{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.028 visninger | Oprettet:

Hvor meget kan en fjordhest bære? {{forumTopicSubject}}

Ja planen er at jeg vil købe mig en fjordhoppe til foråret, og det bliver også mig der skal ride den hovedsagligt. Men planen er også at min kæreste skulle kunne ride en tur på ham indimellem, dette kommer til kun at foregå i skridt, da min kæreste aldrig har redet.
Men der er så det, at min kæreste er 195 cm høj, og vejer ca. 110 kg ( han vil dog gerne tabe sig)
Burde en fjordhoppe ikk godt kunne bære ham 2-4 gange om måneden i ca 30-60 min af gangen og når det kun er skridt?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget kan en fjordhest bære?
  • #1   1. dec 2009 Ja ved godt han vil se lidt klumpet ud på den :o), men når han aldrig har redet, og det skal være en jeg også kunne ride på, og så vil jeg gerne have en fjordhoppe :o) så synes det var en fin race.

• #3   1. dec 2009
    Ville ikke sætte ham op på en fjordhest. Mener ikke at fjordheste og andre 'stærke' ponyer skal have proppet store ryttere på.
    De er stærke ja, stærke trækheste.

Så ville finde en større hest, evt. noget jyde så er den heller ikke så høj men stadig stærkere. Ville sq ikke sætte en voksen man oven på en fjordhest, hvor sart jeg så end lyder.

• #5   1. dec 2009 Er sikke på fjordhesten godt kan bære ham, men synes det ville være synd. Har altid fået afvide at man siger max 80kg på en fjordhest. Synes også i skulle finde en større hest...

• #6   1. dec 2009 meningen med en fjordhesten er jo at den mest er til mig, men han vil gerne med på en skridttur indimellm, og ønsker ikk skulle skaffe en jyde, tinker eller anden "stor" race bare til dette.

• #8   1. dec 2009
    En tinker er ikke en stor hest... Den er ponymål.
    En jyde er en hest - men de ligger i den lave ende.

Men som nævnt er der også norsksvensk brugshest/koldblod, de er også hestemål men mere elegante end en jyde.

• #10   1. dec 2009 nu vil jeg lige sige en ting eller 2 jeg er selv ejer af en fjordhest og vejer nok omkring de 80 kg vægten har minimal betydning hvis man rider hesten korrekt har osse haft en rideskole pony osse en fjordhest der let gik med 110 kg uden problemer og når det kun er en skridt tur kan jeg ikke se hvad det skulle skade så længe udstyret er iorden...... hvad med de små tykke piger der rider på spinkle ponyer eller de store tøser der rider shetlandponyer til..... og så er der lige islænderne der er mindre end en fjordhest men ofte har større ryttere på !

og husk lige de voksne der går til ridning osse tit ender på en fjordbolle !

jeg syntes sagtens han kan ride lidt tur på en fjordbolle selvom den ikke er redet på højt plan

• #11   1. dec 2009 Nej, jeg ville nok også mene at det er "synd" og putte ham derop. Som tidligere nævnt - de er trækheste. Og her kan de umådelig meget. Men i ryggen skal man lige passe lidt på synes jeg.

Ligesom med teenage-piger der er alt alt for store til de stakkels små shetlandsponyer.

Jeg synes også du skal finde en anden koldblodsrace. Hvad med en tyroler haflinger? Det er jo også en dejlig hest i den lave ende, og med en dejlig gul farve smiley

• #12   1. dec 2009 jah de er træk heste men kan altså godt holde til at der kommer 110kg på et par gange om måneden det er jo ikke fordi manden skal ride dressur hverdag flere timer det er jo kun hygge ridning og den gamle type fjordbolle går ikke i stykker af det så længe man tager hensyn..... desuden er de andre heste/ponyer i foreslå osse trækheste så hvad er forskellen lige ? og vil i så osse mene jeg skulle finde en anden hest fordi jeg er for tyk eller og min veninde der osse havde fjordhest og vejede små 100 kg den pony hun havde fejlede altså ingentig og hun red den hverdag så hold op med jeres pjat om det er synd

• #13   1. dec 2009
    Bare fordi man kan, betyder det ikke man skal.
    Nej, jeg er heller ikke tilhænger af overvægtige på fjordheste, her snakker vi godt overvægtige.

• #14   1. dec 2009 manden der er tale om er 195cm men hvis man skal gå efter vægten på hvad folk må ride på kan de fleste rideskoler godt pakke sammen og mange burde sælges deres hest/pony fordi de vejer for meget i forhold til str på deres hest/pony............... og manden vil gerne tabe sig så giv ham en chance for at smide måske bare 10 kg så er vi nede på 100kg det er jo ikke lige nu der skal købes hest/pony

• #15   1. dec 2009 desuden bare fordi man ikke ligner en lygtepæl kan man vel godt være ponyrytter med for mange kilo på kroppen og hvis man ønsker sig en fjollebolle så er det ikke en tinker, haflinger eller en jyden man har lyst til at få

• #16   1. dec 2009
    Nej, en lygtepæl er under gennemsnittet - er over gennemsnittet/normalvægt så må man også tage de hensyn til at finde en hest der passer til ens vægt.
    Selvfølgelig ser alle overvægtige ikke overvægtige ud, med alt med måde og nej, mener bare ikke at fjordheste burde gå med for meget vægt - det er min mening, ligeledes gælder det med islænder, haflinger osv.
    Fjordheste har også kort ryg, så har man en stor mås så er der problemer med sadel der til.

• #17   3. dec 2009 Fjordheste går jo ofte som handicap heste.. dvs 2 ryttere hvoraf den ene endda sidder uroligt.. mon ikke de bære 110-120 kg der og det har de ingen problemer med.. så længe du køber en stor fjordhest (altså helst 145 cm eller højere), en robust type (og ikke den mest sporty model) og en der har gode muskler så mener jeg ikke da sker noget så længe vi snakker skridt og kun en gang imellem... man kan også gøre heste for skrøbelige.. Der skal temmeligt meget til en akut skade pga vægt..
    Men bliver han bidt af det og vil ride mere, så skal han nok have sin egen fx en gammeldags oldenborger med god fylde smiley

Kommentér på:
Hvor meget kan en fjordhest bære?

Annonce