{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.551 visninger | Oprettet:

Hjælp til tilridning (forslag) {{forumTopicSubject}}

hej alle sammen

jeg søger svar fra ERFARNE ryttere, der har forstand på tilridning! smiley

Jeg træner en, stadig, ung hest, lige fyldt 5 i år. Hun er meget rolig, men har simpelhen for meget energi. Og jeg mener ikke bare energi men Ekstrem overskuds energi.! :S

Evt. læs mere på min profil og hesten, hun hedder Faída og er araber. smiley

Jeg vil høre om nogle har forslag til at hjælpe hende af med noget af al det energi hun har, og få hende til at falde til ro.
Jeg har fået afvide, jeg bare skal lade hende løbe energien af i en longe, til hun slapper af og ``overgiver sig´´ hvilken hun også gør. Problemet er, at før dette punkt er nået, har hun løbet rundt i hælene på sig selv i 1 TIME :S

M.v.h. Annie

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til tilridning (forslag)
  • #1   17. nov 2005 Ingen der har oplevet noget i samme retning, som har fundet en god løsning smiley ??

• #2   17. nov 2005 altså smidder hun dig af? stikker af eller?!
    har den været på fold inden du rider den?
    Der er jo mange ting at tage højde for..

Skal gå nu men kigger nok lige forbi indlæget senere og svarer...

• #3   17. nov 2005 står hun så fold hver dag?
    det er ikke sundt for heste at blive longeret hver dag.. min på 5 år bliver longeret en gang i ugen.. har ikke lige noget svar på al den energi hun har i sig..

• #4   17. nov 2005 Hej annemette smiley

tak for svaret.

Ja de går på fold hele dagen, og jeg tager hende direkte fra folden og træner hende ude vedsiden af mine andre to heste.

Hun stikker aldrig af, når jeg træner fra jorden. Jeg løs-longerer nogle gange, eller hva man kan kalde det, og jeg kan stoppe hende med en woow og en hånd bevægelse og hun står stille !

Hun har ikke decideret smidt mig af, er faldet af en gang, da vi havde en større konklikt, og hun blev bange og løb som en satan lige mod hegnet, og jeg blev slynget af da hun ville undvige.

• #5   17. nov 2005 Er selv ved at tilride min hest..

Laver den noget i longen? For hvis den bare løber rundt og rundt med hovedt oppe i skyerne, er det klart at den ikke bliver træt ret hurtigt..

Prøv evt. at lægge indspændinger på den og øv en masse overgange "skridt-trav-skridt-trav-galop-trav-galop-trav-skridt" osv. så den bliver psygisk træt.. smiley

• #6   17. nov 2005 Hej Rikke

Nej longerer ikke hver dag. måske 3 gange om ugen da jeg havde tid :S den sidste måned er det blevet til 2-3 gange i alt.

Istedet kan hun brænde total af ude i folden og tonse rundt uden grund, da hun har så meget krudt i røven :-o.
    Hun kan slet ikke styrre sig, og skrider rundt..!

• #7   17. nov 2005 Hej ``Selma - 1er sælges G´´

Har haft chambong på nogle gange, men et var også noget vi skulle øve, da hun gik lidt panik i det! :S men det er helt roligt nu smiley
    og trænet med skridt trav, men det er svært når hun hisser sig op..!

Men vil helt sikker prøve dit tilbud.

TAK smiley

• #8   17. nov 2005 hej læste alt det i din profil. det lyder til at hun ikke er fræk men angst eller nervøs. har hun nogensinde været ude for noget ubehageligt med berøringer som kunne ha påvirket hende ?? . jeg synes den måde du allerede træner hende på, og den måde du ser tingene på er rigtig god , ros for det.
    nu lige lidt om mig. har dog ikke tilredet nogen heste endnu, men er igang med en og har været med til forberedning til tilridning hos en professionel horsemanshiptræner. (Gitte Naldal?) . det der med at hun er nervøs for ting der rører hende... du er jo allerede begyndt med pisken smiley .. det kan du bygge videre på med at simpelthen "ae" hende med plastick, en trøje, halm, smid træktovet over ryggen på hende, tag underlaget helt op på nakken , ud over ørene og om på røven. så hun vænder sig langsomt til at det ikke gør noget alt imens der er en rolig stemning .. . det der med at hun smider af: der er så mange der siger at man bare skal op igen med det samme. det er sikkert også rigtig nok, til en vis grad. der vor jeg var med til at tilride heste, var det meget vigtigt at hesten kunne STÅ ! bare helt stille og roligt. hun gik liner med dem , ( lidt ligesom når man kører til- så hun vender sig til schenklerne) bagefter havde hun en kunstig rytter ( regnbukser der var snøret sammen med sand i) den hægtes fast til køregjorden/sadel med karabinhager. så kan hun bukke stejle alt det hun vil , ryteren falder ikke af. hun får efterhånden den indstilning at så snart hun står stille så ligger " rytteren ben" også stille - altså generer hende ikke. det kan du bygge videre på med evt. et lille tæppe der er sat fast til sadlen, plastik, dåser osv. så hun lærer at tænke at jo mere hun løber jo værre bliver det ( larmer el. flagrer) hun lærer at hun selv kan vælge hvornår det holder op, ved at stå stille.. når hun har lært det, bliver altting MEGET nemmere. du kan evt. også lære hende flere ridefærdighede fra jorden ved at lære hende at gå sidelæns mod en barierre osv. håber du kan bruge det til noget ellers skriv og spørg igen .. hvis jeg ikke har forstået dit problem korrekt .. smiley

• #9   17. nov 2005 Hov.. læste lige at den kun blev trænet 2-3 gange om ugen. Det kan jo være derfor? Den må jo have utroligt meget overskydende energi, hvis den står stille 5 dage på en uge.. smiley - det bliver min også umulig af.

• #10   17. nov 2005 hej Sisse N

Rigtig mange tak for dit indlæg. Gald for din ros smiley

Jeg vil tage dit forslag til handling. det lyder som en god ide. lidt ligesom monty da han var på vilhelmsborg med pose manden, hvis du har hørt det.

kan ses på heste-nettet.

Tak..
    Annie smiley

• #11   17. nov 2005 hej ``Selma - 1er sælges G´´

Det er kun denne måned jeg ikke har haft tid. Ellers longerede jeg 3 gange om ugen, nogle gange 4.

gik ture og øvede trail. (western forhindrings bane)

Annie

• #12   17. nov 2005 Okay.. måske derfor så?

Jeg er nødt til at ride/logere den unge min. 5 dage om ugen, for at den ik bliver alt for energisk.. smiley

• #13   18. nov 2005 En af mine heste har også extremt meget energi. Det har jeg indset at jeg ikke kan lave om på. Hesten er nu 12 år og har lige så meget energi som da den var unghest.

• #14   18. nov 2005 hej. glad for at kunne hjælpe. smiley smiley ... jeg har dog en anden mening med chambon. jeg mener ikke at man skal spænde hestene ind forfra. hvis ikke man bruger den korrekt, eller bruger den heletiden, nogen mener jo at man skal spænde dem ind fortil for at få bagparten med. jeg mener dog at hesten skal lære at bruge bagparten først så den selv søger ned fortil uden tvang. jeg ved ikke om du har været til longerings kurser, mm. men det er meget vigtigt at hesten ikke bare løber rundt og rundt. den skal bøjes af så den får ryggen op og selv sænker hovedet- bærer sig selv .
    kram sisse

• #15   18. nov 2005 Hejsa... det med chambon... syns jeg også er en meget dårlig ide.. hesten skal lære at bruge sig bagfra... og ikke forfra.. fordi den så kommer til at gå på forparten.. og det er ikke rigtigt... en unghest kan nemt blive ødelagt hurtigt.. så den vil jeg fraråde dig..

Hmm jeg tror simpelthen at du er nødt til at træne noget mere med hesten.. kan godt forstå at den har over energi.. hvis ikke den bliver rørt dagligt.. det kan nogle heste bare ikke klar.. eks skal min hoppe også rides hverdag.. ellers går hun helt kold når jeg skal ud og ride.. og hun bliver 10 hehe..:D skal man ikke tro om hende nogle gange..

men longering hverdag er heller ikke sundt for hesten... Men du kan prøve at lave overgange med hende trav til skridt.. skridt til trav.. og prøve at snakke og berolige hende... at snakke med hesten når man rider kan altså også få en hest til at slappe af..

jeg snakker utrolig meget med mine heste... roser dem for arbejdet med stemmen.. og beroliger dem når de bliver nervøse... og det hjælper utrolig meget på dem.. især min vallak er blevet tilredet med brug af stemme... og det lytte han meget efter... jeg kan bla sige galop til ham indimellem.. også galopere han uden jeg har lagt bene ved ham hehe.. han lytter utrolig meget...og hans øre køre konstant.. når jeg snakker med ham hehe..:D så det kan jeg altså også godt anbefale dig..:D

held og lykke..

Hilsen stine

• #16   20. nov 2005 Aktiver den.. Læg evt. en indspænding på den i longen, så får hun noget at arbejde med, samtidig med at hun får en fornemmelse af hvor hun skal gå med hovedet..

Får hun det rigtige foder?
    Har selv en hoppe på 6 år.. Får hun for meget foder kan jeg mærke det med det samme da hun så bliver smask fyldt med energi, og hun løber ikke, men du kan tror hun kan bukke..
    Men prøv og tjek foderet og mængden af foder, og aktiver hende, indspænding, og måske nogle gange løsspringning for lidt afveksling..

Held og lykke..

• #17   27. nov 2005
    Hej,

Jeg har lidt af det samme problem og jeg har fundet ud af at løsspringning kan tage toppen af det væreste.
    Selvfølgelig er det ikke noget jeg gør hver gang, kun 1-2 gange om ugen, men det hjælper meget på ham og som nævnt før, han får afveksling og hans opmørksomhed bliver rettet på noget andet.

En anden god tip er, når du rider, så læg 3-4 bomme ned og lad tage hende over dem når du føler at hun begynde løbe fra dig - igen - det tager hendes opmærksomhed fra det kedelige dressur og tvinger hende til at tænke hårdere.

Og så ellers brug stemmen til at "køle" hende ned... Når du longerer bruger du vel også stemme-kommandoer til at får hende i trav/skridt osv. Prøv at overføre det til banen og se om hun vil lytte lidt bedre til den slags signaler...

Held og lykke, håber at du får hende bragt lidt ned på jorden smiley

• #18   30. nov 2005 Hvad får den at spise ? foderet kan betyde rigtig meget for hvordan hesten er.
    Det er absolut ikke sundt at longere flere gange om ugen hver uge, da det slider utroligt meget på hestens ben.
    Rid den noget mere i stedet eller træn på andre måder, fx gåture, løsspring (kun en gang om ugen) eller nogle triks.
    Ville absolut heller ikke bruge chambon, så hellere indspænding, men du skal vide hvad du gør og hvordan den bruges korrekt.

Mette Benedict: Du vil da ikke seriøst påstå at en chambon gør hesten mere samarbejds villig ??? desuden skal den da ikke tvinges til at samarbejde, men ønske det.

Hilsen Signe

• #19   30. nov 2005 Mette: Nu kunne jeg aldrig drømme om at putte sådan en på nogle af mine heste.
    Og jo man tvinger altså hesten med en chambon, især da elastikken modsat hvad folk tror er mindre eftergiven end andet meteriale.
    De fleste heste bliver ikke ligefrem mere samarbejdsvillige af at blive spændt ind. Og chambon kan gøre en del skade pga spændinger i nakke og ryg, en hest skal jo ikke bare have hoved ned for at bruge sig korrekt.
    Bruger man den så løs så den ikke påvirker hesten, hvorfor så have den på ? så er den jo ligegyldig.
    Hilsen Signe

• #20   2. dec 2005 Mette: Du skriver at du havde valget mellem at ligge chambon eller martingal på den, det er altså 2 vidt forskellige ting med hver sin virkning. En martingal forhindre kun hesten i at slå fuldstændig fra og er et udemærket hjælpemiddel til mange heste. En chambon holder hoved nede.
    Og indspænding var kun med hensyn til longering for at få den til at bruge sig og den skal være så løs at den kun leder hesten på vej og kun virker hvis den virkeligt slår fra.
    En chambon på en bange/hysterisk hest/pony synes jeg lyder som en virkeligt dårlig ide, da det kun vil give spændinger i nakke og ryg med mulighed for skader og hvad hjælper det så at man kan holde den. Kan man ikke styre hesten uden sådanne hjælpemidler bør man indse at man bare ikke formår at ride den hest.
    Men det er jo bare min mening smiley
    Hilsen Signe

• #21   2. dec 2005 hmm får den havre? prøv at tage havren fra den for det giver meget energi. Og det gør majs i øvrigt også.

• #22   6. dec 2005 Mette: Jeg vil bare understrege en gang til, nej jeg bruger ikke de "hjælpemidler" (har egentlig aldrig forstået det hedder hjælpe tøjler, burde hedde sidste udvejs tøjler eller tvangs tøjler smiley ) på en anden måde end dig, for jeg bruger dem ikke, det eneste jeg ejer er en martingal, som er blevet brugt få gange til min vallak på tur og ved spring.
    Hilsen Signe

• #23   12. dec 2005 Mette: Okay det var så den dummeste undskyldning indtil nu - der er en grund til de blev opfundet !!!! Ja at nogle mennesker troede de var smarte og kun tænkte på at bukke hestens nakke .....
    Der var nok også en grund til at atom bomben blev opfundet, men berettiger det brugen af den ? for ikke at tale om totur instrumenter i middelalderen eller de gaskamre tyskerne brugte til jøderne.
    Der har jo været en grund til alle opfindelser, men det betyder ikke at man bare ukritisk skal bruge dem, og man lære jo også nyt hele tiden, bare se på de forandringer der ellers er sket inde for ridningen.
    Bare fordi man er kendt eller professionel betyder det ikke at alt man gør er rigtigt, mange kendte ryttere springer over hvor gærdet er lavest.
    I mine øjne vil det aldrig være korrekt at spænde en hest ind der er frisk eller nervøs, da det kun vil skabe flere spænding som kan føre til skader.
    Hilsen Signe

• #24   19. dec 2005 Mette: Ja ja bare bliv personlig når du ikke kan klare dig på anden måde. At ride billederne på min præsentation for det første er gamle og at du slet ikke kender min hest eller ved hvordan han var da jeg fik ham hjem, gør også at du ikke har det store grundlag for at udtale dig.
    Jeg ved godt min ridning ikke er perfekt (det er da ingens der er) men jeg bruger i det mindste ikke tvangs midler for at opnå en illusion af det jeg ikke selv kan.
    Men lad mig gætte, du synes vel han bare skal have en chambon på, for så kan han jo lære det smiley det er jo din ide om at lære en hest at slappe af og bruge sig selv på ikke ???
    Min mening kan du ikke ændre, en chambon kan ikke bruges til en disse (andet end styrke træning af overarmene måske smiley ) og vil aldrig kunne forstå at du mener den hører hjemme på en unghest der i forvejen spænder op, men det er jo dit problem og desværre også hestens smiley

• #25   19. dec 2005 Desuden kan jeg ikke tage det specielt seriøst at du kalder dig vidende og professionel, så gammel er du heller ikke og din viden må derfor være begrænset, om du så har redet hele livet.....

• #26   17. nov 2006 Heej,
    altså jeg har redet i 4 år, så ved måske ikk så meget men..
    jeg har selv en ox araber og han har også MEGET energi en gang i mellem, (ved godt det ikk er på samme måde) jeg logere ham intil han bliver træt, bagefter rider jeg ham og så går han utrolig godt! da jeg købte ham kunne han ikk så meget og han kunne godt være meget vild, så jeg prøvede med chanbon, MEN det var en DARLIG ide, det synet jeg ikk du skal bruge , for da jeg tog den af, efter jeg havde brugt den i et stykke tid tog han hoved op hver gang jeg red,,, det er irriterene... ved godt jeg skrev meget og mig selv og kazim, men måske kan du bruge noget.. smiley

• #27   9. dec 2006 Hej.
    Jeg har tilredet mange arabere (hingste) nu. Selvom det er i en tidlig alder.
    Det med longen-er jeg ikke så glad for! Den skal af med noget krut ja,-men ved for meget longering, bliver hesten altså skør til sidt!

Det vigtigste er at du passer og plejer den så tit du kan, dvs. at du strigler den, lukker den på fold mm. , da den derved bliver glad for dig, og så automatisk bliver den faktisk mere rolig.

Den ene hingst jeg skulle tilride, skal siges den kun var 4, havde rigtig meget krut, der var faktisk ingen andre end mig, der kune med den.

Jeg startede self. med at opbygge et godt forehold, den kom på fold hver dag, og så begyndte jeg at longere den nogle gange i ugen. 15-20 min. er længe riglig, hvis du bare kan gøre det nogle gange i ugen til at starte med, og så kan du jo begynde næsten hver dag.

Derved fik jeg alt kruttet og frækhed væk fra ham! Og ja, selvom jeg har arbejdet HELT selv med ham, fik der meget kort tid, og så sad jeg på ryggen.

Hvis du vil vide mere, kan du bare skrive ;D

Kommentér på:
Hjælp til tilridning (forslag)

Annonce