420 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Argh altså! Trailer-problemer :( Argh altså! Trailer-problemer :(

Argh hvor er jeg bare i dårligt humør nu!
Her for en lille halv time siden skulle Chateau og jeg ud og ride, dertil kom jo traileren, da vi ikke selv har en ridebane.. (øv øv..)
Chateau har altid været go' til at blive læsset som lille, men nu har ha fået en helt anden holdning! Jeg ved ikke om det er narrestreger eller teenagernykker, men i det vil han ihvertfald ikke!

Hans "små" numre har kostet mig 3 trykkede ribben, en bule i hovedet, hud i håndfladerne, en blå storetå og her til morgen; Al hud på min mors ene kno..

Gud hvor er jeg træt af det! smiley Det er nu sådan at vi sagtens kan bruge en halv time eller mere på at få ham læsset, og det er med hingstekæde, longeline og en masse kamp..
Jeg gir' simpelthen op!
Nu kom jeg så heller ikke ud og ride igen idag - Min mor kører nu blot en lang tur med ham...

Det er blevet så slemt nu at jeg overvejer at sælge ham til nogle med mere erfaring med ungheste...

Så, inden det kommer så vidt - Nogen der har nogle gode råd?..
Alt er relevant!

- En meget trist Michelle...

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.
  • Fastmontere stik bag indbygget ovn - skal udføres af elektriker 750 kr.
  • Reparation carportlåge 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Argh altså! Trailer-problemer :(
  • #3   5. apr 2009 Min venindes hest var også sådan...

Vi tog en rebgrime på hesten, og et langt tov. og viklede det 2 gange runde om den inderste bom. og hev en smule i det.. hesten kan så ikke hive tilbage...slip så og prøv igen. til sidst gik hendes op.....

Ellers få shane ud!

• #4   5. apr 2009 (link fjernet)

Den Shane? ( flere videoer ude i siden ).. Ikke ligefrem det jeg ville kalde en tålmodig og kyndig mand..

Anyways, hast værk er last værk.
    Med tålmodighed kommer man langt, så vil mene du skal i gang med noget tilvænning til den i stedet for at lære hesten at forbinde traileren med tvang og pres og en ejer der ikke bliver sød hvis den ikke går ind.

• #5   5. apr 2009 Nu er det sådan at Chateau også går op - Problemet er bare at han bakker lige så hurtigt ud igen!
    Hvilket er meget farligt hvis man når ind bagved bommen.. smiley

• #6   5. apr 2009 Stald E -
    Når man står på "rampen" så den inderste XD

Det virkede på min venindes hest...den går lige op nu smiley men den er også ret speciel - så ved ikke om det virker på andre

• #7   5. apr 2009 hvorfor ikke gå med hesten ind stille og roligt!!

• Anders b
    Anders b Tilmeldt:
    feb 2009

Følger: 1 Svar: 3
    #8   5. apr 2009 ork altså... rideheste-problemer.. igen!
    du skal ikke give op. så tror hesten at den har vundet. og den ved det! bliv ved. få en eller to til at stå bagved og slå ham i røven med en kost eller et bræt. så lærer han det. vi har 20 heste og de går alle op som om det var deres eget hjem i lastbilen.!! bliv ved!!!!

• #9   5. apr 2009 Lad for guds skyld Shane være .. Så hellere selv tumle med det ..
    Min gamle berider kendte Shane og jeg har mødt ham flere gange, han er bestemt ikke at anbefalde når det gælder træning af heste

• #10   5. apr 2009 longe og alt det andet gejl, er det dummeste man kan bruge, med en hest der ikke vil i trailer.
    Når en hest skal læsses må der ikke være noget der hedder tvang. Hesten skal ville selv. Ellers får du aldrig en hest der går op uden tøven..

Felix var også blevet dum - fra den ene dag til den anden. Så jeg mannede mig op med tålmodighed og en fyldt foderspand. Efter kun en halv time gik han lige op, og gør det stadig..

• #11   5. apr 2009 Gør lige præcis ikke som Anders b skriver..

Jeg ville afsætte en hel weekend til det..
    Sæt traileren på gårdspladsen, giv hesten grime og et langt tov på, og hav MASSER af tålmodighed! Lad den snuse, undersøge osv., og prøv så at lokke den op. Hvis den stopper på halvvejen eller lign. så bak den ud og prøv igen. Husk masser af søde ord, nus og evt. nogen godbidder når den står der. Og når den har stået der lidt, så bak den ud og sæt den på fold el. lign. og prøv igen næste dag. Bliv aldrig sur på den hvis den ikke går lige ind, det gør det bare værre..

(:

• #12   5. apr 2009 Jeg vil også sige du skal få en ud at hjælpe dig med noget trailer træning..

og hvis du har trailer hjemme, så prøv at træn med hesten et par gange om ugen, hvor et skridt længere pr gang er sejer, så det ikke bliver en kamp...

jeg har selv haft problemer med min hoppe...
    det er så bare det modsatte.
    hun ryger lige op, men vil ikke gå¨ud igen smiley

• #13   5. apr 2009 Anders B
    Så vidt jeg forstår ud fra den meget uetiske og ikke gemmentænkte besked du skrev, vil du IKKE være taberen, hvorfor skal hesten så være det???

Det er at finde den gyldne mellem vej det her, for hverken du eller hesten skal være taberen, det er der ingen der ønsker at være.
    Sammen skal man være vindere smiley
    Og man slår ikke sine venner med koste eller bræt, hvad ville du gøre hvis en af dine bedste venner ikke ville med til et eller andet, om det så er et diskotek, hjem til dig eller i kantinen i skolefrikvarteret - slå ham med en kost eller bræt til at gav efter? Så tror jeg ikke din ven ville holde dig ud ret meget længere tid

• #14   5. apr 2009 Stald E
    Det var da virkelig flot af ham - brugte han sin normale metode? -_-

• #15   5. apr 2009 En hest kan hverken vinde eller lave nagestreger. Jeg syntes du istedet for skulle tænke på; Hvad for min hest rent faktisk ud af, at gå op i en trailer? Det er det mest unaturlige sted for en hest at placere sine fire ben - en smal kasse med absolut minemal bevægelsesfrihed og dermed også ingen mulighed for flugt. Og hvis man samtidig er stresset og tidsplanen skal overholdes fordi man skal træne, så bliver læsningen hurtig en kamp med hesten.

Det handler om at gøre det behageligt for hesten, at være i traileren. Hesten skal forbinde det med noget godt og det kræver gradvis tilvænning. For hesten vedkommende er traileren et kæmpe pres, fordi det er så unaturligt for den.

Hvis man derfor bruger vold og magt for at få den læsset, hiver mere og mere når hesten faktisk går frem, skynder sig at lukke bagbommen, binde hesten og ellers køre afsted - så udsætter man hesten for et enooormt pres, de tit har svært ved at kaperer.

Jeg ville starte fra bunden af hvis det var mig og træne mine jordsignaler. Tro det eller ej, men tit er trailerlæsningsproblemet grundet at rytteren er for dårlig til at træne hestens grundsignaler fra jorden af. Dvs. nogle besale ting som stop, frem og til siden.

Man ser gang på gang heste der undviger traileren (og hvis det udviklinger sig springer væk, løber, stejler) eller nægter at gå hen imod traileren.

Så nogle problemer er 100 gange lettere at løse, hvis du har styr over hestens ben. <i>At du kan korigerer hesten</i>. Hvis du kan flytte rundt på hesten kan du altid flytte den tilbage til udgangspunktet og når den finder ud af, at den hverken kan vige til siden eller tilbage, er der ikke rigtig andre muligheder end frem. Ligudretning er faktisk et vigtigt begreb i trailerlæsningen.

Ros og timing er selvfølgelig MEGET vigtigt - det er vigtigt at give efter på torvet når hesten flytter sig i den rigtige retning og aldrig presse hesten for meget. Træn med traileren i måske nogle uger - måneder, og vær tilfreds med at hesten bare tager et par skridt op på rampen de første gange. Lad vær med at presse den med torve eller kæder, hvis den finder ud af, at den rent faktisk for ros bare den går lidt op, vil den motiveres til at gentage adfærden igen og dermed også til at gå videre i arbejdet.

Hesten skal altså få det ud af trailerlæsningen, at det aldrig bliver en fysisk kamp og at det bliver behageligt for den, når den gør det ønskede og man dermed ikke bare kræver og kræver mere af den. I starten må man stille sig tilfreds med små fremskridt.

• #16   5. apr 2009 Mange tak for alle jeres svar! smiley
    Det skal lige siges at jeg heller aldrig har givet op, men at jeg snart ikke orkede kampene mere..!

Jeg tror at jeg nogle gange om ugen vil begynde at træne HSM med ham, da jeg har haft nogle gode oplevelser med det, med min selvrådige Welsh Cob.
    Og da han måske skal opstaldes et sted med ridehus, ridebane og diverse andre faciliteter, vil jeg kunne gøre det meget oftere end nu smiley

Men tanken om at sælge ham til nogle søde mennesker med mere erafring med ungheste, ligger stadig i mit baghovede..

• #17   5. apr 2009 ellers tag et kurus hos en der har styr på trailer læsning fx www.horsemanshipcenter.dk

Kommentér på:
Argh altså! Trailer-problemer :(

Annonce