{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
779 visninger | Oprettet:

Hjælp til udlukning af vallak.. {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Jeg har jordens skønneste vallak, han er meget kærlig, rolig og en dejligt ridehest, MEN...

Når han skal på fold, kan det ikke gå stærkt nok.

Han følger mig stille og roligt hen til leddet, og også ind på folden, men så snart at jeg vil sætte leddet på indefra, så løber han. Hvilket lige har resulteret i en brækket finger..

Jeg har en hingstekæde til ham, og har også brugt den lige da jeg fik ham, efter noget tid var problemet ikke så stort og jeg tog den af, men det er så kommet igen. Men nu ignorerer han kæden og løber selvom den strammer til...

Eftersom jeg har højre arm i gips er det mine forældre og kæreste der nu lukker ham ud, men vi er alle blevet lidt bange for at lukke ham på fold.

Har i nogle gode råd?

Han er 14 år gammel og har altid haft dette problem i strørre eller mindre grad..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til udlukning af vallak..
  • #1   10. apr 2010 Hvad hvis i lærer ham at der vanker en godbid når hegnet er blevet lukket? Så han selv drejer rundt for at vente på guffen.
    Og ellers er det vej bare træning. Ud og ind, ud og ind indtil han ikke løber og SÅ kan du slippe ham

• #3   10. apr 2010 Forstår ikke hvordan det kan hjælpe og klaske ham en på bringen ?
    Er mere til den med godbidder (;

• #4   10. apr 2010 er enig med Katrine P.. hold hans opmærksomhed med en godbid.... evt træne klikkker med ham , så han forbinder klikkeren med godbidder, så kan du klikke så snart i er inde i folden, og så ved han der vanker godbid....

• #5   10. apr 2010 Katrine P

Nemlig den bruger jeg også smiley

• #6   11. apr 2010 Det problem har jeg også haft, men nu har vi lært dem at vi vender rundt og først når de står stille, bliver de sluppet..

Men prøv med ros og "bestikkelse"..;)

• #7   11. apr 2010 Sådan en passerhest har jeg også, og det er faktisk sk*de irriterende når hesten bare pisse af med en i den anden ende.

Jeg tilslutter mig godbide-træningen. Det kan godt være at der går noget tid inden den finder ud af, at den skal stå stille.

Du kan også prøve at trække den til folden, hvor den egentlig ikke skal på mark, men bare følge pænt med og stå stille, samt trække den ud og ind af leddet uden at den skal slippes fri, men bare tilbage til stalden.

• #8   11. apr 2010 Jeg tror næppe det vil lære hesten at stå stille ved at klaske den på bringen o.O

• #9   12. apr 2010 Hesten skal da nok begynde at skride hvis den får klask hvergang dden kommer ud.
    Sørg for at have en hjælper med når du lukker den ud,(en til at åbne leddet) så du ikke skal have fokus flere steder, når i er kommet ind stopper du ham, giver ham en godbid og hvis han står pænt, slipper du ham. Det ville være hvad jeg ville prøve på som første trin. på et tidspunkt, når du føler dig sikker nok til det, gør du det alene. Husk at vende ham så han har front mod leddet, da det vil være den position han får når du gør det alene.

• #10   16. apr 2010 Det er aldrig godt at slå en hest.. Hesten bliver bange for dig, og hvad godt er der i det? ..
    Er enig med at det ville være værd at prøve det med godbidden.. smiley
    Held og lykke med det

• #12   29. dec 2013 når han kommer foran dig, så lad ham gå en tur rundt om dig - du står stille. og bliv ved med at gøre det HVER gang han gør det. Han skal forbinde det med at han er foran dig at bliver noget hvor han skal løbe/gå rundt = kedeligt
    Du kan også prøve at træne noget mere jordarbejde. I min verden må hesten slet ikke komme op ved siden af mig. når jeg trækker så skal hesten blive skråt bag mig. Og kommer den op bliver den jaget tilbage med træktovet (uden at ramme )
    jeg har brugt de 7 lege som træning til mine, og har brugt det på andre heste bla to fuldblods plage. Og de fleste lærer det altså hurtigt

personligt er jeg modstander af godbidder som belønning. Havde en hms træner som fortalte at det var bedre at rose end at bruge godbidder. Jeg bruger hellere ikke det med at give noget mad/godbidder mm af hænderne. Det bliver lagt i krybben eller på jorden. kender mange heste som har det med at nappe fordi de forbinder hænder med mad. ja det er s.. hårdt at være hest hos mig.

jeg har lidt samme problem bare omvendt. Min hoppe VIL ind!

Kommentér på:
Hjælp til udlukning af vallak..

Annonce