{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.000 visninger | Oprettet:

(!)Martingal(!) Din viden ?! Hjælp !!! {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Min ondsvage hest sunshine stikker af kornstant ! Hun er bare vildt u udholdelig ! Men har hørt en martingal kan hjælpe på det ? Har i nogen erfaringer ?

Hun stejler også(problem-hest!)... Og mener også jeg har hørt sådan en martingal kan hjælpe der. Men passer det ? Dine erfaringer..?

Også det sidste.. Hva er fortøj i forhold til martingal. Har hørt det er noget man skal købe hver for sig. Men ved ikke.. Vil gerne høre noget om din viden.

Håber du vil hjælpe lille udvidende mig..!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  (!)Martingal(!) Din viden ?! Hjælp !!!
  • #1   13. mar 2008 en martingale vil nok hjælpe dig, den hjælper på min araber han er også lidt af en vildbasse, rid med den et stykke tid, og tag den så af igen

• #2   13. mar 2008 Tror det hedder alm opdragelse og respekt for ejeren, som mangler lidt af smiley

• #3   13. mar 2008 hvis hun stejler så få pro. hjælp.
    og nej martingal vil kun gøre det værre med at rejse sig.
    hjlæper hvis hun løber.
    men brug den med omtanke.
    kunne ikk selv finde på det hvis den rejser sig.
    har prøvet at gå bagover den på og det gik helt galt.
    men det vigtig for dig at finde ud af hvorfor hun gør det hun gør. mit råd er at få pro. hjælp hurtigt.
    knuz k

• #4   13. mar 2008 Martingalen kan gøre så hesten ikke stikker hovedet i vejret til fx. spring ...

En martingale går ned mellem hestenes ben og op og sidder fast i tøjlerne med hver deres ring ... Og så en "strop" om bringen og op rundt om halsen ...

Et fortøj går ned mellem benene og samles så på bringen med 2 "stropper" som går op og klipses fast i sadlen .. og så er der fortøj med martingal , der kan du bare klipse martingale stropperne på fortøjet (dem der går op på tøjlerne)

• #5   13. mar 2008 Allimac go Ynor:
    Ved godt det godt.. Men kan ikke hitte ud af det der horsemannship...

• #6   13. mar 2008 den kan sandsynligvis hjælpe dig.. du kan da prøve..

• #7   13. mar 2008 Almindelig opdragelse. Og få installeret en stopknap. Find en til at hjælpe dig.

• #8   13. mar 2008 Øv, tænk at Pippis lille tvilling er sådan en bølle smiley
    Når jeg springer min hest tager jeg martingal på. Jeg kan bedre holde hende. Til tider har jeg forsøgt med den i almindelig dressur hvis hun har været lidt træls i hånden. Det hjalp helt fint.

Stejler din hest er den bedste metode at klappe den i hovedet. Sådan er det bare. Det er en træls måde, men hjælper. Min venindes fuldblodsdreng stejlede vildt meget og hun klaskede den i hovedet hver gang. Selvfølgelig ikke hårdt.

• #9   13. mar 2008 kelly M: Ved godt hvorfor.. Hun VIL løbe eller hun bliver sur over jeg giver hende et rap i røven fordi hun bakker ind i et træ med mig ': S

© MP/Team DARK : Er fortøj med martingal på næsten det samme . Eller kan man ligeså godt bruge kun martingal ?

• #10   13. mar 2008 det lyder som om du kunne bruge noget hjælp.

• #11   13. mar 2008 • PS-Foto • Sunshine<3 !: Jeg ville også blive sur hvis jeg blev slået med en pisk.. piske er ikke til at slå med, kun til at understrege schenklen..
    Og alle mulige hjælpetøjler hjælper ikke på dit problem.. du skal lære hesten at reagere på dine signaler.. hvilket kræver at du altid er tydelig, adskiller signalerne, er konsekvent og husker at give efter så snart den reagere..
    Vil råde dig til at få fat i Andrew McLeans bog, træning af heste på hestens præmisser.. den kan lånes på biblioteket..

• #12   13. mar 2008 *~ * The Fnil's - Benja&Henry *~ * PONY SÆLGES!
    Ja den dumme kartoffel : 'C

Har prøvet det ! Men hvis jeg gør det laver hun nogen gange sådanne et psyko hop med alle fire ben ': / Dumme krikke... Og det der 'hop' kan godt værre lidt svært af side fast på ': I Men har sidet fast på hendes psyko hop med og uden sadel uden af havde faldet af '8 ) Blær, blær B*) Muahahahah !

• #13   13. mar 2008 Hej ja martingal hjælper på begge dele=) min Pony gjorde nøjagtig det samme som din gør, og så red jeg med martingal i et stykke tid og det hjalp. men når du så synes den er ved at blive bedre og høre mere efter, skal du tage den af så det ikke bliver sådan at du skal ride med den altid=)
    god fornøgelse=)

• #14   13. mar 2008 *~ * The Fnil's - Benja&Henry *~ * PONY SÆLGES! : Det var da noget værre pjat at skrive.. man slår ikke en hest i hoved fordi den stejler (eller jo hvis man intet aner om heste og træning) og det virkede jo tydeligvis heller ikke siden du skriver hun slog den i hoved hver gang.. ergo den fortsatte..
    en hest der stejler undersøges først for smerter, har den ikke ondt så er den enten signal forvirret eller det er en tillært adfærd.. er den signal forvirret løses det ved at indlære signalerne, adskildt og tydeligt så hesten forstår dem.. er det tillært adfærd afkoder man adfæren..

• #15   13. mar 2008 Ditte P
    Ja. Har også kun tænkt mig af bruge den når problemet er der..

• #16   13. mar 2008 Signe: det der med at slå den på hovedet virker altså..
    det er jo ikke direkte I hovedet men oppe mellem ørene.. man kan også klaske et øg ned mellem ørene på den, så tror den nemlig at den har ramt loftet og tror den bløder og så holder den op.. såå jo det virker..

• #17   13. mar 2008 ja det virkede i hvertfald ved min pony=) så håber da jeg kunne hjælpe=)

• #18   13. mar 2008 Ditte P: Det fjerner ind imellem symtomerne (altså stejlen) hvis hesten er typen der kan skræmmes til ikke at reagere.. men det fjerner ikke problemet.. og ikke særligt smart at "afvænne hesten ved at slå den i hoved (og ud over det er det meget uetisk) hvis den har ondt.. den lære heller ikke signalerne af det..
    Men i det omtalte tilfælde virkede det ikke, siden hun måtte gøre det igen og igen..
    Og heste stopper ikke altid bare fordi de tror de slår sig eller selv om de slår sig.. min hoppe stejlede en overgang i stalden når hun skulle have ordnet et grimt sår hun havde.. hun slog gang på gang hoved op i loftet men stoppede ikke..
    Men forstår ikke ønsket om at symtom behandler i stedet for at finde årsagen og løse denne..

• #19   13. mar 2008 Signe: Jeg siger heller ikke at det altid hjælper da det heller ikke hjælper ved min egen pony.. men det hjælper ved nogen heste ved jeg da jeg selv har set det.. der er f.eks. en i vores stald nu som har købt en hest der stejlede og slog med hovedet meget, og det hjalp hende at gøre det på den måde.. og slf. skal man tjekke først om der er noget der gør ondt på den først så som ryg og sådan noget...

• #20   13. mar 2008 Ditte P: Som jeg også lige skrev, ja det fjerner symtomerne hos nogle heste.. men hvorfor ikke finde problemet og løse det i stedet.. der er jo altid en grund til at hesten stejler..

• #21   13. mar 2008 Ja syntes jeg da også er bedst, men når nu hesten gør det fordi den f.eks. ikke gider at lave noget eller gør det af bare frækhed syntes jeg at det er en god metode at fortælle den på at det ikke er ok det den gør..

• #22   13. mar 2008 Ditte P: Jamen nu er det så smart at hesten ikke gør noget for at være på tværs og ikke kan være fræk.. dette er 100 % videnskabeligt bevist, den har ikke den del af hjernen der kræves for dette..
    Heste stejler af 4 grunde..
    Smerter
    Forskrækkelse/frygt
    Signalforvirring/mangel på forståelse af signalet
    og tillært adfærd
    og ingen af disse grunde gør det i orden at straffe hesten.. det er ting der skal løses af rytteren..

• #23   13. mar 2008 jeg vil hilse og sige, at min hest, var den styggeste til at stikke af og tage biddet fra mig. men en martingale? nejnej, det er helt forkert. den hjalp ikk mig det mindste. den gjorte det bar værre. min blev bar "stærkere af det" jeg blev til sidst nød til at have den på hele tiden for at kunne styrer hende. men det den primært er lavet til er at "hjælpe en hest til at bøje sig." hvilket jeg slet ikk går ind for, men så skiftede jeg over til at ride barok/klassisk dressur, og det hjalp. du skal arb meget me den fra jorden, og det skal nok hjælpe, der er også mennesker du kan snakke me:) men jeg vil helt sikkert sige ( af erfaring) at det kun gør det værre.

• #24   14. mar 2008 josephine P
    Taak.. Men hun tager ikke biddet endnu det har hun ikke fundet ud af med hendes kun fire år...

• #25   14. mar 2008 • PS-Foto • Sunshine<3 !: Når den kun er 4 år.. så er der da slet ingen tvivl om at det er fordi signalerne ikke er ordentligt indlært endnu..

• #26   14. mar 2008 Hun blev tilredet som tre.. (Ved godt det er alt for tideligt for hende men det er ikke mig der ejer hende irl.)

• #27   14. mar 2008 PS-Foto • Sunshine<3 !: Selv om den er redet i 1 år, så er det ikke sikkert signalerne er ordentligt indlært.. holder stadig på det er der problemet ligger..

Kommentér på:
(!)Martingal(!) Din viden ?! Hjælp !!!

Annonce