SHETLÆNDER: Sulky, køresele m.m. {{forumTopicSubject}}
Hej.
Min shetlænder skal køres til, ja.. Det skal hun simpelthen
jeg har kigget på nogle stykker:
<b>Sulkyer:</b>
http://www.moldrup-rideudstyr.dk/shop/sulky-i-3-371p.html
http://www.moldrup-rideudstyr.dk/shop/sulky-med-skivebremse-370p.html
http://www.moldrup-rideudstyr.dk/shop/sulky-til-pony-369p.html
(link fjernet)
<b>Køreseler:</b>
http://www.moldrup-rideudstyr.dk/shop/ponysele-241p.html
(link fjernet)
Som I kan se, er der lidt forskelligt at vælge mellem. Hvis det stod til mig (som det nu engang gør), ville jeg naturligvis vælge den billige udgave, men den holder ikke altid - kvalitet koster, og derfor spørger jeg jer:
<b>Hvad kan I bedst anbetale, og har I links til andre hjemmesider? Hvis I har noget liggende til shetlænder indenfol kørsel som I sælger, skriv da meget gerne
JEG SØGER OGSÅ BØGER, UDELUKKENDE MED VEJLEDNING OG INTRO TIL TILKØRSEL AF HESTE!
På forhånd, stort skulderklap
nov 2008
Følger: 29 Følgere: 75 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 868
nov 2008
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 24 Svar: 504
Dernæst, så vil jeg anbefale dig en vogn der har bræmser, så du kan hjælpe ponyen med at bremse ned ad bakke.
Omkring selen vil jeg anbefale en bringesele (som er den type du har kigget på), men jeg vil også købe et bagtøj/omgangstøj. Det der det der går rund om bagenden af hesten, som den derved kan bruge til at bremse vognen med. Hvis du ikke har det på, kommer ponyen til at bremse med selve selen bag albuerne og det er ikke korrekt.
Det var bare lige den korte forklaring. Hvilken vogn og sele du så vælger, er op til din smag og din pengepung. Men Møldrups rideudstyr er en god butik jeg har handlet meget i, og de giver en rigtig god rådgivning på feltet, da de selv har kørt konkurrencer i mange år...
maj 2009
Følger: 60 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 312 Svar: 4.406
nov 2008
Følger: 29 Følgere: 75 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 868
Jeg vil helt klart ikke købe en vogn uden bremser på, for så kan vi kun køre lige ud, og det vil sige nul bakker.
Med de modeller jeg har kigget på, er nogle af dem <b>med</b> bremser, de modeller der <b>ikke</b> er med bremser, fravælger jeg når jeg beslutter mig helt, men det er mere for at give <b>jer</b> et indtryk af hvilken type jeg vil have.
Angående bagtøj, havde jeg også tænkt mig at bruge den slags udstyr til hende, men det er ikke det vigtigste, for det kan jeg få stortset alle steder, og det er ikke det dyreste. Så dem venter jeg helst med, til hun er tilkørt fra jorden, uden vogn.
Tak for hjælpen, og din anbefalning om hjælp til tilkørsel vil jeg helt klart bruge, jeg har ikke en <b>dyt</b> forstand på det, så jeg må finde en der kan hjælpe mig, som har erfaring med det
okt 2007
Følger: 72 Følgere: 142 Heste: 25 Emner: 154 Svar: 1.570
Det må endelig ikke ske sådan noget! Det var ikke ordentlig kvalitet. Derfor kan vi kun anbefale seler der er lidt kraftige i det, for sikkerhedens skyld!
feb 2004
Følger: 98 Følgere: 94 Heste: 14 Emner: 40 Svar: 982
Mit seletøj er fra Møldrup og kostede 1050,- komplet og det er super kvalitet. ( denne model liger ikke på hjemmesiden, men man kan ringe og bestille det pr telefon)
(link fjernet) 00:44:17
Her er lige et billede af hesten spændt for:-)
nov 2005
Følger: 45 Følgere: 42 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 330
apr 2004
Følger: 60 Følgere: 62 Heste: 17 Emner: 64 Svar: 663
Jeg ville anbefale og tage et smut ud til klindt rideudstyr.
www.klindt.net
der kan du få billige salet seler til de små størrelser.
Jeg ville aldrig køre en enspender med de seler du har vist... pga. vognen ikke vil komme til og sidde korrekt.
(det er en meget kort forklaring)
i øvrigt er hovedtøj, liner og bagtøj altid inkluderet i klindts priser på seler.
og jeg er enig i at du skal have noget hjælp med og tilkøre, du kunne evt. snakke med klindt om og få noget undervisning... jeg kan se du bor på sydsjælland.
sep 2006
Følger: 61 Følgere: 60 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 68
jeg har selv den sele fra møldrup, og der er helt fin til hyggekørsel:)
sep 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 2 Svar: 1
maj 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 118 Svar: 1.042
Men ellers så skal du "bare" sørge for at du får indført de forskellige komandoer rigtigt og gradvist. Man for nogle vigtige ting at vide her inde fra, prøv at finde en som træner/ tilkøre efter de samme principper som dig selv. Og spørg vedkommne, om de ikke kan hjælpe dig med at komme igang, over PB.
Vi har "lige" fået ny sulky, til vores shetter, det er en sylky der er lavet på den måde, at hvis man sætter sig i den, bliver stængerne løftet op, og ponyen bære ikke noget af vægten. - super smart
Den er også lavet så den på ingen måde hæmmer hestens ( ponyens ) bevægelser, og derfor sker der intet ved at ponyen gallopere for sulkyen.
Vi har ingen former for bremser på sulkyen, men istedet har vi et bagtøj til ponyen, som gør at når det går ned ad bakke, lægger vægten fra sulkyen sig på bgtøjet.
feb 2010
Følger: 44 Følgere: 65 Heste: 19 Emner: 3 Svar: 124
Stængerne er formet så hesten har bedre plads bagtil, og svinglen sidder længere nede.
Sele kommer meget an på hvad penge pungen er til, men husk nu for guds skyld bagtøj.
Og find gerne en erfaren der kan hjælpe dig første gang hesten skal for vogn, det er så vigtigt at seletøjet sidder korrekt. 100 der er en eller anden i området der gerne vil komme ud og hjælpe.
Mvh
feb 2010
Den første sele du linker til er der ingen stangstropper på, og man bliver derfor nød til at fastgøre stængerne der hvor bringestykket møder gjorden.
Hvilket, alt efter hestens størrelse, medføre at stængerne kommer til at sidde for det meste for langt nede og der derfor kommer til at lægge for meget vægt i stænger unødigt.
Nummer 2 kan jeg ikke se.
Men der er massere af udemærket seler derude, som ikke koster alverden.
Mvh
feb 2010
Jeg bruger den til minier helt ned til 76.5 og har set nogen da endda bruger den til welsh a'er. Dog ikke helt optimalt til welsh a hvis du sprger mig, men det må man jo selv om.
Mvh
SHETLÆNDER: Sulky, køresele m.m.