Forlænge skridt, gøre hesten afslappet {{forumTopicSubject}}
Jeg har 2 problemer, som jeg lige vil sætte jer ind i, og så vil jeg håbe i kan komme med nogen gode råd.
1) Frida bliver meget hurtigt anspændt under ridning, hvis jeg gør noget hun ikke forstår, spænder hun hurtigt op, hæver hovedet og bruger sin ryg helt forkert. Jeg plejer så bare at ride videre, og få hende til at slappe af igen. Få hende til at søge dybt, og lave noget med hende, hun KAN finde ud af, ligesom for at blive ved med at styrke hendes selvtillid. Men jeg vil gerne kunne lave andet end at skridte rundt i en time, og lave de samme øvelser igen og igen. Jeg ser frem til, at jeg snart kan begynde at trave på hende. Men hvordan får jeg hende til at slappe af? Det skal siges at hun bare på den seneste 1½ måned har forandret sig bravt, og allerede er blevet mere afslappet end nogensinde. Tror i resten kommer med tiden?
2) Som skrevet ser jeg frem til snart at kunne trave på hende, men hun spænder så meget op. Jeg har i længere tid redet uden sadel, fordi jeg havde på fornemmelsen den lå træls på hende, og hun virker også mere afslappet. Men igen ved jeg ikke om det er pga. min ridestil, at hun er blevet roligere. Nu har jeg ihvertfald købt ny sadel, som passer hende helt som den skal. Men, hvordan får jeg hende til at slappe af i trav? i skridt kan jeg få hende til at strække sig helt ned, så hun næsten går med mulen i sandet ( og NEJ, det bliver ikke et problem at få hende op og gå igen ) og det vil jeg gerne overføre til trav, men i trav, kan jeg kun få hende i en anspændt holdning. Jeg har så også prøvet at lade hende gå med hovedet hvor hun vil, men så bruger hun ikke hendes ryg optimalt.
SVAR JEG <b>IKKE</b> KAN BRUGE.
1)Halve parader, det stresser hende bare yderligere at jeg blander mig for meget. Jeg skal helst sidder helt stille med alt andet end mit sæde og lår.
2)undervisning, det kommer engang i sommeren regner jeg med.
3)indspændinger, og andre former for hjælpermidler. Det er bare ikke en mulighed for en hest som frida.
OBSOBSOBS: Svar fra folk der selv har, eller har haft fuldblod, er meget velkomne. For det ER en hest med et lidt anderledes temperament osv. Og de skal ikke altid behandles som hvilken anden hest/pony. Men selvfølgelig, forslag og idéer fra andre er velkomne.
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
jeg har/har haft lidt af samme problem, med at hesten slapper godt af i skridt, men i traven vil spænde op...
der lærte min forhenværende underviser mig at hver gang hun spændte op, så er det bare helt ned i skridt igen, til hun slapper af, så går man i trav igen, traver nogle skridt til den spænder, og derefter i skridt osv osv...
det hjalp på min, det såkaldte omvendte psykologi... for hun vil GERNE frem og lave noget, men hendes "ivrighed" viser sig i spændinger.. og så lærte jeg hende at når hun spænder, tjah så bliver hun stoppet i det hun gerne vil, og slapper hun af, så får hun lov...
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Har du nogensinde fået din til at gå i en jævn trav, mere end 1 ´runde?
dec 2006
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=96256
aug 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 5 Emner: 217 Svar: 2.027
dec 2006
dec 2006
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Heste: 5 Emner: 15 Svar: 298
Det kommer af mange timers dressur og at "ride" mig ud af anspændtheden. Altså ikke nødvendigvis skridte - men overgange og at ride fremad. Små volter hvor vigtigheden af at ride på udvendig tøjle var essentiel. Det galdt for mig om at Victor forstod, hvad det var jeg ville, og det tog noget tid.
Ja - tro på det. Det handler jo også om hestens balance og muskulatur, som skal bygges op.
Held og lykke.
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.203
gruppen for dig
dec 2006
aug 2006
Følger: 81 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 24 Svar: 185
En anden ting du kan gøre er, at du i dit hoved tæller en bestemt rytme, som ´du vil have hesten til at følge.. fx eet.. tooo.. treee... osv. en rolig, langsom rytme.
Prøv også at visualiser dig, at din hest går roligt og afslappet
Ja, det var lige et par råd fra mig af, så kan du jo prøve dem eller lade være )
dec 2006
Men jeg tror det handler om tålmodighed som sandie siger, for allerede idag gik min hest en del roligere, indtil jeg blev for irriteret på hende.
aug 2006
Men dejligt det gik bedre i dag
dec 2006
aug 2006
dec 2006
aug 2006
Men i starten, så bare lad hesten trave 3-4 trin og så ned i skrdt igen - med korte intervaller er det begrænset hvor meget hesten kan stresse op, så ja, det vil jeg da klart anbefale dig at prøve om ik andet
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Heste: 5 Emner: 15 Svar: 298
Forlænge skridt, gøre hesten afslappet