I gang med ridningen igen. Muligt? {{forumTopicSubject}}
Hej!
Ja, nu har jeg besluttet mig, at hesten og jeg skal i gang med ridningen igen.
Sagen er den, at jeg har en hest på ca. 14-15 år. Hun har en hofte, som i følge dyrlægen har været brækket, da hun var føl. Hoften er så groet "forkert" sammen, så der hvor den burde sidde, ja der buer hun indad. Lidt svært at forklare
Men, det generer hende ikke i det daglige.
Jeg besluttede for ca. et år siden, at jeg ville lade hende gå på pension, og kun tage en lille skridt-tur engang imellem.
Men, nu er jeg begyndt at skridte lidt oftere på hende igen (efter at der er kommet nogle piger i stalden, som jeg kan ride med).
Jeg har redet nogle små ture, hvilket hesten nyder rigtig meget! Derfor vil jeg egentlig gerne igang med ridningen igen. Synes det er synd, at min hest bare skal være foldbums i en alder af 14-15 år, når hun så gerne vil ud på tur.
Problemet er bare, at min hest er MEGET (og jeg mener virkelig meget) stiv. Hun er umulig at bøje, da hun er stiv, som jeg ved ikke hvad. Dette har muligvis lidt at gøre med hoften, da hun er mere stiv i den "dårlige" side (den side med den "skæve hofte"). Jeg søger derfor lidt råd og vejledning til, hvad jeg skal gøre. Er det helt vildt dumt af mig, at jeg vil genoptage ridningen? Hvis ikke, hvad kan jeg lave af løsgørende øvelser?
Jeg tager selvfølgelig hensyn til, at jeg har en hest, som har denne gamle skade.
Jeg forsøger, når vi skridter på banen, at lave store volter, for at bøje hende lidt.. Men, det er umuligt. Hun er ikke til at holde ude på volten.
Håber I vil komme med gode råd og forslag. På forhånd tak.
Det skal lige siges, at dyrlægen har sagt, at ridning ikke er noget problem, på trods af denne gamle skade. Det ser heller ikke ud til at genere hesten, når vi rider. Hun vil tværtimod gerne fremad i trav, og ikke kun i skridt, som jeg ellers prøver at holde hende i:)
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
det er meget normalt at de er stive efter en lang pause.. og hvis hoften, uden smerter, genere hende lidt, så kan hun gå og spænde i siden, og derfor være stiv...
jeg tror måske nogle løsgørende øvelser fra jorden også ville gøre underværker???
må hun longeres??? for så lidt longe arbejde med indspændinger, som for hende lang, dyb og bøjet
sep 2005
Følger: 26 Følgere: 30 Heste: 4 Emner: 144 Svar: 625
Taz: Hvilke løsgørende øvelser kan du anbefale? Jeg er helt tom for ideer.
Sandie: Jeg ved ikke, om hun må longeres. Jeg kan jo forsøge, og stoppe hvis jeg kan se, at det ikke går.
dec 2005
Følger: 113 Følgere: 115 Heste: 3 Emner: 253 Svar: 1.964
jul 2005
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 643
sep 2005
Følger: 26 Følgere: 30 Heste: 4 Emner: 144 Svar: 625
Jeg har for noget tid siden haft en massør ude, men jeg synes ikke det gav nogle mærkbare resultater.
Jeg vil forsøge at bøje hende så meget som muligt, når vi rider på banen
I gang med ridningen igen. Muligt?