{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.675 visninger | Oprettet:

Stejler {{forumTopicSubject}}

Ja min lille skøre hest har fundet ud af at han kan stejle hvis han er der er noget han ikke vil.

F.eks. i dag da vi red en lille tur var der en bunke jord, den ville han ikke forbi, og jeg drev og drev og drev, og havde benene ved ham. Tilsidst vendte han i et stejl om og gik den anden vej, det var selvfølgelig bare at få ham tilbage til stedet igen. Men han blev ved med at stejle ! Der gik over 10 min. før vi kom derfra !

Han stejler også tit i ridehuset, hvis han ikke for sin vilje, eller hvis jeg sparker til ham ..
Hvis han bliver ved med dette kan det jo blive et stort problem, for ikke at snakke om farligt!

Nogen der har råd til hvordan man for ens hest til at lade være ??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stejler
  • #1   20. feb 2006 Det er selvfølgelig svært at sige når man ikke kender hesten. Men hvis det ikke er noget han plejer kan det måske være fordi han har ondt et sted (Havde min gamle hest, og den eneste måde han ku vise mig det på var ved at stejle) ved selvfølgelig ik om det bare er fordi din hyp har fundet ud af den kan gøre det når der er noget den ikke vil. Men et godt råd tror jeg ville være at få ham til biddet så kan de ikke stejle. Ved godt det er svært, men det hjælper. Ellers ved jeg ikke.

• #2   20. feb 2006 Okay, vil jeg prøve.. Plejer nemlig ikke tage det så seriøst når vi er på tur

• #3   20. feb 2006 Nej det er klart nok. Men sys altid det kan berolige en hest at få den til biddet, og så rose den når den så er kommet forbi det "farlige"

• #4   20. feb 2006 lap den en mellem ørerne... den skal kunne mærke det, er der noget de ikke kan li, så er det at blive ramt derimellem..

• #5   20. feb 2006 OKay, men det lyder da lidt vildt, at bide den i øret ?

• #6   20. feb 2006 Ja, og lappe den mellem ørene smiley

• #7   20. feb 2006 Jeg har engang haft en hest som stejlede når det enten blev for hårdt for ham eller også bare hvis han ikke gad mere. Jeg gjorde så det at ´da jeg kunne mærke at han lige var ved at komme til det punkt fik jeg et æg i hånden.... Det lyder mærkeligt men da han så stejlede "smadrede" jeg det lige ned mellem ørene på ham. Det skal jo selvfølgelig bare være så det går i dtykker. Men de siger at det føltes som om at det bløder og der var noget der oppe man kunne slå hovedet imod og så er der ihvertfald nogle som ikke vil gøre det længere. Men det hjalp på min hest men det var da et forslag.

• #8   20. feb 2006 Nogen gange er det nødvendigt smiley

• #9   20. feb 2006 Okay så.. Tusind tak for hjælpen !

• #10   20. feb 2006 Det var da ngole underlige ting? Bide i øret, æg i hovedet, hihihi smiley
    Kan man også bide den i øret hvis den gør andre slemme ting?

• #11   20. feb 2006 du skal vende pisken om og slå ham mellem ørene så han får en forskrækkelse og ik går derop igen..
    Det er ikk for at være ond men det er altså for farligt at lade ham gøre det..
    Hvis du slår ham deroppe hjælper det..
    der gjorde det med en hest jeg kender..
    den blev så forskrækket at den ikk gjorde det mere..
    Så det ville være en god måde at starte på..

Men håber du kan bruge det
    Og det er altså ikk for at give hesten smerte at man gør det..
    det er for at de skal have den der forskrækkelse så de ikk gør det igen..
    og jeg rider selv på en hest der stejler engang imellem..
    men jeg tør ikk gøre det.. da hesten er 160-165 stg..

Hehe

• #12   21. feb 2006 Bare hvis den vil så dreg den..+

• #13   21. feb 2006 Aldrig sl¨å en hest..

• #14   21. feb 2006 hej, jeg har også nogle gange det samme problem med min hest, især på tur, eller nogle gange når jeg ligger anspring fra skridt til galop.. jeg kender selvfølgelig ikke din hest, men jeg ved, det hjælper rigtig godt på min hest, jeg råber bare altid et eller andet så højt jeg kan, så går han næsten altid ned med det samme, synes ihvertfald det hjælper rigtig godt:)

• #15   21. feb 2006 Klap den en mellem ørene når den gør det. For som Nielons siger, så er det noget de ikke kan lide.

En lille historie:
    En islænder som jeg engang kendte, stejlede helt vild, og til sidst blev ejeren træt af det, og tog en pose vand med, da han skulle ud, og ride på den. Da den så stejlede, klaskede han den mellem ørene på den så posen sprang. Da vandet så løber ned ad hovedet, tror hesten at det er blod, og at det derfor gør ondt. Og den her hest stejlede ikke mere..

• #16   22. feb 2006 Jeg syntes det er MEGET MEGET.. forkert at slå hesten med alverdens ting i hovedet på den..for at få den til at stoppe med at stejle... det ender da med at hestene bliver øresky... det er HELT.. forkert i min verden at slå sin hest på den måde... jeg har godt se folk slå hestene mellem ørene... men jeg har set endel heste blev mere vilde af det..:S så nej.... ikke tale om..

Så er det langt bedre at få proff hjælp... det andet er forkert i mine øjne..

Stine

• #17   22. feb 2006 meget enig:/

• #18   28. feb 2006 Helt enig med Stine Heide smiley
    En hest der stejler har et problem og det skal løses, det nytter ikke bare at bruge vold, tænk nu hvis hesten gør det fordi den har ondt ??
    Når den stejler så løsn tøjlerne og driv den meget frem ad. Kan man mærke den skal til at stejle så drej den rundt på en lille volte, så er det svært at stejle.

• #19   28. feb 2006 Helt og aldeles enig med Stine Heide!!!

Vold løser ingenting, og det er uanset om det består af æg, bid i øret eller andre vanvittige påfund!!!

Der er et andet indlæg her på "træning", om en hest der stejler. Det synes jeg du skulle læse.

Og Line M's måde at gribe det an på ved hendes pony, er meget flot!

• #20   7. maj 2009 alle forslag som er givet er gode. jeg har selv brugt den med at slå hesten mellem ørene, men man skal(undskyld mit ordsprog) SATME være hurtig, for det skal være lige når den går op, det må ikke være alt for hårdt, altså ikke med en knytnæve, bare en flad hånd så det siger klask. så tror hesten nemlig at den rammer noget, og så skulle den lade være at stejle. men, men, men..... da jeg gjorde det, hjalp det intet, og hesten blev ved med at stejle, så det løser intet. man slår bare hesten gang på gang, og det hjælper intet. så det er ikke så godt.
    det med at smadre et æg og plaske vand i hovedet af den er RIGTIG RIGTIG dumt. da hesten går i panik! og du så kan falde af på så mange andre måder. dårlig idé.
    en ting som min springtræner har anbefalet mig er: at nå hesten stejler(dette dur kun hvis den stejler højt) så skal man være sindsyg hurtig, hoppe af mens den er i luften, og hive hesten bagover. jeg er selv imod dette, men har set det ske flere gange, og hesten har aldrig stejlet siden..
    min metode er... hvis du kan mærke at hesten skal til at stejle, så lad være at få samling på den, men "hiv" hovedet i luften på den, for når hesten går til bidet, eller i samling, så kan den gå og samle kræfter til at komme højt op, hvis den har hovedet højt, skulle den ikke kunne gøre det.

- jeg vil gerne fortælle en lille skræk historie. (ikke for sarte sjæle)
    den 20. januar 2008 var min bedsteveninde og jeg ude at ride i skoven på min vallak og hendes hoppe, med to andre af vores venner. vi hyggede os rigtig meget, og lavede vædeløb, sprang lidt, og hyggede os virkelig meget!
    så... kom vi til et kryds, og louise som min veninde hedder, vidste at hun ikke kunne få Freja, som hesten hedder, til at stå stille, da hun så ville stejle, grundet hestene var varme og livlige, så Louise red lidt ned af vejen, vi andre stod og snakkede om hvilken vej vi skulle ride, pludselig hørte vi et skrig, et skrig fuld at smerte og frygt!
    vi vendte hurtigt hovedet i retningen af skriget og så Freja stå så lang hun var på 2 ben, Louise sad stadig på, og Freja fortsatte i luften, indtil det gik ned ad igen, det gik bare den forkerte vej ned, hun væltede bagover med louise på ryggen. Freja landte ovenpå louise, da Freja kom op at stå igen begyndte hun at løbe, væk fra os andre. Vi satte vores heste i galop,(jeg vil være ærlig og sige at jeg aldrig har sparket så meget til Dancer(min hest), jeg skulle bare hen til louise! den ene af pigerne fortsatte efter Freja, mens vi sad ved Louise. Freja var løbet 2 Km inden hun fik hende fanget. Louise kiggede mig i øjnene og sagde at hun ikke kunne mærke sine ben.
    vi fik fat i mine forældre som kun boede 5 km væk fra hvor vi var. da de kom ringede de straks efter en ambulance, mens jeg ringede til Louises forældre. Louise kom på hostpitalet. resten af historien bliver kort, men hun lå der i 3½ månede. i koma en uge, hun var døden nær, vi fik af vide at HVIS hun vågnede igen, så ville hun få en meget stor hjerneskade! hun var senge liggende i 2 måneder! hun måtte ikke engang sidde op.
    hun havde Brækket korsbenet, og slået hul på milt og lever.
    i dag 1 år efter, har hun det godt igen. og der er INGEN hjerneskade! heldigvis! hun er begyndt at ride freja igen efter et års pause. ET HELT ÅR UDEN RIDNING!
    Lov mig i passer på med alle jeres heste. heste som stejler er noget af det værste, dette kan ske. Freja stod hjemme ved mig i det år Louise ikke kunne ride. de første 3 uger kunne ingen nærme sig hende! og hun ville ikke have sadle på i 9 uger! hun stod bagerst i boksen, og ville ikke lade mig røre hende. 6 måneder efter, red jeg hende til første plads til stævne. Freja har aldrig stejlet siden!
    derfor søg proff hjælp hvis jeres heste stejler.!
    Held og lykke. og undskyld for skræk historien, ville bare sige at det ikke er for sjov når hesten stejler!

Kommentér på:
Stejler

Annonce