{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
993 visninger | Oprettet:

FEI forbyder rollkur og hyperflexion! {{forumTopicSubject}}

FEI forbyder rollkur og hyperflexion

09.02.2010: Det internationale rideforbund FEI forbyder brug af træningsmetoderne rollkur hyperflexion, mens ”Low, Deep and Round”-metoden er tilladt. Det blev besluttet på en FEI-konference om træningsmetoder den 9. februar 2010. Dansk Ride Forbunds formand Ulf Helgstrand, der deltog i konferencen, kalder beslutningen for ”et stort skridt for hestevelfærden”.

Så er det på plads (;
Taget fra dansk ride forbunds hjemmeside, læs resten her: (link fjernet)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  FEI forbyder rollkur og hyperflexion!
  • #2   17. feb 2010 endelig smiley

• #3   17. feb 2010 • evt. Rösîn™

ja der skulle da ikke gå mere tid i hvert fald (;

• #4   17. feb 2010 Skønt! Vildt dejligt!

• #5   17. feb 2010 Jaaaay! - og brændemærkning bliver forbudt pr. 1. marts. Det er skønøøøøøønt! smiley

• #6   17. feb 2010 Det satme dejligt at de er begyndt at gå så meget op i hestevelfærd :D!

• #7   17. feb 2010
    De har egentligt ikke forbudt noget :o). Anky er begyndt at kalde hendes metoder LDR ( low deep round ) og de har ikke nedskrevet nogle ting om hvornår det er tvang.... Så det kan begge parter agumentere for og imod.

Det LDR Anky laver siger hun nu bare er i forskellige grader. " bide i bringen " LDR er den sværeste grad, mens en dyb form er den mildeste og den sværeste hjælper så til at smidiggøre hesten ekstra godt, det andet er en slags for opvarmning...

• #8   17. feb 2010 Joan K: Nu rider andreas jo ikke roll kur !

• #9   17. feb 2010
    Tror heller ikke på at de tør sige Anky, Edward Gal eller Andreas imod og sige at de tvinger hesten - de er store autoriteter og indbringer stævnepladsen mange penge og ridesporten generalt.

• #10   17. feb 2010
    Ang. Andreas er det vel hvad den enkelte syntes:

Billeder:
    http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=189735

Video fra hvor billedenre også er taget:
    http://www.youtube.com/watch?v=xoXcIj3wWGs&feature=channel

• #11   17. feb 2010 Joan K: Hvor i fjernsynet har du lige set andreas ride roll kur??

Krikken: Der er kun et billede som jeg syntes er lidt kritisk, og det er jo ikke til at se om det er hesten der 'dykker' lige der. Videoen kan jeg ikke se noget galt i. At hesten sparker lidt er nok fordi den bliver lidt irreterret over at den får af vide at den skalaktivere bagbenene. Det gør min lillesøsters pony da også.

• #12   17. feb 2010 Ida T

Hvis hesten dykker lige der, ville tøjlen jo være slap i det sekund den dykker..

Har selv før forsvaret Andreas, men det bliver sværer og sværer...

• #13   17. feb 2010
    Jeg syntes videoen er yderst kritisk når han hiver hestens hoved fra side til side om til skulderen og der næsten hele tiden er ved at røre sig selv.
    Kan ikke se hvad kejetrækkene skal gøre godt for smiley
    Men det er jo forskellige meninger, hvornår man mener det går over og bliver tvang/roll kur/hyper flexion.

Netop derfor jeg ikke rigtigt fåber hurra over FEI... Der er ikke sat nogle punkter over for hvornår det er tvang, så alle kan sådan set bare sige det er LDR de laver og at det lige var et uheld.

• #14   17. feb 2010 MLC: Nej for man løsner jo ikke tøjlen fordi hesten 'dykker', man beder den aktivere bagbenen, for så kommer hovedet op af sig selv smiley

• #15   17. feb 2010 Det værste er at han bruger stang biddet til at bøje hesten, man kan se den aktiveret under hele ridtet...

Der burde han jo vide bedre...

• #16   17. feb 2010 Nej men tøjlen vil automatisk blive slap i det sekund det sker smiley

Og ja, det kan ske for selv den bedste, og så ber man jo om mere fremdrift osv, men hvis min hest dykker, så bliver tøjlen jo slap i det sekund den gør det smiley

Men hvis du bed dem om at gå derinde hele tiden, så vil tøjlen jo være stram under hele ridtet..

Men ja, det kan være svært at bedømme lige ud fra det billede smiley Det er det jo altid smiley

• #17   17. feb 2010 MLC: Jeg snakker om det første billede, du kan jo ikke se på et billede af hovedet, om den bliver uaktiv i bagbenen, og derfor kan 'dykke'

• #18   17. feb 2010 Cecile J: Ja, det mener jeg smiley
    Det gør min pony i hvert tilfælde når den bliver træt. Så begynder den af sig selv at gå for dybt/langt inde med hovedet. Så når jeg samler min pony, bliver jeg nød til at ride den op med hovedet og aktivere bagbenen.

• #19   17. feb 2010 Tja tror ikke vi ser det samme på de billeder smiley

Jeg ser en der bevidst rider sin hest ind til bringen, og ikke bare dybt og rundt...

Og du ser noget andet smiley

• #20   17. feb 2010 dejlig debat :D.
    Nå, men FEI har i hvert fald forbudt det. Dvs. hvis AH eller hvem som helst rider sådan som han gør på de billeder der ville han ikke få lov til at ride. SLUT PRUT FINALE. Jeg synes det er godt at det har forbudt det.

Altså til stævner self. de kan jo ikke styre hver enkelt rytters private træning.

• #21   17. feb 2010
    Tror ikke på at nogen vil pege Anky, Edward Gal og Andreas ud... Det vil de næppe blive særligt populære for inden for rideverdenen, samt at personen vil påstå at de rider LDR ikke roll kur...
    Ingen vil heller udpege disse personer da de er en gigantisk indtjeningskilde og trækker man mennesker til arrangementer.

• #22   17. feb 2010 hvis de rider deres heste helt ind til bringen, så jo. jeg tror da bestemt at de vil gøre noget ved det. ellers ville de jo ikke have lavet den her regel.

• #23   17. feb 2010 Jeg ville skrive: "Nej skal jeg nu gu' hjælp' mig sidde og grine en gang til over ridesporten?". Men så gik det op for mig at det er så meningsløst og dybt foragteligt at jeg ikke ville gøre det. Det er så meningsløst at jeg ikke en gang vil kalde det sort humor.

• #24   17. feb 2010
    ' Christina Dosenrode & Spotlight :D! '

<i>Dvs. hvis AH eller hvem som helst rider sådan som han gør på de billeder der ville han ikke få lov til at ride. SLUT PRUT FINALE. </i>

Jeg vil gerne vædde en 5'er på at Andreas kalder det ridt på videoen for en god omgang LDR - og det er jo ikke forbudt.

Reglen er helt og aldeles meningsløs. Den ville give meget mere mening og endda GAVNE hvis de kære medlemmer i FEI nu gad at ulejlige sig med at sætte sig ind i hvad der er sund ridning og hvad der er usund ridning - og dermed kunne lave en GRÆNSE for hvornår det er LDR og hvornår det er rollkur. Så man kunne skældne mellem de to dele.

• #25   17. feb 2010
    De har forbudt " Ved en FEI-konference i Lausanne den 9. februar 2010 blev træningsmetoderne rollkur og hyperflexion defineret som ”bøjning af hestens nakke under tvang”. "

Dvs. der står ikke noget om at hesten ikke må røre dens bringe, bare det ikke er under tvang - og hvornår er det tvang?
    Er det Andreas laver tvang, skal man sidde og save før det er tvang? Det er ikke defineret.

• #26   17. feb 2010 okey, men så er det jo dybt åndsvagt at de har lavet den regel?
    Men de må da have tænkt sig at gøre noget, for ellers ville de jo ikke have lavet regelen....

• #27   17. feb 2010
    Tjo.. Reglen kan ha' det formål at ligge en dæmper på alle klagerne :o)

• #28   17. feb 2010 Problemet er at roll-kur er når det er tvang ellers kalder de det nu LDR.. men hvornår er det tvang ?? det er jo relativt og nok forskelligt efter hvem der sker... desuden kan hesten let trænes med tvang der hjemme så den er trænet til at gå der nede og det derfor kan gøres uden tvang til stævner.. så desværre tror ikke forbudet gør ret stor forskel... men det sender da et signal om at ikke alt accepteres..

• #29   18. feb 2010 Har meget svært ved at gennemskue hvordan man definerer forskellen på rollkur og det der low, deep and round...
    Hvornår er det tvang og hvornår er det uden tvang. Det er jo ikke en skarp grænse...

• #30   18. feb 2010 Rikke B: Netop.. hvorvidt det er tvang kan jo ret oftest diskuteres.. når man laver sådan en regel burde man også lave en let følgelig forklaring på hvad det er der er forbudt..

• #31   22. feb 2010 Signe
    Man kan jo ikke sige at det er tvang hvis det ikke er frivilligt ligesom med mennesker - for hesten har jo ingen vilje til at gå pæn dressur. Så alt hvad den gør, er jo vores vilje. Så er det bare et spørgsmål om hvor meget overtalelse det kræver.

Nogle heste vil jo ikke gå i den holdning lige meget hvad man næsten gør - der vil man ikke være i tvivl om at det er tvang.
    Men jeg kender en springhest som går og putter sig bag bidet i den holdning helt af sig selv - bare rytteren forsøger at sænke tempoet. Vil det så være tvang? Det er jo som følge af anholdninger - så er det bare et spørgsmål om hvor kraftig en anholdning er, før den er tvang.

• #32   23. feb 2010 Rikke B: Nej det vil jo nok netop ikke regnes som tvang..
    Dog er jeg ikke enig i at den gør det helt af sig selv.. den har lært det af rytteren (eller tidliger rytter) enten ved at den er blevet forhindret i at strække sig frem når den havde brug for aflastning af musklerne eller ved at rytteren har givet efter på forkerte tidspunkter (har jeg selv prøvet).. eller den har lært det med vilje (evt af en tidligere rytter..

• #33   28. feb 2010 Signe
    Hvordan den har haft det med tidligere ejere, kan jeg naturligvis ikke udtale mig om.
    Men nu er der jo forskel på hvor smidige heste er - ligesom der er forskel på mennesker. Jeg tror simpelthen den er mere eller mindre hypermobil. Og at det bare er nemt for den at pakke sig sammen...

Under alle omstændigheder synes jeg ikke der er en skarp grænse mellem tvang og ikke tvang i den sammenhæng.

• #34   28. feb 2010 Rikke: Jamen du skriver jo selv at den gør det for anholdninger.. så er det jo tydeligt at hesten har lært eller tror at en anholdning er = krøl halsen sammen.. dette kan jo så både være lært med vilje eller ved et uheld..

• #35   4. mar 2010 Signe
    Så vidt jeg husker har du også selv for nogle år siden haft en ung hest der havde tilbøjelighed til at putte sig ind bag bidet - eller husker jeg forkert??
    Tror ikke der er nogen tvivl om, at der er nogle heste der gør det lidt "af sig selv" fordi de synes det er nemmere end at bære sig korrekt...

• #36   4. mar 2010 Rikke: Jo jeg har haft en unghest jeg desværre fik lært at gå bag lod smiley tog godt nok mega langt tid at rette op på.. men hun gjorde det heller ikke af sig selv, men fordi jeg fik givet efter på de forkerte tidspunkter.. i starten da hun ikke helt vidste hvad tøjlen betød da krøllede hun ind imellem som svarforsøg, og dumme mig blev forskrækket og tænkte "shit da tog jeg nok for hårdt" og gav derfor efter.. derfor troede min hest at den skulle gå bag lod, for jeg roste den jo for det (ved at give efter).. det er en måde at lære en ung hest det på.. en ande måde er at have for hård hån/bruge tøjlen for meget.. en 3 er at forhindre den i at strække sig frem og ned når den syre til (nok der rytteren oftest mener heste gør det af sig selv) normalt når en hest ikke kan bære sig længere, så vil den strække hals og hoved frem og ned.. men rigtig mange heste har ikke mulighed for dette fordi de rides med korte tøjler (ikke at rytteren hiver eller holder dem fast) og rigtig mange formår simpelthen ikke at give plads til at hesten kan komme frem og ned og så vil den gå bag lod "af sig selv" fordi den syre til.. så nej jeg mener aldrig de gør det af sig selv.. der er altid en grund, selv om den ikke altid er let at se smiley

• #37   5. mar 2010 Signe
    Igen, stor forskel på hvor nemt det er at få heste til at krølle sig sammen. Min ville aldrig nogensinde putte sig bag bidet lige meget hvordan jeg tog anholdningerne. Derfor er det ikke muligt at ride "den frivillige" udgave. Kun hvis jeg tvang ham, ville han lægge sig derned.

• #38   6. mar 2010 Rikke: Ja hende jeg har nu ville man nok heller ikke lige få lært det ved en fejl.. der tror jeg der skulle en glidetøjle og en hård hånd til.. så ja alt efter bygning og hvor følsomme de er i munden (ikke hvor følsomt de er redet, men fra naturen) så kan der være ret stor forskel på hvor let man lære dem det.. nogle skal kun lige forhindres i at strække sig frem 1-2 gange.. og så er det jo klart man tror den gør det helt af sig selv smiley

• #39   25. mar 2010 Signe - nogle gange ville jeg ønske man kunne tage sådan et par heste og lægge dem sammen og dividere med to smiley
    Så kunne man den perfekte hest... he he...

Kommentér på:
FEI forbyder rollkur og hyperflexion!

Annonce