{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
908 visninger | Oprettet:

Gode råd og Hjælp - Western/horsemanns {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle sammen. jeg søger desparat råd om hvad jeg skal stille op med min hest.
Jeg har en 19 år gammel new forest hoppe.
Hun er ekstrmet stædig, ( det kan godt være at i tror jeg overdriver, men det gør jeg ikke) hun er sådan en hest der læger ørene tilbage og løber væk når man kommer ud på marken, hun vender sig væk når man kommer ind i stalden. hun bliver mega aur når men beder hende om noget i ridning.
Nu søger jeg altså råd.
Jeg er totalt bid af en gal Quarter Horse, jeg er meget facineret af hvordab western ryttere kontrolere deres heste og hvordan heste "ønske" at arbejde for rytteren.
Jeg har flere forskellige gange forsøgt at lære min hest forskellige øvelser fra westernridning og horsemannship, fordi jeg tænkte at un måske ikke knne lide den totale kontrol mans kal hove under fx. dressur.
Meen lige meget hjælper det, jeg prøver og prøver og læser mange bøger om hvordan man håndtere " problemheste" eller stædige/selvstændige heste som Ramone.

Nu søger jeg så råd, hvad gør man når hesten lige meget hvad man gør, nægter at forsøge. lige meget hvor hådt man tager i tøjlen nægter at lystre ( jeg ved at hun ikke "bare" er hård i munden da jeg flere gange har vænnet hende til at reagere på kun en svag hentydnin gi tøjlen"
Det skal lige siges at man sagtens kan tage hende ud på en skovur elle sidde en nbegynder op på ryggen af hende. hun opføre sig eksemplarisk så længe man ikke forlanger noget af hende.....

Hvad gør jeg... jeg vil meget gerne omskolle hende til western, men det er sådan se lidt lige meget, så længe jeg bare kan få hesten til at lystre, måske enda stole på mig og ønske at samarbejde med mig.....

Please skriv din mening eller dine råd, også selvom de er negative eller du synes at jeg er dyreplager smiley

På forhånd tak....
Hilsen den ulykkelige hesteejer.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd og Hjælp - Western/horsemanns
  • #1   1. nov 2009 jeg ys du skal få hende handelsundersøgt inden du begynder på det. det kan jo være at den har ondt og derfor gør som den gør

• #2   1. nov 2009 den fejler overhoved ingenting.....
    Den er nogle gange lidt forkølet, men det er det eneste den nogenmsinde har fejlet.....
    Den e blevet undersøgt og der var intet i vejen smiley

Som sagt den er stædig,
    Når jeg rider dressur skal man have MEGET korte tøjler for at få den til at lystre, men det mener jeg ikke har særlig meget med ridning a gøre, det er nærmere tvang....
    det er derfor jeg nu søger hjælp......

Hvordan hjælper jeg mig selv og min hest...

• #3   1. nov 2009 jeg ville starte helt fra bunden med noget longe arbejde og når du rider hende så lad vær med at bruge tøjlerne hun skal nok søge ned stille og roligt. jeg sys du skal ride en masse i skov for halv lange tøjler så hunmed tiden finder ud af at slappe af i halsen. det er os vigtigt at du rider fra sædet og med ben, jeg bruger næsten aldrig tøjlerne

• #4   1. nov 2009 Først så vil jeg lige kommet med en indskydelse omkring, at heste ikke kan være stædige på den måde som du opfatter det.
    Hun bliver ikke sur under ridning fordi hun er stædig, men fordi hun på en eller anden måde har lært (eller ikke lært) at det er sådan man opfører sig. Der kan være en millard million grunde til hvorfor din hest reagere som den gør - men jeg vil opfordre dig til at kigge INDAD på dig selv - for det er altid hos rytterene fejlene ligger. Tænk lidt over hvordan du omgås din hest og hvordan du håndtere den.
    Jeg syntes du skulle kigge om der ikke er nogle kurser i nærheden af dig du kunne tage på, for at lære om hesteadfærd/indlæringspsykologi - for det lyder som om, at du er villig til at lære.
    Personligt kan jeg anbefale dig www.horsemanshipskolen.dk og www.horseinharmony.dk. Du kan evt. også tage et kig på siden www.blueberryhill.dk, hvor de er enormt dygtige til problemheste.

• #5   1. nov 2009 Hmm, jeg ved det godt, jeg har kiget "indad" mange gange og jeg har forsøgt mange fremgangsmåder, jeg ved også godt at heste ikke er stædige "på den måde"
    Men det ER sådan min hest opfører sig, den har været ved mage forskellige ejere og den seneste lod en stort set gøre alt...
    Jeg tror det er der prrobemet ligger, men jeg ved bare ikke hvordan jeg for den vænnet af med den her "ligeglade " atitude som den har....

Jeg ved godt at de fleste grunde til problemer er "pilotfejl" men jeg har stprt set prøvet alt..... læst og og prøvet og prøvet mine gene metoder, ændret fremgangsmåde mange gange, startet helt fra bunden mange gange, som jeg ved at man skal....
    men det e som om at når der kommer et nyt signal, som hesten ikke kender betydningen af ( endnu) så er den ligeglad, og hvis man presser den lidt hårdere, eller forstærker ens hjælpere, så bliver den sur...

• #7   1. nov 2009 Mange tak for rådene ¤ El Equilibrio Natural ¤

Jeg har allerede prøvet det du siger, men jeg tror at jeg vil forsøge igen....
    jeg tror også at du ar misforstået mig lidt, jeg lytter skam til min hest....
    Vi har en anden hest, som jeg også træner med og den er helt anderledes den lytter, og ønsker at arbejde......
    Jeg ved godt at alle heste er forskellige og at nogle er sværer at træne end andre.... men jeg kan bare slet ikke komme i "kontakt" med Ramona, hvilket gør det umuligt at træne den....

Den anden hest jeg træner forstår mig helt findt og jeg forstår den... så det er ikke fordi at jeg ikke kan fostå heste eller jeg er ikke er god til at træne dem.....

• #8   1. nov 2009 Hmm.... Jeg ved godt at horsemannship ikke kan trænes, at det er en livstil...
    Faktisk minder du utrolig meget om mig.....

Du må ikke misforstå mig, med den tekst jeg har skrevet om Ramona, men hun er blevet stemplet som problemhest flere gange før....

Jeg mener også at alle heste kan bruges, og rides med den rigtige træning og det rigtige forheold...
    problemet med denne hest er bare, den virker ikke specielt intereseret i at have et forhold med andre.... den er meget selvstændig.. det er ikke kun mig den ikke gider snakke med, det er alle...

Jeg kan godt lige ideen med horsemannship og westernridning...... jeg har bare problemer med at fostå min hest og få den til at samarbejde.....

Jeg har tålmodighed, og hvis hesten bare slet ikke forstår så holder jeg en pause, for den til at sænke hovedet og slappe af.. og så prøver vi forsigtigt igen.... altid forsigtigt og altid tålmodighed....

• #11   1. nov 2009 Hmm.... Ja....
    Nu står det i hvert fald på pause i et par måneder.. ( vi har snart ike lavet andet end at have pauser i år)

mange tak for dine råd, jeg vil nu igen prøve at starte forfra med at træne min hest....

Det var rart at få en andens mening og gode råd....

Kommentér på:
Gode råd og Hjælp - Western/horsemanns

Annonce