hvordan løs springer du?? {{forumTopicSubject}}
ja nu håber jeg ikke jeg kommer til at lyde for "hellig" ha ha
men nu har jeg efterhånden set mange løsspringnings videoer her inde hvor folk jagter hesten rundt med en pisk, råber og skriger, og hesten går i et meget højt tempo...
jeg forstår det ikke helt... hvis hesten skal jagtes så meget, betyder det vel at den ikke er klar til de forhindringer der er sat op til den, og så får den ikke det optimale ud af løs springningen, nemlig en afslappet tur rundt, hvor den slapper af og får brugt de rigtige muskler...
det er det samme med longering.. der ser jeg også nogle som bare jagter hesten rundt i longen.. bare fordi den skal løbe rundt.. så står der en og holder longen og en der løber med pisken og råber...
jeg synes at når hesten skal jagtes så meget, så er det tegn på at den virkelig ikke forstår HVAD det er mennesket vil have den til. og derfor har den brug for at tage et skridt tilbage, og starte forfra... med stille og rolig intro til for eks. løs springning...
(nu ved jeg godt at der er nogle heste der bare JORDE rundt af sig selv, og det er heller ikke dem jeg hentyder til, det er dem der jagter sin hest rundt)...
---------------------------------------------------
så folks.. fortæl hvordan DU løs springer (eller longere).. og fortæl hvorfor du gør som du gør....
---------------------------------------------------------
når jeg løs springer isabella går det i et roligt og kontrolleret tempo... jeg har en pisk i hånden, for at holde hende igang (jeg har den i hånden, og løfter den når hun er ved at gå i stå, eller skal i galop osv)...
jeg synes det er en god ide at lære hesten mund kommandoer (skridt, trav, galop og rooolig osv osv) for derved at bedre kunne styre hestens tempo i for eks løs springning og longering...
vil lige vise min video hvor jeg løs springer hende...
http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=31599
og husk nu på alle sammen at det her ikke er en form for "angreb" på folk som (i mine øjne) "jagter" hesten rundt... det er et simpelt debat skabende indlæg som forum gerne skal bruges til
god onsdag
sep 2005
Følger: 94 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 73 Svar: 1.535
jeg longsere med et reb om halsen og en lange i det reb
-Nadja
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
det lyder som en rigtig god måde at gøre det på
jeg løs springer også for afvekslingens skyld (og fordi isabella elsker det, som i kan se på videoen)... for mig gør det nu ikke noget der kommer noget højde på, så længe hesten ikke bliver presset på nogen måde, og gerne selv søger springet
mar 2006
Følger: 146 Følgere: 142 Heste: 11 Emner: 9 Svar: 104
aug 2006
Følger: 67 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 185
aug 2006
Følger: 67 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 185
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.024
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.231
Han får løbe bane på, og i starten skal man da lige være efter ham, men efter 2-3 spring løber han af sig selv, og man kan bare sige klik lyde med tungen. : )
Monet skal jages over, så ham løsspringer jeg ikke mere. Han har simpelthen ingen teknik eller lyst.
Nu longerer jeg ikke så tit, og når jeg gør er det med Wiz og over små kryds. : )
Monet bliver longeret for at lære at når jeg siger "trav" er det trav, "skridt" er det skridt og "galop" er det galop.
Der er man nødt til at jage lidt på ham, men ikke sådan at han spurter rundt uden balance. xD
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.231
- Longering. Dog har han ikke ryggen med, desværre. Men det er også kun anden gang og han er lidt usikker . Så : )
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Jeg plejer at bruge en pisk/longetorv, til at sende hende ud og armen strakt så hun ved hun skal fremad. Også fører jeg hende ellers bare derhen.. Hun plejer altid at stoppe når jeg stopper op, men fuld kontrol over retning og tempo har jeg dog ikke endnu..
hvordan løs springer du??