{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
598 visninger | Oprettet:

Tilridning af en 3 års hoppe ;) {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Vores hoppe moonlight på snart 3 år, skal jeg igang med her til sommer. Og vil ikk spilde tiden, og risikere at komme for sent igang! smiley Da jeg gerne vil havde en masse gode år sammen med hende. Har i nogle ideer til hvordan jeg skal starte og hvad jeg skal havde ført fat i omkring tilridningen ? Vil gerne havde det forkommer mest muligt rigtigt og fornuftigt. smiley

Håber nogle af jer vil hjælpe mig og evt. kan komme med noget god erfaring smiley ... mvh laila ...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning af en 3 års hoppe ;)
  • #2   28. apr 2009 Er hun klar? Jeg forstår ikke det med at du ikke vil komme for sent igang? Den er jo kun knap 3 år...?

• #3   28. apr 2009 Start med at bruge et par måneder på klargøring fra jorden.. Altså sadel/trense vant og så lær den kommandoer for stop, stå, frem, bak, til siden, drej højre/venstre og væn hende til at have ting på ryggen (alt fra plastic til fodersække osv. gerne med lidt vægt. Lær hende også at stå pænt mens du stiller dig på en stol ved siden af så du kommer op i niveau med hvor du ville være som rytter. Læg dig forsigtigt ind over hende og væn hende til det. Når hun er 100% stabil til det så kan du sætte dig op, evt. med trækker hvis du ikke er tryk ved hende. Giv hende med stemmekommando de indlærte signaler fra jorden (frem, skridt, trav, stop osv.) og når hun har vænnet sig til at du sidder på hende som en sto dum klods :o) kan du begynde at give små signaler med ben og sæde og til sidst droppe stemmekommandoerne helt når hun kan det..
    Jeg har brugt denne fremgangsmåde til mine og de har aldrig givet problemer...

• #4   28. apr 2009 smiley

Det jeg mener er, at min nordbagge er 5 tror jeg, og hende er jeg ikk helt færdig med endnu. ogs pga jeg blev kørt ned af en bil på hende. så nok mest mig, der har taget skade af det smiley og hende får jeg ikk rørt zå meget nu. og synes det er ærgeligt!

Jeg føler hun er klar til sommer, da hun allerede går og står mere op af mig end de andre heste. og hun er rigtig nysgerrig & god til løfte hove og blive strilet. men dog ikk at stå fast! smiley

Cawani : mange tak. Det vil jeg da så selvfølgelig prøve mig fremad med. smiley

• #5   28. apr 2009 Syntes du skal vente..
    Ingen heste er færdige med og vokse som 3 års, men først som 5 års..

Min hest ryg er blevet ødelagt sikkert på grund af for tidlig og for hård tilridning..

• #6   28. apr 2009 Selvom hun har masser af tillid til dig, er det jo ikke sikkert hun er klar til tilridning smiley
    Jeg ville starte med at gøre hende sadel+trense vant til sommer, også lære hende de vigtigste kommandoer som Cawani. har beskrevet. Så ville jeg lade hende vokse vinteren over, og gå igang næste forår, hvor hun højst sansynligt er mere moden og mere færdig udvokset smiley

• #7   28. apr 2009 Hov glemte lige noget. Jo før du tilrider en hest, jo før er den "slidt" op smiley
    Så vent hellere et ekstra år på at hesten er 100% klar.

• #8   28. apr 2009 Ute Lehmann har skrevet en bog som hedder 'i harmoni med hesten'.. der beskriver hun en masse jordarbejde som du også kan bruge fra ryggen. Prøv at kig efter den på biblioteket

• #9   28. apr 2009 tak for alle de gode råd! smiley
    tror bare jeg fortsætter med, at vi lære hinanden rigtig godt at kende.
    & venter en del endnu, før jeg så gør hende vant til vægt og bid.

tak alle

• #10   28. apr 2009 mia B.
    er glad for at høre forskellige holninger.
    jeg har nu privat aldrig haft ryg, ben eller andre skader..
    såå det jo bestemt ikk fordi, at jeg kræver for meget af dem smiley
    men tak.

• #11   28. apr 2009 smiley jojooo, ved godt hvad du mener ..
    Men vil self lytte til hvad du har skrevet og bruge hvad jeg kan smiley

• #12   28. apr 2009 Jeg tror det vigtigste råd jeg kan give dig er at droppe longeringen i starten...

Du skal først have give hesten nogle muskler og noget balance og herefter kan du lade den gå i longe.. De små volter på longen er meget ødelæggende for utrænede heste, specielt ungheste med dårlig balance smiley

Løb ture med hesten og lav øvelser fra jorden. Det er sundt både for dig og hesten smiley

Det andet vigtigste råd er husk sadelmageren hver ½ år mens din hest vokser.. En dårligt tilpasset sadel ødelægger din hest for livet!

• #13   28. apr 2009 Ville følge Cawanis råd.. det er en god måde at gøre det på smiley

karina L: Faktisk lukker d sidste vækstzoner ofte først i 6-7 års alderen.. men hesten har bestemt ikke godt af at vente til den er færdigudvokset.. knogler og sener har langt bedre af at blive styrket mens de stadg vokser.. dog ingen høj samling eller høje spring før hesten er færdigvokset..

. Sandra & Beauty Star : Det passer nu ikke det du skriver.. Venter man for længe med tilridningen vil hestens knogler og sener ikke være udviklet til at bære rytter.. som Mia B også skriver..
    I mange andre lande tilrider man hestene som 2 års og deres heste holder generalt længere nd de danske.. fejlen er ikke tidlig tilridning, men at folk går for hurtigt fremog tvinger hesten i falsk samling..

Kommentér på:
Tilridning af en 3 års hoppe ;)

Annonce