1.151 visninger
|
Oprettet:
Under lod {{forumTopicSubject}}
Er det en god ide at hesten går under lod i træning. Hvad er vigtigst til stævner hestens holdning eller rytterens.
feb 2008
Følger: 212 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 710 Svar: 3.897
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hesten må aldrig komme bag lod eller blive redet bag lod med vilje da det vil opbygge de forkerte muskler, samt være med til at give den dårlig takt.
jun 2008
Følger: 102 Følgere: 101 Heste: 5 Emner: 214 Svar: 1.077
apr 2006
Følger: 77 Følgere: 75 Heste: 5 Emner: 9 Svar: 36
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
~¤*:..Louise & Mon Cheval..:*¤~ og Tanja R: Hvorfor er det i mener det løsner i ryg og hals at gå bag lod ?? det er jo netop bevist at de bruger de forkerte muskler, de låser i nakke og bagknæ (hvilket gør det sværere for dem at bærere med bagbenene), det spænder underhalsmusklen (det er den de bruger for at holde hoved bag lod) samt de let kommer til at overstrække nakkens ligamenter (kommer selvfølgeligt an på hvor meget den går bag) hvor er det det skulle løsne ??
Men vil da meget gerne høre hvis i kan forklare hvad det er der gør at det løsner
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Mht. hvad der er vigtigst, så er både rytterens opstilling og hestens "holdning" - hvis man kan kalde det det? - vigtigt. Men et eller andet sted er det jo vigtigst at hesten går rigtigt
aug 2006
Følger: 52 Følgere: 66 Heste: 3 Svar: 734
Om hest og rytters holdning til stævner, synes jeg det kommer en smule an på hvad klasser man starter. I LD klasser tænker dommer jo ikke så meget over om hesten går i holdning, men mere om den går afslappet, om det så er med snotten i jorden så er det jo fint
Men rytters holdning er jo altid en vigtig kilde til at ride hesten korrekt (: så det ligges der selvfølgelig vægt på i alle klasser
nov 2003
Joan og Mathilde ponyer og masse udstyr til salg ! : Problemet er at du lader dig snyde af det falske løft.. når hesten går dybt og samtidigt bag lod, ja så løftes ryggen og det føles umiddelbart rigtigt (desværre) men det der sker er at nakkens ligamenter strammes (tit for meget) og derved løfter rygsøjlen op (derfor ryggen føles løftet) men det er et statisk løft og det skader nakkens ligamenter der ikke er lavet til dette.. en korrekt løftet ryg løftes af muskler i halsen når halsen s-kurve rettes ud og dette løfter ryggen så musklerne kan svinge frit...
aug 2006
Så du mener der her er forkert:
(link fjernet)
Sally er f.eks. typen der er meget nem at mærke på om hun bruger ryggen eller ej. Hvis ikke hun bruger ryggen, tager hun biddet og smækker hovedet i vejret. så hvordan vil du forklare dette ? ^^ (:
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Hesten aldrig må gå bag lod, fordi der kommer en overstrækning i halsen/ryggen og som Signe også skriver, låser de i bagknæene. Her det vist lidt exstrem i form af en hest der går i roll-kür position, men effekten er den samme: http://www.gerdheuschmann.com/bdp-spann.html#pose.
Det det handler om når man rider er jo netop, at få hesten til at svinge over ryggen og få hesten til at strække halsen så langt ud af kroppen som muligt (uanset om hesten er ung og rides frem ned, eller uddannet og rides samlet), så der opstår et stræk i torntappene som bevirker, at hesten kan hæve ryggen og arbejde frit. Hesten hæver ganske vist ryggen hvis man rider den bag lodret MEN det stræk der skal være igennem hesten krop går tabt - og som Signe L skriver, så er det blot en statisk løftet ryg. Desuden udvikles muskelgruppen, såkaldte 3-kants muskel heller ikke, og når de ikke udvikles, så får hesten problemer med at klare at hæve halsen når større samling ønskes. Man kan ofte se, om en hest rides rigtig eller forkert, ved at kigge på halsmuskulaturen. Heste der rides bag lod, har ofte meget udviklet muskulatur på øverste del af halsen og næsten ingen i 3-kants området.
Her er to billeder der illustrere, hvordan hesten bevarer strækket, i to forskellige samlingsgrader:
http://www.gerdheuschmann.com/bdp-dehn.html#pose
http://www.gerdheuschmann.com/bdp-relativ.html#pose
sep 2005
sep 2005
http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=194908
aug 2006
nov 2003
Når hesten først svinger rigtig så bliver den faktisk nem at sidde på, den ligesom suger en ned i sædet faktisk..
Zandra: Vi er vist meget enige
aug 2006
Uanset hvad i skriver og hvordan i skriver det, ændres min mening ikke med hensyn til det
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
" Taget skade " ... Well under det indkludere du vel ikke at hesten har en overudviklet splenius muskel men underudviklet trekantsmuskel?
okt 2004
aug 2006
Tjae, sikke egoistiske og dømmene folk er blevet ..
nov 2003
Det handler jo egentligt ikke om meninger og hvad man synes.. det er fysisk umuligt for en hest at svinge igennem ryggen (og dermed løfte den korrekt) hvis hesten er bag lod.. kedeligt at være så stivsindet at man ikke vil lære nyt og afviser beviste faktaer..
Men mange har desværre svært ved at sige "der lærte jeg noget nyt.. så har jeg taget fejl" hvilket er enormt synd..
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Men at ride hesten i variende hals-/hovedstilling mener jeg kan være givende, og at den så i den forbindelse, momentvis ryger bag lod, ser jeg ikke som et problem.
aug 2006
Ja og det er virkelig ærgeligt, at folk ikke må have hver deres meninger, og ved hvordan ens hest går bedst men der sidder altid en bag en anden skærm og dømmer fra et billede, eller video, om hvordan DEN hest skal rides. det kan man jo ikke vide.
nov 2003
Joan og Mathilde ponyer og masse udstyr til salg ! : Hvad er det du mener det gør for din ridning ? Selvfølgeligt må folk have deres mening.. men man får jo ikke meget ud af at mene noget når det modsatte er bevist.. altså du må da også gerne mene at jorden er flad, men den er jo stadig rund det ved vi jo alle sammen idag (bare for at skære ud i pap).. der er ingen her der bedømmer ud fra billeder eller video.. vi snakker ud fra bevist viden.. og der er altså punkter hvor alle heste er ens, fx fungere de altså biomekanisk ens alle sammen.. og jeg tror ikke på at nogen heste har behov for at blive redet på en måde der gør at deres krop ikke kan bruges korrekt..
Du lader til konstant at "overse" at vi snakker om beviste faktaer og ikke bare vores private meninger.. mener du at du er klogere end forskerne på området ? siden du afviser deres viden..
aug 2006
nov 2007
Axel (min hest), går i øvrigt ganske frivilligt bag lod, både under ryttere og på fold. Det gør han ganske smidigt (og altså ikke låst), men vælger aldrig frivilligt at gøre det over længere tid. Og det samme gælder jo s når jeg rider -jeg kunne ikke finde på bevidst at bede ham om den holdning over længere tid.
nov 2003
Og jo du afviser da netop fakta når du holder på at du ved bedre ligemeget hvad eksperterne siger..
Det strækker ikke ryggen at gå bag lod, det overstrækker nakkens ligamenter... det strækker ryggen at sæge frem og ned..
Du skriver du kan mærke at det gør din pony bedre.. men har du overhoved forsægt andet ? har du prøvet i en periode ikke at ride ned og ind men i stedet lade den gå frem og ned ? sikkert ikke vel..
Katja Brink Hansen : Der er så en ting du har misforstået.. heste går faktisk ikke bag lod af sig selv og slet ikke fordi det er nemmere for dem.. faktisk er det ret hårdt for dem at holde hoved bag lod.. og de gør det kun hvis de har lært at gå der, enten gennem hård hånd/pladsering eller forkert timing..
Har selv haft en unghest jeg troede gik bag lod af sig selv.. intil jeg fik det forklaret af en der på det tidspunkt vidste mere om anatomi og biomekanik end mig og jeg fandt ud af at jeg havde lært den det ved at give efter når det som svar på mine anholdninger gik ind bag lod.. derved fortalte jeg den at bag lod = fjernelse af pres = godt..
Så det er ikke hestes natur at gå ind bag lod uden grund..
Michelle W: Vi er så meget uenige.. ifølge alle eksperter i biomekanik og anatomi og deres undersøgelser, så smidiggøres heste ikke af at man (oftest for tøjlen) bøjer, strækker og hiver dem i forskellige retninger.. heste smidiggøres af at blive ligeudrette og afslappet.. udstrækning gøres i stilstand og uden rytter, fx med en gulerod (dvs uden tvang fra en tøjle).. en menneskelig atlet strækker heller ikke ud men de løber med en tung rygsæk på vel ??
Min tidligere hest gik også smidigt og frivilligt bag lod, fordi jeg havde lært den at sådan forsvandt presset.. men det ændre ikke på at det intet positivt gør for hesten.. samt at det overstrækker sener og ligamenter, låser nakkens mulighed for at vippe til siden samt låser bagbens knæ så dette har sværere ved at komme ind og bære..
aug 2006
og nej, jeg gør intet forkert, hun går bare sådan. jeg siger ikke jeg ved bedre, siger som bare at det virker bedre for MIG.
Ja, det har jeg sådan set prøvet, and guess what, hun tager hovedet mere og mere bag lod, ellers tager hun bare mulen til jorden, og laver ingenting. ingen af delene er godt til hende, derfor vælger jeg at det er bedre hun går lidt bag lod i perioder under opvarmning (:
nov 2003
Og nej det har intet med at være bedrevidende at gøre (ikke i den nedsættende mening du skriver det i hvert fald) men jeg har tilfældighvis sat mig temmeligt meget ind i emnet..
apr 2007
Følger: 147 Følgere: 162 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 807
og han er sikkert altid blevet redet sårn, og vi ku ikk få det rettet op igen ;s
og ku mærke på ham at han ikk brugte ryggen ordentligt (:
aug 2006
det har det jo, jeg skriver hvad jeg har af erfaringer med det, og pludselig for man smidt en masse i hovedet man allerede ved.
nej selvfølgelig er det da ikke godt hesten går som der bliver illustreret her: http://www.gerdheuschmann.com/bdp-spann.html#pose. (ved godt det er overdrevet) men har virkelig aldrig hørt om en hest der er direkte ødelagt ved at gå en smule bag lod i perioder. og det er det du prøver at prakke på mig. derofor kan jeg overhovedet ikke følge dig (:
nov 2003
Joan og Mathilde ponyer og masse udstyr til salg ! : Det første du skriver.. gælder det hvis den går foran lod eller bag lod ? det er nemlig ikke rigtig klart udfra hva du skriver..
Og du læser åbenbart ikke hvad jeg skriver.. jeg har gentagne gange skrevet netop at hesten ikke bliver ødelagt fordi den går lidt bag lod ind imellem, men kun at det heller ikke giver noget positivt til hesten og derfor forstår jeg ikke ideen i at ride der, især fordi man risikere ikke at kunne få dem op på plads igen som Louise også skriver..
nov 2007
Og nej det fåregår ikke via hiv og træk i tøjlen. Jeg har en hest der lige fra han blev tilredet, har foretrukket 2 muligheder: 1) at trække næsen længst muligt ind, og dermed "gemme sig" bag tøjlen. 2) at "tage fat" og rende væk (forstå mig ret -vi snakker her ikke om en hest der løber løbsk eller render af h til., og det er i øvrigt noget han kan praktisere selv når tøjlen hænger igennem)
Jeg tillader at han af og til går bag lod, for så at hente ham op igen. Altså er det noget han gør ganske af sig selv. Og ligesom vi arbejder med f.eks. forskellige grader af overtrædning, så arbejder vi osse med forskellige holdninger af hals og hoved.
Jeg ser som sagt ikke et problem i at hesten (momentvis) går bag lod når der trænes. Og for OS giver det altså mening at lade ham gøre det (igen: momentvis), for så at hente ham op igen.
Nu har Axel haft en del pauser i sit liv, af forskellige årsager, bl.a. overskårne sener mm.
Dvs at jeg jo har sat ham igang tilsvarende mange gange.
Når Axel sættes igang efter en pause, lade jeg ham mere eller mindre gå som det passer ham. I begyndelsen er det væsentlige jo blot at han kommer ud at bevæge sig. Og dette er 9 ud af 10 gange foregået hvor han ofte er gået bag lod. Ganske enkelt fordi det er det Axel gør når han finder noget svært, når han bliver træt mm. Og jeg lader ham gøre det, til han igen finder balancen og så kan han hentes op igen.
En del andre heste slår fra ved at stikke næsen i sky, og på den måde gøre det tydeligt at de altså mistede balancen e.l. Det gør Axel ikke -han trækker næsen ind.
aug 2006
//mathilde
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 20
Jeg vil lige blande mig her. Har næsten læst det hele og er helt enlig med Signe *spider-pig* Nu som Jesus L
Men jeg vil lige tilføje noget nyt - en ny vinkel.
Når i får hesten til at går bag lod, kort eller længere tid, bruger i tøjlen til at "hive" hovedet ind på den ønskede placering.
Det betyder at hesten tager hovedet længere ind for at undgå presset, men også at senere hen i ridningen vil få en dårligere reaktion i tøjlen. For næste gang man så tage i tøjlen for at stoppe hesten, tager den hovedet ind - for det betød det sidst. Men nu betyder det stop for dig, og så må du "hive" hårdere i tøjlen for at stoppe hesten.
Lige en anden vinkel (:
sep 2005
Forstår ikke hvordan du kan forsvare, at du VED at din hest bruger ryggen rigtigt. Altså det er en fysisk umulighed, at hesten kan løfte ryggen rigtigt når den går bag lod, for det giver en overstramning, lige så vel som man ikke kan diskutere, at hvis du krøller dit eget hovedet sammen, så strammer det også. Det en naturlov! Om selvom hesten så LØFTER ryggen, så overstrammer man ikke blot, man blokere også for ledvinklerne i bagbenene = der kommer ikke noget godt ud af det.
Så jeg kan IKKE se hvordan hesten skulle nyde gavn af træningsmetoden, eller ej i opvarmning.
aug 2006
// mathilde
ps. siger IKKE atd et er rigtig at holde hesten bag lod i dette inflæg dette er kun min mening om folks generelle opførsel på denne side.. det er som om man ikke må have en mening mere..
sep 2005
Var den henvendt til mig? For så vil jeg bare lige sige, at jeg aldeles ikke modsiger mig selv
Og hvor ser du henne at folk har en grim opførelse? Det er et DEBAT indlæg, så selvfølgelig har man lov til at have sin egen subjektive holdning!
nov 2003
At hesten vælger at trække næsen bag lod er stadigt fordi den har lært at dette er det korrekte.. enten fordi du pladsere dens hoved med tøjlerne eller at du har givet efter på tøjlen da den gik der ind (den fejl har jeg som skrevet også selv lavet).. men hvorfor ikke lære hesten at der er andre end de 2 muligheder ??
Joan og Mathilde ponyer og masse udstyr til salg ! : Du har ikke overvejet at det er noget galt hvis hesten spænder op hvis den ikke rides bag lod først ?? mit gæt er at den ikke er klar til den krævede samling, derfor spænder den hvis ryggen er i brug og hesten er afslappet.. men rides den bag lod så er ryggen allerede statisk løftet og i mærker derfor ikke spændingen når i rider den op i den for høje samling..
Og selvfølgelig må man have en mening.. men det er jo en debat side.. så man må forvente at folk måske ikke er enige.. og hvis man insistere i at stå fast på sin mening selv om alt forskning siger det modsatte så bør man også kunne komme med nogle holdbare argumenter, med mindre man vil fremstå som en der bare er stædig og ikke vil lære nyt..
Det er intet nederlag at lære nyt og indrømme det.. det gør vi alle ind imellem..
Katja Brink Hansen : På folden gør de det ind imellem, men faktisk sker det meget sjældent med rytter med mindre man får dem lært det.. det er ikke afslappende for hesten at gå bag lod, men temmeligt hårdt og sikkert også ubehageligt.. normal adfærd er at slå hoved op eller strække det frem.. men forhindres de konstant i dette af rytteren... ja så søger de bag lod når de ikke kan blive i formen.. og giver man så samtidigt efter når de gør det, så har men konsolideret dem i at det er det rette..
Marlene R: Ja helt enig, får man lært hesten at tag i tøjlen betyder buk nakken, så vil den blive sværere og sværere at stoppe.. indtil den bare bukker mere og mere i nakken og løber videre..
okt 2004
Joan og Mathilde - Det her har intet at gøre med hvad du mener, synes eller tror - det handler om videnskabelige beviser, uanset hvad du så synes.
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 20
nov 2003
CTS: Grundsignalet for stop er stadig tøjlen.. i de fleste tilfælde understøttet af knæ, lår og sæde.. jeg kan efterhånden også næsten stoppe min for sædet (selv om hun kun er 3½ år) og når det ikke lige virker er et vip med håndledene nok og klem med lårene nok.. jeg indlære dog stop for tøjlen først, da dette kopler tøjlen til forbenene, så tag i tøjlen er = stop forben (altså = stå stille) dette gør når det trænes korrekt at hesten altid er under stmulus kontrol og altid kan stoppes.. hvis hesten bliver voldsomt bange eller ophidset, så kan vi sjældent trænge igennem med sæde, knæ eller lår og slet ikke hvis vi af sikkerheds grunde skal stoppe hesten hurtigt.. for de fleste er det vel også refleks at bruge tøjlen i en panik situation.. og så er det vel mest fair for hesten at have lært den hvad det betyder.. at bruge tøjlen til stop er altså ikke ensbetydende med at rive den i munden..
aug 2006
nej der er ikke noget galt. det hjælper hvis hun har en træls periode, hun går LA så hun er klar.
nov 2003
Hvad mener du med at når hesten har en træls periode ? altså hvad er det den gør der er træls..
aug 2006
når hun har en træls periode, det kan være flere ting, når hun er i brunst går hun mere uroligt fortil - også selvom man ikke har fat i hende - og ved at ride hende dybere end normalt holder hun op.
nov 2003
nov 2003
På den eneste video jeg kunne finde ligner det ikke en pony der er klar til LA holdning, den stiver sig, går uroligt og overbøjer i schenkelvigningerne.. når hesten bliver urolig fortil når man forsøger med højere samling (som du skriver ved videoen) så er den netop ikke klar til det.. det er derfor den prøver at slå fra..
okt 2004
Men giver dig ret i at oftest er det mere praktisk at bruge tøjlen, men langt de fleste kan ikke 'magte' at hesten ikke skal hives i munden.
nov 2003
Men ja tøjlen misbruges ofte, både til at stoppe, bøjer, korigere og bukke hestens nakke..
aug 2006
og den eneste grund til hun ikke red til mange procenter i LA1 til stævne, var fordi hun ikke ville op og forbi dommeren, øvelserne og holdningen var god nok.
gider ikke bruge mere tid på det her, da vi snakker forbi hinanden hele tiden.
nov 2003
Jeg tror ikke på at en hest der har gået stabilt pludseligt går bag lod fordi man retter noget andet, med mindre man forhindre den i at strække sig frem..
Hvis en hest uden trense (ved ikke om det er det du mener med uden bid, for i bidløse trenser kan man jo stadig forhindre hesten i at strække sig frem) går bag lod i samlede øvelser, så er det fordi den har spændinger og ikke er klar til den krævede øvelse..
Ja der er da mange andre ride problemer end bag lod.. men nu er det nu engang bevist at en hest ikke kan bruge kroppen korrekt hvis den er bag lod samt udvikler de forkerte muskler.. derfor bør man vel prøve at undgå dette.. men nej det er ikke det eneste man skal fokusere på.. jeg ville bare ikke ignorere at min hest gik bag lod fordi der måske også var andre problemer.. for lære de først at gå der og bygger musklerne efter det.. så bliver det enormt svært at få dem ud at gå, for så bliver det endnu hårdere for hesten og så vil den automatisk ryge ind hvor det er nemmest..
Der er 4 grunde til at heste går bag lod, enten holdes de der af tøjlen, ellers lære de at søge derind når de skal aflaste musklerne fordi de ikke får lov at strække sig frem, ellers lære de det ved at man giver efter hvis de ryger derind.. eller også har de tidligere været redet der og deres muskler gør at det er nemmere for dem at gå derinde fordi det er "baglod" musklerne de har opbygget... men sætter man sig op på en utilredet hest med løse tøjler så vil den aldrig gå bag lod.. derfor er det altid på et eller andet punkt mennesket der har lært hesten at gå bag lod med rytter på..
jan 2008
Følger: 1 Svar: 12
CTS: Nu har jeg læst mange debatter om hyperfleksion/rollkur, hvilket jo i sidste ende igen er omdrejningspunktet, og i de fleste, er der ikke gentagende videnskabelige beviser på skadeligheden af denne forbøjelse. Dermed ikke sagt, at jeg er fortaler for den, for det er jeg ikke; men jeg mener til gengæld, man skal være sikker, før man råber vagt i gevær, hvilket jeg endnu ikke har kunnet finde noget bevis for. Det er vel i og for sig også årsagen til, at FEI har været så tøvende med at forbyde udøvelsen af det til stævnerne?
Når det er sagt, er jeg enig i Michelle med at momentvis ridning en smule bag lod godt kan ende med at give bonus. Som man i øvrigt også ser på så mange områder. Øvelser, der udført i længere tid af gangen, kan være gevaldigt skadende, kan udført kortvarigt og i let eller moderat grad til tider være fremmende for den korrekte form. I hvert fald ifølge mine erfaringer og den viden, jeg er kommet frem til. Så såfremt hesten ikke tvinges derind med hård hånd, eller går meget bag lod (det skal kun lige kunne anes i min bog), kan det for nogle heste faktisk være vejen frem til korrekt holdning, bæring og fremdrift.
Alt i alt forstår jeg heller ikke, hvorfor holdningen for/bag lod optager så meget plads, når det gerne skulle komme af sig selv som følge af korrekt ridning. Hovedets placering kan ganske vel bruges som indikator for, om hesten bruger sig korrekt; men det er ikke den form for "sandhedsserum", som så mange tror, idet en hest, der går en smule bag lod eller lidt for lagt foran lod sagtens kan gå mere korrekt end hesten, der går præcist efter foreskrifterne, hvad lod/foran lod/bag lod angår. Hestens korrekte grundform afhænger af flere punkter i hele dens krop, og hovedets placering er ikke altid alfa og omega.
Bare min mening
nov 2003
Men er slet ikke enig med dig.. bag lod kan aldrig være vejen til korrekt samling og brug af kroppen.. bag lod bygger hesten nogle helt andre muskler end foran/i lod.. så man kan ikke træne den bag lod og så hente den frem når man når til samling, for den vil så slet ikke have musklerne (og jeg har selv prøvet det, har haft en jeg havde fået lært af gå bag lod, for troede også jeg da bare kunne hente den op når den havde musklerne.. men det får den ikke så længe den går bag lod)..
Og en hest bag lod kan ikke gå korrekt.. den vil knække det forkerte sted i nakken, nakken låses samt bagknæet låses og den vil skubbe frem for at bære.. men en hest der går lidt for langt foran lod kan derimod godt gå korrekt..
Selvfølgelig er der forskel på heste og hvor det er korrekt for dem at gå... men ingen hest er bygget så den skal gå bag lod..
Men er helt enig i at man ikke skal fokusere på hoved (på den måde at man pladsere det og ridningen drejer sig om det) for det kommer af korrekt ridning.. men at hesten går bag lod er tegn på at noget ikke fungere.. samt som sagt den vil bygge de forkerte muskler og låse i flere led, derfor kan man ikke bare ignorere bag lod og forvente det af sig selv bliver bedre..
jan 2008
Nå rjeg skriver momentvis bag lod, har det imidlertid intet at gøre med at ride hesten bag lod med den forestilling, at man så bare kan samle hesten op fortil, når den skal gå holdningsmæssigt korrekt fortil. Når jeg skriver momentvis bag lod, mener jeg sekunder, og maks ét minut ad gangen. Det vil ikke resultere i forkert opbyggede muskler, da den resterende tid, hvor hesten er fremadsøgende fortil vil sørge for muskelopbygningen.
Mht. om heste er bygget til at gå bag lod eller ej, vil jeg ikke begive mig ud i, men når man ser heste gå frivilligt bag lod momentvis på folden, når de er tændte, mener jeg ikke at kortvarig placering let bag lod (her snakker vi altså kun en vinkel på måske 10 grader) kan gøre den store skade, når hesten bagefter bliver løsnet op igen. På nogle heste vil det måske ikke virke, men på nogle heste kan det altså godt virke fremmende på hestens korrekte samling, når den så placeres korrekt fremadsøgende. Ganske som schenkelvigninger kan virke løsnende i lænd og ryg, mens de ved overdreven brug eller overtrædning kan resultere i spændinger.
Jeg er imidlertid helt enig i, at forudsætningerne for den rette fremadsøgning, hvis hesten går bag lod, er væsentligt ringere, hvis ikke umuligt for flere ryttere, end når hesten søger frem og ned. Det kræver også mere af hesten at gå korrekt, end at putte sig bag lod, hvilket måske er årsagen til, at nogle heste gør det; men har man en hest, der gerne selv vil gå bag lod og har tendens til at blive der, skal man da helt sikkert arbejde væk fra det, for da vil det være i længere perioder og kunne blive et problem; og man stiler jo forhåbentlig mod det rigtige det meste af ridetiden
nov 2003
Men oftest når folk snakker om at bøje og løsgøre, så ser man forbøjede heste og heste der blot bøjes i halsen med tøjlen og det ser jeg intet positivt i..
Det er da rigtig at korte sekunder bag lod hverken skader eller når at opbygge de forkerte muskler.. så som sådan skader det ikke... men jeg kan heller ikke se hvad det skulle gøre af positive ting, så ikke noget jeg ville gå efter at få den til..
jan 2008
Men det er nok i sidste ende et spørgsmål om smag og behag, som jeg synes er ok, så længe det ikke går fysisk og/eller psykisk ud over hesten.
nov 2003
jan 2008
Mht. at det strækker hestens ryg ud at gå væsentligt bag lod, så er ejg også lidt mistænkelig. For som du selv siger, foregår udstrækning jo normalt stille og roligt og efter træning; derudover går jeg ud fra, at hestens rygsøjle til en vis grad fungerer som menneskers, og der påvirkes buen på lændehvirvlerne af buen på nakkehvirvlerne, idet alle leddene jo er forbundet. Mange fortalere for hyperfleksion bruger jo også det dokument, at når hesten bukkes så langt ind, vil ryggen tvinges op som følge af leddenes sammenhæng; spørgsmålet er så bare, om det er med til at fremme den korrekte bæring af rytterens vægt, når hyperfleksionen udføres længe og i ekstrem grad.
Jeg tror problemet ligger lidt i, når nogle bruger hovedets placering til at tvinge ryggen op konstant, i stedet for omvendt at få hesten til at bruge sine muskler i ryggen aktivt og derved sænke hovedet korrekt. Måske buen på ryghvirvlen bliver for lille ved hyperfleksion, og det påvirker hestens evne til at bære rytteren negativt?
Men det snyder jo også, når man ser en hest som f.eks. Bonfire være i så god form og holde så længe, når nu den er redet meget med ekstrem hyperfleksion en god del af dens liv. Jeg håber bare på en snarlig entydig afklaring, så man kan få helt styr på, hvor skadeligt det reelt er; for lige nu, er det jo nærmest den med de bedste argumenter, der har ret indimellem.
Den diskussion vil jeg nu ikke gå ind i; det er der sikkert masser af andre indlæg om Men som sagt, mener jeg det kan hjælpe nogle heste på vej at tvinge deres ryg en smule op ved let og kortvarig hyperfleksion, såfremt det er svært ved øvrigt bæringsfremmende arbejde. Men så vidt det er muligt, holder jeg mig også mest til frem og ned i korrekt lodmæssig position Eller frem og op for dem, der søger for dybt og snævert af natur, hehe
nov 2003
Ja hyperflexion og bag lod i det hele taget løfter ryggen, men det løfter ryggen i nakkens ligamenter (som ikke har godt af denne belastning) frem for at løfte med de korrekte muskler i hals og skulder..
Derfor kan det heller ikke bruges til at fremme bæring, faktisk har det modsatte effekt da halsens s-kurve presses yderligere sammen og korrekt løft af ryggen kommer ved at rette s-kurven ud..
Ved bag lod, låser bagbenenes knæ, hvilket hæmmer hesten i bæringen, da den i stedet for at bære i stedet vil af større afskub, hvilket desværre ofte ser imponerende ud..
Man kan desværre ikke bruge en eller få heste som argument for at en metode ikke skader.. for de kan jo have skjulte skader og hvem ved hvordan de havde fungeret med en anden træning... og de heste der går ned som 5 eller 6 år dem når vi jo aldrig at se på de store baner eller høre om, så vi ved jo ikke hvor mange heste der ikke holder.. for jeg tror at oftest så bukker de under tidligt eller også holder de..
Under lod