"Den blå tunge" diskussionen. {{forumTopicSubject}}
Som nogle af jer nok ved, er der en større international debat igang i hesteverdenen.
Jeg ville lige dele den med jer, så i, der endnu ikke har hørt om det, kan få et indblik i det.
Det handler om, at der fredag i JBK i Odense blev taget video af en rytter, Patrik Kittel, som rider hans hingst, hvor tungen hænger slapt ud og er blå. Hesten går i rollkur lignende opsamling, og det har igen startet debatten omkring rollkur.
Det har vækket meget stor diskussion både "lokalt" her på Heste-Nettet, men også internationalt, på det engelske dressurforbund og sågar er FEI (endelig!) også involveret i sagen.
Videoen blev sat på Youtube.com og kan ses på linket her:
http://www.youtube.com/watch?v=8hIXGiV4N4k
og er uredigeret.
Jeg kan stærkt anbefale at gå på
www.epona.tv
og læse artiklerne omkring prolemet. Der kommer ofte nye artikler omkring emnet, som er værd at læse, med nye afklaringer.
Jeg vil citere fra sidste artikel:
<i> Det, der er mishandling, er måden hvorpå hyperfleksion <b> opnås og fastholdes i lange perioder, gennem uophørligt pres fra bid og sporer. </b> Fortalerne for teknikken vil fortælle dig, at de aldrig tvinger hesten ind i den ramme, og at de kun beder den om at blive der i korte momenter. Det er løgn. Tøjlerne bliver brugt, somme tider fra side til side, indtil hesten bøjer halsen. Så bliver noget af presset måske fjernet, men tøjlerne forbliver korte. Hvis hesten forsøger at strække halsen, <b> bliver den korrigeret, hårdt, med kandar og sporer. </b>
Men de (<b>FEI</b>) siger stadig, at teknikken er tilladt, når den ”bruges af professionelle”.
At forbyde det ville også samtidig være det samme som at indrømme, <b> at man har tilladt ufattelig meget dyremishandling i rigtig mange år. </b> Og for at gøre billedet fuldendt ville det være en kæmpe falliterklæring, at FEI ikke har levet op til sine egne retningslinier, der siger, at hestens velfærd skal komme før alt andet.
</i>
Dette skal ikke være en stor diskussionsdebat, men i må selvfølgelig gerne tilkendegive jeres mening. Jeg kan kun anbefale at bruge de forskellige links til at danne jer et overblik over konflikten.
Selv venter jeg spændt på FEI's næste træk. Nu sker der måske endelig noget!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
FEI er nogle slapsvanse - samme med DRF, de gør ikke noget som helst og tør heller ikke. Der er så mange der bruger roll kur og noget der er på kanten til det ( vældig stor afbøjning af hesten med voldsomme armbevægelsser ).
Det er et så stort problem fordi dem der skal håndhæve reglerne ( TD'er og steawarder mm. ) er fuldstændigt ligeglade. Dette kom tydeligt til syne da stewarden svarede, da Epona henvendte sig til ham at " der var jo andre der var værre " aha, så så længe man ikke er slemmest, så er det okay.
jun 2007
Følger: 281 Følgere: 326 Heste: 7 Emner: 17 Svar: 476
nov 2006
Følger: 245 Følgere: 292 Heste: 4 Emner: 507 Svar: 1.773
sep 2007
Hvis det skulle være tilfældet at tungen var kommet imellem de to bid - så ville den ikke blive blå, bare af at være der. For at blive blå skal blod/ilttilførselen stoppes også skal han satme have godt fat i begge bid - hvilket ikke gør bedre..
apr 2009
Følger: 14 Følgere: 16 Emner: 3 Svar: 40
Jeg kan slet ikke have at de kalder sig selv for professionelle ryttere, for sådan nogle må da forstå hesten, og vide at den er et levende dyr? Heste skal respekteres, og det bør "professionelle" da vide. Det ødelægger jo fuldstændigt hesten, og det er fandeme synd. Hvor må det være smertefuldt at skulle gå sådan.
Jeg HADER dressur på det plan, synes ikke det er pænt folk skal bøje hesten sammen på den måde, og holde den så stramt.
Forstår ikke hvorfor hesten ikke smider ham af?
Men så bliver han vel også bare sur. /:
Der er ikke ret meget at gøre, når ikke engang noget så ekstremt kan finde sted, uden at det får konsekvenser for ham.
Synes det er helt forkert, og håber rigtig meget at der vil være mere fokus på det for fremtiden så vi kan få udryddet den dyremishandling, som bestemt ikke er dyrene værdige.
Stakkels dyr.!
jul 2007
Følger: 164 Følgere: 163 Heste: 6 Emner: 23 Svar: 720
sep 2007
Vil jeg ikke mene, så længe man ikke har særligt meget fat i kandarstangen så den ikke begynder at vinkle for meget og dermed lægge pres i munden.
jul 2007
jun 2004
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.214
jun 2007
Følger: 281 Følgere: 326 Heste: 7 Emner: 17 Svar: 476
Jeg siger ikke at han rider pænt, men jeg tror ikke det har noget ed hestens holdning at gøre at den tunge hænger.
sep 2007
Ja, kan godt regne ud at det vil blive klemt når der kommer noget imellem :o) - selvfølgelig, det er ikke beregnet til at der skal være noget imellem.
Men, der skal alligevel er vedholdende, konstant og hårdt pres til før en tunge får ilt/blodmangel.
Det er jo ikke så meget anderledes ved mennesker, man kan sagtens klemme ens fingre, arme, fødder osv. - men der skal mere end bare et klem til at gøre dem blå - der skal et konstant, hårdt og stort pres til.
Fx. når man som lille proppede en elastik om pegefingeren, den blev ikke blå til at starte med, men vred man lige elastikken om en gang til så den var godt stram, så skete der ting.
jul 2007
Krikken. Ja men hvis vi nu siger tungen er i mellem og han ikke opfanger det med det samme og rider videre .. så klemmer han jo på tungen. Ikke at jeg er fortaler for roll kur eller noget .. men da han får tungen på plads igen ved hjælp af hånden kommer den jo ikke ud igen .. hvis det var pga ubehag uden at tungen var imellem tror jeg at den ville være kommet ude igen med det samme han forsatte hans ridning !!
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.231
sep 2007
Er de udråbstegn virkelig nødvendige for at understøtte din mening? Jeg kan sagtens læse hvad du skriver uden de er de :).
Vil nu ikke mene at den behøver at falde ud hvis det var pga. ubehag - nu er det sådan at man kan ligge en tunge fast hvis man gerne vil, så den bliver inde i munden.
Men egentligt også bare det at han rider videre jeg finder forkasteligt - det burde ikke føles normalt at en tunge er imellem bidene. Selvom jeg ikke rider med særligt meget kontakt, så kan jeg sagtens mærke hvad hesten gør med munden, om den tykker på bidet, smasker eller hvad den gør.
Også at presses holdes ved. Ikke noget med at slippe tøjlerne så man lige kan få den på plads hvis det er tilfælde, nope. Der rides også videre som intet er hændt.
Det grimme i det er også at dem der skal holde øje med at der rides ordentligt, egentligt er ret ligeglade og ikke har fortalt ham i tungen.
Samt hans udtalelse da han blev konfronteret af Epona, hvis han ikke havde noget at skjule - jamen hvorfor henviste han så til en advokat? Hvorfor være så agressiv hvis han ikke mener der er noget forkert?
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.231
jul 2007
Mht Patrik Kittel s opførsel er jeg ikke uenig med dig og har ikke givet udtryk for dette .. ytrede blot min mening om at tungen måske kunne være kommet mellem bidene
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.412
utroligt at der ikke bliver gjort mere for at få hestevelfærd lidt mere op i tiden......kan kun himle med øjnene når jeg ser sådan en omgang dyremishandling! føj!
jan 2008
Følger: 113 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 100 Svar: 1.417
Jeg bakker Julie W op.....!!! (er også fan af udråbsteg)
Men tungen kommer ikke ud igen efter den er på plads igen så kan helt ærligt ikke ikke se hvorfor folk flipper sådan ud.. jeg er ret sikker på at han ikke ha ville hesten noget ondt!
jan 2008
Følger: 113 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 100 Svar: 1.417
nov 2008
Følger: 126 Følgere: 106 Heste: 2 Emner: 90 Svar: 819
jan 2006
Følger: 91 Følgere: 138 Heste: 6 Emner: 400 Svar: 3.376
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
Om det så er bidet, holdningen eller noget helt 3. undskylder INTET.. Det er SÅ grotesk og hensynsløs ridning. Jeg giver ikke engang to kopper pis for det hverken rytteren eller FEI - dressuren har overskreden grænsen til mishandling og manges tilfælde!
"Den blå tunge" diskussionen.