{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.260 visninger | Oprettet:

SHETLÆNDER: Sulky, køresele m.m. {{forumTopicSubject}}

Hej.

Min shetlænder skal køres til, ja.. Det skal hun simpelthen smiley jeg har kigget på nogle stykker:

<b>Sulkyer:</b>

http://www.moldrup-rideudstyr.dk/shop/sulky-i-3-371p.html

http://www.moldrup-rideudstyr.dk/shop/sulky-med-skivebremse-370p.html

http://www.moldrup-rideudstyr.dk/shop/sulky-til-pony-369p.html

(link fjernet)

<b>Køreseler:</b>

http://www.moldrup-rideudstyr.dk/shop/ponysele-241p.html

(link fjernet)

Som I kan se, er der lidt forskelligt at vælge mellem. Hvis det stod til mig (som det nu engang gør), ville jeg naturligvis vælge den billige udgave, men den holder ikke altid - kvalitet koster, og derfor spørger jeg jer:

<b>Hvad kan I bedst anbetale, og har I links til andre hjemmesider? Hvis I har noget liggende til shetlænder indenfol kørsel som I sælger, skriv da meget gerne smiley

JEG SØGER OGSÅ BØGER, UDELUKKENDE MED VEJLEDNING OG INTRO TIL TILKØRSEL AF HESTE!

På forhånd, stort skulderklap smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  SHETLÆNDER: Sulky, køresele m.m.
  • #1   15. nov 2009 <b>*anbefale - ikke anbetale smiley

• #2   15. nov 2009 Helt kort, så vil jeg i første omgang anbefale dig at få hjælp til at tilkøre din pony når/hvis du aldrig har prøvet det før.

Dernæst, så vil jeg anbefale dig en vogn der har bræmser, så du kan hjælpe ponyen med at bremse ned ad bakke.

Omkring selen vil jeg anbefale en bringesele (som er den type du har kigget på), men jeg vil også købe et bagtøj/omgangstøj. Det der det der går rund om bagenden af hesten, som den derved kan bruge til at bremse vognen med. Hvis du ikke har det på, kommer ponyen til at bremse med selve selen bag albuerne og det er ikke korrekt.

Det var bare lige den korte forklaring. Hvilken vogn og sele du så vælger, er op til din smag og din pengepung. Men Møldrups rideudstyr er en god butik jeg har handlet meget i, og de giver en rigtig god rådgivning på feltet, da de selv har kørt konkurrencer i mange år...

• #3   15. nov 2009 JEg har ingen forstand på det men den sidste sulky ser HELT klart bedst ud i mine øjne smiley

• #4   15. nov 2009 <b>Christina D:</b>

Jeg vil helt klart ikke købe en vogn uden bremser på, for så kan vi kun køre lige ud, og det vil sige nul bakker.

Med de modeller jeg har kigget på, er nogle af dem <b>med</b> bremser, de modeller der <b>ikke</b> er med bremser, fravælger jeg når jeg beslutter mig helt, men det er mere for at give <b>jer</b> et indtryk af hvilken type jeg vil have.

Angående bagtøj, havde jeg også tænkt mig at bruge den slags udstyr til hende, men det er ikke det vigtigste, for det kan jeg få stortset alle steder, og det er ikke det dyreste. Så dem venter jeg helst med, til hun er tilkørt fra jorden, uden vogn.

Tak for hjælpen, og din anbefalning om hjælp til tilkørsel vil jeg helt klart bruge, jeg har ikke en <b>dyt</b> forstand på det, så jeg må finde en der kan hjælpe mig, som har erfaring med det smiley

• #5   15. nov 2009 Der er også seler i hööks, men det har vi desværre oplevet ikke var så godt, da den sprang allerede første gang hesten gjordeet lille hop over en uventet lyd, så sidder man der med en knækket sele flagrende om bagparten, halvvejs nede ad siden på hesten, og så er det IKKE nemt at stoppe en skræmt hest! Dette har desværre gjort hende lidt nervøs overfor at gå med ogn, å hun får en lang pause og så starter v MÅSKE forfra til næste år.

Det må endelig ikke ske sådan noget! Det var ikke ordentlig kvalitet. Derfor kan vi kun anbefale seler der er lidt kraftige i det, for sikkerhedens skyld!

• #6   15. nov 2009 jeg har en model der ligner den til 2200,- og den er rigtig god.
    Mit seletøj er fra Møldrup og kostede 1050,- komplet og det er super kvalitet. ( denne model liger ikke på hjemmesiden, men man kan ringe og bestille det pr telefon)
    (link fjernet) 00:44:17
    Her er lige et billede af hesten spændt for:-)

• #7   15. nov 2009 Har en sulky uden bremse, hvor vi bare har et bagtøj på men kunne godt tænke mig en bremse. Er der nogen der ved om man kan købe en og selv sætte den på?

• #8   15. nov 2009 Hej
    Jeg ville anbefale og tage et smut ud til klindt rideudstyr.
    www.klindt.net

der kan du få billige salet seler til de små størrelser.
    Jeg ville aldrig køre en enspender med de seler du har vist... pga. vognen ikke vil komme til og sidde korrekt.
    (det er en meget kort forklaring)

i øvrigt er hovedtøj, liner og bagtøj altid inkluderet i klindts priser på seler.

og jeg er enig i at du skal have noget hjælp med og tilkøre, du kunne evt. snakke med klindt om og få noget undervisning... jeg kan se du bor på sydsjælland.

• #9   6. feb 2010 Alså min far har kørt med store hest i mange år, hvor hn selv har lavet vores flote vogne, han har også lige lave en sulky til min lille shetter, alså det tog ikke mere end en uge og lave en selv. men man kan alså godt køre ned af bakker uden bramser. vi har sat en cykelbramse på min og det virker helt fint:).
    jeg har selv den sele fra møldrup, og der er helt fin til hyggekørsel:)

• #10   25. maj 2010 HEJ vil sige at du skal købe din sulky i moldrup-rideudstyr og så få hjælp af en afaren med at køre din shætter til!

• #11   1. jul 2010 Hvis du har en lærenem pony, og bruger din sunde fornuft, vil du godt kunne tilkøre din pony SELV. evt. tag på nogle kurser.

Men ellers så skal du "bare" sørge for at du får indført de forskellige komandoer rigtigt og gradvist. Man for nogle vigtige ting at vide her inde fra, prøv at finde en som træner/ tilkøre efter de samme principper som dig selv. Og spørg vedkommne, om de ikke kan hjælpe dig med at komme igang, over PB. smiley

Vi har "lige" fået ny sulky, til vores shetter, det er en sylky der er lavet på den måde, at hvis man sætter sig i den, bliver stængerne løftet op, og ponyen bære ikke noget af vægten. - super smart smiley

Den er også lavet så den på ingen måde hæmmer hestens ( ponyens ) bevægelser, og derfor sker der intet ved at ponyen gallopere for sulkyen.

Vi har ingen former for bremser på sulkyen, men istedet har vi et bagtøj til ponyen, som gør at når det går ned ad bakke, lægger vægten fra sulkyen sig på bgtøjet.

• #13   3. nov 2014 Angående vogn ville jeg anbefale at købe denne: http://www.moldrup-rideudstyr.dk/shop/sulky-til-pony-417p.html

Stængerne er formet så hesten har bedre plads bagtil, og svinglen sidder længere nede.

Sele kommer meget an på hvad penge pungen er til, men husk nu for guds skyld bagtøj.

Og find gerne en erfaren der kan hjælpe dig første gang hesten skal for vogn, det er så vigtigt at seletøjet sidder korrekt. 100 der er en eller anden i området der gerne vil komme ud og hjælpe.

Mvh

• #14   3. nov 2014 Hov, så ikke lige hvad du havde linket til af seler.

Den første sele du linker til er der ingen stangstropper på, og man bliver derfor nød til at fastgøre stængerne der hvor bringestykket møder gjorden.
    Hvilket, alt efter hestens størrelse, medføre at stængerne kommer til at sidde for det meste for langt nede og der derfor kommer til at lægge for meget vægt i stænger unødigt.

Nummer 2 kan jeg ikke se.

Men der er massere af udemærket seler derude, som ikke koster alverden.

Mvh

• #17   3. nov 2014 Hvis det er mig det er henvendt til "Urtehesten" så køre jeg selv med den vogn jeg har linket til.

Jeg bruger den til minier helt ned til 76.5 og har set nogen da endda bruger den til welsh a'er. Dog ikke helt optimalt til welsh a hvis du sprger mig, men det må man jo selv om.

Mvh

Kommentér på:
SHETLÆNDER: Sulky, køresele m.m.

Annonce