Træt af engelsk dressur! Træt af engelsk dressur!
'Ey HG.
Nu er jeg sgu ved at være herretræt af engelsk dressur - Åndssvage sadler, racistiske dommere, slidte handsker, sporer, pisk, slid og slæb! - Den engelske dressurverden er bare ikke lavet til heste som den, jeg har - Swoop, en 600 kilo tung unghingst.
Vi kan ikke finde en sadel, der kan ligge på ham - Hvor svært kan det være at skabe en sadel til de bredere heste? Det kan da ikke kun være mig, der har problemer!
Jeg er s*tme tosset - Vi havde Swoop til dyrlægen pga. ondt i ryggen - Det var sadlerne!
Så siger dyrlægen sgu, at han skal tabe sig - *Bonk!* Jeg tabte kæben! Swoop er i perfekt foderstand, virkelig. Vi er så stolte af at han er i så flot foderstand.
Så det fortalte vi jo dyrlægemanden - Han er en hingst, en koldblod, som ikke må være sportstynd?
"Jamen så må I jo vælge, om I vil have en sadel, der lægger korrekt, når han har tabt sig og får mere sadelleje, eller om I vil beholde racepræget?"
- "What?" Jeg tabte kæben igen!
Det kan simpelthen ikke passe, at min hest skal miste racepræget og blive sportslank - Som en Irish Cob bare ikke må (!) være - Den skal have fedtdepoter uden at være tykke - for at finde en sadel, der passer?
Jeg er målløs. Vi har ofret omkring 15.000 det sidste år på forskellige sadler, omstopninger - Pis og lort.
Man bliver virkelig træt af det!
Så nu har jeg taget konsekvensen, og har bestilt en portugisisk sadel hjem i ekstra-bred. Så håber jeg s*tme den passer!
Men er jeg virkelig den eneste, der føler mig virkelig outsideragtig i dressurverdenen? Min hest har gang af sin race, men bestemt ikke i forhold til idealet. Jeg véd, at jeg aldrig kan være med på dressurbanen, uanset hvor godt han kommer til at gå - Fordi at han ingen gang har!
- Det kan bare ikke passe!!! -
Argh, jeg er helt oppe og køre - Hvorfor er dressurverdenen ikke udviklet til heste som Swoop? Fjordhestefolk, islænderfolk, traverfolk blandt andet må da føle det samme!?
Bare dét, at der ikke er udviklet en sadel til en koldblod som Swoop, som endda bliver to gange så bred, som han er nu, inden han bliver otte!?
Jeg er ved at rive håret af mig selv - Og jeg har bare lige brug for luft - Måske noget støtte; Er jeg den eneste der kan se problemet, eller er jeg bare for hysterisk omkring det?
- Hysterisk opstød herfra (Beklager længden!); Bianca & Swoop.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2134 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.490
jan 2008
Følger: 116 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 1.320
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.640
Vi har ledt i tre år - Jeg tror, vi har prøvet alt.
CBK.
Det skal han jo heller ikke være - Jeg har planer lige omkring LA - Men hesten skal jo have en dressursadel?
jan 2008
Dette kunne den da sagtens - man skal ikke have en kompakt langbenet moderne oldenborg for at ride dressur.
Jeg rider LA programmer på min tunge pony og vi har lige startet vores første LA4 og det går kun op ad.
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 40 Svar: 1.389
Felix er også ret kraftig bygget, og det er bare helt umuligt at finde en sadel til ham.
Så nu for jeg Klassisk-dressur ud, da sådanne sadler netop er lavet til Felix's hestetype.
Og jo, til dressur stævner kan man godt se på bedømmelsen at han ikke er en sportspony :S
jun 2005
Præcis! Min hingst har talent for dressuren, på trods af hans kolde blod og hans mange kilo, hans fylde og hans halvkorte hals. Det er utroligt, at man skal have en 'ideal-hest' for at kunne bevæge sig bare lidt i kanten af dressurverdenen.
jan 2008
måske en bomløs engelsk sadel - de er altså bare lækre
jan 2008
Thank you - endelig en der er enig! xD
jun 2005
Det er vi også ude i nu - Hvis den portugisiske er noget l!rt, så bliver det nok sådan noget - Men det kan da bare ikke passe. Kunne forstå hvis han var flommefed, men det er han slet ikke, og han bliver altså tre gange bredere fordi at han er hingst. -_-'
maj 2005
Følger: 73 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 36 Svar: 3.229
Personligt synes jeg da det er okay, at din dyrlæge rent faktisk fortæller dig hvad du skal gøre for at få sadlen til at passe. ...og hestens fysiske tilstand bliver jo ikke forværret i at den taber sig. Bare fordi at du, og ja, andre der har den race, synes de skal se anderledes ud. ;O)
Man må jo vælge hest til de ambitioner man har
jun 2005
Sådan er det jo - Men hvorfor? Den kan da udføre øvelserne ligeså korrekt som Blue Hors Banan, hvis du forstår. Det er utroligt, at bare fordi at man ikke vil have en hjernedød varmblod, bliver man dømt helt ude.
jun 2005
Blogger
www.hooks.dk
Søg på: T4 DRESSUR - NORMAL MANKE
Ellers må alternativet være at ride i en kombineret sadel..
jun 2005
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.970
Og jeg vil altid ride fjordheste, ligemeget hvor meget folk siger de ikke kan - for de kan skam sagtens. Det handler bare om de ikke har den overdrevne gang man alligevel ikke kan sidde i også skal de havde hovedet lidt foran lod.
Og jep, der findes en hest til hver person - men hvis man er en person der brænder for sin race og gerne vil ud og vise hvad de egentligt sagtens kan og man så støder på dommere der ikke vil åbne øjne op og lade andre heste end brune varmblod/sports heste ses på banen. Der bremser lidt ens drømmer, og får en til at blive bare LIDT bitter.
maj 2005
Blogger
Men jeg synes du skal spørge andre herinde hvilke sadler de bruger..
Har fundet et par tinkere..
http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=5381
http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25687
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.970
Gangen burde vel egentligt kun være noget der blev bedømt til kåring, for gang har intet at gøre med om et program bliver redet mere korrekt end et andet.
jun 2005
Blogger
Derfor der i de høje LAer og M klasserne er flere forskellige tempi trav du skal vise og sådan..
Sådan er dressur bare..
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.410
At en koldblods ikke kan gå dressur det er selvfølgelig ikke rigtigt, men på den anden side så vil en koldblod aldrig kunne konkurrere på plan med en sportshest (som er avlet til formålet) som CBK også siger.
Det er bla. helhedsindtrykket dommeren kigger på og en koldblod vil aldrig se lige så graciøs ud som en sporty type. En koldblod er flot på sin egen måde. Og det må man vel bare acceptere når man har sådan en race.
Jeg regner da heller ikke med at min søn skal starte MB spring på vores shetter-....
maj 2005
Swoop
Man skal jo dømme alle ud fra det samme udgangspunkt. Det er jo kun der, det er fair så. (altså, den bedste vinder) Den dag man begyndte at tage særhensyn til f.eks. tunge koldblodsheste i forhold til varmblods, ville jeg synes det er dybt forkert. Alle skal konkurrere på lige fod, og det gørman ikke ved positiv særbehandling. Desværre er der jo bare nogen der har en fordel i forhold til andre. :O)
Hvis en tungere hest er den bedste, så får den jo også for det. Det er bare sværere
jun 2006
Følger: 250 Følgere: 231 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.250
Nu har jeg selv en fjordhest som jeg skal starte på om nogle år, men jeg er da lige glad med hvad dommerne mener, for hvis man virkelig gerne vil lige i top til stævner, ja så må man da bare købe en som virkelig kan og ikke er så tung i sine gangarter som koldblods heste er. For uanset for let en koldblods du finder er den stadig tungere i sin gangarter end en varmblodshest.
mar 2006
Følger: 49 Følgere: 51 Heste: 1 Emner: 212 Svar: 5.029
F.eks spring - han elsker og spirnge og for det meste har jeg redet fejlbane = doooh min fejl, men har også et par placeringer i spring på trods af at jeg ike tager hensyn til tid/fejl osv
I dressur, første gange jeg startede et stævne i en anden klub, på udebane og debut i LD dressur (da jeg havde haft min hest i godt 1 år - redet op fra bunden) jamen der snuppede jeg 1. pladsen
.. det kan lade sig gøre at placere sig selvom du har en tung hest - men er fuldt u denig med dig at det ikke kan passe de dømmer ned grundet racen/"tungheden"
... mht til sadler har jeg samme problem. Har en sadel i 4 måneder og så skal den skiftes (dog fordi hesten ændrer form)
Min er kort - højt bygget bagtil så han er en anelse svejrygget - og jeg har haft kæmpe problemer med sadler - men nu har jeg fundet en som ligger nogenlunde - og så en lammepad under, SELVOM det IKKE er løsningen, men sadlen bliver nu stoppet om, men lammepadden gør lige "det der ekstra" og det er på opfodring af en dygtig sadelkyndig person
Evt kunne du få skræddersyet ham en sadel (når han er færdig med at vokse) og indtil da evt få dig en ridegjord?? det har jeg, for når sadlen så ikke passer har du da i det minste den til du finder en løsning
Men alt i alt, held og lykke med det!
dec 2006
Følger: 101 Følgere: 97 Heste: 5 Emner: 498 Svar: 2.791
Din Irish cob kan sagtens komme længere end LA
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.203
mar 2005
Følger: 91 Følgere: 90 Heste: 7 Emner: 67 Svar: 570
kan IKKE forstå folk med de tungere racer altid brokker sig over i ikke kan være på dressurbanen, at folk brokker sig over de tungere heste osv osv når du så vælger at skrive:
Sådan er det jo - Men hvorfor? Den kan da udføre øvelserne ligeså korrekt som Blue Hors Banan, hvis du forstår. Det er utroligt, at bare fordi at man ikke vil have en hjernedød varmblod, bliver man dømt helt ude.
hvis der ikke skal være stereotyper og fordomme om de enkelte racer går det begge veje
dette er ikke noget surt indlæg - bare en opfordring til at se det fra begge sider
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.013
Jeg synes det er ganske forståeligt.
Mht sadler mm, så er det jo bar rigtig træls.
Louise
jul 2008
Følger: 297 Følgere: 299 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.053
*smiler*.. er krudtet ved at brænde lidt af??
Så kan jeg jo godt fortælle dig, at Kieffer har speciel-bygget en sadel for en mand nede i Holland, som ER BEREGNET til de BREDE HESTE, så som din og mine.. Thihi.. Der findes hele 3 af dem i Danmark og vi har de 2. (min underviser har den sidste)..
Og ja, søg bare løs.. Og den findes HELLER ikke på Kieffer's side... Manden har totalt ene-forhandling på dem.. De kan speciel-bestilles i brun.. Og fåes i 16,5" og 17,5"..
Men en lækker dressur-sadel er det.. Med Flexibel bom.. Det er ingen problem at bruge sadlen til flere heste, for den tilpasser sig hurtigt (5 minutters skridt) den næste hest..
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 24 Svar: 462
mar 2005
Følger: 91 Følgere: 90 Heste: 7 Emner: 67 Svar: 570
er simpelthen så træt af vi altid skal læse om at alle har fordomme mod travheste, fjordheste, tinkere osv - og når der så kommer sådan en besked skal folk bare ikke brokke sig - gælder generelt - ikke kun denne tråd
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 24 Svar: 462
sep 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 931
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.223
Træt af engelsk dressur!