3.940 visninger
|
Oprettet:
Nadiiih © - ANE 11/12 -
17. jun 2006 Følger: 126 Følgere: 118 Heste: 7 Emner: 451 Svar: 1.353
17. jun 2006 Følger: 126 Følgere: 118 Heste: 7 Emner: 451 Svar: 1.353
Join Up? Hvad, og hvorfor? {{forumTopicSubject}}
Jeg kom lige i tvivl. Hvad er det Join Up er? Og hvorfor er det folk fraråder det hele tiden?
mar 2006
Følger: 125 Følgere: 126 Heste: 3 Emner: 803 Svar: 5.480
JOIN UP = DØDSTRUSEL = INGEN TILLID:
Hvis nu jeg trak en ladt pistol, pejede på dig med den og sagde at du skulle følge efter mig, efterfølgende ligger jeg den ind under min jakke som bare skjuler den (Den er der stadig!) ville du så ikke følge efter? Jo det tror jeg, for jeg kunne trække den igen og true dig endnu en gang på livet.
Det har intet med tillid at gøre.
Det er det man gør i Join Up'en, og derfor fraråder folk det.
jun 2006
Følger: 126 Følgere: 118 Heste: 7 Emner: 451 Svar: 1.353
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Man sender derved hesten væk fra sig, skulles siges at man bruger sit "kropssprog" til at styre hesten rundt med.
Ganske enkelt, jager mig hesten, indtil den overgiver sig. Når hesten begynder at sænke hovede, hals og begynde at smaske, stopper man med at jage den.
Metoden skulle siges at udføres i naturen, hvilket der ikke er set beviser på. Siges også at det skulle skabe tillid, hvilket er fuldstændig misforstående, idet hesten ikke har nogen mulighed for at flygte. Den har altså muligheden - blive ved med at løbe eller lade træneren komme til den.
http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo
sep 2005
Jeg mener på ingen måde at det er særlig genial træning - man kan gøre tingene på en MEGET mere hestevenlig måde.
Metoden burde mere hedder - Join up! You have no choise!
aug 2006
Følger: 81 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 24 Svar: 185
At der ikke skabes tillid, passer altså ikke - i hvert fald hvis man udføre Join-Up'en korrekt og læser hestens signaler rigtig. Jeg var i praktik hos Maj Britt Carter for nogle år siden, og der havde hun lige fået en fuldblod ind, som i den grad var blevet misforstået og absolut ingen tillid havde til mennesker. Jeg så hvordan hun lavede Join-Up med den, og nej hesten led skam ikke på nogen måde, den kom pænt ind til hende bagefter og fulgte efter hende uden tvang, den tyggede og virkede godt tilpas. Hun fik den sågar over noget plastik, som den førhen anså for livsfarligt.
Join-Up er et redskab, som selvfølgelig skal bruges på den rigtige måde og med rigtig timing og aflæsning af hestens signaler. Jeg vil dog ikke mene, man bare som sådan kan kaste sig ud i det uden at have fået noget instruktion først, da der er mange ting at huske på i starten.
Men jo, det er da en form for pres man udsætter hesten for, som den så viger fra - ved at komme ind til en, men man udsætter da også hesten for pres i andre situationer, fx. Parellis metoder har da også meget med at få hesten til at vige fra pres, ja det har stort set alle metoder i mere eller mindre grad. Jeg siger bare, at det er en skam, at Join-Up sådan bliver set ned på efterhånden, da det virkelig er et godt redskab - hvis man forstår at bruge det rigtigt jo. Men brugt af en ukyndig person, som overser hestens signaler og bare kører videre, ja så er det klart at hesten bliver forvirret og situationen evt. bliver forværret.
Men antallet af heste som Monty og hans metoder har reddet fra aflivning taler for sig selv.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Bla. derfor nogen hest løber som en sindsyg i en longe og ikke er til at stoppe eller går i bananas.
aug 2007
Følger: 59 Følgere: 54 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 1.500
Og jeg syntes i det hele taget at Monty roberts metoder er mere bygget på tvang end tillid!
mar 2006
Følger: 125 Følgere: 126 Heste: 3 Emner: 803 Svar: 5.480
aug 2006
Følger: 81 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 24 Svar: 185
Nu har jeg ikke læst Heartland, så kan ikke rigtig sige noget ud fra det, men ja det er da sandt, at det ikke altid lige kommer sådan "vupti". Man arbejder jo videre efter Join-Up'en med Follow-Up og andre øvelser osv. Og mht. den fuldblod hos Maj Britt, så var den jo heller ikke fuldstændig kurreret, men den lærte dog at kunne stole på mennesker igen, så den kom fint med fra folden - hvilket var godt umuligt før Join-Up, så noget er der jo sket
sep 2007
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 6 Emner: 32 Svar: 138
jeg bruger selv Join Up, synes at det på inden måde er anderledes end i naturen/ på fold, bare min mening (:
Hvis metode er noget så ond og modbydelig, så er det godt nok mærkeligt at Monty er en af dem der er mest kendt for sit horsemanship? Hans heste ville nok ikke være så godt opdragede, og så tillidsfulde, hvis det var ligesom en dødstrussel?
er lagt fra enig i alle de ting han siger og gør?
meeen helt fejl kan han jo ikke tage
PS. dødstrussel, er måske lige i overkanten? :S
aug 2007
Og at han nu også har anerkendt at han går ind for rodeo er jo heller ikke overraskende.
Så helt seriøst skal man nok lige tage Monty Roberts metoder og holdninger med et gran salt
sep 2005
aug 2007
sep 2005
Hvad var hans begrundelse?
aug 2007
Men det var noget med at skulle han være en hest skulle det være en rodeohest, for de er de heste der har det bedste.
: 'De får kun et lille stød og resten af tiden lever de som konger.' Siger han?
sep 2007
: 'De får kun et lille stød og resten af tiden lever de som konger.' Siger han?
Ja og det er ikke engang løgn ! ^^
aug 2007
Nej, det er ikke kun lige når de er i ringen de har det sådan. De trænes til at frygte at få stød i boksene og til at bukke højere for at blive fri for smerter og angst. Det gør de mest proff. også.
sep 2007
er lige så meget for rodeo som andet ridning
for alt med heste kan ses i et forkert lys
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
sep 2007
men synes såmend at andet ridnig kan være lige så slemt (:
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 22 Svar: 568
Det er noget ævl og må komme fra de som ikke ved hvad de taler om !
Prøv at tage på kursus... jeg er sikker på at 9 ud af 10 vil blive overbevist (den sidste er den som sidder med armene over kors og ikke ønsker at blive klogere *lol*)...
men spøg til side... uddannelse og viden er ALTRID den rette vej frem. Sug viden fra alle fronter - også dem som man umiddelbart fravælger... for du kan ikke fravælge uden af være overbevist om hvorfor du fravælger.
Anyways - først med en bunke viden om alt muligt er du i stand til at sortere og bruge det der er godt for dig, din hest og den givne situation.
Skulle det have interesse så holder Maj-Britt Carter kursus på sjælland i kommende weekend.
Se her for mere information: http://shop.optihorse.dk/group.asp?group=12
Har selv været på dette kursus og kan skrive under på at INGEN heste led nogen form for overlast !
aug 2007
Det er det samme som at sige jeg vil ikke hjælpe fattige børn i afrika, for der er også andre børn i verden der har det skidt, så hvorfor skulle det være anderledes?
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.241
Join Up? Hvad, og hvorfor?