{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
875 visninger | Oprettet:

Proff. ryttere - kig lige, hjælp mig! {{forumTopicSubject}}

Hej :o)

Da min pony er ekstrem varm og hidsig, specielt i springning, har I så nogle gode råd og/eller øvelser, jeg kan øve med ham i dagligdagen? Både i springning og dressur ... Se evt. video (men dressurdelen behøver i ikke at se, men se springningen og terrændelen);

http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=158436

Tak :o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Proff. ryttere - kig lige, hjælp mig!
  • #1   14. dec 2009 Træn dressur på springbanen, så han ikke kun er vant til at han skal springe når han er på spring banen...

Og hvis du har springudstyr, så tag det på ham, og træn dressur både på dressur banen og spring banen, så han ikke kun forbinder spring udstyret med spring...

Tag evt kun et spring, og så tilbage til dressur.. Tag så to spring, og tilbage, osv osv..

Tag volter foran springene, hvor du styrer ham på et spring, men drejer af, evt i skridt til at starte med..

Dette skal selvfølgelig forgå over flere omgange smiley

Men held og lykke..

• #2   14. dec 2009 men en anden ting er du osse skal passe lidt på du ikke læner dig for meget forover når du rider hen mod springet og kunne se du et par gange holdt ham for meget tilbage og drev på samtidig............ det er kun positivt ment smiley

ved self ikke hvor meget undervisning du får eller hvor længe du har fået det for det kræver træning, træning og atter træning smiley og måske osse trave hen til et spring og lave en parade engang i mellem smiley

• #3   14. dec 2009 også en god øvelse hvis den løber efter springet så hver gang du har taget et spring og du mærker den er ved at løbe så laver du en parade med det samme. så når den står pæn rider du frem igen

• #4   14. dec 2009 Ville skrive det samme som: pwrobgcmiscmgosicb.

Også øv at sætte nogle spring op, og så rid derhen mod, og stop hesten foran springet, den skal lære at vente lidt.
    Sæt evt. to spring op på langsiden, og spring over det første og så stop, FØR det næste, hvis den nægter at stoppe, altså løber alligevel, så styr den ud i barrieren, den må ikke hoppe hvis du ikke ber den om det!
    Det øvede vi engang med en ung vi havde på BRA. Altså at den skal stoppe imellem springene.
    Den skal nemlig lige lære at vente lidt. :o)

Ellers få en masse springundervisning, samt dressurundervisning. Det kan være svært for os amatørere at sige. :o)

• #5   14. dec 2009 # Team BRA - Salli '

Det var ikke noget jeg personligt bille gøre brug af, du risikere at gøre hesten bange for at springe, eller at den ikke stoler på sin rytter....

Det er en god ide med at stoppe bagefter springet, men det kræver alt det andet først, ellers kan man risikere man skal sidde og tage voldsomt igennem på sin hest, fordi der netop er så meget smæk på...

Men hvis din hest virkelig har en stopknap der fungere, ja så kan det hjælpe at forlange en parade før og efter springet...

• #6   14. dec 2009 Tak alle :o)

• #7   14. dec 2009 MLC: Ja, nu er det jo ikek mig der spørger, så du behøver ikke at belære mig, jeg har redet vbed flere af landets bedste beridere, så tak jeg klarer mig fint uden din hjælp! :o)

OG, hvis hesten tonser afsted, hjælper det ikke altid at stoppe den efter, for så venter den efter, men ikke mod springet, hvis du stopper den foran et par gange, er den mere opmærksom på dig, og så kan du springe, hvor den tit hopper stille og roligt, fordi den simpelt er klar på at blive stoppet. Så er det tit at hesten bliver hidset op af at springe igen, men der kan man så lave øvelsen igen, og så klappe den når dn stopper.

Det giver VIRKELIG noget god træning, at kunne få stoppet hesten før springet, og hesten reagerer tit MEGET bedere når den kan stoppe både lige før, og lige efter!

• #8   14. dec 2009 # Team BRA - Salli '

Belærer såmænd ikke dig om noget som helst, og fordi du har redet ved berider, betyder det ikke så meget, i min verden.. Jeg skriver bare, hvad jeg er bekymret for ved denne trænings metode, ikke andet smiley

Og hvis du ser, hvad jeg har skrevet, ville du også se at jeg skrive det samme som, dig med parade før og efter springet... Det kræver blot at du har alt det andet indlært først, som jeg også har skrevet...

• #9   14. dec 2009 MLC: Ja selvfølgelig, men jeg skrev også en masser dressur- og springundervisning, da jeg ikke synes vi kan bedømme det så godt som uddannede. :o)

• #10   14. dec 2009 # Team BRA - Salli '

Det har du så sandelig ret i smiley

• #11   14. dec 2009 Team BRA - Salli ': aldrig stop hesten før et spring eller rid den uden om, bliver en dårlig vane for hesten! - det dummeste man kan gøre er disse to ting.

Læn dig hellere tilbage og behold dine ben inde ved hesten så du har kontakt med den. Øv en masse dressur på spring banen, rid rundt om springene osv.

• #12   14. dec 2009 Simone: Nej et er det ved gud ikke!
    For en springglad hest er det noget rigtig godt at kunne stoppe den før springet, på den måde lærer den at VENTE på dig.
    Nu må du stoppe det, er slet ikke en dum ting, nogle heste kan reagerer lig underligt på det, fordi de har været stoppet et par gange, og så kan de synes det er lidt underligt at skulle hoppe igen.
    Det er en vanesag, men en springglad hest der gerne vile løbe helt vildt, er det en rigtig godt ting at kunne!

• #13   14. dec 2009 Simone: Hvor meget erfaring har du med dethder overhovedet?
    Og hvor mange FORSKELLIGE heste har du sprunget?

Altså du skal self. ikke stoppe den hver gang, men lige et par gange, og så springe, og så stoppe den et par gange igen.
    Det skal jo ikke LÆRE at stoppe med lære at vente!

Hør hvis du kommer ud til en ordentlig spring berider, og du spørger om det er en dum idé at lade en springglad tonsende hest, løbe, eller stoppe den foran springet et par gange, er jeg helt sikker på han også ville vælge det sidste!

Det er en stor fordel at kunne stoppe din hest overalt på springbanen du vil, og du behøver OVERHOVEDET ikke at ødelægge dens springevner ved at stoppe den foran springet.

Undskyld, men så tror jeg ikke jeg havde redet S-baner idag! :o)

• #14   14. dec 2009 fordi du kan ride s-baner betyder det ikke du er god og ved alt.
    fordi man kan sidde på en hest betyder det ikke at man kan ride.

Jeg har redet mange forskellige heste og redet ponyer til og videre uddannet dem smiley

• #15   14. dec 2009 siger ikke du rider dårligt for det kan jeg ikke udtale mig om, billeder kan snyde! - men fordi man får undedrvisning af mange beriddere osv osv betyder det ikke at man kan det hele.

Kender da en der også kunne ride, men hun havde ingen følelse med hesten, men derfor kunne hun da godt vinde klasse, så fordi du starter s er det ikke en grund smiley

byg hellere på hvad du ved og kan.

jeg ville aldrig stoppe min hest foran et spring og det har jeg også altid fået at vide jeg ikke skulle gøre, men nu har vi hver vores trænings metoder og hun bad om forskellige løsninger!

• #16   14. dec 2009 Simone - stor hånd til dig da.
    Det har jeg så også.

Men det har intet med sagen at gøre, og jo det er nu heller ikke alle der kan sætte sig op, og springe en s bane rundt!

Det er en god idé og det er de færreste heste, du ødelægger på det. Og jeg er 100 % på det ikke ødelægger denher!

• #17   14. dec 2009 du spurgte hvor mange heste og jeg svarede, så lad det nedværdigende blive i dit hoved, du stilte et spørgmål, så du forventede vel også et svar? smiley

• #18   14. dec 2009 Ja, og jeg fik et avr, dejligt vi kan hjælpe hinanden ikke, jeg sagde bare det havde jeg også, og synes ikke jeg var nedladende. Tilgengæld kom det som en sor overraskelse for mig, da du hverken har springbilleder, eller billeder hvor din hest går til biddet inde på din profil.
    Så det undrer mig at du har uddannet mange heste videre, og er så klog om dette emne. :o)

Men somsagt, det er en virkelig godt til at kunne. Og det har jeg ikke lyst til at duskuterre eller uddybbe mere.

• #19   14. dec 2009 har lige købt min hest og hun er unghest, er først gået igang med hende rigtigt nu, da hun var underernæret og jeg næsten ikke måtte putte en sadel på hende uden diverse beskyttelse. det er ridderspore der er min, den anden er min mors hyggehest smiley

• #20   15. dec 2009 aldrig drej den af før springet eller stop den før springet!!! den lærer at den kan løbe udenom ellerstoppe foran springet... lav derimod parade hurtigst muligt efter springet den skal self. have lov til at lande ordentligt. god ide at ride rundt på springbanen uden at springe så den vænner sig til at den ikke kun skal springe når den er der..
    håber det kunne hjælpe (:

• #21   15. dec 2009 Nu må I stoppe.
    Helt ærligt, hvor er det dumt at høre på?
    Vejen til succes er en ordenlig grundgallop, altså en gallop man både kan tage tilbage, og drive frem!
    Og så at du kan stoppe hesten hvor du vil.

Sådan en hest her vil ALDRIG lære at stoppe, ved at du stopper den foran springet! ALDRIG!!! Den er så springglad, og den skal bare lære at vente, detkan den ved at du stopper den foran, klapper den, stopper den foran, klapper den, lader den hoppe, så er det nemlig meget opmærksom på at blive stoppet. Og så slapper den lidt mere af, og hører meget mere efter.

Min underviser sidder ved siden af mig, og han siger i kan da ringe til ham og diskuterre, så kan han forklarer jer hvad der er godt og skidt.

Og han har altså redet landsholdet i mange år nu. :o)

• #22   16. dec 2009 underviser er heller aldrig ens, og han er ikke den eneste underviser der rider på lansholdet! - jeg har fået stik det modsatte at vide og det har rikke tydeligvis også!!

• #23   16. dec 2009 Ej, men det er jeg sikker på de fleste ville synes! Mange beridere ligger og øver det rundt på springbanerne derhjemme.
    Det er dog ikke tit de øver det med ponyer, fordi at ponyfræs ikke er så kontrolleret som hvis du kommer ud til lands - eller international stævne for heste. SLET IKKE.
    Derfor bliver det øvet knapt så meget ved ponyer, men det gør det ikke til en mindre dårlig træning alligevel!

Ejeren af denne tråd. Jeg synes helt sikkert du skal prøve det, det hjalp ved en af min gamle ponyer, og det er virkelig en øvelse der holder.
    Og vil du så ikke sende en besked, når/hvis du har gjort det, så jeg kan høre, at det altså hjalp. .o)

• #24   16. dec 2009 Jeg vil sige at det ikke nytter noget at stoppe efter springet - Der er hesten jo allerede løbet og har sprunget. Nej, det eneste jeg synes du kan gøre er at træne parader og halve parader og temposkift, også mens du ligger og springer, i hvert hjørne og hver gang du fornemmer din hest sætter farten op uden du styrer det.

• #25   16. dec 2009 JEG HAR SPRUNGET S-BANER!
    DET HAR JEG OGSÅ!
    JEG HAR FÅET UNDERVISNING!
    DET HAR JEG OGSÅ
    JEG HAR REDET MANGE HESTE
    DET HAR JEG OGSÅ

prøv lige at komme ind i kampen piger... det er råd som trådstarter søger - ikke en "min far har en større diller end din far" - diskussion...

kære trådstarter: HG er fyldt med piger der tror de ved alt. og JO du kan helt sikkert få mangt en kvalificeret hjælp herinde. men husk, at vi er ingen der kender din hest, har set den ride, ved hvordan den reagerr osv...
    og vi er meget få der reelt er uddannet til noget som helst.
    det bedste du kan gøre er evt at køre ud til en dygtig springberider, og få undervisning der. kombiner gerne med dressurtræning, da den skal være på plads, førend i kan få succes på springbanen.

• #26   16. dec 2009 hørt!!!!!

• #27   16. dec 2009 Marie-Louise, hvis du hentyder til mig, skulle du måske læse hvad jeg havde skrevet!
    NETOP, at vi amatører ikke kan sidde her over nettet og dømme, og at vejen frem var at få noget ordenlig undervisning i spring - såvel som dressur!!!
    Derudover har jeg givet råd.

Stop to be so bitchy, det klær dig ikke! smiley

• #28   16. dec 2009 jeg har ikke henvendt mig til nogen specifikke personer... et genrelt indlæg fra mig.

folk der læser mit indlæg kan så tage det som de vil. at nogen føler sig trufne/truffede (hvad hedder det?), må jo sige mere om dem end om mig.

det kan da heller ikke være til mig du skriver til sidst... for jeg er da ikke bitchet smiley

• #29   17. dec 2009 Jeg vil alligevel tillade mig at kommentere på dressuren, for de fejl jeg ser der, er nemlig osse nogen der går igen på spring- og terrænbanen.

Du trænger til at abrejde på din opstilling. Du sidder i stolesæde (overkroppen tilbagelænet hvor den burde være lodret, og benene alt for langt fremme).
    Det medfører bl.a. at du ikek kan indvirke korrekt på hesten og at du aldrig kommer rigtigt ned at sidde på den.
    Hvis du får det rettet, vil du have meget nemmere ved at give de rigtige signaler.
    Samtidig er din tøjleføring ikke helt god. Der kan tælles rigtig mange gange hvor tøjlen lavet et kort slip hvor den hænger igennem for så at blive stram igen. Du skal arbejde på at have en mere konstant (men self let) kontakt til bidet, uden disse slip. Men kan sagtens give helt efter på tøjlen og osse så den hænger igennem, men det må ikke være som ved disse små "slip-stram", da det giver hesten en del huk i munden.

Tag dressuren med dig til springbanen. For straks du går igang med springningen, ser jeg ikke meget af dressuren mere. Du bliver selv noget hektisk at se på i din ridning, og det smitter af på hesten.
    Og jo længere du kommer på springbanen, jo mere ser jeg "hiv-og-slip" istedet for ridning (håber du forstår hvad jeg mener).

Men bedste løsning ville jo være en dygtig underviser, hvis du ikek allerede har sådan en

• #30   17. dec 2009 Og så er jeg i øvrigt enig i at stop mellem springene er ganske fornuftigt. Ikke ride udenom, men stoppe. Og nej det lærer ikke hesten at stoppe foran springene, det lærer den at vente på at rytteren giver signal om at der skal springes. Og den kontrol er altså guld værd.

Men at styre den ud i barrieren lyder så i mine ører tåbeligt. Hvad skal det til for. Kan man ikke stoppe hesten, så må man jo øve denne del. At styre den ind i barrieren er ikke en træningsmetode men bare synd.
    Det svarer jo til at metematiklæreren bare slår de elever der har regnet forkert istedet for at lære dem hvordan den korrekte udregning laves

• #31   17. dec 2009 Enig.
    Det i at styre ud i barieren, som jeg sagde, øvede vi på en hest, der nægtede alt andet end at springe, nægtede at stoppe, nægtede alt. Og det var altså kun en sjælden gang vi øvede det, det sagde berideren nemlig var en god til. Da den altså SKULLE vente her og nu. Den var nemlig typen der tonsede afsted, og bare væltede ned i springene hvis der ikke var kontrol over det.
    Derfor, satte vi to spring op ned af langsiden, og kunne rytteren ikke stoppe inden det næste havde hun barieren som støtte og KUN hvis hun på ingen måde kunne stoppe den.

• #32   17. dec 2009 Team Bra -og med sådan en hest ville jeg istedet have lagt to bomme på jorden om nødvendigt + skridtet/travet over dem hvis det var hvad der skulle til i starten.

At bruge barrieren som stopklods, synes jeg er en rigtig dårlig løsning

• #33   17. dec 2009 Det prøvede vi så også kan jeg sige dig.

Men kan du ikke stoppe med at sige hvad jeg skal/kunne gøre, for jeg stoler på mine beridere. Færdig slut.

• #34   18. dec 2009 hejsa jeg ville først sige at din hest er super flink !:D
    og håber mit tip hjælper smiley okay
    jeg hade en pony der bare løb der ud af !
    men så sade min træner bo at jeg skulle prøve
    at stoppe ham helt op når den hidsede sig op
    og lave tilbage trædninger og så stille op i dit
    normale tempo til han indser at det må han ikke! d:
    håber det virker knus ida smiley

Kommentér på:
Proff. ryttere - kig lige, hjælp mig!

Annonce