{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.606 visninger | Oprettet:

tilridning af fjordhest - hvornår {{forumTopicSubject}}

jeg har en fjordhest fra 25 april 07 jeg har haft sadel og trense på ham nogle gange hvilket han tager med ophøjt ro . idag havde jeg en til at ligge over ryggen på ham og stå let i bøjlerne er det for tidligt - har fået en del kretik omkring dette . dettte er dog kun sket en gang i hele hans liv ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tilridning af fjordhest - hvornår
  • #1   28. dec 2009 Ville ikk tilride en fjordhest før den var min 4, forstår ikk folk har så travlt med at skulle på ryggen af deres heste og slet ikk når de er 2 år om det så bar er en som skal ligge hen over hesten, det fatter jeg virkelig ikk

  • #2   28. dec 2009 du kan tilride ham den dag han fylder 3 smiley

  • #3   28. dec 2009 Den kan sikkert sagtens bære vægten allerede nu, men jeg synes ikke der er nogen grund til at begynde så tidligt...

    Vi satte rytter på min new forest pony første gang den dag den blev 3... Men selve tilridningen er først begyndt for 3 mdr siden, sådan rigtigt.. Og hun er iøvrigt ikke ret langt endnu smiley

    Så giv du dig bare god tid, det haster ikke...


  • #4   28. dec 2009 En fjordhest - koldblod generalt! - er først "færdige" når de er fyldt 4, så ville ikke tilride den før. Men ellers kommer det jo an på hesten (:

  • #5   28. dec 2009
    Nu er det sådan at alle heste vokser ens.... Det er en myte at nogle er senere klar end andre og nogle tidligere.

    Lang artikel om det her: http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf

    Kan ikke se noget galt i at ride på en to års... Hvis den ikke er overbygget eller andet typisk plag og hvis den er klar i hovedet. Ser intet galt i at man sætter sig op 1 gang om ugen måske 1 gang hver anden uge i 5-10min og skridter rundt.
    Hellere det end at den bliver bombaderet som 3års med 30min ridning i skridt, trav og galop efter at have været redet i 2 uger.


  • #6   28. dec 2009 Fjordheste er ikke senere udviklet end andre (og ingen heste er færdige før de er mindst 6 år gamle)..
    Min egen fjordhest havde rytter på her mellem jul og nytår sidste år et par gange i skridt (hun er et år ældre, altså 3 år i år).. derefter stod hun stille (med rytter på 1 gang om måneden i skridt max 5 min) indtil maj hvor vi så begyndte på lidt mere med styring, stop osv..
    Faktisk mener flere eksperter at det styrker hesten at starte tidligt.. men det skal foregå blidt og langsomt og på hestens præmisser.. og fx bør hesten absolut ikke samles før den nærmer sig 5 år og er redet et stykke tid..

    NØVS efterlyses solgt i 1992: De har ikke sener der ikke er færdige.. men vækst zoner, dvs i knoglerne.. og nej benene er lukket når de er 2 år..


  • #7   30. dec 2009 NØVS efterlyses solgt i 1992: Nu har jeg læst en del undersøgelser og artikler omkring netop dette da jeg selv købte unghest og skulle tage stilling til hvornår det var bedst at begynde tilridningen.. og ifølge alle eksperterne så er benene helt lukket fra ved 2 års alderen (hestes vækstzoner lukkes nede fra, koden er lukket allerede før de er 1 år).. så du er desværre blevet fejloplyst..
    Og hvorfor skulle Krikken ikke mene det seriøst ?? hvis man læser hvad eksperterne på hestens udvikling og biomekanik mener så mener de fleste at hesten har bedst af at blive styrket med vægt mens den vokser.. de fleste af dem tilråder at man begynder rytter tilvænningen i efteråret når de er 2 år (dvs næsten 2½ år).. dette kræver blot at man ved hvad man gør og går korrekt frem..
    Den fejl folk oftest gør og som skader unge heste er at ride dem for meget og samle dem (ofte for tøjlen) før de har muskler til samling.. dette er ikke sundt.. men at skridte 5 min for lange tøjler det tager en 2½ års ikke skade af (med mindre den er meget underudviklet eller vokset helt fra hinanden, en sådan hest sætter man sig ikke op på)..


  • #8   30. dec 2009 Jeg ville vente til foråret tilride den smiley

    Krikken: Alle heste udvikler sig ikke ens, udvikling er individuelt og er meget forskelligt fra hest til hest,


  • #9   30. dec 2009 (link fjernet)

  • #10   30. dec 2009 . Shella . •Team Bal• : Knogle mæssigt så vokser heste faktisk ret ens, vækstzonerne lukker inde for bestemte tidsrammer uanset hestens race osv... dog er der små individuelle forskelle og man skal altid se på sin hest om den er klar..


  • #11   30. dec 2009
    NØVS efterlyses solgt i 1992: Jeg vil da gerne have link til alle de artikler du har der siger modsat.. den jeg har linket til er bygget på råd og forskning fra en af de kendteste og mest respekterede forskere på området DR Hillary Clayton..
    Og dyrelæger er nu et vidt begreb.. de har forskellig mening lige som alle andre, nogle ved noget om emnet, andre ikke.. da jeg fik min hest hjem som 2 år og fik den tjekket af dyrelæge snakkede vi om tilridning og han mente det var helt fint at gå igang med hende i efteråret (jeg ventede dog til sidst i december).. så nej absolut ikke alle dyrelæger mener det modsatte.. har haft flere der har godkendt og nogle endda ligefrem rådet til at begynde ryttertilvænningen som 2½ års..
    Og hvad er det for en uddannelse og hvornår har du gået der ?? for hvis de siger hestenes vækstzoner i benene først lukker som 3½ års, så har de ikke ret meget forstand på hestes vækst.. sorry..


  • #12   1. jan 2010 Jeg har efterhånden læst en del om dette.
    Jeg læste en artikel (kan ikke huske hvorhenne) Men det var forsker der var kommet frem til at det er bedre at starte tilridningen når hesten er 2 et halvt end 3 år. Det de mener er at der er en del heste ejer der tænker nu er min hest jo 3 så må den jo det hele.
    Det er vigtig at når man tilrider en hest at det sker LANGSOMT! så den kan få bygget sine muskler korrekt op. De fleste rytter vil tage mere hensyn til en hest der er 2 et halvt end 3.
    Og jo din hest kan godt holde til at blive redet men start nu med ca 5 min en gang om ugen. Det er musklerne der er mest vigtig.
    Børn må jo også gå til idræt når de er 6 år selvom de ikke er udviklet men vi sender dem jo ikke ud og løbe 20 km hver dag.


    Signe: Helt enig i hvad du skriver har endnu ikke læst et eneste sted at man skal vente til de er 4-5år med tilridningen...men der er mange HESTEPIGER der har deres egen mening.


  • #13   1. jan 2010 Google det og find dit eget svar for herinde bliver du ikke meget klog. Gør hvad du føler er mest rigtig.
    Mange af de svar du får herinde er ikke fra eksperter men blot hestelsker og de fleste rytter herinde har ikke studeret nær så meget som forsker har.


  • #14   31. jan 2010 hmm ja okay nu har jeg læst det i forskellige har skrevet - og må indrømmet det kom som et stort chok at folk kan blive så negative over et spøgesmål....

    nu er han 3 om 2 måneder .. og jeg har kun siddet på ryggen af ham og ned igen - har ikke talt om ridning generalt ...

    han skal også have lov at være baby . men igen så syns jeg det er mere humant at han får lov at prøve tingene lidt af gangen istedet for han får det hele på en gang når han er 3-4 år


  • #15   31. jan 2010 team - Maria og heste smiley : Det er noget der virkeligt kan bringe sindene i kog.. jeg fik mange grimme beskeder over at min havde rytter på et par gange som 2 år og 7 måneders.. det var kun 5-10 min i skridt, og det var efter godkendelse af både dyrelæge og massør.. samt jeg havde læst en masse om emnet og taget min beslutning ud fra det.. men folk var ligeglade, for de mente sådan og sådan og det havde de altid lært og gjorde man andet ja så er man dyremishandler..

Kommentér på:
tilridning af fjordhest - hvornår

Annonce