613 visninger
|
Oprettet:
Hmm'?? Hjælp? {{forumTopicSubject}}
Heei=)
Jeg kunne godt tænke mig lidt gode råd til træning. Jeg har en pony, og vi springer LA til træning. Nu er problemet bare at han skyder skulder, og begynder at prøve mig af. Jeg får hjælp både af MB spring rytter, og MB Dressur rytter. Vi får ham til at hoppe over, men næste gang har jeg problemet igen. Hvad syntes i jeg skal gøre både i dressur, og spring. Hvordan får man også en hest til at lystre på benene
jan 2007
Følger: 439 Følgere: 413 Heste: 6 Emner: 551 Svar: 5.257
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.495
jan 2005
Følger: 262 Følgere: 251 Heste: 9 Emner: 824 Svar: 6.702
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Jeg syntes det er en dum ide at bruge sporer med det formål at få hesten fremad få i mange tilfælde ender det med at hesten også bare bliver schenkeldøv med dem.
En god ide er at lære hesten det ved brug af negativ forstærkning - pres og ophør at tryk. Noget vi alle bruger i mere eller mindre omfang; f.eks presser vi med benene, når heten går fremad slipper vi - vi bliver ikke ved at presse.
Så skal vi så bare huske, at før hesten kan blive fintfølende for schenklerne skal den altid have et fint signal først hvorefter man kan eskalere sit signal (dvs: klemme hårdere og hårdere med benene). Så snart man får en reaktion (Hesten går frem). Skal man selvfølgelig øjeblikkeligt holde sine ben i ro, så hesten ved at den kan slippe for at blive klemt ved at gå fremad.
Måske kunne man bruge spore for at have en hårdere hjælp og nogle bruger garanteret også pisk ved shenklen til at forstærke, det er bare vigtigt at man kan minimere sine signaler så man ikke behøver at sparke til den hele tiden.
Det er selvfølgelig også vigtigt at man har styr på sin opstilling, og man ikke 'flagre' med sine ben, hakker hesten i siden hele tiden eller på en anden måde er urolig samt at man ikke har får meget fat i tøjlerne så man derved slækker på hestens fart.
En anden ting er også at man skal være konsekvent overfor hvilke signaler man giver med benene så hesten ikke bliver signalforvirret, f.eks overværede jeg engang en undervisningstime: "Den skal mere fremad, spark til den med invendige ben", "Den skal stilles indad, klem med det invendige ben", "Til siden, invendige ben, invendige ben", "Støt godt op her i lidudretningen, indvendige ben til"..
^ Her var der ikke noget at sige til hvis hesten blev eller var forvirret, så man skal tænke lidt over at man ikke kan lære den 2 ting på det samme signal :o)
Hmm'?? Hjælp?