936 visninger
|
Oprettet:
arggh hesten har ondt! *rul med øjne* {{forumTopicSubject}}
er det kun mig der synes at man ikke kan læse ET ENESTE emne herinde hvor der ikke er en eller flere der siger: "hesten har ondt" "få en massør/kiropraktor" osv. osv. jeg er ved at være træt af det, for det virker som om at folk bare prøver at være "kloge" og når de ikke ved hvad de ellers skal svare, så fyrer de bare sætningen "den har ondt" af.....
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
jeg synes også det er noget pjat ind i mellem.
aug 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 250 Svar: 4.332
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Du ville heller ikke spille fodbold, hvid du havde ondt i foden ! - Så skal man heller ikke ride på en hest der har ondt
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
sep 2007
jul 2006
Følger: 42 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 590 Svar: 5.099
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.206
men ja, det er sgu ikke alle der har råd til dyrlæge, kiropraktor og massør flere gange om året bare fordi hesten begynder at ændre en lille ting!
jul 2006
Følger: 42 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 590 Svar: 5.099
Tror nu ikk at folk har sagt det er fordi den har ondt den stikker af, jo måske hvis det har noget med ridning at gøre, hvis man skal trække den ind på stald inden ridning, så ved hesten jo at det kommer til at gøre ondt hvis man skal ride
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
Her er nogle af dem
Ny butik (Hillerød)
HF og Heste
Traver - hedder det fryse eller brænd?
GOD SMED PÅ VESTSJÆLLAND??
Guf for hesteelskerne (;
apasionata
Kokspang sadelmageri, Godt eller not??
BEDØMMELSESRUNDE
HJÆLP ang. SANG?
mar 2006
Følger: 125 Følgere: 126 Heste: 3 Emner: 803 Svar: 5.480
- andre prøver jo bare at hjælpe, og den eneste måde de kan hjælpe er jo ved at sige hvor de tror problemet ligger; i smerte. men nej, så hjælper man jo ikke, så spiller man bare klog. søde ven, der kunne være noget om det når nu det bliver sagt gang på gang.
jul 2005
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
mar 2006
Følger: 277 Følgere: 265 Emner: 346 Svar: 1.748
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Er man sikker på der intet er galt, så går man videre til signalerne - er de indlært? Er det noget med de signaler man giver?
Kan det være en tillært adfærd?
Men først og fremmest, tjekke om hesten har ondt.
Har den i mange tilfælde (:
sep 2007
mar 2006
CBK: Ja nu kan du så komme med alle dine beretninger om at det er videnskabeligt bevist at hesten ikke kan være fræk og bla bla (det sku ikke læses nedgørende) men jeg tror simpelthen ikke på det! Hvis det forholder sig sådan så har jeg den eneste pony som kan tænk og som godt kan være fræk.. med vilje! uden at have ondt! hehe
Hvis jeg fx rider højre galop, så kan den en gang i mellem godt finde på at changerer på et bagben, så hvis jeg sætter den i trav tænker ponyen, "aha, hvis jeg bare changerer så sætter hun mig ned i trav" så pony gør det her gentagene gange indtil jeg forstår og bare rider videre, på den måde får den ikke noget ud af det, og så FORSTÅR den at den ikke får noget ud af det
Om hesten ikke kan være fræk går an på hvordan man definerer fræk Jeg tror , nej jeg VED at at min pony godt kan tænke Om den så er halvt menneske, det kan vi diskuterer en anden dag wee
sep 2007
sep 2007
nu snakker jeg så ikke om general snak, men om træning (til termin 12.maj 2009)...
mar 2006
Min bukekr og stejler ikke for det er den for godt opdraget til..
Vil tilføje t jeg heller ikke tror på straf men belønning, men skal være den første til at sige at hvis en hest sparker mig så smækker jeg igen..
sep 2007
Hat en gang klappet Maja sådan en fordi jeg blev SÅ frusteret og følte mig totalt i afmagt og en meget dårlig samvittighed bagefter -.-.
Jeg tror nu heller ikke en hest sparker uden grund, for det er sq ikke noget heste gør med mindre de har lært det eller er nødsagtet.
Kan egentligt heller ikke sige hvad jeg mener din er i stedet for fræk for du har ikke beskrevet situationen ned i mindre detjaler.
Det du beskriver er også meget svært at tolke med mindre jeg ser det på video eller irl, for kan være noget med din signal givning og den kan jeg ikke se udfra skrift (:
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
Hesten kan jo ikke snakke, det er også derfor dyrlægeuddannelsen er længere end læge. fordi hesten ikke kan sige av det gør ondt der
jan 2008
Følger: 55 Følgere: 61 Heste: 8 Emner: 211 Svar: 677
Til dem der siger at man ikke bør have hest hvis ikke man har råd, vil jeg bare lige sige at bare fordi man har råd til at ha hest med opstaldning, foder, smed, vaccination osv, og selvfølgelig kan rejse pengene til en uforudset dyrlægeregning, hvis hesten kommer til skade, så er det altså ikke sikkert at man har flere tusind i overskud om måneden til diverse behandlinger og dyrlægecheck. Det synes jeg ikke gør en til en dårligere hesteejer. Man har ret til at prøve forskellige ting af (fx. spørge om træningsråd herinde) inden man får den tjekket i hoved og r*v for diverse skavanker.
Det er helt i orden at folk råder til et dyrlæge check, men problemet herinde, synes jeg, er at det blir sagt på en sådan måde, så det lyder som om man mishandler sit dyr hvis man ikke gør det. Desuden bør man lige læse emnet igennem, og hvis 40 personer har skrevet : "Den har smerter i ryggen; få den tjekket af en dyrlæge," så behøver man jo nok ikke sige det endnu en gang.
Undskyld hvis det blev lidt langt... Bare min mening
aug 2007
nov 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Heste: 7 Emner: 24 Svar: 227
Ironi off..
apr 2005
Følger: 113 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 341 Svar: 2.271
jan 2008
Følger: 55 Følgere: 61 Heste: 8 Emner: 211 Svar: 677
Ej, min pointe er bare at folk gerne lige må tænke sig om inden de poster direkte eller indirekte beskyldninger mod folk, og i stedet for hjælpe på en venlig og brugbar måde ....
feb 2007
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 157 Svar: 1.960
Oftest er det jo fordi hesten ændrer adfærd under ridning, fodring, opsadling mv., - at folk opretter emner om hvad der kan være galt.
Hvis ikke man er interesseret i at høre andres mening, skal man ikke oprette et emne.
Og uanset om mor og far betaler eller ej, - så er årsagen oftest smerte, signelforvirring mv. - som der står ovenstående., og har man ikke råd til dyrlæge, skal man ikke have hest.
Det er svært at sidde bag en skærm og vurdere hvad hesten fejler, men folk deler ud af deres erfaring, og det er vel i princippet det folk beder om når de opretter emner??
- Eller os er det et forsøg på at spare penge, hvis nogen lige har et gammelt husråd mod muk osv., osv...... Selvmedicinering er aldrig at anbefale.....
nov 2006
Jeg tager da også gerne imod kritik og råd man hva dælan skal man gøre når det er de samme ting der igen og igen komme og det ikke kan bruges til en dyt..
Jeg er også træt af at hvert indlæg ender med at hesten nærmest er døden nær og mangle både det ene og det andet.. ( overdrivelse fremmer forståelse) Hvis hesten klasker en flue af sig ser folk det straks som irritation.. Slaap dog af og se..
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
giiiiifer ikke læse hele indlægget
det jeg TROR trådstarter mener er, at næsten uanset hvad folk spørger om, om det er hvorfor hesten skyder skulderen, ikke har bagparten med sig, er temmelig vild på tur, osv, så er der ALTID en håndfuld svar, hvor det enten er fordi hesten har ondt, eller man skal begynde at ride bidløst
sep 2007
feb 2007
Jeg har ikke nævnt et ord om du ikke holder af dine dyr, det er jeg da slet ikke i tvivl om at du gør.
Men det er nu engang dit ansvar at holde hesten inde, og dine naboer kan melde dig til politiet for ikke at gøre det.....
Marie - Louise - det er jo sån set også en håndfuld reelle svar - som sagt er det svært at sidde bag en skærm og vurdere - men oftest skyldes de problemer du beskriver enten smerte eller dårlig grundridning....
nov 2006
feb 2007
Enig i at de ikke er så dumme som vi gerne vil gøre dem, men tænke både handling og konsekvens tvivler jeg nu stadig på at de kan... Mener det er tilladt adfærd.
Fx rideskoleponyen som har lært at hvis den bukker får den som regel fri, da rytteren bliver bange. Men det er altid tillært adfærd, - ihvertfald i min verden ;o))
jul 2005
sagen er jo at de fleste (ja undskyld) rytter simpelthen rider på biddet, ikke til biddet. Vis mig et ridebillede af en hest og du vil se.
dét er ikke anatomisk korrekt, og kan altså være en grund til at hesten virker irriteret.
jan 2006
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 890
Men oftest ses det altså at hesten reagere grundet smerte... vi siger det fordi vi selv har oplevet mange adfærdsproblemer hvor hesten blot har haft ondt.
Og fordi det altid bør være det man som heste ejer tjekker først!
først når man kan udelukke smerte kan man se på grund nummer to - rytteren!
Jeg er simpelthen uhyggeligt træt af folk med deres problemer som så skriver, nej den har ikke ondt, den får det rigtige foder, osv osv... hvorfor pokker så skrive efter råd???
Hvad ønsker i at høre? At hesten er dum? Driller? Prøver af?
Det er alle ting en hest ikke kan udføre... den kan ikke ræssonnere, den kan ikke tænke over egen handling.
HVORFOR skal vi konstant tilføre den menneskellige egenskaber blot for at finde en nem sorteper at skyde skylden for vores problemer på?
Min mor og far betaler intet, og jeg kender mange som har ofret rigtig mange penge for at få deres hest korrekt gennemgået for smerte.
Vores heste er atleter, og alligevel forventer vi de fungere som robotter, uden tanke på hvad vores manglende viden og træning gør ved dem fysiologisk.
Vi har valgt at holde hest . så har vi et etisk og moralsk ansvar som ikke kan skubbes under gulvtæppet fordi hesten er "fræk"!
Beklager den lange og lidt små irritable indput... men det er da ikke fair overfor dem som gerne vil hjælpe og da slet ikke overfor de fantastiske dyr vi har valgt at tage til os!
jul 2005
!
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
sep 2007
aug 2007
jan 2006
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 890
arggh hesten har ondt! *rul med øjne*