11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
At bygge kondi på et shetlænder. {{forumTopicSubject}}
Tulle skal have bygget noget kondi på, hvis hun d. 24 december skal kunne gå en tur på i alt 2 timer.
Det tager en halv time at skridte hen hvor vi mødes med de andre heste, de andre heste er alt fra en welsh pony på 120cm til en 170cm høj DV med krudt i røven. Hun skal kunne følge med i et rask skridt tempo og ikke synke for langt bag ud som sidste år.
Denne tur tager en time i alt også tager det igen en halv time at skridte hjem.
Hvordan ville du så bygge kondi på hende, så hun kan holde til dette - hvis der ikke er mulighed for at motionere hende regelmæssigt?
Hun bliver motioneret alt fra en gang om ugen, over tre dage om ugen til en gang hver fjortende dag.
Der er mulighed for bane, en skridttur i skoven på 15min, tur på 1 time og tur på tre kvarter og hvis det endelig er så tur på to timer.
Jeg kan ride hende på den lille tur på 15min, havde hun været 10cm mindre og spinkelt bygget havde jeg aldrig sat mig op.
Så på de andre ture skal hun trækkes eller rides af min lillesøster med mig på gåben eller hvis Maja når at blive klar, som håndhest.
Forslag?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg ejer hende ikke, det gør Maja's ejer så kan ikke få nogen pige til at ride hende :o). Tulle er besides det heller ikke tilredet som sådan, så hun er ikke styrbar særligt meget men følger bare efter hesten foran og kan finde ud af at stoppe og øge farten. Min søster kan ikke styre hende hvis hun går sin vej eller skal dreje, kun mig da hun ikke lige ved hvordan det skal times. Så ville være uansvarligt med en rytter til hende.
Longe har jeg også tænkt mig, bortset fra at hun i longe har gevaldigt travlt især i traven - så ville nok starte med skridt som du siger.
Men det var mere om det var noget skema agtigt man kunne følge og hvordan det skulle gøres nu hvor hun ikke bliver motioneret regelmæssigt.
jan 2008
Følger: 55 Følgere: 61 Heste: 8 Emner: 211 Svar: 676
sep 2007
Mit problem er ikke hvad jeg skal finde på med hende, mit problem er hvor lang tid af gangen. Dyret holder jo pt. knap nok til en gåtur på 20min uden hun er helt færdig.
Så det er mere hvordan man bygger den kondi på, et tidsskema evt. - der jo så også tager hensyn til at det ikke er regelmæssigt hun bliver motioneret.
sep 2007
Det er jo mest det, da hun jo sådan set taber kondi hvis jeg ikke motionere hende regelmæssigt - når det er alt fra tre gange om ugen til hver fjortende dag hun kan blive motioneret.
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
Men det jo bare at forlænge tiden hun bliver motioneret nu lidt efter lidt, indtil hun er oppe på det, som hun skal kunne holde til. Du kan gå ture med den - motionere den frit eller longere. Evt. tage den med som håndhest, hvis du rider på en anden hest.
sep 2007
Kan desværre ikke motionere hende regelmæssigt, ellers gjorde jeg det.
Håndhest er udelukket da Maja ikke må rides pt. så det bliver nok at gå en masse ture i oktober også i bliver der sat trav på i november da hendes form er intet mindre end elendig - en halv times gå tur i Maja tempo som egentligt er tøffe tempo og hun er smadret.
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
sep 2007
Well, jeg bliver nød til at gøre et forsøg på at opbygge bare lidt kondi (:
jan 2008
Følger: 55 Følgere: 61 Heste: 8 Emner: 211 Svar: 676
sep 2007
Nej, det ved jeg udemærket godt :).
Derfor jeg har besluttet mig for at det bliver skridtture i oktober også kommer der trav på i november.
jun 2009
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 3 Svar: 22
At bygge kondi på et shetlænder.