26. jul 2005 Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 643
væmmelse (anky) {{forumTopicSubject}}
nu sidder jeg her som inkarneret dressurrytter.. Jeg er selvfølgelig ligesom alle andre fuldstændig overbevist om at det jeg gør og det jeg laver ved min hest er helt iorden, og min hest elsker det
Jeg er stolt af at være dressurrytter, meget stolt endda.. jeg syntes det er det flotteste der findes, når hest og rytter virkelig harmonere på en dressurbane.. Når hesten bare danser derudad og man overhovedet ikke kan se nogle signaler fra rytteren, man ved de er der, men man kan ikke se dem.. Og så dukker der sådan et klip op som dette her http://www.youtube.com/watch?v=lMqS1DTShNE&feature=related
helt ærligt og så taler man om små signaler og på hestens præmisser og om at hesten virkelig elsker det den laver.. jamen altså jeg væmmes ved synet.. Hvad er det for en måde at udbrede dressuren på ? at få hesten til at gå og overbøje så den nærmest river muskler og sener over..
Det er en fandes dårlig representant for verdenseliten vi har i dressursporten..
JEG SKAMMER MIG !!!!!! JEG VÆMMES!!!!!!!
aug 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 446 Svar: 6.453
Blogger
Følger: 221 Følgere: 267 Heste: 8 Emner: 1 Svar: 3.032
dec 2005
Følger: 62 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 660
Hvis hun smed de spore og den jernstang så ville hun være hjælpeløs på den hest! JEG væmmes!
aug 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 250 Svar: 4.332
Blogger
Følger: 221 Følgere: 267 Heste: 8 Emner: 1 Svar: 3.032
aug 2005
Ja det har jeg også hørt, det med at den strækker ud, og jeg kan også godt lidt se at den strækker ud i ryggen, men det kan umuligt være helt sundt det der
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
aug 2005
Det er de hurtige resultater folk er ude efter
dec 2005
Følger: 62 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 660
Skræmmende når det er eliten - og dem man burde spejle sig i o:
(kan ellers enormt godt lide Andreas, men mest for at sige at hun ikke er den eneste der går til den på en skidt måde) :o)
feb 2008
Følger: 38 Følgere: 40 Heste: 3 Emner: 105 Svar: 807
Det er rigtig ubehageligt at se på. Blev nødt til at slukke for videoen.
Det er utroligt, at nogen folk rider sådan!
Det burde ærlig talt forbydes, ligesom det med ponyen, som havde indspændingstøjler!
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.923
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.642
jul 2005
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 643
jan 2006
Følger: 60 Følgere: 52 Emner: 64 Svar: 2.959
apr 2007
Følger: 124 Følgere: 125 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 293
tror nu nok at Anky ved hvad hun gør!
Hun er jo en del dygtigere end alle os amatøre der sidder herinde på dyregalleri.dk og sviner hende og hendes metoder til..
Synes i burde undersøge hendes rideteknik nærmere før i sviner den til... :o)
For det lyder meget som om at i ikke ved andet end hvad i selv ser .. :b
Ingen kritik. blot en opfordring ! :o)
okt 2006
Følger: 33 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 21 Svar: 251
feb 2006
Følger: 48 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 11 Svar: 74
Der er da ingen af de heste de rider på som er blevet ødelagt af deres ridning så tvivler på at det er så skadeligt som i går og tror.
var både til andreas´s og ankys clinic da de var i herning og syntes at man virkelig lærte noget af dem
jan 2006
Følger: 60 Følgere: 52 Emner: 64 Svar: 2.959
apr 2007
Følger: 124 Følgere: 125 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 293
ENIG !
Var også inde og se det . og jeg så en GLAD og AFSLAPPET hest, der var total i harmoni med rytteren ! (Anky) :o)
aug 2005
Er enig i at man bør undersøge tingene nærmere før man kritiserer, men man må gerne udtale sig om at man ikke er interesseret i at ride på den måde ved kun at have set en video som denne...
Nu er jeg en af dem der gener vil ride hesten helt uden tøjlehjælp, og er derfor gået over til at ride uden bid, og det går virkelig godt, taget betragtning at der ikke er nogen tvang fra bidet... Så jeg kan sagtens tillade mig at sige at jeg ikke er vild med måden hun rider på, da jeg kan se hvor stramt hun holder tøjlerne! Det behøver jeg ikke og have læst en hel masse om før jeg udtaler mig
feb 2006
Så altså til clinic med andreas at han sagens kunne ride en hest ind i piaff eller passage uden at have hårt i den fortil eller bruge sporene uhæmmet han kunne ride dem ind i det bare med stemmen men ved ikke helt med jer om det ikke er rimeligt godt klaret at ride ind i det bare med stemmen
aug 2005
Det er vel ikke et krav at der skal bruges tøjle for at lave en piaff... Har du set det berømte billed med Bent branderup, der laver en piaff og det eneste han har af udstyr på hesten er en cordeo
aug 2004
feb 2006
aug 2004
aug 2005
Jep, men det er vel ikke nødvendigt at bruge tøjlehjælp... Tøjler er ikke en forudsætning for at kunne ride piaff og passage...
Kan godt være jeg er ene om den mening
jul 2005
Pia K: dette har intet med misundelse at gøre.. jeg er med egne øjne hver dag vidne til at man godt kan nå den absolutte elite uden brug af grimme metoder der tydeligt skader hesten..
aug 2005
Problemer med dyrefonde? Næppe... Dyrefondene går op i om hesten er velplejet og om den for mad og vand hver dag... Ikke hvordan den bliver trænet
aug 2004
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
nu tænker jeg bare.. en måde man bruger til netop at få hesten til at strække ud på, det er ved at få dens hoved indtil bringen, fordi det skulle strække nogle af dens muskler ud..
og som nogle andre har nævnt, hvis hesten virkelig bliver IH og ÅH så ødelagt af det, så ville de ikke holde på det niveau de er på, og kunen lave de præsentationer de gør.. tror nu også hun ved hvad hun gør! hun har sikkert også en del mere erfaring en største delen herinde..
jan 2006
hvorfor vil du selv prøve det af?? nu er der den forskel, at mennesker er beregent til at stå på to ben og heste på fire
jul 2005
aug 2005
Ja det er fedt!!!
jan 2006
Taz. Nu det jo ikke alle der vælger at ride sådan.. og bare fordi hesten har meget jern i munden er det ikke ens betydet med at det bliver "brugt".. de skal jo ride med det, selv hvis de kunne ride uden, som de sikkert godt kan..
aug 2005
Alt den snakken om, om de kan ride uden bid, så kunne det nu være sjovt at se dem prøve og ride bidløs
jul 2005
aug 2005
Jeg ved ikke helt om jeg misforstår dig???
Er lidt forvirret... Er din mening at tøjlen er en forudsætning for samlede øvelser eller ej?
Først siger du at tøjlen kan undværes, men dernæst siger du at tøjlen skal være der for at rytter og hest kan udføre øvelsen???
jan 2006
nu snakker jeg generelt ikke om under ridningen der.. men i daglig jordtræning, bruges den metode med at komme ind og røre bringen--
om det er sundt under ridning vil jeg ikke begynde at gøre mig klog på..
aug 2004
Lige en tilføjelse til dit indlæg, så kommer hesten også til at bære sig med nakkeligamenterne dér. Og det er jo ikke ligefrem det vi stræber efter.
jan 2006
pas på.. "så hvis hun ikke havde det bid på ville hesten være på vej til månen" nej, det ville den ikke..
feb 2006
aug 2005
Jeps forstår det nu, og det er da også en træningsvej at gå, men ikke den eneste! Det kan også læres uden bidet
Man kan evt. starte med at lære dem det fra jorden. Det har jeg lige for nylig erfaret, at det giver hesten en meget større forståelse når man så kommer på ryggen af den, men man kan også bare ride hesten ind i det, men det tager lang lang lang tid i forhold til hvis man har et bid, men det kan lade sig gøre
feb 2006
øh nej for det er der ikke nogen der mener for hvis ikke hestene var passet ordentligt osv så ville de blive stoppet i dyrlæge kontrollen og du kan tror der er nogle folk fra dyrenesbeskyttelse der holder øje med dem der rider på så højt plan fordi de er forbilleder for millioner af andre så der bliver ikke gjort noget så hesten lider overlast
jan 2006
hmm snak med en kiropraktor? for det er dem der siger det
camilla skov : meget svært at forklare.. men har selv en hest der (dengang jeg købte den) kunne finde på at være meget opspændt, og lave piaff og passage af sig sel vunder ridningen.. og selvom det lignede den ville springe i luften hvert andet minut,.. så gjorte den det ikk, og nogle gange sidder den ligesom "fast" så hvis man slipper tøjlen, bliver den stående , men stadig væk i bevægelsen
- sikekrt svært at forstå, men det er også svært at forklare..
jan 2006
hvornår?
jan 2006
min har været trænet meget hårdt med pisk engang, der gør at jeg Ikke kan ride med pisk.. og efter to års dressur undervisning nu, kan jeg nogenlunde få hende til at slappe af i trav.. da jeg fik hende kunne jeg ingenting på ryggen af hende, for hun var bange for den mindste lyd og bevægelse..
aug 2005
Det med at hesten gør det af sig selv er jo også fordi den er opspændt, og er en rimelig dårlig ting, mener jeg!
Når jeg rider Tonga rundt samlet i længere tid, kan jeg uden videre ligge hende langt ned og frem, selvom mine tøjler er helt løse når hun er samlet... Så min mening er at selvom du rider med helt løse tøjler, og hesten er samlet, så skal man sørge for at den ikke har låst sig fast deroppe
jan 2006
feb 2006
sys det er mærkeligt du ikke er verdensmester i dressur når du tilsyneladende ved alt om at træne heste på det nivau og ved hvordan dyrlæge kontrollen foregår til de store internationale konkurrencer.
springryttere kan da ikke barre deres heste til konkurrencer så lidt kontrolo er der vidst alligevel til de stævner
feb 2006
hvor var det en af hendes heste var gået amok henne ???
sep 2007
Følger: 55 Følgere: 52 Heste: 4 Emner: 56 Svar: 513
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
nov 2003
Hvis man sætter sig ind i hestens biomekatik og psyke ville man vide at den er helt galt.. FEI udmeldte ellers at det var psykisk overgren på hesten da den bla. ikke kan se ordentligt når den går der.. desværre er udmelding midlertidigt trukket tilbage..
Fysisk har det den effekt at hesten ikke kan sætte sig korrekt bagtil da den lange ryg musklen strækkes fortil og derfor ikke har plads til at strækkes bagtil samtidigt.. derfor opnår de ikke det rette vip i bækkenet..
Ud over det løftes ryggen af ligamenterne i en statisk holdning i stedet for at svinge og de forkerte muskler opbygges..
Hestene passer i skridten og fejltakter i traven.. og hverken Ankys eller Andreas heste kan gå en korrekt piaf eller passage.. disse øvelser kræver at hesten bevæger bagbenene i en halv cirkel og sætter dem ned inde under sit tyngdepunkt.. hvis man ser langsomme gengivelser af disse heste løfter de blot benene høj op og holder dem stille i luften.. hvorefter de sætter dem ned igen langt bag tyngdepunktet..
Synes det er pinligt at en meget kendt tysk træner, forsker og forfatter Gerhard Heuschmann bruger Andreas og Matine som eksempel på det forkerte op til flere gange.. og endda har skrevet til FEI og klaget over hans medalje...
Sjovt nok bliver man altid beskyldt for at være jaloux og ikke have sat sig ind tingene.. og ja nogle reagere bare på at det ser ubehageligt ud.. men folk der forsvare det har ofte heller ikke sat sig ind i noget som helst, men mener de har ret bare fordi Anky er verdensmester.. der kommer ingen brugbare argumenter for hvorfor det skulle virke.. ikke engang fra Anky selv..
Og i siger deres heste holder.. ved i hvor mange heste Anky har haft som ikke holdt ?? nej vel.. det ved ingen af os, for vi får jo ikke dem at se som aldrig når de internationale stævner.. Og Andreas.. ja hans heste holder jo i hvert fald ikke specielt godt.. ellers havde vi jo nok set noget til Matine det sidste 1½ år..
aug 2005
Jeg har haft skrevet lidt med ham tyskeren du nævner, og han mener jo også at grunden til at dommerne ikke dømmer ned på Anky og Andreas er fordi de ikke tør... Han mener det er fåtallet der kan se at det ikke er en korrekt passage og piaff, og hvis de dømmer ned på fx de to, vil de mere eller mindre blive fyret....
nov 2003
Anne Christine P: Jeg ville også rigtig gerne læse den i sin helhed (har desværre kun læst uddrag) men kan ikke tysk.. og synes engelsk måske bliver for svært med de tekniske ting.. men den skulle heldigvis snart komme på dansk
maj 2008
Følger: 174 Følgere: 181 Heste: 10 Emner: 150 Svar: 1.329
Jeg ville ikke bruge metoden - Men jeg ville utrolig gerne høre og lære mere om den.
Jeg er helt sikker på at Anky, gør det for at gøre det bedste for hendes heste. Hun vil nok næppe skade hendes heste.
Og hvornår hører man om at Anky har en skadet hest ? - Aldrig !
Hvorimod Andreas konstant har en hest som er skadet.
Jeg er ikke fan af Abky og hendes metoder , men eftersom hun er proff. og jeg er amatør, vil jeg ikke begynde at kritisere hendes ridning.
<i> - Jette
aug 2007
Følger: 21 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 107 Svar: 839
apr 2004
Følger: 77 Følgere: 85 Heste: 5 Emner: 96 Svar: 1.919
Kan skam godt forstå dig - men nu har jeg ikke set hende ride ellers (:
- Men Andreas fatter jeg ikke lige hvorfor i smider lort efter ?
Tror i virkelig selv på at dommerne ikke tør give dem lave karaktere ? vor herre til hest xD ! - Andreas rider jo med ben og sæde - uden man overhovedet kan se det ! Han kan lave passage for løse tøjler på Shufro? (: Men - jeg syntes Anky holder utrolig stramt i tøjlen det ser forfærdeligt ud !
aug 2007
Følger: 21 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 107 Svar: 839
ja ufattelige stramme tøjler!! Syntes det er fedt man kan ride en hest i holdning med svag kontakt til bidet! Det er blæret ride stil og ellers kan ride den med ben og sæde!
apr 2004
- Ja og det er det jeg bestemt vil mene Andreas gør ! (:
Evt det billede der er på forsiden af Ridehesten - laver han passage med løse tøjler (:
Og ja han vandt jo endnu engang - så nu blev det 4 gang i træk xD
jul 2005
Pia K: med hensyn til dyrlægekontrol til internatinale stævner så foregår det på den måde, at hesten bliver tjekket om den halter og om den er fysisks syg.. altså om den har feber eller ikke er rask på anden måde, ondt i maven, ondt i hovene, eller forhøjet muskelværdi.. ved ponyer bliver de målt.. og så bliver der i nogle tilfælde tjekket for dopingbrug.. der bliver ikke tjekket om hesten bliver redet så den bliver ødelagt..
nov 2003
Christinna <: Andreas rider bestemt ikke altid særligt blidt.. jeg har set en del videoer hvor han rider næsten lige så greel som Anky.. hvilket jo også tydeligt vises på hans enortm spændte heste..
» Stald Jessen «: Du har ret i at Andreas heste ekstremt ofte er skadet.. tror bla. det skyldes at de startes rigtig tidligt i de høje klasser.. men vi ved jo ikke om Ankys heste har skader.. og hvor mange heste hun har der aldrig når de høje klasser..
Jeg kan ikke forstå hvorfor mange mener at vi som amatøre ikke må sætte spørgsmålstegn ved det de professionelle gør.. så længe man har sat sig ind i tingene.. ellers kunne de jo bare gøre som de havde lyst til..
Jeg tro heller ikke Anky er ude på at skade sine heste.. jeg tror det skyldes uvidenhed omkring hestens biomekanik og manglende lyst til at lære det.. og at heste for hende er et rebskab til sejr og ikke et "kæledyr" som for os andre..
Hun vinder ved det hun gør.. hvorfor skulle hun ønske at ændre det.. flere og flere efterligner og vinder.. det er en dårlig spiral.. hvorfor dommerne ikke længere dømmer efter de regler de faktisk burde, som anser bag lod for en alvorlig grundfejl som bør koste 1-3 point i hver øvelse det ses i.. ved jeg ikke..
apr 2004
Jeg syntes ikke Andreas heste ser særlig spændte ud - og har aldrig set nogle videoer som bare minder lidt om Anky hun rider rundt og laver ? (:
Så jeg kan ikke give dig ret - da jeg ikke har set noget der ligner (:
dec 2006
Følger: 69 Følgere: 68 Heste: 6 Emner: 352 Svar: 4.849
nov 2003
Men synes du dette er en afslappet hest http://www.youtube.com/watch?v=fSsyweom9NU&feature=related
Her ses det meget tydeligt at det slet ikke er en korrekt piaf den fortager, benet løftes bare og og ned på stedet og beskriver ikke en halvbue som øvelsen kræver..
Han rider dem dog ikke helt så langt ind med mulen som Anky.. eller har ikke set det i hvert fald.. men har set meget grim og anspændt ridning fra ham.. og der er nok en grund til at han er brugt som skræk eksempel på forkert dressur af anerkendt forsker og træner og at hans heste altid er skadet..
nov 2003
apr 2004
Kan godt se den nogle gange ikke ser særlig tilpas ud - men ellers syntes jeg det ser fint ud (:
Men ja det jo bare min mening - og så faldt jeg lige over den her kommentar (På engelsk) som jeg egentlig vil give ham/hende ret i (:
Those who are posting stuff about tail swishing and bit chomping obviously know very little about equine behaviour. Mouthing the bit is a GOOD thing, tail swishing can be excitement or just habit, and even the best horses throw in a buck every now and then.
Don't pretend to know more than you do. It makes you look silly.
okt 2005
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 5 Emner: 27 Svar: 1.355
Jeg tror det er meget svært at være i eliten, de får gode heste og folk ser helst, at de kommer på topplan med det samme. Hvis ikke Andreas eller Anky kan vise resultater med en hest, så sender ejeren dem videre til næste rytter. For dem er det jo et job som alt andet de får løn for det.
MEN, MEN det giver dem selvfølgelig ikke mere sympati at de gør det af den grund.
apr 2004
- Kunne nu godt tænke mig at få undervisning af Andreas
Så jeg er lidt misundelig (:
Min ridelære skal ned til ham som har uddannet Andreas og ride - ville gerne med
- Forresten Signe
Kan du ikke komme med et eksempel på hvordan en "ordenlig" piaff så ser ud ?
aug 2004
apr 2004
Men mange tak
aug 2004
apr 2004
jul 2005
okt 2005
apr 2004
Det siger min underviser xD
okt 2005
apr 2004
- Jeg kan rigtig godt lide Andreas (selvom jeg aldrig har mødt ham)
Men håber jeg en eller anden dag skal se ham live og evt få undervisning af ham (:
nov 2003
Det er faktisk rigtig svært at finde en korrekt piaf eller pasage.. især hvis man ikke har mulighed for at sætte ned i langsom gengivelse.. men det er tydeligt at Matine bare tramper på stedet..
Men som Pauline siger så er der tydeligt vist forskellen på epona (samt rigtig mange andre gode artikler og video) men det kræver jo man gider tagne et abbonement..
Karina N: Det er jo bare super hvis han underviser bedre Anky siger jo også en hel masse fornuftigt, som hun desværre ikke selv praktisere..
Og ja tror også at du har ret i det tit skyldes det press der er på fra hestenes ejere og sponsore om hurtige resultater..
apr 2004
- Jeg syntes ikke Martiné bare "tramper" på stedet - vil du da lige holde op :s
Helt ærligt tror du selv dommere ville sige de er pæne hvis de ikke var det ? - de jo dommeren der har "magten" .. Syntes det er lidt latterligt at sige sådan :s
okt 2005
Er selv dommer, dog ikke på det plan :0) Men c dommer og kender en international dommer og det er ikke altid en dans på roser
apr 2004
dec 2006
Følger: 69 Følgere: 68 Heste: 6 Emner: 352 Svar: 4.849
okt 2005
Det er korrupt, men facts på det plan.
nov 2003
http://www.youtube.com/watch?v=udKSRcxQ8Jc
Her kommer den ind imellem ud af takten, men især i passagen kan man fornemme den halv cirkulære bevægelse og ikke bare løft af benet
nov 2003
Og alt er altså ikke korrekt fordi dommerne ikke kommentere det.. de trækker heller ikke for bag lod, selv om det står i reglerne.. eller for pasgang i skridt..
Dømmer de ikke som ønsket.. så får de jo bare ikke nogle job..
Christine Matthesen: Det er da så ikke offentligt kendt.. mener stadig den hest er startet for tidligt på det nivue..
Karina N: Ærgeligt at sådan noget foregår
nov 2003
En hest som Matine løfter hoven, holder den længe i luften og sætter den så ned i eller bag hvor den løftede den fra.. dette ser imponerende ud.. men er ikke korrekt piaffe..
Hoven skal løftes og føres frem i en halv cirkulær bevægelse og sættes ned lidt foran hvorfra den løftede den.. benet må ikke holdes stille i luften..
apr 2004
Syntes ikke det ser så harmonisk ud - men ja det vel bare min mening ..
Og ja må da sige det forfærdeligt dommere ikke dømmer efter hvad der er korrekt !
nov 2007
Følger: 52 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 328
JO selvfølgelig går hesten og sutter bringe , og JA dens piaffe ser da forfærdelig ud.. Men herregud, selve rytteren gør jo ikke noget forkert ?
Lugano bliver da også spændt helt ind engang imellem , og hvis han bliver stædig og begynder at trippe, losser jeg da også til ham ?
I skal tænke på hun er jo kun et alm. menneske som os (:
nov 2007
Følger: 52 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 328
haha lad os sætte alle OLrytterne op på urolige heeste og se om de kan holde sig fast ;D . haha
aug 2005
ENIG!
Dog det med gråspurven, kan vel ske for enhver
Minder mig om at det tog Tonga og jeg et helt kvarter at komme forbi en container idag... hehe NUJ den var godt nok farlig... Så er der andre dage hvor intet kan skræmme hende, så ja det med gråspurven, vil jeg mene kan ske for enhver
aug 2005
aug 2005
De kan sagtens lære at være rolige Det er jo ikke for sjov skyld der er en del af os der render rundt som en eller anden tosser, med plastic i hånden hehe ;P
nov 2003
Camilla L: Håber dit indlæg var sort humor, selv om der mangler nogle smileyer
Katja: Jeg mener en så velreden hest bør kunne stoppes ret hurtigt hvis den forskrækkes, hvilket kan ske for alle.. selv min 5 års som max har haft rytter på 50 gange har aldrig løbet mere end 3-4 galop spring da stoppet er godt indøvet..
Men generalt har mange top dressur heste svært ved at stå stille.. Kyra er en af de få der ikke behøver hjælpe tøjler eller reserve heste..
aug 2005
Nej jeg har heller aldrig været ude for at en hest er stukket af med mig, og har også tilredet en hel del heste, men vi kan jo ikke sige hvordan hendes hest er, og om det virkelig er hende der ikke har trænet den nok?
Jeg er også stor fan af Kyra
nov 2003
Men synes det virker forkert at top ryttere generalt har meget svært ved at styre hestene under præmie overrækkelser og ikke kan få dem til at stå stille..
aug 2005
Der er jo ret meget larm og ståhej sådan et sted
okt 2005
Nu ved jeg godt det ikke kan sammenlignes, men jeg var så heldig i mine ponyår at ride landsstævne på Vilhelmsborg. Selvom min ponse var SÅ rolig og altid bare stod og gloede dumt til en præmieoverrækkelse, så var Vilhelmsborg alligevel for meget for ham og han var nu en pony som jeg synesd er var godt kontrol over :0)
Men ja, mange af de her heste er jo efterhånden ved at være vandt til det.
Jeg kan leve med de hopper lidt, en tændt hest giver jo trods alt som regel den bedste konkurrencehest, har selv erfaret det og vælger normalt selv en hest som er oppe på mærkerne, men som samtidig er hurtigt nede på jorden igen.
nov 2003
okt 2005
Jeg tror det er MEGET svært for os dødelige at sætte os ind i de ting på det plan, bare fordi man har redet et sølle landsstævne :0)
Uanset hvad, er det meget dygtige ryttere det her, men selv en dygtig rytter kan blive påvirket forkert, fordi de bliver presset til hurtige resultater af ejere og sponsorere.
En af vores dygtige ryttere Lone Madsen, som red den samme hest i mange år fik jo super gode resultater og jeg synes virkelig den ridning hun viste udaftil var flot. Men hun havde også tiden til at gøre den og hende selv super gående...
jul 2005
Kan i nu holde skansen mens jeg tager 14 dage til frankrig
nov 2007
Følger: 1 Svar: 6
Den Danske Dyrlægeforening satte også fokus på rollkur på deres stand på messen Hest & Rytter i Herning i 2006. Her tog dyrlægeforeningen skarpt afstand fra hyperfleksion med begrundelse i at det er usundt for hesten og "synd" fordi dens vejrtrækning, udsyn og balanceevne bliver forstyrret.
Så det er ikke rigtigt, at ingen af de kloge har råbt vagt i gevær.
Om dommerne er korrupte aner jeg ikke. Men der er i hvert tilfælde grobund for, at de let kunne blive tvunget til at være det:
Stævnearrangørerne lever af at sælge billetter og annoncer/sponsorater.
Annoncer/sponsorater kræver størs mulig deltagelse af store navne.
Store navne vil ikke ride for en dommer, som de ved, dømmer dem ned på deres svagheder.
Det er stævnearrangøren, der hyrer dommerne.
Så hvis stævnearrangøren vil have overskud, er vedkommende afhængig af at kunne engagere et hold dommere, som toprytterne gerne vil ride for.
Stævnearrangøren udpeger også de officials, som skal holde øje med at hestene behandles rimeligt under stævnet.
Faktum er, at vi ser vinderheste, som går banen rundt med adskillige grundfejl, og alligevel scorer i de høje 70'ere og sågar over 80%.
Lad mig gentage: Man kan ikke konkludere noget på basis af ovenstående fakta. Men man KAN tillade sig selv at OVERVEJE muligheden af, at bare fordi en hest, som går under en kendt rytter, vinder en sløjfe ved et stort stævne, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at den hest er blevet redet eller behandlet efter bogen.
Mange hilsner
J
aug 2005
Det var da helt rart med en der er sat ind i tingene
Hvor er det træls at det skal foregå på den måde, mht. dommerne. Jeg synes det er smadder ærgeligt at de ikke bare kan være fair, og så kan det godt være at sådan nogle som Anky og Andreas får sig en røvtur, men så er det i det mindste fair!
væmmelse (anky)