{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.811 visninger | Oprettet:

Når hesten stopper på springbanen??? {{forumTopicSubject}}

Hej.. jeg har været til distreks stævne i onsags og igår, Hvor jeg også selv rad.

Men her er et så jeg tænker! hva er det helt rigtige og gøre når hesten stopper foran et spring til stævne???
Der var så mange der bare smække deres heste en i røven og fik den alligevel ikk over springene!! smiley

Men hva er jers mening ?? hva er det rigtige at gøre???
håber er i vil give jers mening! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten stopper på springbanen???
  • #2   31. jul 2009 Tydeligt signal på usikkerhed fra hesten. Man viser den springet efter stoppet, husker en rolige stemme og bestemt en rolig krop og prøver igen med rette hjælp til hesten.

• #4   31. jul 2009 Jeg synes i aller højeste grad, at det er FORKERT at give den én med pisken. Det er da 100 gange bedre at få hesten til at nyde at springe. Så må man træne lidt mindre spring - det kan være hesten føler sig presset. Eller måske finde nogle naturspring i skoven at øve sig på først, hvor hesten måske også synes, det e sjovere.

Efter min mening skal alt indlæring foregå på en måde, hvor hesten har lyst og ikke presses. Så må konkurrencer altså vente!

• #5   31. jul 2009 er enig med Gitte
    jeg synes at det er bedre at rytteren slapper af Og giver hesten lov til at se på springet og så vender rundt og prøver igen, få man intet ud af at sidde og piske den

• #6   31. jul 2009 Og hvis det er rytteren, der er usikker, så må konkurrencerne igen vente, og man må modtage undervisning, så man lærer at støtte hesten på springbanen ..

• #7   31. jul 2009 jeg lader altid min pony se springet an og så vende om og tage en volte i galop og så over springet smiley og sådan synes jeg egentlig man burde gøre !, jeg roser ikke min pony hvis den stopper da jeg ikke synes det er noget at rose den for men giver den aldrig med pisken!! det er et hjælpemiddel IKKE en afstraffelse..

Kan ikke holde ud at se på dem der skrige´r af dyrene og smækker dem en masse gange,, og synes det er sejt når dommerne giver dem advarsler !! det er fanme ikke en måde at ride på !!

• #8   31. jul 2009 Linette Christensen ©
    ; Det er ikke ALTID rytterfejl når hestene stopper,, de kan også bare være frække en gang imellem og stoppe men det er stadig ikke en grund til at slå dem !!

men vil nu sige at ca. 80-90% af gangene er rytterfejl

• #9   31. jul 2009 jeg blev også disket i sidste weekend, og det var klart min fejl, for skulle ride min første la, og jeg var så nervøs, jeg tænkte at jeg nok ikke ville komme igennem, og det sidder i bevidstheden, min pony kunne mærke self. mærke det.

men husk, ens hest vil jo aldrig gøre en fortræd, derfor stopper de!-
    fordi de ikke vil føre os hen/over noget vi synes er farligt eller usikkert. så de gør det som regel for vores egen skyld.

• #10   31. jul 2009 Jeg fatter altså helller ikk pony ryttere som rider med spore og pisk og alligevel med 3 ringsbid i den nederste ring?det giver ingen mening?

• #11   31. jul 2009 Linette Christensen ©

Det passer ikke helt.. Min kan da refusere når jeg løs springer ham.. Så gider han ikke mere, som regel tvinger jeg ham over et sprng til, der selvfølgelig er sat ned, så vi altid slutter med godbidder og ros smiley

Så nogen gange kan det være fordi hesten ikke gider, eller fordi den ikke tror på sig selv (usikkerhed).

Det kommer virkelig meget an på situationen.

MEN vil selvfølgelig ikke udlukke rytterfejl, men det er bare ikke altid rytteren der skal have alt skylden smiley

• #12   31. jul 2009 Synes det rigtige er at, hvis hesten stopper, rid hen og lad hesten se springet .. ikke ros hesten, da den måske ville tro arhm, det er okay at stoppe. men snak roligt til hesten rid rundt på en stor volte og prøv igen ..

• #13   31. jul 2009 Det kommer an på siturationen. hvis hesten simpelthen går i stå og den stopper fordi den går i stå - så ville jeg tage en volte hvor jeg rider et stort tempo. stopper hesten fordi den kigger og glor. så vil jeg lade den kigge på springet og komme igen. stopper den pga dårlig afstand, vil jeg klappe den - for så det jo min skyld. bliver den hidsig - og af en eller anden grund stopper pga det eller øber udenom, vil jeg stoppe den og så lige få den til ro, og så frem.. ligesom i en video af star fra s.
    altså.. alt efter siturationen.

• #14   31. jul 2009 hvis man kan mærke at hesten er bange for springet, lader jeg atid hesten snuse til det, roser den (fordi den gik hen til det) og rider lidt mere beslutsomt på det.

hvis det er stædighed, rider jeg en volte, for den under hjælperne igen, og rider mod springet igen

• #15   31. jul 2009 Lade den kigge på det, rose også bare på igen og støtte godt op.

• #16   31. jul 2009 Jeg bagger altid Magic væk fra springet og prøver igen.

Det med at det altid er en rytterfejl - hvis det handler om teknik, så er det nok. MEN fx. en hest som Magic, han elsker at springe de første 5 spring, så midster han gejsten og stopper eller refuserer - det er der jeg bagger ham. Så springer jeg springet og stopper.

• #17   31. jul 2009 hvorfor skal man dog rose hesten når den har været henne og kigge på springet?? Fordi den kigger på det??

• #18   31. jul 2009 Det var et heste stævne jeg var til og nogen heste rytter er også meget grove ved deres heste ! smiley det er sku synd syndes jeg!! smiley

• #19   31. jul 2009 moe; hvorfor skulle man ikke rose den? self kommer det meget an på hesten, men stopper angel fx på et spring - (vandgrave undtaget) ville det uden tvivl være min fejl. og den skal da ikke skældes ud fordi jeg laver en fejl? og eftersom 99% af alle fejl er rytterfejl - vil jeg mene at de fleste heste stopper pga rytterfejl..

• #20   31. jul 2009 Linette Christensen ©

Nej det ved jeg godt, men derfor kan hesten jo stagdig ikke "gide" mere og derfor stoppe smiley Det var mere det der var min pointe, men det røg vidst lige i forbifarten smiley he he

• #21   31. jul 2009 Tjahh vender om og rider på igen og sørger for at støtte den lidt bedre mod springet...
    Heste stopper aldrig fordi de er frække eller ikke gider, sådan fungere de ikke.. oftest er det rytterfejl, eller også er det noget udenfra påvirkende.. fx smerter eller ubehag eller der er noget der skræmmer hesten eller gør den nervøs..
    Faktisk er det ifølge regler ikke tilladt at straffe hesten, så folk der gør det burde have en advarsel eller diskes (alt efter hvor groft) desværre er der mange dommere der ikke overholder dette smiley

• #22   31. jul 2009 Signe - så du mener ikke en hest kan blive "træt af at springe" ? smiley Altså fx. lige som Magic, han vil gerne springe de 5 første, men så er det som om han syntes det bliver lidt kedeligt og uinteressant, så midster han fokus ud på alt det andt omkring ham. Vil du mene at det bare er ren og skær indbildning, at jeg bilder mig ind at han synes det bliver uinteressant?

• #23   31. jul 2009 Moe: Jeg tror faktisk ikke at heste sådan generalt tænker "ej det gider jeg ikke mere".. men selvfølgelig kan de blive trætte og udmattet og ikke orke noget..
    Og selvfølgelig kan de sagtens være fokuseret på noget andet hvis det "overskygger" det vi gerne vil have dem til og/eller vores signaler..

• #24   1. aug 2009 Signe - Tror nu hesten sagtens ikke kan gide, den føler ubehag (dette keder mig = dette er ubehageligt) og derfor gider jeg ikke springe mere.. Ligesom hesten kan jo få det samme, hvis den har stået i boks og kedet sig, så gider den ikke går derind mere. Fordi den forbinder det med at kede sig.

det kan godt være hesten ikke tænker "jeg gider ikke det der" Men det er jo vores ord, for den slags opførsel smiley

Ligesom en hund ikke kan blive jaloux, den vil gerne bare bekræfte sin plads, men den slags opførsel betegner vi med ordet jaloux, ergo er hunden jaloux smiley Hvis du forstår hvad jeg mener smiley

• #25   1. aug 2009 Merete L: Det er jo forskelligt hvordan vi betegner ting selvfølgeligt smiley hvis hesten følte ubehag ved at springe så ville jeg ikke kalde det ikke at gide.. jeg tror heller ikke heste keder sig.. ikke som vi kan kede os, men de kan mangle aktivering og stimulus..
    Jeg snes bare gider kan være et farligt ord at bruge, lige som fræk.. da begge ord indikere at hestens bare er genstridig og sætter sig imod kun for at irritere og være på tværs, hvilket igen føre til at nogle mener den skal straffes eller sættes på plads... håber du forstår hvad jeg mener smiley

Kommentér på:
Når hesten stopper på springbanen???

Annonce