598 visninger
|
Oprettet:
Tilridning af en 3 års hoppe ;) {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Vores hoppe moonlight på snart 3 år, skal jeg igang med her til sommer. Og vil ikk spilde tiden, og risikere at komme for sent igang! Da jeg gerne vil havde en masse gode år sammen med hende. Har i nogle ideer til hvordan jeg skal starte og hvad jeg skal havde ført fat i omkring tilridningen ? Vil gerne havde det forkommer mest muligt rigtigt og fornuftigt.
Håber nogle af jer vil hjælpe mig og evt. kan komme med noget god erfaring ... mvh laila ...
jan 2006
Følger: 45 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 93 Svar: 2.746
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
Jeg har brugt denne fremgangsmåde til mine og de har aldrig givet problemer...
nov 2008
Følger: 21 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 28
Det jeg mener er, at min nordbagge er 5 tror jeg, og hende er jeg ikk helt færdig med endnu. ogs pga jeg blev kørt ned af en bil på hende. så nok mest mig, der har taget skade af det og hende får jeg ikk rørt zå meget nu. og synes det er ærgeligt!
Jeg føler hun er klar til sommer, da hun allerede går og står mere op af mig end de andre heste. og hun er rigtig nysgerrig & god til løfte hove og blive strilet. men dog ikk at stå fast!
Cawani : mange tak. Det vil jeg da så selvfølgelig prøve mig fremad med.
maj 2007
Følger: 94 Følgere: 141 Heste: 4 Emner: 239 Svar: 1.474
Ingen heste er færdige med og vokse som 3 års, men først som 5 års..
Min hest ryg er blevet ødelagt sikkert på grund af for tidlig og for hård tilridning..
aug 2005
Følger: 65 Følgere: 59 Heste: 5 Emner: 57 Svar: 961
Jeg ville starte med at gøre hende sadel+trense vant til sommer, også lære hende de vigtigste kommandoer som Cawani. har beskrevet. Så ville jeg lade hende vokse vinteren over, og gå igang næste forår, hvor hun højst sansynligt er mere moden og mere færdig udvokset
aug 2005
Følger: 65 Følgere: 59 Heste: 5 Emner: 57 Svar: 961
Så vent hellere et ekstra år på at hesten er 100% klar.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
nov 2008
tror bare jeg fortsætter med, at vi lære hinanden rigtig godt at kende.
& venter en del endnu, før jeg så gør hende vant til vægt og bid.
tak alle
nov 2008
er glad for at høre forskellige holninger.
jeg har nu privat aldrig haft ryg, ben eller andre skader..
såå det jo bestemt ikk fordi, at jeg kræver for meget af dem
men tak.
nov 2008
Men vil self lytte til hvad du har skrevet og bruge hvad jeg kan
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Du skal først have give hesten nogle muskler og noget balance og herefter kan du lade den gå i longe.. De små volter på longen er meget ødelæggende for utrænede heste, specielt ungheste med dårlig balance
Løb ture med hesten og lav øvelser fra jorden. Det er sundt både for dig og hesten
Det andet vigtigste råd er husk sadelmageren hver ½ år mens din hest vokser.. En dårligt tilpasset sadel ødelægger din hest for livet!
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
karina L: Faktisk lukker d sidste vækstzoner ofte først i 6-7 års alderen.. men hesten har bestemt ikke godt af at vente til den er færdigudvokset.. knogler og sener har langt bedre af at blive styrket mens de stadg vokser.. dog ingen høj samling eller høje spring før hesten er færdigvokset..
. Sandra & Beauty Star : Det passer nu ikke det du skriver.. Venter man for længe med tilridningen vil hestens knogler og sener ikke være udviklet til at bære rytter.. som Mia B også skriver..
I mange andre lande tilrider man hestene som 2 års og deres heste holder generalt længere nd de danske.. fejlen er ikke tidlig tilridning, men at folk går for hurtigt fremog tvinger hesten i falsk samling..
Tilridning af en 3 års hoppe ;)