern pind" ind i munden på dig selv, sig hvad du synes.

• #51   1. jul 2010 Boserup, -

Alle dem der rider med bid?q;

• #52   1. jul 2010 Boserup og Lone....tak fordi I delte ud af jeres erfaringer, så kan jeg jo godt kaste mig ud i den bidløse, jeg tror ikke det bliver sværere at vænne ham til den end biddet...han skal jo lære det hele forfra

Kommentér på:
Bidløs/ sidepull til tilridning?

Annonce