{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.629 visninger | Oprettet:

Søgning af part - frækt! {{forumTopicSubject}}

Nu sidder jeg lige og falder over et par annoncer herinde, og bliver enormt forarget - igen!

Flere hesteejere søger (halv)parter på deres heste - fordi ejerne ikke selv gider eller magter (simpelthen af manglende interesse eller overskud) deres heste. Det er forståeligt nok - og kan være en rigtig god løsning.

Læser man så videre, så vil ejerne sku' have penge for at nogen skal hjælpe dem med deres problem. Jeg er lamslået!

Nogle vil have at de rider deres heste i skoven fordi de selv er konkurrence-ryttere og ikke gider turene i skoven, andre vil have hjælp til stalden og håndtering af hesten elelr hvad der nu kan være årsag til at ejeren ønsker en halvpart. 5-1200 kr for pasning af andres dyr - næh, betalingen skulle være den anden vej - hvis der skulle være nogen!

HVORDAN kan man som hesteejer være så fræk?

En anden ting er helpart, hvor hesten lånes ud og træningen + brug af hesten fuldt ud overlades til anden person - som klart nok opstalder hesten efter ønske om brug, og derfor selv betaler udgifter.

Ak ja!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Søgning af part - frækt!
  • #1   30. mar 2010 hvis jeg skulle have en halvpart på min hest, ville jeg da også tage 4-500 kr for det..

synes kun det er rimeligt, at der bliver betalt lidt til udgifter på hesten..
    desuden får man også mere seriøse henvendelser på den måde..

• #2   30. mar 2010 forstår jer begge to!
    forstår ikke folk vil betale for det.

• #3   30. mar 2010 hvis jeg skulle have part på min pony ville det ikke koste noget da det jo er en hjælp andre vil bruge deres tid på MIN pony mener osse at betaling for en part er helt hen i vejret

• #4   30. mar 2010 de ser nok deres snit til at få lidt flere penge i kassen d:

• #5   30. mar 2010 Præcis!

Synes det er grotesk.

Jeg forstår, at hvis man som ejer aldrig rider hesten og en evt rytter bruger hendes til hverdag på fx tur og slider ekstremt meget på hovene, så et par forsko bliver nødvendige, at man som EJER så FORESLÅR at man deles om smeden. Men det er også det eneste jeg kan forestille mig ville være rimeligt.

Slidtage af udstyr mm er simpelthen bare ikke gyldig grund for at opkræve mindre formuer - for at få hjælp.

• #6   30. mar 2010 forstår dig godt, men der er jo også nogen der søger part for at kunne have hesten stående.
    men fatter ikke folk der tager flere tusind kroner for det, max. 1000 synes jeg. - men ville ikke selv betale det smiley

• #9   30. mar 2010 Hvis jeg skulle have en part på min hest skulle de da ved gud grund også betale for det, det er ikke gratis at have hest og hvis der var en anden der skulle have den 2-3 dage på en uge jamen så måtte de da betale hvad man rundt rendet tabte på de dage, det er jo ''deres'' hest de dage selvfølgeligt med overordnet regler.

Nej det sgu ikke gratis at have hest så skulle folk da også betale for det hvis de skulle have min hest fast.
    For det andet ville jeg da for en hver tid få en prof til at ride min hest, villle sgu ikke betale en part for de skulle tage min hest.

• #11   30. mar 2010 synes også det er frækt. jeg ville aldrig betale mere end 200 kr. der er altid staldarbejde med, det må være rigelig.

• #13   30. mar 2010 Emnet har jo været diskuteret mange gange. Jeg synes det er helt fair at tage penge for en part.
    At låne andres ting, koster i reglen penge, da man jo slider på tingen. Låner jeg en bil af nogen, forventes det da osse at jeg betaler for benzinen. Og det samme mener jeg er helt rimeligt ved en hest

Det er klart at søger jeg en part der kan ride min unghest op, så der altså er tale om en dygtig part der kan uddanne hesten, så ville det være mest fair om parten var gratis eller hesteejer betaler parten.
    Men sådan er det jo oftest ikke.

Nu har jeg hesten stående hos mine forældre og vi har ikke ridehus o.l. Derfor vil der jo være perioder om vinteren hvor ridning ikke er muligt osv. Og jeg har derfor ikke taget noget da Axel havde en part. Der har heller ikke været krav om staldarbejde e.l. da vi klarer det selv.
    MEN det forventedes at parten lige kunne give en hånd med at lukke hestene ind hvis hun alligevel var der (dengang 4 heste inkl Axel).

Da han stod på rideskole tog jeg 400 for parten (så vidt jeg husker 3 dage om ugen... Her var der alle faciliteter og parten lånte ham primært til undervisning, men måtte self osse gerne ride tur, ride dressur selv eller hvad hun nu lystede.
    Jeg skulle betale facilitetskort mm for at bruge stedet, så er det da kun fair at hun betaler noget for at bruge min "billet" til stedet de dage hun rider. Alternativt kunne hun jo have givet 7-800kr for at have part på en af elevhestene istedet.
    -hvorfor skulle slid på min hest være gratis?

• #14   30. mar 2010 Næ, men folk der oftes har part er jo ikke fordi de vil ''hjælpe'' men fordi de vil ride, fordi de evt. ikke selv har tid eller råd til at have en selv.
    Og det koster jo penge at ride, som andre også nævner ville jeg da ikke betale penge for der var en anden der red min hest fast, med mindre det var en prof og det var uddannelse af hesten, ikke for motion og partens fornøjelse.

Jeg synes der er forskel på at hjælpe og have part.

• #15   30. mar 2010 Syntes det er rimeligt at betale lidt for part, da hesten jo skal ha' smed, og at parten jo "slider" sko eller hove, så jeg syntes kun det er rimeligt, medmindre man laver en aftale om hvordan man ellers skal gøre..

• #16   30. mar 2010 Pernille -gu er der da ej altid staldarbejde med. Jeg har haft 3 parter til Axel i de 8 år jeg har haft ham
    'Ingen af dem har nogensinde skullet hjælpe med staldarbejdet. Hvis de har redet tur og alt udstyr er mudret til osv, forventer jeg da naturligvis at man gør det rent efterfølgende, ligesom hesten self osse skal strigles og efterlades i ordentlig stand.
    Men udmugning, fodring osv har jeg skam selv sørget for, eller betalt mig fra (på rideskoler er det jo ofte en del af opstaldningen som JEG betaler)

Og den der med "parten gør jo ejer en tjeneste" -det er da meget muligt. Men ejer gør da vel i høj grad osse parten en tjeneste ved at låne sin dyrtindkøbte hest ud...
    Hesten dør næppe af at få et par fridage om ugen, så mon ikke den overlever uden part. Gad vide om parten er ligeså lykkelig uden hest?
    Så hvem gør egentlig hvem en tjeneste?

HVIS "min" part osse skulle sørge for fodring, udmugning og alverdens andre ting, ville jeg bestemt ikke tage penge for det. Men når nu det ikke er tilfældet, så kan jeg virkelig ikke se hvad der er galt i at tage noget for det, hvis ellers fasciliteter osv er i orden på steder, og hesten er fornuftig og ikke en parten skal "afrette", tilride eller andet.

• #17   30. mar 2010 Aldrig i mit liv om jeg ville have en part til min pony gratis. Prøv at tænk på at det er mig (min far) der betaler dyrlæge, smed, opstaldning, udstyr, foder m.m., og parten så rider rundt på min pony et par gange om ugen. Never! Tænk hvis hun red ham forkert eller i det hele taget bare red ham, og han så blev halt - jaja, selvfølgelig kan det også ske hvis jeg selv rider, men så er det ligesom også mig selv der har lavet skaden.

Jeg kan godt forstå det med prisen - jeg ville dog heller aldrig sætte prisen så højt.

• #18   30. mar 2010 Synes absolut ikke det er frækt at kræve penge for en part. Ja jeg har valgt at have hest som ikke er billigt, men parten har jo nok ikke råd/tid til selv at have hest og søger derfor en alternativ løsning.

Ja parten er en hjælp for mig, men jeg er da også en "hjælp" for parten der ellers ikke vil have mulighed for at ride...

Synes mere det er frækt at mene man skal kunne have alle glæderne ved at have hest uden at det koster...

• #20   30. mar 2010 så vidt jeg ved er idéen med halv part at man betaler for at have en del i hesten, og så kan man bare sige op når man vil.
    hvis man bare hjælper synes jeg stilgængæld at man skulle tage penge for det smiley
    ville også selv tage penge for det. det er da fint hvis man kan få det gratis men kan godt forstå hvis folk tager penge for det

• #21   30. mar 2010 min part rider gratis... hun er også dygtig... hesten er min og jeg tager 100 % ansvar økonomisk....men mange ser jo på at parten slider på udstyr, sko osv

• #22   31. mar 2010 Der er utrolig mange vinkler at se denne sag fra...

Jeg kan se det fra begge sider. Synes det er mest fair, hvis det er gratis når: partrytteren er dygtigere end hesten og derved bidrager til dens uddannelse - ejeren ikke har tid (hvis det ikke bare er en hygge/foldhest, skal den vel bruges under alle omstændigheder, om det så er ejeren eller en part, der gør det. Og så er det altså ikke i orden, at parten skal betale for slitagen, da ejeren jo selv ville stå for slitagen hvis parten ikke var der til at aflaste hende.). - hesten står et sted uden gode faciliteter - partrytteren bruger pengene til undervisning i stedet for at give dem til ejeren, det er en god løsning for begge, og forpligter partrytteren.

Synes samtidig også, at det er i orden at tage penge for det. Fx. hvis: hesten er dygtig og kan hjælpe partrytteren på vej - hesten ikke nødvendigvis behøver at blive redet og dermed slidt på, men at den så får en part alligevel - man har hesten som sin egen - hesten står et lækkert sted med alle faciliteter.

Man skal også tænke på, at en partrytter måske poster penge i en hest, til undervisning osv., og i længden kommer det ejeren til gavn hvis hesten skal sælges. Og det er ikke noget, som partrytteren får så meget ud af.

Men der er i den grad også nogle grunde, der bestemt ikke rækker til at tage penge for det i følge mig:

- "Ejeren vil gerne have hjælp til udgifterne." Hvis man ikke har penge nok, skal man ikke være hesteejer. Og som partrytter vil man gerne værdsættes for det arbejde man lægger i hesten og den hjælp man yder, ikke bare ses som en næppe tålt men dog nødvendig indtægskilde (har jeg prøvet og det er bestemt ikke rart).

- "Ejeren vil have hjælp til at tackle en hest, hun ikke selv kan klare." Når man står med en problemhest, kan man betale for at få en dygtig person ud og hjælpe til. Det er ikke noget, som personen skal betale for. Og det er parten der lægger en masse arbejde i at rette op på problemerne, og ejeren der får fornøjelsen af det i sidste ende.

- "Ejeren vil have hjælp til at uddanne ung hest." Det betaler man en berider for. Bare fordi partrytteren ikke lige er uddannet berider, er det altså stadig en hjælp, og ikke noget, man tager penge for!

Til sidst, så husk allesammen, at det med at slå halv skade for at en part har hesten halvdelen af ugens dage - det kan altså ikke gøres sådan op. I glemmer, at man som part ikke har noget som helst at skulle have sagt. Ejeren kan sælge hesten når det passer hende, og man er som part heller ikke selv herre over, hvordan man rider hesten. Man bliver tit nødt til at ride efter principper, man synes er forkerte, fordi sådan er hesten redet og det må man ikke lave om på.
    Så det kan altså ikke stilles sådan op!

• #23   31. mar 2010 Min grænse mht. betaling har altid gået på om jeg havde råde- og bestemmeret over hesten eller ej.
    Rider jeg hesten efter ejers ønsker, gør andre ting efter ejers ønsker osv, så vil jeg ikke betale for så hjælper jeg ejeren.
    Bestemmer jeg helt selv hvad jeg gør hvornår og hvordan, ja så vil jeg godt betale for så har jeg en hest som min egen.
    Jeg har derfor heller aldrig betalt for at have part, da jeg netop altid har fulgt ejers ønsker og ideer.. (Jo, har hjulpet med at dele udgifter til sko, og det er også det jeg vil gå med tid).

• #24   31. mar 2010 Eva -sådan mener jeg så ikke det kans tilles op. jeg ville aldrig nogensinde afgive bestemmelsesretten over MIN hest til en part.

Dermed ikek sagt at parten bare skal klappe i og gøre som jeg siger. Men hesten er MIN, og dyrlægerregningerne ligeså, hvis parten går ug og gør et eller andet tåbeligt med den.
    Derfor vil der fra min side altid være en række regler/retningslinier for ridning af min hest.

Jeg synes selv jeg er large. Mine parter har måttet ride dressur, tur mm. spring dog kun med undervisning.
    Den ene part har jeg selv kørt til undervisning + stævne nogen gange, og jeg stiller mig gerne ud og hjælper så ofte det er muligt, hvis parten ønsker det.
    Jeg har ikke haft part på hesten fordi jeg ikke har tid, men fordi mit helbred ikke er til daglig ridning, og er det muligt, vil jeg da gerne have ham redet dagligt.

Men der ER altså retningslinier, for jeg er jo altså nødt til at sikre mig at parten ikke drøner rundt på landevejen uden udstyr på min hest, fordi han/hun synes at det kunne være sjovt at prøve, lader veninderne ride på ham eller hvad der nu ellers kunne ske.

Og jeg mener ikke at blot fordi jeg udstikker nogen retningslinier og ikke lader parten have bestemmelsesret over hesten, så må jeg ikke tage penge for en part.

For mig handler det ikke så meget om slid på hest, udstyr osv (selvom det da osse er relevant), men ligeså meget om at jeg ikke kan se hvorfor jeg skal stille min hest gratis til rådighed for andre.
    Hvis ikke de vil betale for en part på ham (her tænker jeg mens han stod opstaldet på ridecenter = alle faciliteter til rådighed) jamen så skal de da være velkommen til at få part på en elevhest istedet... det koster osse penge, og man har sjældent ret meget at skulle have sagt over dem

• #25   31. mar 2010 Michelle - Ja, sådan kan du jo vælge at se på det. Det gør jeg dog ikke, som du kan læse og så kan du være nok så rimelig eller urimelig, som du selv mener at du er. :o) Jeg har aldrig haft en part, hvor ejer ikke har haft ønsker til hvad jeg gjorde, og det har jeg altid haft det fint med. MEN de har altså også været gratis, og det vil de blive ved at være ;o) (Jeg batalte 100 kr til sko til en af dem)

• #26   31. mar 2010 Eva -ja jeg har så så sent som i går, set hvordan det kan gå når man låner sin hest ud uden retningslinier...
    Nu har jeg ikke lige tjekket hvor gammel du er, men for mig er der forskel på hvor udpenslede regler jeg ville lave overfor en 15-årig i forhold til hvis det var en voksen part (og osse fra person til person uanset alder).

Jeg har haft en pony lånt ud, og den har låner haft fuldstændig som deres egen. Udover at de self skulle ringe hvis den blev akut syg og aflivning var på tale e.l. og at den skulle hjem når de blev for store har de haft den uden at mærke det store til at den havde en anden ejer.
    Men det er osse et udlån og ikke en part. Og det er voksne mennesker jeg har lavet kontrakt med, ikke et barn der gerne vil ride lidt engang imellem.

Min hest er ikke den dyreste i verden, men har trods alt kostet en god slat penge, og derudover er jeg self glad for ham. Og jeg vil gerne have ham en del år endnu, og derfor er de retningslinier der sættes, ikke sat for at genere parten, men for at sikre at jeg osse har en hest om en måned, et år osv.

Og ønsker man fuld bestemmelsesret over en hest, må man købe sin egen. Min hest, mine regler.
    Jeg har aldrig praktiseret at kigge parten over skulderen hvert øjeblik, og i det store hele har de haft ret frie tøjler. Men enkelte ting skal altså følges, af hensyn til både hestens og partens sikkerhed.

• #28   31. mar 2010 nu er jeg så en af dem der forlanger 500 kr for at få nogle til at komme at ride...
    Jeg har den holdning at det er dyrt at have hest.. meget dyrt.. og er der en der skal ride tur på min hest, jamen så slider de hans sko... så må de betale lidt til det... Er der nogle der kun rider på dressurbanen og kan de ride bedre end jeg kan og dermed lærer ham noget.. jamen så kan det for min skyld godt være gratis...

• #29   31. mar 2010 vil altså sige der er forskel i forhold til hvor du bor i landet..

Jeg boede i Kbh og havde mine heste på ballerup rideklub hvor jeg betalte 2750 kr per hest om måneden.. så kom der foldudlukning osv oveni... Der havde jeg parter på mine heste og de betalte det samme som hvis de havde part i en af rideskolehestene derude, bortset fra ta min part så havde hesten en ekstra dag og hele dagen som de ikke havde på rideskolen... Jeg tjente ikke på det i den forstand at det blev meget billigere for mig at have mine heste.. tværdigmod TRE parter på to heste betalte ikke engang EN opstaldning.. det var et symbolsk beløb hvis der skulle ske noget med udstyr eller hest.

Nu står jeg i nordjylland og betaler 1700 kr per hest for det hele og der har jeg en part som ikke betaler... Grundet at det er billigere for mig at have hestene.. så i stedet for at knokle ti timer om dagen på arbejde for at have hestene så jeg ikke har tid.. så har jeg mere tid nu..

Folk glemmer altså at når du rider på en andens hest så slider du både på udstyr, sko og hest osv.. du rider jo heller ikke gratis på en rideskole hest! Hvis part rider en tur og hesten kommer halt hjem pga en ullykke Selvfølelig Så er det da også ejer der betaler dyrlæge ! Desuden Staldarbejde, pudsning osv er da en del at at have en part dvs en DEL i en hest.. det er sku ikke en dans på røde roser hele tiden hverken for part eller som ejer når man har med heste at gøre.. Det er jo dyr og de skal passes!

Selvfølgelig hvis det er en part som skal vidreuddanne hesten så er det en helt anden sag.. MEN jeg gør min part en tjeneste ligeledes som hun gør mig en tjeneste.. Hvis min part brokede sig over betaling for to uger om ugen til 500 kr om måneden så får hun sku besked om at hun kan tage på en rideskole i stedet.. ride EN time om ugen på et hold for det SAMME penge som at have min hest to gange om ugen og der kan hun gøre hvad hun vil og har hesten som sin egen hele dagen...

Så jeg er dybt uenig med folk som ligefrem synes det er frækt at man kræver et mini beløb i forhold til hvor meget hesten koster om året?!

• #30   31. mar 2010 kommer an på hvor meget arbejde der er i hesten..

Har både passet for andre og selv haft passere, så jeg kan se det fra begges sider, det er lidt svært.

Men generelt - kan hesten lære rytteren noget , er det ok, det koster lidt.

Og ja, man har halvparter, fordi de ikke vil sælge, og mange har heste at passe, fordi de ikke har råd til egen hest!

Lone

• #31   1. apr 2010 Der er ikke noget, der er gratis i den her verden og da slet ikke at holde hest.

Tror ikke det nogensiden bliver aktuelt for os at skulle have en part, Sara er meget obs. på hvem der får lov til at ride hendes pony. Men skulle det en dag være noget vi skulle overveje blev det da klart mod betaling. Har selv været partrytter for mange år siden, og dette er en glimrende mulighed for at slippe for selv at skulle anskaffe hest, udstyr osv. for slet ikke at tale om at holde hesten. Så nej - køb en hest selv eller betal for en part.....

Når det kommer til uddannelse er det en anden ting, for undervisningen både til min datter og mig selv betaler jeg jo gladeligt for. Saras underviser er med til at uddanne Findus og når hun rider ham betaler jeg for det ligesom med undervisningen.

Lizet smiley

• #32   1. apr 2010
    Tjae, kan heller ikke se nogle grunde til at man skal betale for part smiley

" Slidtage på udstyret " - Well, hvis det ikke var parten der sled, ville det være ejeren så nej udstyret ville ikke blive mere slidt.

" Manglende tid " - Hvis man ikke har tid, så lad være med at rid eller sælg hesten, men lad være med at kræve penge for at få en til at ride den. Den overlever nok at gå på folden og tulle rundt hvis du ikke har tid smiley

" Hjælp til udgifter " - DAMN, jeg ville føle mig udnyttet hvis det var den eneste grund til at jeg var part. At jeg så bare var en indtægt og kunne risikere at blive smidt af pinden hvis ejer fik penge igen? Nej tak.

Nej, jeg kan ikke se en grund til at tage penge for part smiley
    Giver ikke selv penge for det. Jeg laver ingenting, kommer og går så mange gange om ugen jeg vil. Har en shetlænder til rådighed jeg kan bruge fra jorden eller min søster kan ride, samt jeg kan få dressur undervisning på en anden fjordhest.

Hvad blev der dog af at gøre hinanden en tjenste. Ja, at holde hest er dyrt - derfor jeg ikke selv har en. Men så er jeg glad for at der her i verden er folk der stadig ved hvad en tjeneste er og som rent faktisk er glad for at partrytteren gider give sig tid til at motionere deres hest istedet for at være mistroisk og tro at en gratis part = en der svigter, behandler hesten dårligt osv.

Er glad for at have en part jeg har. Tjenester frem og tilbage. Skal ejer til noget over en weekend, så lukker jeg da gerne ind og fodre. Jeg fejer da også staldgangen efter mig, man bør da gøre rent efter sig selv.
    Og til gengæld er der Maja, vidunderlig pony :)!

• #33   1. apr 2010 Min pony har haft virkelig meget brug for hjælp til min pony og vi betalte en til at ride den og hjælpe os.. Det synes jeg er godt, men når man vil have at folk skal betale ejeren for at hjælpe ejeren er det dumt

• #34   1. apr 2010 Krikken (i wanna say sorry, but i'll do it again) .

Manglende tid " - Hvis man ikke har tid, så lad være med at rid eller sælg hesten, men lad være med at kræve penge for at få en til at ride den. Den overlever nok at gå på folden og tulle rundt hvis du ikke har tid

hva er det for oget bras at sige?! nu har jeg så tiladt mig at s hvor gammel du er og forstår bedre hvorfor du kan sige sådan.. vi andre som er over 18 år og selv betaler for vores heste.. har arbejde og skole ved siden af hestene plus man altså også har et liv ved siden af alt det... vi har altså mindre tid, da vi ikke kun skal betale for hest men også husleje osv sa vi jo ikke har forældre der betaler for kost og logi..

Da jeg stod i kbh med mine heste brugte jeg næsten mere tid på at arbejde for at have hestene end jeg brugte på hestene.. og der var ikke mulighed for at flytte dem andre steder hen.. og ja hesten kune da godt stå to- tre dage om ugen på en fold i tre timer på en dag for det var det der var mulighed for hvor jeg stod.. men nu syntes jeg altså ligeså godt at en anden kunne have glæde af min hest og det er da også en del sjovere for hesten at få noget opmærksomhed i stedet for at stå alene på en fold i tre timer og glo og derefter resten af dagen i sin boks..

og nej jeg vil da for gud gråd ikke holde op med at ride eller sælge min hest bare fordi jeg ikke li har tid to- tre dage om ugen fordi jeg arbejder hårdt for at have dem!

parter skal da være glade for at der overhoved er mennesker der vil DELE deres hest med dem... Ellers kunne de da bare hygge sig en gang om ugen på en luddoven rideskolehest på et hold med måske 15 ryttere hvor du bliver bedt om hva du skal og når du har redet præsis en time så kan du gå hjem igen! så slipper du jo også for at muge osv.. Og der koster det også! Mine parter i kbh var billgere end hvis du red rideskole på stedet.. Så som sagt før hvis man ikke vil ofre den smule det koster for en part i forhold til hva hesten koster om måneden... Så kan man sku ta en tur på rideskolens heste i stedet GOD FORNØJELSE siger jeg bare... !!

• #35   1. apr 2010
    Hvorfor være så nedladende fordi jeg er under 18år? (: Ville have samme holdning om jeg var 18 eller 16 som nu. Jeg skal selv betale hest hvis jeg skal have en, mine forældre har ikke tænkt sig at spytte i kassen. Men det betyder ikke at jeg ville kræve penge for en part, nix - jeg ville være glad for at kunne dele min hobby, ven og hest med en anden der da hun var på min alder stod samme sted.

Og ja, man skal være glad for at nogle vil dele deres hest med en - men omvendt skal ejeren også være glad for at parten gider bruge tid på en hest der ikke er deres.
    Syntes virkelig hesteejere lyder som mobsede og snobbede, som om det er dem der er så søde og venlige, barmhjertige osv. og som om de ser parten som en lille mide de kun lader ride på hesten fordi de har "brug" for det og egentligt ikke gider få noget forhold til, parten er der bare.

Damn, syntes virkelig det er synd at man ikke kan gøre hinanden en tjeneste eller glæde hinanden uden der er penge imellem.

• #36   1. apr 2010 når man er 16 år har man bare ikke de samme forpligtelser og ansvarsliggender som man har når man er over 18 og udeboende.. jeg siger ikke du er uansvarlig eller at du er barnlig.. der er bare forskel på at bo hjeme ohos mor og far og at bo for sig selv plus der kommer ekstra forpligtelser når man bliver 18 år..

Det skal lige siges at jeg altid har haft et super godt forhold til mine parter.. hende jeg har nu rider jeg ture med og køre hende ud til min pony,underviser osv. Hun betaler ingenting fordi jeg betaler mindre og har mere tid efter jeg flyttede til jylland... jeg snakker om folk der har hest og betaler 3000 kr om måneden for deres hest som jeg gjorde før i tiden..

det kan du også læse om i mit første indlæg der står mere detaljeret..

jeg er da super glad for at jeg får hjælp til mine heste.. men det jeg mener er at hvis man står og ikke har råd til selv at have hest og der ikke fandtes ejre der ille dele deres heste så kostede det altså alligevel på en rideskole oog der får du ikke nær så meget hest for pengene desuden har du hesten som din egen de dage der er..

jeg gør dig en tjeneste du gør mig en tjeneste ja selvfølgelig skal alt ikke koste.. men det er altså ridesporten vi snakker om og ikke tennis eller fodbold og lign. der er forskel på at låne en sin ketcher end at låne en sin hest.. og ridning koster mange penge så jaa man skal ikke gå ind i ridesporten og forvente at alt er gratis for det er det absolut ikke.. men som jeg har sagt før er der forskel i forhold til hvilken situation du står i..

• #37   1. apr 2010
    Hvorfor er der forskel på at låne en sportsudstyr til en anden sport og på at låne en hest?

Jeg forventer heller ikke der er gratis, men jeg syntes det er skide ærgeligt at man ikke kan gøre hinanden en tjenste og som nævnt så kan jeg ikke se hvorfor det gør en forskel at jeg er under 18år. Jeg får ikke en bilmende fims hjemmefra - jo mad, en seng, buskort og mobilregning men jeg betaler alt tøj til mig selv, alt jeg vil have udover buskort og mobil - får intet foræret.

Men jeg syntes stadig at man sagtens kan gøre hinanden en tjeneste og selvom jeg betalte 3000kr i opstaldning og syntes det kunne være fristende at tage penge for det, så ville jeg ikke - da jeg selv ville huske på hvordan jeg havde og så på det smiley

• #38   1. apr 2010 Krikken (i wanna say sorry, but i'll do it again) .
    kan godt lide dine holdninger til tingene og giver dig fuldstændig ret i alt det du har sat og skrevet har sat og fulgt godt med

• #39   1. apr 2010 det kan godt være du ikke for tingene foræret derhjemme som du siger.. du får jo kun mad og seng at sove i osv.. men du vil nok først forstå hvad jeg snakker om når du engang selv flytter hjemmefra.. for det er ikke kun en seng og mad dine foældre betaler.. du er forhåbenligt også forsikret i omfang af sygeforsikring og hvis der bliver indbrud i jeres hjem osv.. når du så kommer ud på en arbejdsplads så skal du også have en fagforening.. du betaler mere i skat husleje kommer i hvertfald på op omkring 4000 kr om måneden med el og vand osv.. så skal du have mad der er i hvetfald omkring 2000 kr om måneden.. du ser sikkert også tv det koster også både i form af at se det og du skal betale licens.. du skal selv sørge for at lave mad, vaske tøj, betale regninger til tiden osv .. der er SÅ meget mere ansvar og forpligtelser end du drømmer om....

og jo der er dælme forskel på at låne sportsudstyr og et dyr ud.. jeg kan altid gå ud og købe en ny ketcher men jeg går ikke bar ud og køber en ny hest for der vil aldrig være en magen til min.. det er et dyr IKKE en ting så der er MEGET stor forskel...

og det er ikke bare opstaldning... jeg betalte 2750 kr om måneden for hesten.. så betalte jeg 500 kr for udmugning, 475 kr for ind og udlukning, 80 kr for leje af skabsplads, 2000 kr hver anden måned for smed, 6000 kr om året for forsikring, 2000 kr om året for dyrlæge der VAR forudset... dvs ikke inkluderet uforudsete regninger .. og ikke engang de beløb jeg nævner nu ville være faste beløb... for man kan regne nok så meget på det at have hest, men det er altid dyrere end man regner med.. nå ja så kommer der ødelagt udstyr oveni og sadelmager osv..

Jeg gør gerne tjenster.. men jeg låner altså heller ike min bil ud til et på daværende tidspunkt fremmed menneske og siger det ikke koster... for ja det kan godt være jeg selv ville komme til at bruge bensin og slide på bilen.. men jeg bruger ligesom ike bilen når de gør ergo den bliver hurtigere slidt op.. men nu kan det så heler ike samlignes på samme måde for som sagt er hesten et dyr...

• #40   1. apr 2010 Hvis man vil ride må man betale, ellers også må man lade være med at ride
    Syntes dog der er nogle der tager meget for part, men syntes 500 kr om måneden er ok..

Har en part til min gamle pony, og hun må da selv betale sko og skovkort, for hvis hun ikke var der ville han være foldbums uden sko på.

Men hvis der var en rytter der manglede hest der var MEGET dygtigere end mig, så ville jeg da med glæde lade personen ride min hest gratis.

• #41   1. apr 2010
    Stadig jeg ændre ikke holdning om jeg bliver 30år og bor i københavn, kan ikke forstå hvorfor du insistere på det smiley

Jeg har haft og har stadig glæden af en gratis part og den vil jeg gerne dele med andre.

• #42   1. apr 2010 jeg siger ikke du automatisk ændre din holdning når du bliver ældre..

jeg siger at før man udtaler sig om ting så skal man også vide hva det omhandler.. jeg prøver at forklare dig at der er MEGET mere i det end du aner..

længere er den ikke...

• #43   1. apr 2010
    Jeg ved at en hest koster mange penge, der er en grund til jeg ikke har en ;). Men nej jeg ændre stadig ikke holdning.

" Der er meget mere i det end du aner... Længere er den ikke "
    Hm, så du har ret? Ikke nødvendigvis vel smiley Det kaldes at have forskellige holdninger og jeg har den at selvom en hest er dyr, så vil min part stadig kunne ride gratis smiley

• #44   1. apr 2010 en gang til.. jeg har ike sagt at du skal ændre din holdning..

jeg siger lad være med at udtal dig om noget du tydeligvis ikke ved noget om ..

ja vi har forskellige holdninger men STADIGVÆK du kan ikke udtale dig om noget hvor du siger du ved hva du taler om før du selv har været der.. !!

• #45   1. apr 2010
    Hvorfor ved jeg intet om det? Jeg kan da sagtens have en holdning selvom jeg ingen hest har haft? (:
    Da jeg som nævnt stadig ikke ville ændre holdning om jeg havde en.

• #46   1. apr 2010 He he nu igen smiley

Men min mening er stadig den samme, heller en part end at skille sig af med hesten smiley

Og så læneg prisen er fair i forhold til hvad parten får, ja så synes jeg det er okay smiley

Min betaler 25kr pr gang, så altså 2 gange i ugen pr måned er lige med 200kr.. Det er ikke meget, det får hun ikke en udlejningshest for smiley

• #47   1. apr 2010 Krikken -du siger det faktisk selv, når du skriver "hvorfor er der forskel på at låne en hest og andet sportsudstyr" eller noget i den retning.

Hvis jeg vil ud at skøjte, så skal jeg betale for at låne skøjter medmindre jeg selv har nogen.
    Hvis jeg vil have mig en tur på en mc, så skal jeg betale leje af den, medmindre jeg selv har en.
    Vil jeg gerne prøve at stå på ski, jamen så skal jeg betale leje af skiene, hvis ikke jeg har mine egne.
    Og vil ud at ride, jamen så må jeg betale for at låne en hest, når jeg ikke har min egen.

For mig er der så forskel på om det er en part der KUN skal ride, eller om parten osse skal lave diverse staldarbejde o.l. I tilfælde af det sidste, ville parten være gratis hvis det var hos mig.
    Ligesådan synes jeg der er forskel på om hesten står opstaldet et sted med alle faciliteter som parten kan benytte, eller om den står et sted hvor vind og vejr afgør om der kan rides.

Da det sidste er tilfældet for min hest lige nu (medmindre man kører den til hallen), ville jeg ikek tage noget for en part nu.
    Men stod han et sted med hal, gode baner osv, ja så kostede det ose noget at have part på ham. IKKE fordi jeg ikke har råd selv. Tiden har jeg osse. Helbredet har jeg ikke, men han kunne jo da longeres de dage hvor jeg ikke kan ride.
    Jeg synes så han får mere ud af at blive redet (eller kørt -det er den løsning vi har valgt, så min far kører ham nogen gange om ugen), og derfor ville en part være en mulighed hvis den rette meldte sig.
    Ja man kan gøre hinanden en tjeneste. Men jeg mener altså ikke parten gør mig en tjeneste. Jeg har været super glad for mine parter og de har bestemt været værdsat.
    -og vil de ikke betale for en part på min hest, jamen så skal de da være velkommen til at finde en anden løsning. F.eks. på en rideskole, hvor en part koster væsentligt mere end hvad jeg har taget for parten på min hest.

• #48   1. apr 2010
    Well, den dag Maja dør så finder jeg da en part der er gratis igen hvis jeg ikke anskaffer mig et dyr selv - da jeg nægter at betale, så der er det som du - betaler man ikke ved dig, ingen part og jeg smutter så uden om en som dig der vil have betaling ;).

Faciliterne ville heller ikke afgøre om der skulle betales, parten ville stadig gøre mig en tjeneste og slide det på udstyr jeg selv ville, hvis jeg red, bruge faciliteterne som jeg betalte for også, hvis jeg red.
    Parten er bare en "anden mig".

• #49   1. apr 2010 Har endda selv haft parter, hvor jeg ikke betalte noget, men der var vi også overladt til os, havde lorte udstyr (for det meste) dårlige ride faciliteter og det hele..

Min part har da glæden af et godt sted, hun kan snakke med mig og andre på stedet, hun skal ikke muge ud, hun skal ikke betale til udstyr, må kmme med forslag til træning, udstyr osv uden at jeg bliver forarget eller sur fordi hun blander sig, jeg er fleksibel og bliver ikke sur, hvis hun skifter dag, blot det er aftalt med mig inden...

Synes personligt ikke 200 kr er meget... Jeg betalte intet, men måtte også finde mig i meget l*rt, fordi jeg ikke betakte noget, heste der blev solgt uden at jeg fik det at bide, andre der overtog dem, og så ikke ville alligevel, og så måtte jeg godt igen, indtil den næste kom, hvis noget gik i stykker måtte jeg betale osv...

• #50   1. apr 2010
    . MLC . - Det din part har, har jeg også - bortset fra et ridehus ;).
    Gratis parter har det ikke nødvendigvis "dårligere" smiley

• #51   1. apr 2010 Krikken (i wanna say sorry, but i'll do it again) .

Næ muligvis ikke, men vi bliver bahndlet som skidt smiley Det gjorde jeg ihvertfald, og jeg kunne ikke tillade mig at brokke mig, da jeg jo havde fået det gratis.. Så ja..

Siger også egentligt bare at når man har en gratis part, så må man nogen gange finde sig i mere, end når man betaler sig fra det smiley - Men selvfølgelig der er jo brodne kar eller solstråle historier alle steder smiley

• #52   1. apr 2010
    Har oplevet at blive behandlet elendigt... Som betalende part smiley
    Fandt det irriterende med faste uge dage og stramme ting om hvad jeg måtte og ikke.

Med Maja må jeg komme så tit jeg vil. Her i vinters jeg har redet en gang hver 2-3 uge hvor jeg om sommeren kan ride 4 dage i streg.
    Jeg muger ikke ud, men ryder slf. op efter mig. Snakker med ejer om diverse ting ved hesten, udstyr mm. Betaler heller ikke udstyr, med mindre jeg selv har lyst til at give dyret noget.
    Har en hel ridebane og stald for mig selv - en ting jeg er vældig glad for.
    Snakker godt med ejer, har to andre heste til rådighed.

I det hele taget et lovely sted og ejer smiley

• #53   2. apr 2010 Men uha, det er også svært...

Er hesten som en bil, man lejer ud til en, der kan bruge den og tager penge for det?

Eller er den som en hund, man ikke har tid til at lufte, og derfor betaler for at der kommer en og gør det for en?

Man kan jo se det på begge måder, har stadig ikke fundet ud af, hvad jeg synes en part er af disse to.

• #54   2. apr 2010 MLC: Hehe, sjovt det du siger med man må finde sig i mere fra en gratis-part hesteejer. Min oplevelse er præcis det modsatte. De gange, hvor jeg har betalt for at have part, er jeg blevet behandlet hvad der kun kan betegnes som virkelig skidt.
    Og hvis jeg ikke har betalt noget, er det som regel en sød og hjælpsom ejer, der bare er glad for jeg gider ride hendes hest.

• #55   2. apr 2010 Jeg mener nu heller ikke man skal finde sig i hvad som helst, uanset om man så betaler for at ride hesten eller ej.

Min gratis-part til Axel har da nok haft det en smule bedre end mine betalende parter. Eller rettere: jeg har gjort mere for hende. Men det er nu primært fordi hun ikke var så gammel, og derfor ikke lige kunne fragte dyret rundt, så jeg har kørt hende til undervisning nogen gange, til stævne osv.
    Det har jeg ikke gjort for de betalende parter, men der stod han jo så tilgengæld på et ridecenter med mulighed for undervisning i både spring og dressur.

Om parten betaler eller ej, har ikke indflydelse på hvad jeg forventer af dem, eller hvordan de behandles.
    -eneste forskel er nok at en gratis-part ville jeg sandsynligvis aftale med at efter behov skulle hun lige give en hånd med f.eks. at smide foder ind til hestene, lukke dem ind e.l. de par gange om året hvor hverken jeg selv eller mine forældre er hjemme til at gøre det.
    Der er måske tale om 3-5 gange årligt, og mon ikke en betalende part osse havde været mulig at overtale til det. Men den gratis-part får jo lov ganske gratis at ride min hest, så jeg ville nok osse forvente at hun var en smule mere villig til lige at give et nap med hvis behovet skulle opstå.

• #56   28. sep 2010 er total enig....

jeg kan s*u ikke se hvorfor parten skal betale

• #57   29. sep 2010 Carola -hvorfor skulle parten ikke betale?

Må jeg låne din bil/båd mm flere gange ugentligt uden at betale (antaget at du da havde en af den slags ting;o))?

Jeg synes det er over stregen at forvente at parten betaler ½-delen af alle udgifter, for parten ejer jo nu engang ikke ½-delen af hesten, og har heller ikke medbestemmelse hvis det skulle komme til uenighed om hvordan noget skal gøres.

Men parten får altså muligheden for at ride en hest der oftest er bedre (uddannelsesmæssigt mener jeg) end den typiske rideskolehest (som koster penge at låne), og typisk har parten osse friere tøjler end en rytter på rideskolehest -f.eks. til at tage på skovtur, tage hesten med til stævne o.l.

Hvorfor skulle man som hesteejer stille sin hest gratis til rådighed for alverdens hesteløse ryttere?

Forstå mig ret, jeg synes da det er fint at nogen gør det. Men hvorfor brokke sig så voldsomt over at nogen forventer betaling for det?
    Hvis ikke du vil betale, jamen så find dog en anden part hvor det er gratis. Kan du ikke det, jamen så må du jo betale eller lade være at ride

• #58   29. sep 2010 Michelle W

Kunne da ikke være mere enig smiley

Kommentér på:
Søgning af part - frækt!

Annonce