{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
803 visninger | Oprettet:

Dressur-kedeligt? {{forumTopicSubject}}

Ja hvordan skal jeg starte..
Nu rider jeg Thor, som ikke har været reddet i nogle måneder(+han er unghingst) og vi er så småt begyndt at træne ham op igen.. Det er dog meget forskelligt hvor godt det går, nogle gange jamen så går han simpelthen som en stjerne, andre gange kan han simpelthen ikke koncentrere sig..
Generelt når vi rider dressur virker han som om han keder sig gevaldigt, selvom vi forsøger at arbejde med ham, så de dage hvor han har besluttet sig for at det gider han ikke rigtigt, så er han krop umulig og vil hverken gå frem eller tilbage, dette hjalp dog lidt da jeg begyndte at ride med spore, men så har han det bare med at ville spasse ud med bagparten og være utilfreds..

Forsøger en gang imellem at ride over nogle bomme for at få ham til at tænke lidt, hvilket også går meget godt i perioder men mange gange bliver han for ivrig fordi han tror han skal springe..

det med koncentrationen svinger rigtig meget, uanset om det er spring eller dressur.. er der noget man kan gøre ved det?

Har besluttet mig for at jeg vil til at træne ham fra jorden af, men er der nogle øvelser, både spring og specielt dressur hvor jeg kan få ham til at koncentrere sig og evt. lære ham nogle nye øvelser?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dressur-kedeligt?
  • #1   21. feb 2008 Okay (:

• #2   21. feb 2008 okay? smiley

• #3   21. feb 2008 hestehaven - Han springer med stor lyst og har sprunget højere med rytter end hvad der er på billederne (den dag var han fuldstændig ukoncentreret og vi kunne ikke blive enige om afstand eller fart), du kan jo også se ham løsspringe lidt over en meter på et af mine billleder, hans problem er bare han bliver for ivrig og mister let koncentrationen..

Katrine - du har ikke prøvet andet der hjælper?

• #4   21. feb 2008 Ja sådan her Chivas det også, det kaldes personlighed smiley he he...
    Nej, hvis han ikke gider, rider jeg som regel en tur, eller bare fræser rundt på banen, og hygger... For ellers så kommer vi bare op at slås... Medmindre tålmodigheden er med mig, for så bliver jeg ved med at "kæmpe" med ham, indtil han overgiver sig og høre efter smiley

• #5   21. feb 2008 gør det lidt sjovere, rid frem og rid lidt tilbage igen og når han begynder at ''hænge'' så rid frem igen så han lige vågner op rid en masse volter og skift volten tit.. lav noget hele tiden og ikke det samme og det samme,,

• #6   21. feb 2008 Jeg får undervisning på min unnghest, og hun er lige sådan nogle gange..
    Min underviser siger, at jeg hele tiden skal "lege" med bidet, så hun ikke koncentrerer sig, om s¨meget andet , men kun om bidet, som bevæger sig i hendes mund ;D

• #7   21. feb 2008 Hej

7 års er ikke en unghingst :-)) det er svært at ride dressur i en kombi/spring sadel, som det ser ud til du har, du giver forkerte signaler,fordi dine ben ikke kan ligge rigtigt, og har han ikke lært signalerne, forstår han dem selvfølgelig ikke.
    Hvad har han lært??

hvor længe har han været redet?

Anita W

• #8   22. feb 2008 Maja gider sku heller ikke dressur xD..
    Eller gad ikke, der hun stod før havde hun personligheden der sagde; Lave så lidt som muligt.
    Hun ville helst bare være på folden og den fortrukne form for ridning når hun blev redet var uden sadel over stubmarken.
    På banen skulle man simpelthen konstant drive og hun gad det bare ikke..

Men af en eller anden grund er hun ændret helt i personlighed nu hun er flyttet´.
    På staldgangen kan hun ikke stå stille, hun går selv fremmad ( WOW ! xD ), er opmærksom og meget frisk.

Underligt..
    Anyways, der er ikke meget man kan gøre ved det.
    Nogle heste gider simpelthen bare ikke ride rundt og rundt og rundt, de vil ud og se noget og opleve ting.
    Men go' ide men noget jordarbejde og evt. spring.
    Syntes også ture kunne være godt, kan være han ændre sig helt som Maja gjorde red man ud af banen var hun pludselig lys vågen og skridtede villigt der ud af :).

• #9   22. feb 2008 jeg tror i misforstår dressur, det er jo ikke bare rundt på volte, men sjove øvelser hvor man danser over banen, sammen med hesten, tror det bunder i dårlig undervisning, når det virker, føler man at man svæver/danser, det tager lidt tid at lære, og kræver selvfølgelig at man har evnerne, og at hesten er lære villig(hvilket de fleste er) på hver deres plan.

Anita W

• #10   22. feb 2008 Er dressur rytter så ved det er andet end det :).
    Men jeg tror nogle heste ser det som rundt og rundt og rundt og hellere vil ud og se noget nyt end koncentere sig konstant.

Det er dejligt når hesten lytter til en og beder hvad man gør om det, men knap så dejligt når man skal drive hvert skridt ud af den men så når man skridter ud af banen er hesten sørme frisk igen - så er der sku ikke meget ved dressur når man ikle føler man udretter noget og at hesten gider ;).

• #11   22. feb 2008 din hest brænder di af hvis du ikke udfordrer den! ved chakira skal man lave noget nyt hele tidenn, har opfundet mine helt egen ting med hende, bare for at lave noget andet end volter og skråt igennem,,

• #12   22. feb 2008 og jeg er alt andet end dressur rytter,!

• #13   22. feb 2008 Det er bare en kombi saddel jeg ridder med..
    altså han blev tilreddet som 4 årig.. det skal lige siges at det ikke er min egen hest, han står på en privat gård og vi venter bare på at få heste traileren hjem igen så vi kan komme ud i noget ridehus og få ordentlig undervisning..
    med det sagt..
    jeg forsøger også at lege med biddet, men nogle gange virker bare enorm utilfreds alligevel, og gerne kun på den ene volte men han bøjer fint på begge volter, det for meste kun den ene han er utilfreds med..

Hvad vi ved og har fået at vide om ham, fra der hvor ejeren købte ham fra...

han blev tilreddet som 4 års, stod på et stutteri med ca 50-60 heste og blev reddet fast af en der havde reddet i 2 år.
    Han gik materiale prøve som 5 årig og hende der ejer ham nu købte ham sommeren 2007 som 6 årig, derefter stod han faktisk stille i 4 måneder og jeg rider ham så nu nogle gange om ugen og forsøger at træne ham stille op..
    ejeren havde fået at vide at han kunne øvelser til la, som vi dog er begyndt at tvivle på da han ikke synes at kunne genkende kommandoer til fx tilbagetrædning eller schenkelvining.

Vores mål er heller ikke at starte høje dressur klasser, men vil selvfølgelig have det grundlæggende dressur på plads og vil da minimum gerne op på lb niveau..
    Jeg forsøger også at lege lidt med biddet, ride lidt volter, skråt igennem osv, men han virker ofte negativt indstillet fra start af, har ikke noget imod at skulle gå rundt og hygge, men skal der arbejdes stiller han sig på tværs og skyder bagparten ud. Enkelte gange har der været små bukspring..
    Jeg kom til at tænke på om det kunne have noget med sadlen at gøre? For han var ikke sådan i starten da jeg begyndte at ride ham...
    og at det måske kan være derfor han bliver utilfreds og derfor mister koncentrationen?

• #14   22. feb 2008 det kan sagtens være sadlen der ligger og trykker ham, så han ikke kan give sig fuldt ud uden det gør ondt.

• #15   22. feb 2008 Det kom jeg nemlig til at tænke påda jeg lige har hørt en anden historie om en der praktisk talt er blevet nødt til at sælge sin hest fordi sadlen lå forkert og den fik ondt i ryggen og forbandt ejeren med smerte og begynde at bide osv...
    Men nogle gange går det jo fint nok og han har ikke noget imod at få sadlen på eller viser ubehag bare når vi skridter... er der en måde man kan undersøge det på uden at skulle have dyrlæge ud og kigge?

• #16   22. feb 2008 altså man kan jo tage hesten med til en sadelmager som så kan tage mål af hesten og sammenligne med sadlen,,

det er ærgeligt du ikke bor i nordjylland for kender nemlig en der kan måle det.

• #17   22. feb 2008 jeg kan lige prøve at finde ud af om der er en i nærheden der kan måle smiley
    Jeg har overvejet at prøve at ride ham uden saddel for at se om det ville hjælpe på hans humør, skridter tit af uden saddel og det siger han intet til, tvært imod han bliver rigtig afslappet af det..
    Men jeg har bare ikke lyst til at falde på snotten hvis det ikke er pga sadlen og han vil være på tværs smiley
    Men kan selvfølgelig kombinere det med en dag jeg arbejder med ham fra jorden, longerer osv... det tror jeg at jeg vil prøve:)

• #18   22. feb 2008 Jeg tror ikke det er fordi at din hest vil "sætte sig på tværs" - du skriver selv at når det bare er 'hygge' - så vil han gerne arbejde, men når du arbejder med ham, bliver han utilfreds.

Jeg tror at det er fordi at han misforstår dine signaler (=signalforvirret). Du skriver også du leger med bidet - det bliver nogle heste også forvirrede over.

Jeg ved ikke om du evt. måske har forlangt for meget af ham? Hvis du fik atvide den kunne gå La og derefter har prøvet at forlange øvelser derfra - kunne det også godt tyde på at hesten blev forvirret og ikke kunne kapere det i sit hovede.

Måske var det en ide, at få grundridningen helt på plads og måske evt. lade være med at lege med tøjlen, for at få den i holdning, og bare lade den finde sin egen balance, så den efterhånden kommer til at slappe af??

Afvekselende træning er også en rigtig god ide, hvis hesten hurtigt går død i træningen. Det kan f.eks være spring, løsspring, longering, bomtræning, ridning uden sadel, tur til skov og strand, dressur i naturen..

Af træning fra jorden kan du lave tillidsøvelser (tilvænning til forskellige ting, eks. plastic, tønder, trailer.... osv osv). Træne forskellige kommandoer og vige fra tryk, lære den vigning til pegge sider ved pres v. schenklen (Her bruger man så hånden), lære den at stå stille, gå frem, gå sidelæns hen til en, løbe på kommando, gå over alle mulige ting, gå frem foran en, gå ture i naturen og springe fra jorden. Det er tonsvis af ting ;o)

• #19   22. feb 2008 Der er*

+ så vil jeg anbefale altid at stoppe når det går godt!
    Så går indlæringen også tit hurtigere ind i hestens hjerne, fordi den ved når den har gjort noget godt, slipper den for presset (frihed fra ben og tøjle) - og den får måske lov til at skridte en tur i skoven eller hygge uden sadel.

Så hvis den er helt vildt god efter 15 eller 30 min. så stop hellere der og ros den meget, istedet for at forlange mere og mere :o)

• #20   22. feb 2008 Det er netop det som Simone H siger, som jeg mener det modsatte af.

Hvis man hele tiden bevæger bidet i munden på hesten, kan den tit blive forvirret, fordi hesten normalt vil søge hen hvor den slipper fra presset. Og det gør den jo aldrig hvis man bliver ved med det.

Hvis man samtidig bevæger bidet i munden på hesten hele tiden (Læs: Hele tiden/tit) - samtidig med at man vil have den til at dreje, lave volter og gå fremad - kan den altså godt blive forvirret og forsøge at undgå biddet der kører i munden på den hele tiden: F.eks ved at lave unoder.

Jeg ved ikke om det er tilfældet ved din hest - men det kunne godt være en grund..

• #21   23. feb 2008 lige en opdatering:
    Var ude hos ham idag hvor vi arbejdede fra jorden af, longerede ham og forsøgte at tilvænne ham til plastic, paraply og spande..
    Jeg startede med at skridte ham ned til hvor vi skulle arbejde.. ligeså snart jeg tog fat i tøjlen gav han efter og jeg kan sagtens lege med tøjlen uden at det forvirrer ham..

Det gik rigtig godt, vi fik ham endda til at gå oven på plasticcen, springe over bom med plastic, det eneste han ikke rigtig kunne forholde sig til var paraplyen.. den brød han sig ikke om når den var slået ud.. men hans ejer kunne stå og svinge med armene og råbe og skrige ugen at han sagde noget så vi er nået et godt stykke idag, rigtig skønt kunne også se at det var noget som han virkelig synes var spændene og nød..

Angående det med sadlen er jeg ret sikker på at det IKKE har noget med den at gøre, jeg satte mig op på ham til sidst, uden saddel og forsøgte at tage nogle små spring, som han allered havde taget i longe, og det begyndte han på det samme som han plejer... men det er først når jeg vil have ham i trav.. da jeg skridtede af sad jeg igen og bøjede ham lidt igennem og legede med tøjlen og det siger han intet til...

Kommentér på:
Dressur-kedeligt?

Annonce