Hvordan træner I jeres føl/plage? {{forumTopicSubject}}
Hejsa,
tænkte I måske havde nogle gode input.
Mit føl har jeg trænet på banen sammen med sin mor, så hun lærte mit kropssprog og lyde, ved at time det, når mor gik, "kom", prr. etc.
Hun får håndklæder på ryggen, når jeg alligevel skal tørre dem, og får lidt af mors dækken over sig, hun er dog ikke vild med den knitrende lyd.
Jeg går lidt uden for folden, vi kommer længere hver gang, i starten ville hun gerne løbe ind i mig, men det gør hun ikke mere. hun er meget nysgerrig, men pludselig kan hun blive nervøs og vende om. Dog mere og mere kontrollerbar
Jeg har ikke lige en presenning, som jeg kan træne med, ellers kunne det nok også være en idé-
Til sommer kan jeg lægge nogle bomme på banen, hun kan gå over.
Hun reagerer for tryk, så hun kan bakke, gå til siden og frem ved tryk.
Er der andre måder, man kan træne dem til det, de skal kunne senerehen?
Jeg har tænkt på lidt a la HMS, at lære hende, "mit rum", men hun er simpelthen for kælen. Hvis jeg normalt prøver at verfe hende væk, går hun hen og lægger hovedet på min skulder og vil kløes. Hvilket både er godt og skidt, synes jeg.
Læste engang, at heste, der er blevet håndteret for meget, mister deres flugt-instinkt. Er lidt bange for, at det er sket. I al fald i hendes trygge omgivelser. På tur er hun oppe på dupperne, hvis der ikke er andre heste med.
Har I haft et føl, der var "lidt for kælen/tryg". Eller er det bare mig, der er vant til, hendes mor er mere "sky", og er meget let at verfe væk, så man får lidt rum. Måske kommer det af sig selv, når jeg kan træne hende på banen igen.
Jeg har brugt rigtig meget tid med hende, fordi hun i starten var sky og ikke til at komme i nærheden af. Hvor hun nu vil kløes af alle.
Lone
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Hvordan træner I jeres føl/plage?