{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.011 visninger | Oprettet:

Give en hest mere selvtillid! {{forumTopicSubject}}

....kan man gøre det?

Og hvordan?

Min hoppe er nemlig ved at drive mig til vanvid når vi rider, hun ser spøgelser over ALT!
Hun laver sådan nogle trælse spjæt lige pludselig uden varsel, både store og små spjæt og en enkelt gang er jeg røget af ved det.

Og jeg sidder og kigger efter hver gang om jeg kan se hvad fanden hun nu er blevet bange for, men kan aldrig se noget!?

Det kan være alt imellem 1 - over 10 gange pr ridetur på max 3 kvarter.

Grrr jeg er ved at gå ud af mit goe' skind af lettere irritation *GG*

What to do?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Give en hest mere selvtillid!
  • Cille <3
    Cille <3 Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 50 Følgere: 50 Svar: 829
    #1   16. sep 2008 Kan være at hun kan høre noget du ikke kan høre? Ved ikke helt hvad man kan gøre når man er på tur, men måske en hut kan hjælpe? Har ingen erfaring på det område smiley

• #2   16. sep 2008 ved det ikke helt.

jeg tror jeg ville vende hesten til alt muligt underligt. tage alle mulige larmende ting op på den.

Lade den gå over noget plastik og alt muligt du lii kan finde på xD

• #3   16. sep 2008 Hmm tror faktisk hun er ret ligeglad med at gå på plastic.

Hun er sjældent bange for noget når jeg går med hende og hun bliver ledt frem, men så snart hun skal gå selv når man rider er hun en kylling!

• #4   16. sep 2008 Heh ja vat i ørerne og skyklapper så er den nok hjemme *GGG*

• #6   16. sep 2008 Tja hun får skam også ros når hun gør hvad hun får besked på, også når hun går forbi "farlige" ting.

• #7   16. sep 2008 Det kan være hvis der er en busk eller andet som hun ikke kan se bag om, så kan hun jo ikke vide om der ligger et rovdyr bagved. Væn hende til alle mulige ting, og ros som AS siger. Har også hørt at klikkertræning skulle give hesten selvtillid.

Men det kan jo også være noget med selve træningen. Det kan være mange ting. Få evt. en ekspert ud smiley

• #8   16. sep 2008 Heh ja det kan være mange ting. Men som sagt så er hun sjældent bange for noget når hun bliver trukket...

Ved ikke om det bare er hendes hormoner der spiller hende et puds for hun er jo ifol og det er første gang hun bliver redet imens hun er med føl....

• #10   16. sep 2008 Ros for man selvtillid af. Har hørt en hestehvisker engang sagde at en hest havde været trist osv, og hh sagde det var fordi den aldrig fik ros? =o) Om det passer kan man så snakke om, men altså xD'

• #11   16. sep 2008 Tja, men hun plejer ikke at være sådan som hun er nu, så jeg hælder mest til at det er fordi hun er med føl....
    Har haft hende i snart 6 år så kender hende ret godt efterhånden.

• #13   16. sep 2008 Tja måske....men hun er blevet mere "frygtsom" efter hun har stået på rideskole i 10 mdr. I starten hvor vi red og jeg var meget usikker og havde en meget dårlig balance blev hun aldrig bange faktisk.

Hun er også ret ukoncentreret når vi rider og hun vil helst bare galopere faktisk. Når vi kommer i galop så kigger hun ikke så meget mere og slapper mere af, også bagefter vi har galoperet. Hun kan sagtens slappe af og trave og skridte stille og roligt i måske ti min hvor det hele går fint og hun hører efter lige som hun skal, men så lige pludselig kan hun lave et mega spjæt som om der er en trold der er hoppet op fra en busk.
    Men vi kan så også med det samme igen bare ride videre som om intet er hændt...

• #14   16. sep 2008 Enig med AS og Zorro smiley

• #16   16. sep 2008 Vil lige sige at jeg red på en islænder den anden dag som normalt er ganske rolig ... men det var hun IKKE der.. hun hovede/spjætede konstant - kiggede på alt , ville l'be med mig mm .. men det var så pga hun havde gået med eksem dækken hele dagen ogs¨å tog vi det af da vi skulle ride og hun blev nærmest angrebet af mitterne ..

Så det var hendes måde at reagere på ..

Så prøv og overvej om der er nogle ting der kunne fremkalde det ? måske havde hesten en dårlig dag, måske havde du ?

hvis det er hver gang- så er jeg enig med AS og zorro som jeg skrev før smiley Held og lykke med det smiley

• #17   16. sep 2008 Det er ikke pga. udstyret hun gør det, for det er som sagt ikke hele tiden og hun bukker aldrig eller prøver på at smide af.
    Hun er heller ikke sur over at blive sadlet op for hun vil gerne rides.

Jeg kan se på hende at hun kan "se" noget i græsset eller når jeg red i ridehallen så kiggede hun meget ud af vinduerne og så spøgelser derude også tit.

• #19   17. sep 2008 Hmm jeg tror det er spørgsmål om at give den tid.. Hvis det først er noget der er kommet efter opholdet på rideskolen.. så kan det være et eller andet der gør den er usikker og nervøs.. Du må bare lære den at der ikke er noget at være bange for.. men det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort.. smiley Jeg har også en hoppe som ind imellem ser "spøgelser" og syntes ting der står usædvanlig er farlige hehe.. smiley Men man er bare nødt til at prøve at være så afslappet som overhovedet muligt.. og snakke/klø den lidt i manen. hvis du kan mærke den begynder at spænde..

Du må "bare" få den lært at slappe af når du rider på den, så den også føler sig tryg når du sidder i sadlen.. og ikke kun fra jorden af..

Hvordan er den på tur med andre heste??

• #20   17. sep 2008 Den har aldrig været på skovtur før, heller ikke med andre heste så ved ikke hvad hun vil sige til det.
    Trak hende en tur i skoven i dag og der fnøs hun en lille smule, men var ellers afslappet. Sådan er hun så længe hun bliver ledt frem og jeg går først, men skal hun gå først alene som når hun har rytter på ryggen så er hun en kylling.

• #22   17. sep 2008 Det kan også være at din hest rent faktisk ser spøgelser smiley

• #23   19. sep 2008 Hej

jeg ville anbefale bogen "gode manerer", men den er udsolgt fra forlaget.
    De samme principper finder du i "Førerskab og læsning" smiley

Du kan købe bogen her
    http://www.hesteraadgivningen.dk/shop/default.asp

De har iøvrigt masser af andre bøger og dvd'er, faktisk Danmarks største udvalg af hestebøger og -film smiley

Lene

• #24   19. sep 2008 Allerførst er der jo meget stor forskel på at blive trukket og have rytter på.
    De fleste heste vil reagere mere når "de selv går forrest" frem for når du leder dem forbi det.
    Jeg er selv indehaver af en kylling forklædt som hest, og min erfaring er at det i høj grad er din indstilling til de "farlige" ting som tæller.
    Hvis du kan grine af det og så gå videre som ingenting så vil hesten hurtigere ændre reaktionen. Din irritation bekræfter blot hesten i at det der er i buskene ikke er godt og vil kun forstærke adfærdsmønstret.
    Det er altid en god i de med "farlige" baner, både hvor du trækker men også hvor du rider, fordi det altid er noget andet for hesten når du ikke går forrest. prøv også at sende den igennem opgaverne så du stadig er på jorden til at hjælpe men hesten stadig selv skal gå forrest.
    Jeg har stor glæde af lange liner på min.
    Men umiddelbart tror jeg det hele skal komme fra os selv. Det er vores adfærd når det "farlige" kommer som bestemmer hestens reaktion.

• #25   19. sep 2008 Og som de andre siger . naturligvis ros ros ros....
    Aldrig skæld ud, aldrig bliv irriteret.
    Vær engareret og lad hesten vide den er verdens sejeste hest - hver gang.

Kommentér på:
Give en hest mere selvtillid!

Annonce