1.852 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Helt forkert reaktion ("horsemanship") Helt forkert reaktion ("horsemanship")

Jeg er stolt ejer af en dejlig hingst på fem år, af temmelig koldt blod, og som altid har haft et lidt specielt adfærdsmønster.

Swoop er til dels ret uopdragen og svær at omgåes, hvis man ikke er vant til ham. Han napper en del, vil have alt i munden, han er meget nærgående og så er han jo også stærk som et tog.

Swoop har dog også en lidt utraditionel opvækst, der sagtens kan være grunden til hans specielle adfærd, da han allerede som få måneder gammel blev adskilt fra sin mor hver morgen, hvor han så gik i en stald med nogle andre føl, for så at blive lukket ind til sin mor og de andre hopper igen om natten (han er avlet på et hestemalkeri)

Som nimåneders kom han så i boks, og fik ikke særlig meget foldtid, men ikke nok med, at han stod næsten hele dagen i sin boks, så stod hans far og hans halvbror på hver sin side af ham og havde deres "magtkamp" igang over hopperne, så oftest sparkede begge hingste på boksvæggene, hvor Swoop jo så stod imellem, hvilket han dog tog med ophøjet ro.

Desværre var hans eneste seriøse kontakt med mennesker (og også utallige gæster der besøgte stedet på samme tid) et hul i boksen, der er beregnet til at putte mad i, så hans eneste kontakt var jo med mulen.

Nå - Men så kom han jo til Danmark, og det var så op til os at opdrage ham. Men uanset hvad vi har haft gjort ved ham, hvad enten det er skæld ud, slag eller citron (og bitterspray) direkte i munden, når han har prøvet at nappe eller tage fat i torv/tøjler eller tøj, har det intet hjulpet.
Vi ved at heste skifter tænder, og Swoop er meget sart, så vi har hestetandlæge hver 3. måned, og han har både legetøj på fold (hvor han går fra 8 morgen til det bliver mørkt) og i boksen.

Med tanke på hans fortid har vi selvfølgelig prøvet at gøre alt for at få ham til at stoppe - Og nu har jeg haft ham i næsten fire år, og det er ikke rigtig blevet meget bedre.

Så vi fik Paradisgaarden ud for i første omgang at hjælpe os med traileren - Og de er rigtig dygtige, og gjorde et godt arbejde - Men de rådede os også til at lave noget jordtræning med ham, med den stick, som jeg ikke er just begejstret for.

Men vi tog selvfølgelig imod deres råd, for hvis et par gange under deres vejledning kunne afhjælpe Swoops nappe/nærheds-problemer, ville mange problemer og frustration i hverdagen (for os alle) jo blive løsnede.

Jeg mener, at han hed Lars, ham der havde fat i Swoop, og som jo er en del af Paradisgaarden, da kvinden (jeg kan ikke huske hendes navn) var gravid, og Swoop er jo en stærk hingst.

Men allerede få minutter inde i forløbet synes jeg, at jeg så ubehagelige reaktioner fra min hest - Første lektion for Swoop var jo at stoppe, når Lars stoppede, og bakke - Og først protesterede han, hvor Lars så bruger den (forbandede) stick, til at få ham til at bakke.
Jeg forstår godt princippet i det, og Lars stoppede da også sine "tap", når Swoop trådte et skridt tilbage.

Men efter bare tyve minutter havde min hest været på bagbenene op til flere gange, vendt det hvide ud ad øjnene og prøvet at flygte - Noget, som man nemt kunne tolke som vrede over, at Lars jo ville tage magten - Men jeg har studeret de få billeder jeg tog, og min hest er faktisk panisk og uforstående, selvom at han viser det på den typiske, stærke hingstemåde med virren med hoved og stædighed.

Efter omkring tre kvarter gik det fremad - Men Swoop var simpelthen så udmattet, at han bare stod med hængende hoved, og så var det jo nemt nok for mig at tage snoren, og under guidelines af Lars, få hesten til at bakke, vende, stoppe osv.

Men bare dagen efter var Swoop slukket i øjnene, han hang med hovedet, og når jeg fulgte op på signalerne, trak han sig fra mig, ville ikke se på mig og han var alt i alt en nem - Men slukket, knækket hest.

Det gik mig bare så meget på, for Paradisgaarden er virkelig professionelle, og jeg er sikker på, at de har meget succes, og de var også virkelig gode med trailerproblemer - Men jeg har altid været imod den dér stick, selvom at jeg da godt nok afstaffer Swoop ved hjælp af hånd, når han krydser grænsen.

Men jeg tror bare, at det er nemt at tage fejl af Swoop, som faktisk er en smule ødelagt, og som måske virker stædig, stærk og selvsikker, men faktisk både er følsom og usikker - Han vidste simpelthen ikke hvilket ben, han skulle stå på.

Er der andre der har oplevet denne reaktion med denne form for "horsemanship"?

Efter næsten to måneder vendte Swoop dog tilbage, og hvis jeg skal være ærlig, vil jeg hellere have hans bidebesvær, end at stå med en "besejret" hest uden gnist i øjnene.

Jeg beklager at det blev så langt - Synes bare det er vigtigt at have hele historien.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Helt forkert reaktion ("horsemanship")
  • #1   14. jan 2010
    Nogle heste skal have tingene ind forskelligt, nogle ting virker ikke for nogle heste og de skal så lære på en anden måde :).
    Maja fatter fx. klaphat af skæld ug og slag - når hendes ejer bliver sur på hende blive hun snotforvirret og ved ikke hvad hun skal gøre af sig selv, når jeg ind imellem mister tålmodigheden fordi hun sætter sig imod må jeg trække vejret og tælle til 10 fordi ellers bliver hun bare mere besværligt.
    Godbidder forstår hun heller ikke så meget af, det er ikke noget hun kommer til at forbinde med en ting, hun spiser dem bare.

• #2   14. jan 2010 Hm.. Nu kan jeg desværre ikke huske hvor jeg har det fra, men det er ikke alle heste der "kan klare" jordtræningsøvelser, da nogen simpelthen bare går amok fordi de ikke forstår noget af det.

Fortalte du Lars om Swoops fortid? For det er jo svært for ham at gøre det rette uden at have ordentlig viden om hesten han arbejder med.

Men altså når det nu er dig der kender ham bedst, så er der vel ikke andet for end, at prøve sig frem med forskellige metoder, og se hvad du mener der passer bedst.

Og så stop dog med at slå ham! Det løser INGENTING.

• #3   14. jan 2010 Vi fortalte dem, ja, men jeg tror det er svært at forstå, at Swoop ikke forstår kropsprog, hverken fra heste eller mennesker. Han kan ikke gå sammen med andre hingste, og han hilser på vores vallak med åben mund og polypper - Reagerer ikke på hopper og ej heller fremmede heste overhovedet. Og stå du lige med en hingst på 800 kilo, der ivrigt prøver at æde alt indenfor rækkevidde (som har endt i et bidemærke, selvom at det ikke var med vilje) - Det er reaktion at slå fra sig, når det gør ondt. Primært er det dog niven eller smølfespark, samt en seriøs verbal udskældning.

Desværre har vi prøvet alle metoder, vi kender, har taget alle råd til os, men det eneste der virker er bare at fylde hans mund med ét eller andet hele tiden (hans "sut" er en gammel springpisk, han får ingen godbidder)
    Måske de har nogle foreslag, jeg ikke kender, når vi kommer til Portugal.

Men det er nu heller ikke så meget dét, det går ud på - Men mere, at min ""stærke hingst" blev fuldstændig knækket af bare éns time "horsemanship" med en metode, der jo næsten kun har fået gode "anmeldelser"?

• #4   14. jan 2010 Som der bliver sagt ang. nogle heste og jordtræning, så er det ikke alle der kan finde ud af det, så du må evt. prøve en ny metode..

Den bidløse vegetar! - Goodbye my angel .. !: Problemet med hingste er, hvis ikke de helt forstår rangen i hiakiet bliver de sq farlige at omgåes.. og nogle hingste forstår det bare ikke med små klap og et fy...
    Det er hendes hest, lad dog hende om hvordan hun gør når den bider..
    Jeg ville personligt også blive skide sur hvis en hingst bed mig, for det gør de for at komme længere frem i hiakiet..

• #5   14. jan 2010 TEAM VAS:

Det kan jeg selvfølgeliggodt sætte mig ind i. Har aldrig selv haft med hingste atgøre, så nej jeg ved ikke hvor slemt det kan være.MEN jeg har da set/hørt om flere hingste, der altså sagtens kan opføre sig ordentligt, uden at være blevet slået!
    Jeg mener absolut ikke det hjælper at slå hesten.
    Igen er der selvfølgelig forskel på,om der er tale om et "NEJ!" og et LILLE klask når det går slemt for sig, eller om der er tale om at man decideret klasker hesten en ordentlig en, og fortsætte.

Inden jeg skriver følgende, vil jeg ligegøreopmærksom på at jeg IKKE antyder eller andet at Swoop bliver mishandlet - overhovedet!
    Men har du helt seriøst den holdning?! "Det er hendes hest, så lad hende gøre hvad hun vil" HVIS der rent faktisk var tale om at det var en hest der blev slået og behandlet rigtig grimt, så kan jeg love dig for at jeg ikke ville være ligeglad og tænke "Nå skidt, det er hendes hest, ikke mit ansvar"!! Når det er en levende skabning, som et andet menneske har valgt at tage ansvar for, så skal den også passes ordentlig, og bliver den ikke det så skal den pasning stoppes!

• #6   14. jan 2010 Min teori, med fare for at fornærme nogen.. Så derfor lægger jeg ud med at sige, at jeg ikke kender til Lars og Paradisgården..

Min teori er, at hesten er blevet presset for hårdt, man har fejllæst hans signaler og "afstraffet" ham i stedet for at guide ham. Når du beskriver denne stick, hvilket du jo gør meget negativt smiley så hører jeg det som om, han "slår" hesten indtil den bakker?
    Hvis det er tilfældet, så mener jeg, at indlæring går fløjten, fordi hvordan skal hesten gøre noget, den ikke kender til, hvis ikke du indlærer det? Og slag er altså ikke indlæring.

Jeg hører din historie som en historie, der kunne fæstes på mange "proffesionelle" mennesker. Og her kommer delen nok, hvor jeg bliver upopulær... smiley Mange proffesionelle har et godt ry, som du netop selv siger, er han dygtig, det vil også sige, at det ry tåler ikke ret godt, at man har måtte give op eller har fejlet. Desværre sker der så ofte det, at man ikke giver op, eller skifter indgangsvinkel, man pløjer bare på efter sin egen overbevisning uden egentlig at bremse og se, at de giver ikke en positiv respons på den ene hest, man står med lige i det øjeblik.

Trekvarter er meget lang tids indlæring i et nyt område, for at trække en pangdang, så siger man at børn i alderen 6-8 år er i stand til at koncentrere sig 50% i 20-30 min. Hvor længe forventer man at en hest er i stand til at koncenterere sig?

For så at vende tilbage til problemet, så lyder det jo til, at du har givet ham ro til at finde tilbage, men at du samtidig har fået bideriet med tilbage?
    Første råd er, aldrig håndfodre ham, heller ikke små godbidder.
    Lær ham en kort konsekvent kommando, han kan forstå. Eks: stå. Brug den hver gang, han bider, ingen straf, ingen udbrud, blot en korrigering og en venten.
    Og så en nødløsning smiley Giv drengen en sutteklud, hvis han trives med at have noget i munden, så find en ting, han kan gå med i munden, som er nem at holde ved, og som er hyggelig samtidig. Han bærer trods alt på store ting i sin fortid, så måske er det hans bedste trivsel...

• #7   14. jan 2010 Team VAS * S.K.F *

Hingste udnytter hvert øjeblik til at overtage magten..

Det var da en underholdende bemærkning, du må have arbejdet med rigtig mange hingste.

• #8   14. jan 2010 MiTho´s heste .
    Det har jeg også.. har arbejdet på en hingstestation med mange typer hingste.. Men ja, der kan være hingste i mængden der overhovedet ikke er hingstet, på nogen måde, men det er ikke altid man er lige heldig..

• #9   14. jan 2010 Team VAS * S.K.F *
    Det vil jeg så undlade at kommentere, da jeg nok hurtigt kan blive endnu mere upopulær.

• #12   14. jan 2010 Deschain:

Jeg kender hverken hesten eller ejeren (trådstarter).., men har dog alligevel en lille kommentar til dig, mht. han er hingst og næppe avlsmateriale..
    Prøv at gå ind på hans profil.., så skal du bare se.. :o)

• #13   15. jan 2010 Nogle heste, specielt hingste hat det bedst med at pille/nappe i alt. Måske skulle du bare acceptere det i en vis mængde og grad. Der jo stor forskel på biden og på nappen.

• #14   15. jan 2010 Jeg var til et kursus for nogle år siden med 7 games og 'carrot-stick', og der oplevede jeg også en mand som trailer-trænede en stædig hest. Det mere lignede bank end horsemanship, og jeg har holdt mig fra den slags trænere og 'systemer' side da.
    Der er dog mange andre horsemanshiptrænere som bruger andre og blidere - mindre konfrontation - så jeg ville ikke give op, men finde en anden træner.

• #15   15. jan 2010 Jeg har læst det du har skrevet øverst, men altså ikke alle andres svar... Så måske gentager jeg en af dem?

Men det er altså ret normalt at hingste napper... så hvis det er så stort et problem, så få ham kastereret. Det er jo hans naturlige adfærd og den synes jeg da bestemt ikke man skal pille ved.

På den anden side synes jeg det er super fint at i ved alt om hans fortid, for det har da just ikke gjort det bedre.

• #17   15. jan 2010 Der er blevet skrevet rigtig meget, så nu må vi se, om jeg kan nå at få svaret på det hele.

Der er mange forskellige typer hingste, og jo følsommere hesten er overfor skæld ud, signaler, hints mm. jo nemmere er de at træne. Swoop er ganske vist følsom, men ikke med hensyn til kropssprog, skæld ud osv, faktisk er han ret tungnem at træne fra jorden (hvor han er dybt lærenem fra ryggen af) Swoop bider heller ikke, han napper, og vil have alt i munden uden undtagelser (selv levertran!?)

Og at Swoop er et "malkeprodukt" er et meget forkert ord - Han skal ikke kastreres - Da han i forvejen er nem og aldrig hingstet - Og er kåret fucking champion! Haha. Det sårede min stolthed!

Jeg vil ikke sige, at Lars direkte slog Swoop med sticken (i forhold til en anden træner jeg har set, fuck den hest fik bank) - Men når Swoop ikke reagerede på strejfen, skulle han jo gøre signalerne tydeligere - Og jo tydeligere de blev, jo mere forvirret blev Swoop - Så det blev lidt en ond cirkel, så tilsidst har det vel været mere slag end "tapperi" - Nu vil jeg dog også sige at Swoops smertetærskel er superhøj (han elsker at blive nevet i halsen, fx)

At kastrere er da en for nem løsning, når jeg er helt sikker på, at hans "sutteri" ikke er fordi han er hingstet? Så står man med klokkerne i hånden, en fremragende avlsVALLAK, og med en hest, som stadig bider?

Swoop får heller aldrig godbidder med hånden, og har aldrig fået det.
    Jeg træner mine heste meget med stemmen, og det hjælper da også at komme med udbrud og løfte en pegefinger, men engang imellem er det bare svært - Fx så ynder han at nappe fat i min jakke, når jeg løfter armene for at give ham grime på (skide nemt at være en lille lort!)

Det virker oftest som om at det bare er en reaktion, han slet ikke tænker over, for når jeg siger "æh!" (skældudlyd?) ved han det udemærket, og slipper - Men så gør han det satme igen to sekunder efter! smiley

For at vende tilbage, så nyder jeg at arbejde med hingste, og jeg skal bla. have én af samme race (næsten) som Swoop over, som primært de sidste år bare har stået i sin boks uden rigtig at have været i hænder - og han bider ikke, han går ikke ind i én. Så det er nok meget med forskel til heste, for også hingstene nede i Portugal er nemme at omgåes.

Men I har nok ret i, at metoden med sticken (som jeg aldrig har været glad for, men man bliver jo nød til at prøve) er forkert, men jeg er næsten 100 på, at en træner, som kun bruger kropssprog, slet ikke kan trænge igennem - når ikke engang andre heste kan?

HJÆLP, min hest er autist, totalt socialhandicappet, haha.
    Men jeg elsker ham jo stadig for at være mærkelig - men hvor ville det være dejligt med en hingst, der ikke konstant skal have fat i tøjet!

• #18   15. jan 2010 Jeg har oplevet rigtig mange hingste som har nappet og haft alt i munden uden undtagelser.
    Det er højt kårede DV hingste vi snakker her. Så de har også fra starten fået den rigtige opvækst og får i dagligdagen den rigtige opdragelse, men napper stadig i alt og alle.

Det er en del af hingstens adfærd. De gør det ved hopperne for at få dem til at sige noget og høre om de er klar til bedækning.
    Du kan jo heller ikke opdrag en hingstegal hoppe til ikke at reagere på hendes hormoner.

• #19   15. jan 2010 nu har jeg ikke læst alle indlæggende
    andet end trådstartes indlæg..

jeg arbejder selv ud fra klaus hemflings principper.
    ved at bruge hestens egne kropsignaler.
    idet du bruger dens egne naturlige kropssignaler vil den også forstå dig bedre og forstår hvad du "beder" den om..

Prøv og læs om hemflings metoder, og søg evt på youtube på Klaus hemfling - at danse med heste .

Nogle af hans metoder er værd at bruge, andre er ikke..
    det er forskelligt fra person person. du er velkommen til at skrive pb til mig hvis du evt har spørgsmål..

Samson min gamle tinker dreng virker ud fra din beskrivelse meget som din swoop, jeg prøvede også alt hvor samson gik helt i sort og gik berserk, indtil jeg begyndte at interessere mig for hestenes eget kropssprog og klaus hemfling, samt så hans videoer og læste hans bog - at danse med heste.. samson blev en helt anden hest og en hest der var nemmere at have med at gøre efter jeg brugte denne metode på ham..

samson gik i vejret når det passede ham, bed og sparkede og smed sig også gerne på jorden hvis han fik chancen..
    det endte til sidst med vi kunne ride i grime og træk tov, og uden noget andet udstyr.. og han reagerede´på mine mindste kropssignaler.

• #20   15. jan 2010 Jeg tror nemlig også adskillelsen da han var yngre havde meget med det at gøre - Fx. har han en halvsøster, der har været igennem det samme - Og hun er også kold overfor mange signaler, og braser lige igennem hegn. Så måske jeg bare skal opgive og lade Swoop være Swoop, fordi at han til dels er en "skadet" hest. Heldigvis har han så mange andre gode kvaliteter, for selvom at han er en kegle, når man træner ham fra jorden, så er han så lærenem, når man sidder på ham. smiley

• #21   16. jan 2010 Har selv haft brugt denne stick, men har smidt den fra mig, da jeg slet ikke synes den virkede som noget positivt for Cody, men mere noget negativt, så er helt enig med dig om denne stick..

Men fik du dem ud fordi han nappede eller?

• #23   16. jan 2010 Det er også hans halvsøster, jo - Hans anden halvsøster i DK er Love v.H. Så de fleste Hippolactaheste har vist deres særheder. smiley

• #24   17. jan 2010 Jeg tror ikke der er så meget andet at gøre ved dem, end give dem tid. Lade dem være sig selv, som du også beskriver.

Eftersom han har været isoleret, kender han jo ikke til andre hestes kropssprog - eller menneskers. Jeg ville måske arbejde en smule fra jorden. Simpelthen bare gøre ham fortrolig med ganske simple kommandoer som gå - stå - bak og flyt bagpart. Bare dig og ham. Ingen stick. Det vil selvfølgelig tage lang tid, men medmindre han er helt dum, vil han med tiden begynde at opfatte ændringer i dit kropssprog.

Men ellers, bare lad ham være ham smiley en eller anden dag overrasker han jer måske smiley

• #25   17. jan 2010 Nu har jeg ikke læst det hele men har jo redet her www.klassisk-dressur.dk og netop set heste der ikke forstår hestesprog fordi de bare har været spærret inde i deres boks (Lusitano hingste/valakker) og Katrine som har gården siger at det er muligt at lære dem at være hest igen. det har jeg bla set på Lusitanoen Urque som er herinde.. Så det kan lade sig gøre men ved intet om hvordan!
    Det virker som et kæmpe uoverskueligt arbejde!

• #26   17. jan 2010 Så fik jeg læst det hele

Majken med Duke herinde havde samme problem ( i mildere grad) med at han var panisk angst for den (ja, forbandede i hans øjne) stick.. vil tro de var et års tid om at vænne ham til den..
    Men det lyder heller ikke til at han lærte at forstå at den ikke var farlig inden træningen begyndte din hest? det kan måske være en del af grunden.. men ellers prøv at finde Majken med den røde vallak Duke.

• #27   5. sep 2014 Lidt af et sats. Men hvor går det med den tossede hingste basse

Kommentér på:
Helt forkert reaktion ("horsemanship")

Annonce