Træning af føl Træning af føl
Hej
Jeg har været så heldig at blive ejer af et lille føl og det gør rigtig fint frem ad, men han har aldrig rigtig været i hænder, så jeg skal lære ham det alt ting fra bunde af.
Han har lige fundet ud af at det ikke er farligt at få grime på, så nu er jeg fortsat med at lære ham at løfte hove.
Min spørgsmål er så nu, hvor dan lære jeg ham bedst at blive trukket med. Og når vi engang har lært det er der så nogen som har nogle sjove ting vi kan lave sammen.
Det skal jo ikke være de helt store ting da han jo skal have lov til at være føl også, det er bare så vi kan komme endnu tættere på hinanden.
Håber der er nogen som kan hjælpe
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.114
Så du tager en grime på ham, ager ham med stikken til han er rolig med den (kan muligvis tage meget lang tid) og når han kan blive rørt med den over alt kan i begynde at trække tyre sammen...
Så.. når du vil trække med ham ligger du stikken PÅ KRYDSET (og ikke på bagbenet som man ellers ville gøre !!!) og begynder at tappe lidt med den og pege fremad med pegefingeren. Når han så sikkert styrter afsted skal du holde inde og fortsætte øvelsen til han tager et enkelt skridt fremad. Det tager utrolig lang tid... Når i så kan gå og han stopper når du stopper (når du stopper ham stopper du og hvis han ikke stopper tager du stikken om foran på bringen af ham og stopper og bakker ham tilbage på sin plads, det er meget vigtigt at få barket ham på plads ! ).
Når ja... når i så kan det kan du begynde lige pludselig at vende rundt og gå en anden vej og han skal self gå efter. Til sidst følger han dig over alt. Hvis du en dag bare tænker "shit det kære det her !" kan du tage torvet om halsen på ham og prøve sådan. Hvis han styrter afsted og bliver forvirret starter du helt fra bunden dog uden grime, men med torvet om halsen.
Når i kan det kan du måske prøve uden noget? og lege "følg efter mig" legen. Det er en kanon fed fornemelse at lege ! specielt når hesten ikke har noget på... Det giver virkelig et sus i maven, og din hest vil elske at være sammen med dig, helt uden tvang og redskaber...
For at i bliver endnu mere sikre på hinanden kan i også købe en hestebold og massere ham lidt med den? putte pressening over ham? prøv så vidt muligt at arbejde med så få verktøjer som muligt da de tit forvirrer, men brug kropssprog, ikke så meget stemme kun enkelte lyde EN GANG! så man ikke slår klik med tungen en million gange... DET ER MEGET FORVIRRENDE OG IRRITERENDE FOR HESTEN!!! xD
Håber du forstod haha xD.....
Men ellers nej, jeg har kun erfaring med unghest... Har aldrig arbejdet med et føl, men sådan ville jeg gøre med MIT føl ! xD
dec 2004
dec 2004
Har jeg skrevet for ingen verdens nytte? X/ ...
XD
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 39
Det lyder rigtig godt, for vidsteikke lige helt hvordan jeg kunne få ham til at gå frem ad, men det lyder rigtigt det du skriver, så det vil jeg da bare prøve at gå i gang med.
Tak skal du have
dec 2004
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.806
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.013
Du har tovet i hånden, afslappet, mens du har en til at skubbe lidt bagpå. Du snakker konstant beroligende og finder en lyd eller komando, som han skal forbinde med det tryk han får på rumpen. Læg vægt på tryk, og ingen slag, pisk eller andet.
Moget af det de lærer hurtigst og bedst er netop at blive trukket. Held og lykke med ham
jan 2006
Følger: 136 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 264 Svar: 5.688
Nu var Wariant godt opdraget da jeg fik hende fra gamle ejer, alle de nanale ting var på plads, så har aldrig lært et øl at blive trukket.
Men ja, tag føllet i grime og torv, rør det over alt på kroppen til den lille pruh er helt tryg og ved at du er noget behageligt at være sammen med.
Så er jeg sikker på at den lille bølle gerne vil med dig når du går. lav evt. et svagt tryk i grimen, så følet lærer at vige for det .også ellers ros rigtig meget, selvom det kun er ganske små fremskridt.
held og lykke
jan 2006
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 39
Han er utrolig dejlig at have med at gøre og lære meget hurtigt det jeg vil have ham til, men det var lidt svært det med at trække ham, for det synes jeg er utrolg vigtigt at han lære rigtigt, så der ikke bliver nogen problemer med et fremover.
Er der ellers andet jeg kan lave med ham når han kan trækkes med??
jan 2006
Træning af føl