Klassisk dressur - Hestens bygning. {{forumTopicSubject}}
Jeg hører ofte folk sige, at hestens bagben fra naturen står langt bag tyngdepunktet, og derfor er det noget af en opgave, at få hesten til at samle sig.
Ligeledes hører jeg nogle sige at hesten er meget lang over ryggen, overbygget o.s.v..
Altså selv mener jeg at stort set alle heste, uanset bygning, kan gå klassisk dressur på o.k højt niveau. Nogle er bare sværere end andre, pga. deres bygning.
Det er bl.a derfor at jeg ikke har lagt megen vægt på Elinors bygning da jeg købte hende, fordi jeg mener at hvis jeg rider hende optimalt, kan jeg få så meget ud af hendes naturlige anlæg som muligt, hvilket må være målet.
Se fx Bent Brenderups sorte Frederiksborger. Den ville normalt blive betragtet som en hest, der var helt forkert og uharmonisk sat sammen i forhold til den moderne dressur, men han har bragt den hest op til den høje skole alligevel.
Udfra hvad jeg har set og oplevet, er min fornemmelse af den moderne dressur, at det kun er varmblodsheste og spanske heste, der kan komme op og gå OL f.eks..
Men derimod i den klassiske dressur kan alle heste være med. Netop fordi den tilgode ser hestens biomekanik m.m.
Derfor må der være noget grueligt galt med den moderne dressur, siden det stort set kun er varmblod man ser på "top niveau". Det burde enhver kunne se. Grundlaget for rideteknikker skal tilgodese alle hesteracer, ellers holder det ikke.
Hvad mener i om dette, og hvordan synes i at Elinor ser ud, i forhold til samling i den lidt højere skole?
Elinor - http://hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=89298
Elinor i profil - http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/1217187_l.jpg
Vh. Lærke
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
dec 2006
Følger: 101 Følgere: 97 Heste: 5 Emner: 498 Svar: 2.791
Hvilken måned var du nede og kigge?
Statoil - Linket virker desværre ikke. Spændende med en klassisk rideskole
Laura L - Jeg faldt faktisk over en video med en islænder der går klassisk dressur tidligere idag..
http://www.youtube.com/watch?v=-U1uHB-Zwmk
dec 2006
Varmblodsheste er ikke nemmere at ride korrekt end enhver anden hest, men de er måske nemmere at ride forkert. Det er også de heste der spjætter allermest med benene, som jo virkelig bifaldes af diverse tilskuere og ryttere. Desværre har en stor gang bare ikke noget at gøre med korrekt ridning og samling af hesten, og det er derfor utrolig trist at se hvordan folk klapper af en hest der spjætter med benene, men overhovedet ikke samler sig, eller bruger sig korrekt i andre sammenhænge..
dec 2006
Hvad kalder du så den ridning som jeg snakker om, hvis det ikke er klassisk?
Altså jeg kan godt se hvad du mener med det du skriver, men hvad vil du fx kalde den ridning som Bent Brenderup udfører?
okt 2006
Følger: 56 Følgere: 55 Heste: 4 Emner: 70 Svar: 449
Har set den der knapstrupper og den der røde en på hans hjemmeside men de er da mega flotte. Hvilken en er grim ?
dec 2006
Men nu har jeg så fået Elinor, som er unghest, og jeg vil gerne ride hende så korrekt som muligt. Så klassisk/barok/akademisk ridning uden bid, er hvad jeg har i tankerne. Jeg er derfor igang med at studere området nøje.
Jeg var ovre og se et foredrag hos Bent Brenderup, hvilket jeg fandt utrolig spændende og lærerigt. Jeg har købt hans bog, som hedder Klassisk ridekunst. Derfor gik jeg ud fra at hans ridestil hed Klassisk. Hmm..
Er der nogen der kan forklare mig hvad forskellen på Klassisk og Akademisk er? Det er noget jeg har spekuleret meget over
dec 2006
Det jeg mener er, at set med traditionelle øjne ville den være blevet kaseret som dressurhest, uden tvivl. Dens bygning er så fjernt fra hvad der efterstræbes hos dressurheste generelt, og alligevel er den meget mere samlet under ridning, end man kan sige om størstedelen af Danmarks "eksteriørkorrekte" heste og ponyer, som man ser på stævnebanerne..
aug 2006
Følger: 81 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 24 Svar: 185
Man kan vel sige at der findes mange forskellige grene af den klassiske ridning. Akademisk er én af grenene. Fx den dressur der rides på den spanske rideskole i Wien er jo ikke det samme som Bents ridning, men begge metoder går inden for begrebet "klassisk".
Ved ik om det var forståeligt? hehe..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Det får de så med de varmblodsheste man ser.
Men hvis man kigger på ridningen, så var den russiske represantant faktisk den eneste der lavede en nogenlunde korrekt piaffe under OL (:.
Såe.
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 48
fed tråd du har lavet dig, kan kun sige jeg er 100% enig
den aklademiske ridekunst er til for hestens skyld og ikke omvendt,, det er en fryd at se bent som igår tage hensyn til den enkelte hests fysiske/psykiske forskellighed. nogle rides fremad med en frisk energi en anden rides løsgjordt ved hvælp af sidebevægelser.
og han gør sig nogle smukke tanker omkring hestene, og dejligt at høre en på dette nevau erkende at han kunne have gjordt noget anderledes/bedre
og sikke et resultat, synes virkelig han kommer med mange guldkorn
synes mindst det er ligeså imponerende at se de middelmådige heste blive redet smukt som det er at se heste der har let ved det...
fx tyson(den sorte frederiksborg) han er virkelig blomstret op med tiden
Klassisk dressur - Hestens bygning.