{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
849 visninger | Oprettet:

Tilridning - hvad skal jeg gøre? {{forumTopicSubject}}

Jeg købte i august 2008 den dejligste vallak og det var meningen, at jeg selv skulle tilride ham med hjælp fra en veninde.
Vi forsøgte os frem indtil december måned, hvor der simpelthen ikke var sket nogle fremskridt og min veninde opgiver. Herefter forsøger jeg lidt selv.
I februar kontakter jeg en hesteadfærdspsykolog og vi skal træne fra jorden. Desværre kan jeg ikke se nogle fremskridt og efter flere ugers intens træning stopper jeg forløbet.
I maj måned bliver Santos lånt ud til en pige, som skal prøve at tilride ham, men her går det helt galt. Han stejler og bukker og er slet ikke en ordentlig hest, så han kommer tilbage til mig.
I juli måned 2009 bliver jeg kontaktet af en, som gerne vil prøve at tilride ham. Det skal ikke koste mig noget, hvis de ikke kommer op. Efter to uger må de opgive, da han skal ikke vil acceptere ham ved sin side og han kommer tilbage.
I september måned er vi hos Monty Roberts i Holte og Monty siger, at han slet ikke er klar.

Så: Hvad gør man? Jeg har en hest på 5, som jeg intet kan med. Det nytter ikke at sende ham til en berider, for de kommer ikke op på ham og jeg har ikke råd til at sende ham ned til Shane i flere måneder.

Er der nogle, som har nogle gode råd?

Hilsen Michelle

(dette er en meget forkortet version af forløbet!)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning - hvad skal jeg gøre?
  • #1   9. nov 2009 Shane ville være spild af penge .. Han slår sine heste.

• #3   9. nov 2009 Lav lidt HSM med ham ogsa prove dig frem gang for gang:-)

• #6   9. nov 2009 Jeg kan godt forstå du er frustereret over det - men det nytter ikke noget at sende hesten ud til flere forskellige folk for at se om bare én af dem kan få den tilredet...

Hvis jeg var dig, så ville jeg få fulgt op på om hesten har ondt nogle steder, lave en hulens masse jordarbejde (få tillid til hinanden osv) og derefter tage det i det tempo hesten nu engang er klar til... Det er selvfølgelig frustrerende når den "allerede" er 5 år gammel. Men du er nok bare nødt til at acceptere det...

Der er garanteret en eller flere grunde til at hesten reagerer som den gør smiley

• #7   9. nov 2009 Prøv at gi den en pause - lad den stå vinteren over . har selv erfaring med en 5 årig hest der var flere forskellige steder henne for at blive tilredet - dette lykkedes ikke. nu har han gået og hygget sig i et lille ½ år og så startede vi forfra og nu rider en pige på 14 år(der her redet i 1 år) ham. og det går stille og roligt.

• #9   9. nov 2009 Hvad laver du så med ham nu ?

• #10   9. nov 2009 tja jeg har altid hørt godt om shane men har så også på det sidste hørt skidt. ved han ahr tilredet mange ustyrlige heste uden og slå..!! og sys i burde skamme jeg bare og tage ham voer en kam ved han ahr hjulpet rigtig mange men nogle heste er vitterligt så langt ude at at de skal vide hvemd er bestemmt og nej siger ikk man skal tæske dem.

men men men jeg ville få en massør eller ngoet keoprakton og evt akopunktur til go se på ham kunne være din hest faktisk har vildt ondt er normalt en af de største grunde til nå hestene "skaber" sig

• #11   9. nov 2009 jeg ville få fat på en kiropraktor først for at se om problemet skulle sidde fysisk som smerte. hvis kiropraktoren siger ok så tager du det bare stille og roligt fra jorden. der er ikke så meget andet at gøre.

• #12   9. nov 2009 jeg har selv en hest som jeg skal tilride har haft hende siden juli og har endleig ikk trænet sådan emd hende mad sadel eller noget jed vi ahr knyttet bånd istedet for og har lært andre ting goså går hun pt også emd føl..
    Men hun er også blevet stemplet som ikk ridehest

• #13   9. nov 2009 Jeg ville kontakte hende der har haft idefix. Se evt denne video: http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=101294

Så kan du spørge hende til råds...

• #14   9. nov 2009 Ellers er jeg helt og aldeles enig med Pia.

Og hvis hesten ikke fejler noget og hesten har stejlet og bukket og opført sig tosset, så går i for hurtigt eller forkert frem... Prøv eventuelt at læse artiklen i den nye HEST blad om "hesten behøver en leder". Der er det hurtigt og nemt beskrevet nogle basale jordøvelser som måske kan hjælpe jer..

• #15   9. nov 2009 gør ligesom i spirit. det hjælper ALTID !.

• #16   9. nov 2009 Er den tjekket om der er noget fysisk.. for ellers vil jeg mene det er det første der skal gøres..
    Jeg vil så sige at fejler den ikke noget, så tror jeg ikke det bliver nemmere af at vente.. jo ældre hesten er jo mere har den et fast billede af hvordan verden fungere og jo sværere er det at ændre så radikale ting som at komme op på den..
    Ved du om den er forsøgt tilredet før du fik den og evt har været udsat for noget grimt der ??

• #17   9. nov 2009 Hesten er tjekket - den fejler intet fysisk. Den har stået hos en dyrlæge i to uger, der er intet galt med ham.

Han stod sidste vinter i to måneder. Nu har han igen stået i en månedstid.
    Han synes aldrig det er kedeligt, når jeg arbejder med ham på nogen måder. Og jeg prøver heller ikke at sætte en tid på det.

Men, hvis man hver måned står og skal poste penge i en hest, som bare leger på folden og man nu har forsøgt sig med alt i halvandet år - ja, så bliver man frustreret!!!!!

• #18   9. nov 2009 Jeg ville ikke selv tilride den, men få en der er uddannet til at gøre det. Ja, det koster penge, men det er grunden for alt den videre ridning som bliver lagt der.

• #19   9. nov 2009 Er meget i tvivl om hvad du skal gøre. Jeg plejer at ride "problem" heste til men er aldrig stødt på en "problem hest" hvor alt grundarbejdet er i orden som det virkelig lyder som om det er med din. Det er virkelig imponerende flot at du både har haft den på monty kursus, brugt så lang tid fra jorden OG fået den undersøgt. Rigtig rigtig godt smiley Hvad er problemet når man sidder på ham?- at han bukker og stejler? Kan man ligge over ham? Kan han have sadel på?

• #20   10. nov 2009 Jeg ville også få en professionel til at tilride den så.. lyder som om det er for farligt at gøre selv.. men super vigtigt at finde den rette.. en der har tid og ikke presser den for meget.. og en som ikke bruger voldsomme metoder.. både med pisk og bid men jeg ville også holde mig fra Monty trænere og sådan en som Shane da jeg mener deres metoder er for psykisk hårde især for sådan en hest..

• #21   10. nov 2009 Jeg kan longere den, gå ture med den og af og til (meget sjældent løs i ridehuset, men det er fordi vi ikke må, det sted jeg står opstaldet.).

Rikke B: Ja, jeg vil også gerne sende den i prof ridning, men den har jo været hos en som har arbejdet nogle år i Tyskland, hvor han tilred heste og har selv et lille stutteri, hvor de tilrider heste. Ligeså er hans forældre dyrlæger og de har kigget ham igennem.

Når I mener prof, mener I så, at det skal være en, som arbejder meget fra jorden?

• #22   10. nov 2009 Hm men hvornår kommer problemet?- når man skal op eller når man er kommet op? De færreste prof bruger desværre ret meget tid fra jorden og det lyder også lidt som om han er gennemarbejdet derfra af dig selv?

• #23   10. nov 2009 Jeg vil gerne komme op og besøge Jer og se om jeg tror jeg kan hjælpe....

• #24   10. nov 2009 Med en professionel mener jeg en der har forstand på den type hest og ikke bare en tilfældig beridder eller rytter der tror de kan det hele..
    Jeg ville prøve at snakke med hende her http://www.hesteforstand.dk/ hun er super dygtig til heste med problemer og så er hun rigtig sød og det er helt på hestens præmisser...

Kommentér på:
Tilridning - hvad skal jeg gøre?

Annonce