Fra hackamore til bid - problemer? {{forumTopicSubject}}
Hej folkens. Jeg håber virkelig at nogle af jer kan komme med lidt gode råd, for jeg føler mig virkelig på herrens mark.
Min pony Unik, på 4 år, har altid været redet med alm. tredelt trensebid. Indtil for en måned siden, da jeg skifter over til hackamore, da han havde nogle gevaldige tandspidser, og da der gik lidt tid før dyrlægen kunne komme og ordne dem, måtte jeg ty til hackamoren, for stadig at kunne ride ham.
Men det viste sig at han var en helt anden hest, med hackamoren. Han var let at styre, og gik roligt og stabilt. Vi havde slet ingen uenigheder, eller lignende. Med biddet havde vi heller ikke de helt vilde komplikationer (kun i spring), ikke før nu.
Efter en måned med hackamore, og en uge efter han fik ordnet tænder, valgte jeg at prøve ham med bid i dag. Jeg havde skridtet lidt rundt med det, i forgårs, men valgte at ride med det, som jeg plejede, i dag. Men det hele gik skævt. Unik blev ved med at ignorerre bidet, skød skulderen afsted, gik uroligt med hovedet, og han var tilmed ikke til at styre på en volte, i galop. Man kunne slet ikke dreje ham. Så det endte med at vi havde en mindre kamp, før jeg fik ham drejet ind på en ordentlig volte, og fik ro på ham. Herefter stoppede vi så også, da jeg havde det virkelig dårligt med at skulle tage så hårdt fat i min ellers så letridelige pony.
Så nu står jeg i et kæmpe dilemma. Skal jeg tage kampen med biddet op? Eller skal jeg vende tilbage til hackamoren, og en roligere hest?
Sagen er den, at jeg rider ham med hackamoren i spring. Men i dressuren, er jeg jo tvunget til at ride med bid. Ikke at jeg vil ud til en masse dressurstævner, da jeg primært er springrytter, men jeg ville gerne, at muligheden var der, også for at få karakterer på vores ridning.
Jeg føler mig simpelthen så lost, og jeg håber at I kan komme med nogle gode råd!
Hilsen en fortvivlet hesteejer..
okt 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Emner: 200 Svar: 2.223
når han ændrer sig som du siger, vil jeg da fortsætte hvis det er muligt...
du må gerne starte klubstævner med hackamore uden for konkurrence (så kan du blive bedømt, men uden for konkurrence)
søg evt i fotoalbum under bidløs dressur
mar 2008
Følger: 75 Følgere: 79 Heste: 13 Emner: 24 Svar: 1.479
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Men ellers så ville jeg starte helt forfra med grund signaler ev.t prøve et andet slags tredelt.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
okt 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Emner: 200 Svar: 2.223
jan 2005
Følger: 81 Følgere: 94 Emner: 57 Svar: 491
Det lyder til at han lige skal vænne sig til bidet igen. dte er jo andre signaler end bidet giver. Tag et par dage mere hvor du rider med bid, og evt kun skridt og trav hvis der er mere styr på det.
Han kan også sagtens have fatom smerter. Altså han tror at det stadig gør ondt og det kan sagtens tage lidt tid at komme over.
Prøv et par dage mere med bid og se om det ikk bliver bedre. Held og lykke.
Mvh Annie
jan 2005
Følger: 81 Følgere: 94 Emner: 57 Svar: 491
aug 2008
Følger: 57 Følgere: 56 Heste: 1 Emner: 76 Svar: 821
sep 2005
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 2 Emner: 102 Svar: 888
Det virker underligt, når det ingen problemer er uden bid, og heller ikke i den korte periode, hvor jeg red med pelham. Det er kun det tre-delte han "stikker af" fra..
antihero:
Tro mig, jeg overvejer meget at droppe det med dressurstævner. Også fordi jeg netop er springrytter. Og specielt, fordi at Unik bliver ved med at arbejde imod mig, når jeg rider med bid. Tværtimod så har jeg aldrig oplevet en hest, som er så samarbejdsvillig som ham, når han rides uden bid. Jeg er heller ikke ude på at kæmpe med ham, med at tage kampen op med bidet, mener jeg, at jeg må starte helt fra bunden af. Som Krikken siger, med at lære ham grundsignalerne på ny.
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
- måske du ændrer mere end du tror med biddet , og det er det han reagerer på
sep 2005
Jeg ved ikke hvor meget jeg ændrer min tøjleføring, men jeg har da bemærket, at min hånd er hårdere med biddet, end med hackamoren. Netop fordi han er så fintfølende med hackamoren, og han kun behøver meget fine signaler, før han adlyder. Hvor han derimod med biddet slår meget fra, og lægger sig direkte på biddet.
sep 2005
Hvis jeg skifter til bidløs, så skulle det kun være af den grund, at min hest tilsyneladende er mere samarbejdsvillig, end med bid. Før han fik tandproblemer var han også ret urolig fortil, også med bid. Men så snart jeg lagde hackamoren på, kunne han slappe helt af, og gå stabilt, samtidig med at han lytter til mit mindste vink. Så hvis jeg bliver bidløs, er det for at behage min hest, og for at få det bedst mulige samarbejder med ham.
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
apr 2007
Nemlig min tanke, at man har tendens til at blive lidt hårdere med bid .
- kan det være det han reagerer så voldsomt på ?
lyder måske liidt meget .
sep 2005
I dag forsøgte vi ad, med biddet igen. Og gæt engang. Han gik fantastisk. Han var simpelthen så let at styre og ride, meget lettere end inden jeg begyndte på hackamoren. Så måske har han bare skulle finde ud af, at det ikke gør ondt længere.
Kig gerne fobi min album, med billeder af Unik, og også gerne hans profil. Der er spritnye billeder, taget i dag.
aug 2008
Følger: 57 Følgere: 56 Heste: 1 Emner: 76 Svar: 821
apr 2007
Haha, der er gode dage og dårlige dage ;D
Fra hackamore til bid - problemer?