Er der forskel på akademisk? {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg er begyndt at ride akademisk, men er der forskel på det?? og hvordan er I startet op??
Jeg får undervisning af en af Ellen Sands elever, og hun gør det (så vidt jeg forstår?) på en lidt anden måde end f.eks. Bent Brenderup.
Men er der nogen der kan forklare mig hvad forskellen er mellem de forskellige slags??
Jeg har søgt en del herinde, men mens det er let at finde folk der siger de rider på den måde, er det svært at finde nogle forklaringer på tingene...
Det jeg har lært indtil videre er at bede hesten aktivere og sætte sig på sin bagende. Og det gør man ved at lave en "mur" med tøjle/bid, så hver gang hesten lægger sig på biddet, driver man til den holder op med at lægge sig på, og dermed løfter den ryggen og sætter bagenden ind under sig. (og hold k... hvor er det svært)
Jeg har også lært om det fjedrende tøjletag som giver meget mening i mit hovede, men hvorfor er der ingen der nævner det nogen steder?
Og at ride hesten på udvendig tøjle, med udvendig hånd nederst bagerst, og indvendig øverts forrest. Og med udvendig mener jeg at jeg kun bruger den udvendige tøjle, den indvendige er for det meste løs.
Og så at aktivere mit sædeben så jeg ikke bruger schenklerne til at dreje med, men min vægtfordeling, og det er også sindsygt svært (har altid bare lænet mig i den retning jeg skulle, så det er jo rimelig omvendt det her hehe)
Har kun fået undervisning 3 gange, så er jo ikke så langt endnu. Men hvordan startede I jeres heste op?
Det eneste jeg har et problem med indenfor det her, er at man vha. tøjlen fortæller hesten hvor man vil have hovedet (ikke at den skal bøje nakken, men at jeg bestemmer om den skal være i remonte, middel eller høj). Bruger I også tøjlen sådan, eller bruger i sædet til at styre det?
Hmm. det blev lidt rodet. Men det jeg gerne vil vide er:
Hvordan startede I Jeres heste op?
Hvad er forskellen på de forskellige slags akademisk, hvis der er en forskel?
Hvordan fortæller I hesten at den skal "sætte sig" på bagparten?
Håber I forstår hvad jeg mener?
Hilsen Helene
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Angelika: Det var egentlig en god forklaring, jeg har tit tænkt på hvorfor det hedder akademisk men har ikke kunnet finde svar...
Men når du siger du startede fra bunden, er det så fra jorden eller på ryggen?? og frem og ned mener du så at du kun rider remonte, eller også højere samling (kender ikke alle de smarte ord endnu). Jeg rider høj samling til han træder ind under sig, og derefter ned. og ikke høj så længe ad gangen, det er svært for os begge...
Er der forskel på akademisk?