{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
403 visninger | Oprettet:

Forlænge skridt, gøre hesten afslappet {{forumTopicSubject}}

Jeg har 2 problemer, som jeg lige vil sætte jer ind i, og så vil jeg håbe i kan komme med nogen gode råd.

1) Frida bliver meget hurtigt anspændt under ridning, hvis jeg gør noget hun ikke forstår, spænder hun hurtigt op, hæver hovedet og bruger sin ryg helt forkert. Jeg plejer så bare at ride videre, og få hende til at slappe af igen. Få hende til at søge dybt, og lave noget med hende, hun KAN finde ud af, ligesom for at blive ved med at styrke hendes selvtillid. Men jeg vil gerne kunne lave andet end at skridte rundt i en time, og lave de samme øvelser igen og igen. Jeg ser frem til, at jeg snart kan begynde at trave på hende. Men hvordan får jeg hende til at slappe af? Det skal siges at hun bare på den seneste 1½ måned har forandret sig bravt, og allerede er blevet mere afslappet end nogensinde. Tror i resten kommer med tiden?

2) Som skrevet ser jeg frem til snart at kunne trave på hende, men hun spænder så meget op. Jeg har i længere tid redet uden sadel, fordi jeg havde på fornemmelsen den lå træls på hende, og hun virker også mere afslappet. Men igen ved jeg ikke om det er pga. min ridestil, at hun er blevet roligere. Nu har jeg ihvertfald købt ny sadel, som passer hende helt som den skal. Men, hvordan får jeg hende til at slappe af i trav? i skridt kan jeg få hende til at strække sig helt ned, så hun næsten går med mulen i sandet ( og NEJ, det bliver ikke et problem at få hende op og gå igen ) og det vil jeg gerne overføre til trav, men i trav, kan jeg kun få hende i en anspændt holdning. Jeg har så også prøvet at lade hende gå med hovedet hvor hun vil, men så bruger hun ikke hendes ryg optimalt.

SVAR JEG <b>IKKE</b> KAN BRUGE.

1)Halve parader, det stresser hende bare yderligere at jeg blander mig for meget. Jeg skal helst sidder helt stille med alt andet end mit sæde og lår.

2)undervisning, det kommer engang i sommeren regner jeg med.

3)indspændinger, og andre former for hjælpermidler. Det er bare ikke en mulighed for en hest som frida.

OBSOBSOBS: Svar fra folk der selv har, eller har haft fuldblod, er meget velkomne. For det ER en hest med et lidt anderledes temperament osv. Og de skal ikke altid behandles som hvilken anden hest/pony. Men selvfølgelig, forslag og idéer fra andre er velkomne.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forlænge skridt, gøre hesten afslappet
  • #1   27. apr 2009 nu er isabella ikke fuldblod, men der er fuldblod i hende..

jeg har/har haft lidt af samme problem, med at hesten slapper godt af i skridt, men i traven vil spænde op...

der lærte min forhenværende underviser mig at hver gang hun spændte op, så er det bare helt ned i skridt igen, til hun slapper af, så går man i trav igen, traver nogle skridt til den spænder, og derefter i skridt osv osv...

det hjalp på min, det såkaldte omvendte psykologi... for hun vil GERNE frem og lave noget, men hendes "ivrighed" viser sig i spændinger.. og så lærte jeg hende at når hun spænder, tjah så bliver hun stoppet i det hun gerne vil, og slapper hun af, så får hun lov...

• #2   27. apr 2009 Sandie: Det også nogenlunde hvad jeg har lært, så jeg må vel bare være mere tålmodig.

Har du nogensinde fået din til at gå i en jævn trav, mere end 1 ´runde?

• #3   27. apr 2009 Og forresten, tror du det er bedst med nedsidning eller letridning? Som sagt ser frida helst jeg siddder meget stille, med hænder og fødder, og rider med mit sæde, så hælder idt til nedsidning?

• #4   27. apr 2009 ja med tålmodighed skal det nok blive godt... isabella blev til sidst rigtig afslappet, se her:

http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=96256

• #5   27. apr 2009 Min spænder også i trav, derfor laver jeg nu øvelse fra skridt til trav ca. 10-15 travskridt og så tilbage i skridt, dette gør vi indtil hun er faldet helt til ro og slapper af, så begynder vi stille og roligt at arbejde med hende. Det tager ca. ½ time med min før hun er afslappet. Det med at hun skal kunne rende med hovedet nede, venter jeg med til hun er stabil i traven. Hun stoppes på benene i overgangen og ingen halve parader.

• #6   27. apr 2009 Ja hold da op :o. Det vil overraske mig meget hvis frida kan gå så roligt, men det er noget jeg vil arbejde for. Og så skal jeg nok til at have noget undervisning igen, det bare svært at finde en der tager hensyn til hendes lidt mærkelige temperament, og som ikke koster en formue.

• #7   27. apr 2009 Berit: tak for svaret (:

• #9   27. apr 2009 Min er halv fuldblod - og ja - rød - og meget følsom. Nu tøffer han rundt og hvis jeg selv er afslappet er han også det.

Det kommer af mange timers dressur og at "ride" mig ud af anspændtheden. Altså ikke nødvendigvis skridte - men overgange og at ride fremad. Små volter hvor vigtigheden af at ride på udvendig tøjle var essentiel. Det galdt for mig om at Victor forstod, hvad det var jeg ville, og det tog noget tid.

Ja - tro på det. Det handler jo også om hestens balance og muskulatur, som skal bygges op.
    Held og lykke.

• #10   27. apr 2009 www.hestegalleri.dk/grupper/anatomiskkorrektridning

gruppen for dig

• #11   27. apr 2009 Røsle: Nu ved jeg ikke helt hvad det er, men hvis det er hvad jeg tror det er, så er det hvor man rider med løse tøjler? og det er ikke noget for mig.

• #12   28. apr 2009 Hmm.. har selv haft nogenlunde samme problem med min hest og fandt ud af en stor grund til han var anspændt mm. var fordi han var skæv i hoften/nakken mm. fik kiropraktor ud og han er blød som smør nu smiley Dette har bevirket, han er blevet mere afslappet også, da der ikke er noget der spænder og blokerer i kroppen - jeg siger ikke din hest er skæv selvfølgelig, men det er noget af det bedste jeg længe har gjort, så vil i hvert fald anbefale det.

En anden ting du kan gøre er, at du i dit hoved tæller en bestemt rytme, som ´du vil have hesten til at følge.. fx eet.. tooo.. treee... osv. en rolig, langsom rytme.
    Prøv også at visualiser dig, at din hest går roligt og afslappet smiley

Ja, det var lige et par råd fra mig af, så kan du jo prøve dem eller lade være )

• #13   28. apr 2009 Camilla V: HUn har ikke opbygget lige meget muskulatur i begge sider, så der ved jeg at hun godt kan være lidt skæv. Men det er hun dog ved at indhente, men jeg bygger hende langsomt op for ikke at hun bliver øm. Den der rytme inde i sit eget hovede var også en af mine første idéer, men så kommer jeg til at kæmpe for meget i mod hende, og vi følger ikke hinanden, og som sagt, bliver hun hurtigt meget anspændt, desværre smiley

Men jeg tror det handler om tålmodighed som sandie siger, for allerede idag gik min hest en del roligere, indtil jeg blev for irriteret på hende.

• #14   28. apr 2009 Okay, ja det dur jo ik, hun bliver anspændt smiley Øver du mange overgange med hende?
    Men dejligt det gik bedre i dag smiley

• #15   28. apr 2009 Camilla: Ikke så meget endnu, for det meste laver jeg schenkelvigninger, versader, og får hende bøjet rigtig godt, og jeg kan efterhånden får hende til at strække sig så langt at hun næsten røre sandet med mulen. Og så rider jeg ikke bare på hovslaget, men skifter vej, laver ottetaller, og bruger ikke altid hele banen. Så jeg sørger for at holde hende aktiveret, ellers bliver hun for besværlig at arbejde med. Overgange kan jeg kun øve når hun er helt afslappet, da jeg ikke vil sætte hende i trav eller galop hvis hun er anspændt.

• #16   29. apr 2009 Okay lyder til du har en god variation i træningen, men med overgange mente jeg egentlig bare skridt og evt. lidt trav overgange - når hun er afslappet selvfølgelig. Det var/er i hvert fald til stor gavn for min egen hest, men de er jo også forskellige, så ik sikkert det vil hjælpe på din.

• #17   29. apr 2009 Camilla: Jeg prøver ihvertfald at holde hende aktiveret, også sådan at hun ikke kun går og er koncentreret om at stresse op (: Men det kan da være jeg skal prøve det du siger der (:

• #18   29. apr 2009 Min egen skal også aktiveres, eller går han og keder sig og bliver ukoncentreret, så kender nogenlunde til din situation smiley Men de overgange fra skridt til trav og omvendt har været guld værd. Er for nyligt begyndt på lidt galop og han går bare så fint nu.
    Men i starten, så bare lad hesten trave 3-4 trin og så ned i skrdt igen - med korte intervaller er det begrænset hvor meget hesten kan stresse op, så ja, det vil jeg da klart anbefale dig at prøve om ik andet smiley

• #19   30. apr 2009 Overgange er godt!! Har også gode erfaringer der.

Kommentér på:
Forlænge skridt, gøre hesten afslappet

Annonce