{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.203 visninger | Oprettet:

Vove pelsen - dressur træning - kritik {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley
Ja, nu vil jeg så prøve at vove pelsen for at se om jeg kan få noget god feedback og også lidt for sjov smiley

Jeg har trænet i en længere periode på at få mere styr på Pøls i dressuren. Jeg har virkelig forsøgt at få hende mere med på legen uden hun spænder op. Jeg har forsøgt at træne hendes muskler ved at ride frem og ned (som jeg har læst man skal gøre i utallige tråde ;)) og jeg synes da også det er blevet bedre.
Men, hun er meget slem til at putte sig bag lod i skridten og er ret sløv i traven, så jeg prøver virkelig at få noget mere fremdrift på hende smiley
Skal siges at hun også bliver sprunget og rider en del ture, hvor fremdriften bestemt ikke fejler noget...men jeg tror hun synes dressur-sandkasse-ridning er lidt kedeligt smiley Forsøger med øgninger, overgange og versader for at gøre det lidt mere sjovt.
Det er svært, men vi prøver.

Hvordan synes I det ser ud?
Kom gerne med konstruktiv kritik og altså gerne løsninger smiley

(link fjernet)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vove pelsen - dressur træning - kritik
  • #1   20. maj 2010 nu er det lidt svært atse uden en video, da billeder kun er et meget kortvarigt moment.

    Mht fremaddriften har jeg selv en som også normalt er frisk, og også går en fantastisk dressur - bare ike i sandkassen, der er alt luften ligesom gået ud af ballonen.. Men når je træner ham, er jeg meget fokuseret på, ikke at sidde og drive konstant. Hesten sal gørevhad der blver givet signal til, indtil noget nyt sker. Nå hesten er "doven" vil man tit komme til at sidde og drive overdrevet med sæden eller konstant med schenklerne - det gør den sådan set bare mere døv, så tænk på at sidde så stille som muligt - selvfølgelig skal du ikke bare transporteres, men du ved - alt med måde smiley Når den så bare mister en smule energi skal du straks være der, og væk igen lige så snart du får respons. Det kan godt være en lidt langvarrig proces, men det virker i længden. Så snart energien er i orden, bliver ALT meget lettere.


  • #2   20. maj 2010 jannie :
    Tak for svar smiley
    Ja, jeg prøver virkelig også at sidde stille - især fordi jeg tror jeg har været faldet i hullet med bare og drive og drive. Det går da også bedre smiley Hun var dog ret sløv i dag, da billederne blev taget, men det var jo også meget varmt smiley


  • #3   20. maj 2010 Kender det alt for godt. Det bedste er helt klart at have en på sidelinjen til hele tiden at minde om det.
    puha, det der med sløve heste kendte jeg ikke til i dag, min den bette var nærmest ikke til at holde ';o


  • #4   20. maj 2010 Helt enig med Jannie.. signaler/driven osv skal kun gives hvis man beder hesten om noget nyt ellers lære man den bare at ignorere en (og så virker de enten sløve eller bliver umulige at stoppe).. bag lod går hesten fordi den har lært at det er nemmest, enten fordi den er vandt til at tøjlen betyder bøj nakken (så kan man aflære det ved at lære den at tøjlen betyder sænk tempo) eller fordi rytter genere den (piller) eller hæmmer den (forhindre den i at strække sig frem) med tøjlen..
    Når den skal frem og ned skal det være hesten selv der strækker sig, du må ikke bede om det med tøjlen.. og tempoet skal ikke være højt men afslappet og aktivt..
    Alle disse ting kan ikke rigtig ses ud fra få billeder, så det er blot gode råd smiley


  • #5   20. maj 2010 Tak for jeres gode råd smiley
    Jeg er opmærksom på fremdriften og tøjlehjælpen og prøver virkelig på at lade hende 'komme til mig' hvis I forstår smiley
    Jeg vil prøve lade hende strække sig mere i skridten, men ofte går hun pakket selv med løs tøjle eller også slår hun helt fra og strækker hals og næse helt frem. Jeg tænkte om noget bomtræning måske kunne være en idé? Hun har bare ofte svært ved at koncentrere sig om andet end bommene når hun ser dem smiley

    Cecilie Skov
    Jeg er da glad for at høre at du synes vi er på den rigtige vej smiley Men kan du ikke forklare 'manglende' tøjle? Altså skal jeg give hende mere tøjle, som i løsere tøjle eller skal jeg korte op og 'hjælpe' hende mere på tøjlen?


  • #7   20. maj 2010 Lisette K
    Mange tak for dit svar smiley
    Det hjælper virkelig...jeg er så ked af at jeg ikke kan få hendes bagpart mere med, så jeg vil gerne have alle de input jeg kan få ang. det. Jeg må indrømme at jeg jo rider lidt øvelser med hende, da hun ellers synes det er dødkedeligt og falder helt i søvn smiley
    Super god ide med at træne hendes holdning i skoven for der er hun meget mere fremadsøgende. Tak for kigget på tøjlelængden - så er den da på plads smiley


  • #9   20. maj 2010 Hvis hun vil strække hals og næse helt frem, så lad hende.. det er sandsynligvis fordi hun syre til og har brug for en helt anden stilling.. det er hvis du hæmmer hende her at hun så lære at hun er nød til at søge bag lod for at få aflastningen.. i starten kan de færreste heste bære sig ret længe af gangen..
    Ja den er ofte på forparten, men det er heste naturligt og hvis de ikke er langt i uddannelsen kan de ikke andet.. jeg ville fokusere på at få den til at gå stabilt og afslappet frem og ned først (altså få fjernet bag lod ideen) og derefter begynde at bede om mere aktivitet bagfra i momenter så den kommer mere op fortil og af forparten.... for så længe den ikke er stabil i sit stræk og afslappet vil den sandsynligvis bare vælte mere på forparten ved at drive i stedet for at løfte sig..


  • #10   20. maj 2010 Tak tak for jeres hjælp smiley
    Synes det er svært...hun er jo trods alt 14 år og er altså ikke en unghest og hun søger slet ikke selv runding... Giver jeg hende lov til bare at strække hald og næse helt frem går hun bare i pjatte-bræt-mode med laaaang lige hals, der hverken runder i nakke eller når der drejes. Jeg tror jeg bliver nød til at forlange lidt af hende og samle tøjlerne bare lidt som jeg gør nu smiley Men jeg vil absolut prøve at få hende ud af hendes 'skjul' bag lod og så få redet hende mere frem - mon ikke de to ting hænger lidt sammen? smiley

    Hun er fuldstændig modsat min anden hest, som har en langt mere naturlig søgning til bæring.

    (link fjernet)

    Det skal hertil siges at jeg kun har haft denne hest siden november og at hun stejlede meget da hun kom. Nu synes jeg virkelig hun har fundet modet og ikke mindst fremaddriften igen og det er kommet så hurtigt og helt af sig selv - modsat min anden, som jeg har trænet i mange år efterhånden smiley


  • #12   20. maj 2010 Lisette K: Jeg tror også vi grundliggende er enig smiley så længe vi er enige om at man ikke kan få den i ligevægt før den er afslappet og forstår signalerne smiley samt at aktivere den ikke betyder mere fart men at bagbenene sættes mere ind under hesten og derfor optager mere vægt.. mange misforstår jo der og mener den skal drives op i tempo, hvorved hesten blot falder mere på forparten..

  • #13   20. maj 2010 Tak skal I ha' begge to - jeg glæder mig helt til at komme igang med hende smiley

    Lisette:
    Du efterlyste nogle billeder af hende i fuld figur. Jeg har desværre ikke nogle af nyere dato, som er specielt gode, men måske de kan bruges.
    2010
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)

    2009
    (link fjernet)


  • #15   21. maj 2010 Desværre, har jeg ikke lige en underviser ved hånden, som ikke anvender temmelig meget tøjlehjælp...og jeg har ikke råd til at få en udefra pt pga SU. Men, jeg har jo fået en masse gode tips - egentlig ved jeg jo godt det hele i forvejen, men jeg kan bare ikke få hende til det - derfor vovede jeg også pelsen og postede et par tråde, da jeg godt selv kunne se at min hest hang bagtil smiley
    Men, jeg vil arbejde på det I har sagt og så se om jeg ikke kan få hende til at rette sig lidt smiley
    Tusind tak for hjælpen - jeg kan jo vende tilbage senere og fortælle om resultaterne smiley


  • #16   21. maj 2010 <i>Det er umidelbart lidt svært at bedømme noget ud fra billeder, men det ser rigtig fint ud, og fornuftigt at du lader den gå i en lidt "lang holdning", og ikke bare trækker den ind smiley
    - 1 ting, som billeder altid afslører er ens opstilling. - hældene skal ned , ellers super flot smiley


  • #17   21. maj 2010 Bianca: Tak for rosen. Som skrevet i tråden har jeg svært ved at finde fremdriften - derfor de træls hæle smiley Men vi arbejder på sagen og nu har jeg fået en masse gode tips smiley

    Lisette:
    Jeg tog lidt billeder af hende i dag, hvor man kan se hendes figur smiley

    http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/4454624_l.jpg
    (link fjernet)
    (link fjernet)


  • #18   21. maj 2010 Jeg vil bare lige sige at jeg synes din hest har en flot figur smiley Dejligt at se, noget må du gøre rigtigt.

  • #19   21. maj 2010 Tina H
    Tusind tak - jeg synes også hun er smækker ;P


Kommentér på:
Vove pelsen - dressur træning - kritik

Annonce